StoryEditor
Opakowania
15.11.2019 00:00

Pierwszy sklep bez plastiku powstał w Łodzi

Pionierski lokal z produktami bez opakowań i przyjaznym dla środowiska jedzeniem, kosmetykami i środkami czystości powstał na ulicy Piotrkowskiej. Proekologiczna koncepcja sklepu to odpowiedź na problem nadmiaru odpadów - artykuły kupuje się tam bez opakowań, wykorzystując przyniesione pojemniki lub dostępne na miejscu słoiki i torby wielokrotnego użytku.

W Łodzi powstał sklep w duchu „zero waste” o nazwie "Na Gramy", gdzie dostępne są produkty ekologiczne, pakowane do do własnego pojemnika  przyniesionego z domu (słoik, plastikowe pudełko, woreczek). Jest to żywność z atestem ekologicznym, ale również cała gama dobrej jakości produktów bez certyfikatu bio. Sklepy ekologiczne typu „zero waste” uznawane są za drogie, ale tu klient może znaleźć produkty w cenach porównywalnych z supermarketowymi. 

Obok produktów spożywczych dostępne są kosmetyki i środki czystości na wagę np. proszki do prania, mydło gospodarcze, soda oczyszczona, wybór środków do zmywarki, płyny do zmiękczania tkanin, mycia szyb, zmywania blatów. Oferta będzie stopniowo rozszerzana.

Kosmetyki naturalne, które oferuje "Na GRAMY" są wolne od szkodliwych substancji chemicznych. takich jak np. aluminium, które jest w składzie tradycyjnych dezodorantów. W sklepie można nabyć m.in. szampony w kostce, dezodoranty w kremie, naturalne pasty do zębów w szkle, masła, peelingi do ciała, mydła, wyrabiane ręcznie przez małe manufaktury z Polski.

Tomasz Kuliś, pomysłodawca i właściciel sklepu, zapowiedział uruchomienie w swoim sklepie automatu do sprzedaży środków czystości w płynie - Cosmetomatu, który umożliwia bezobsługowe napełnienie przyniesionego przez siebie pojemnika dowolnym płynem i zapłacenie za niego. 

W sklepie bez plastiku dostępne są też akcesoria zero waste - różne produkty codziennego użytku, które pozwalają ograniczyć śmieci, które produkujemy. Oferowane są szczoteczki bambusowe, bambusowe patyczki do uszu, stalowe, bambusowe lub słomiane słomki do napojów, wielorazowe podpaski, płatki kosmetyczne, kubeczki menstruacyjne.

Nowością są także „woskowijki” - ciesząca się wielką popularnością alternatywa dla folii spożywczej zrobiona z bawełny i wosku pszczelego. W "Na GRAMY" można kupić też różnego rodzaju woreczki na warzywa czy pieczywo oraz nowe i używane książki o szerokiej tematyce ekologicznej.

Brak opakowań produktów może być problemem? Nic bardziej błędnego, bo na miejscu są dostępne darmowe torby papierowe w trzech rozmiarach, a także słoiki "bumerangi". Podczas zakupów możemy wziąć za darmo taki słoik, a potem niepotrzebne słoiki zwrócić do sklepu, aby skorzystali też inni. Aby zapewnić im sterylność, w sklepie znajduje się wyparzarka, w której wszystkie słoiki są sterylizowane. Inną opcją jest użycie toreb „bumerangów" - jest to skrzynka z torbami papierowymi, bawełnianymi i plastikowymi, które również po użyciu oddaje się do sklepu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
23.07.2025 16:31
Francuski przemysł kosmetyczny testuje system zwrotu flakonów perfum
Domeckol via Pixabay

Francuski sektor urody staje przed koniecznością adaptacji do nowych regulacji środowiskowych. Ustawa AGEC (przeciwko marnotrawstwu i na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym) zobowiązuje branżę do osiągnięcia 7 proc. udziału opakowań wielokrotnego użytku do końca 2025 roku oraz 10 proc. do 2027 roku. W odpowiedzi na te wymagania, sześciu kluczowych graczy uruchomiło pilotażowy program “La Boucle Beauté Parfums”, który potrwa od 30 czerwca do 31 października 2025 roku i obejmie 192 punkty sprzedaży na terenie całej Francji.

Za inicjatywą stoją Circul’R oraz partnerzy We Don’t Need Roads i organizacja ekologiczna Citeo. Do projektu przystąpiły cztery prestiżowe marki perfumeryjne: Parfums Christian Dior (LVMH), Diptyque, Kenzo Parfums (L’Oréal) oraz Rochas (Interparfums), a także dwaj dystrybutorzy – Nocibé i Beauty Success. Klienci mogą przynieść puste flakony z linii J’adore, Flower by Kenzo, Eau de Rochas i Diptyque i w zamian otrzymać nagrodę, zależną od decyzji danej marki.

Odebrane flakony trafiają do specjalistycznego centrum, gdzie są sortowane, myte i przygotowywane do ponownego wykorzystania. Proces czyszczenia oparty jest na technologii mycia CO₂ – innowacyjnym rozwiązaniu niewymagającym wody, detergentów ani rozpuszczalników. Dzięki temu minimalizowany jest ślad środowiskowy. Skuteczność technologii i jakość ponownie użytych opakowań zostaną ocenione po zakończeniu testu.

Wyniki eksperymentu zostaną wykorzystane do analiz środowiskowych i ekonomicznych – w tym zużycia wody i energii. Równolegle opracowane zostanie modelowanie ekonomiczne mające na celu określenie warunków wdrożenia systemu na większą skalę. Przeprowadzona zostanie również analiza zachowań konsumenckich, która pozwoli ocenić gotowość klientów do przyjęcia nowego modelu.

– Potrzebujemy objętości do ponownego wykorzystania, aby stworzyć dynamikę i uzyskać korzyści ze skalowania – powiedziała przedstawicielka inicjatywy, Sixtine Jourde-Roussel. To wymaga zmiany postrzegania flakonu perfum – nie jako jednorazowego opakowania, lecz trwałego przedmiotu, który może znaleźć zastosowanie również w mniej luksusowych liniach lub na rynku wtórnym. W obliczu wysokiej energochłonności produkcji szkła, program może zapoczątkować nowy standard w świecie luksusowej perfumerii.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
22.07.2025 15:40
Francja przed Trybunałem UE za obowiązkowe oznaczenie recyklingowe „Triman”. O co chodzi?
Symbol recyklingowy stał się kością niezgody.Canva

Komisja Europejska skierowała Francję do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w związku z krajowymi przepisami dotyczącymi oznakowania produktów wymagających sortowania odpadów. Spór dotyczy obowiązkowego stosowania tzw. „logo Triman”, które – według Komisji – stanowi barierę dla swobodnego przepływu towarów na jednolitym rynku europejskim.

Wprowadzony we Francji w 2015 roku znak „Triman” przedstawia postać otoczoną trzema strzałkami i informuje konsumentów, że dane opakowanie powinno zostać poddane selektywnej zbiórce. Produkt opatrzony tym symbolem nie powinien trafiać do odpadów zmieszanych, lecz do odpowiedniego pojemnika lub punktu zbiórki. Z punktu widzenia Brukseli, rosnąca liczba krajowych systemów oznaczeń może jednak rozbijać wspólny rynek i osłabiać konkurencyjność UE względem gospodarek takich jak Chiny czy Stany Zjednoczone.

Komisja Europejska podkreśla, że zgodnie z art. 34 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), krajowe przepisy narzucające wymogi dotyczące oznaczeń na produktach legalnie wytwarzanych i sprzedawanych w innych państwach członkowskich, są niedozwolone, ponieważ stanowią środek o równoważnym skutku do ograniczeń ilościowych. W ocenie Komisji francuskie wymogi są również nieproporcjonalne – istnieją bowiem inne, mniej restrykcyjne środki informowania konsumentów, które nie zakłócają handlu wewnętrznego.

Postępowanie przeciwko Francji zostało zainicjowane w lutym 2023 r., kiedy Komisja przesłała pierwsze formalne zawiadomienie. W listopadzie 2024 r. wydano uzasadnioną opinię, jednak – wobec braku zmian legislacyjnych – KE zdecydowała się skierować sprawę do Trybunału.

W odpowiedzi na problem rozdrobnienia systemów oznaczeń, Unia Europejska planuje wprowadzenie zharmonizowanego systemu etykietowania opakowań. Będzie on gotowy do sierpnia 2026 r., a jego stosowanie stanie się obowiązkowe we wszystkich państwach członkowskich od 12 sierpnia 2028 r.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
29. lipiec 2025 06:46