StoryEditor
Opakowania
06.09.2019 00:00

Producenci kosmetyków przystępują do realizacji europejskiej Strategii Plastikowej

Producenci zrzeszeni w Polskim Związku Przemysłu Kosmetycznego podpisali 5 września br. deklarację dotyczącą pełnego zaangażowania w realizację europejskiej Strategii Plastikowej. Strategia ta zakłada, że do 2030 roku wszystkie opakowania z tworzyw sztucznych wprowadzane do obrotu na rynku UE powinny nadawać się do ponownego użycia lub recyklingu.

Producenci zrzeszeni w Polskim Związku Przemysłu Kosmetycznego – organizacji branżowej zrzeszającej firmy związane z biznesem kosmetycznym i reprezentującej ponad 180 przedsiębiorstw  – podpisali 5 września br. deklarację dotyczącą pełnego zaangażowania w realizację europejskiej Strategii Plastikowej. Podpisanie dokumentu odbyło się podczas konferencji, na której ogłoszony został raport "Strategia plastikowa i kosmetyki" przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego i Deloitte Advisory. 

 „Wzywamy wszystkich uczestników łańcucha wartości opakowań, w tym w szczególności legislatora, do podjęcia aktywnych działań w celu jak najlepszego przygotowania Polski i polskich przedsiębiorców do realizacji wyzwań wynikających ze Strategii Plastikowej” – napisali członkowie Związku w deklaracji. „Jesteśmy pewni, że jedynie dzięki szerokiej współpracy i wspólnie podejmowanym działaniom możemy z sukcesem zbudować w Polsce system zamkniętego i zrównoważonego obiegu tworzyw sztucznych, w sposób skuteczny, holistyczny, harmonijny i nierewolucyjny, na czym powinno zależeć wszystkim uczestnikom rynku. (…) Jako jedna z pierwszych branż w Polsce rozpoczynamy definiowanie naszej roli w tym procesie” – czytamy w deklaracji.

Władze Związku zauważają, że wielu przedstawicieli przemysłu, od międzynarodowych firm, po lokalne start-upy, już podjęło szereg długofalowych działań, zmierzających do spełnienia celów Strategii Plastikowej. Podkreślają jednak, że „Aby działania przemysłu były skuteczne, muszą funkcjonować w gospodarce o obiegu zamkniętym, a tę tworzą wszyscy uczestnicy łańcucha wartości opakowań: producenci opakowań i inni przedsiębiorcy sektora tworzyw sztucznych, producenci produktów w opakowaniach wszystkich branż, ustawodawcy w Warszawie i Brukseli, organizacje zarządzające odpadami, organizacje odzysku, recyklerzy oraz sami konsumenci. Każdy z uczestników łańcucha musi określić swoje zadania i konsekwentnie wdrażać je w cel skutecznego zamknięcia obiegu tworzyw sztucznych. Jest to szczególnie istotne w Polsce i szczególnie istotne teraz, kiedy system gospodarowania odpadami, w tym opakowaniami, właśnie się u nas tworzy” – czytamy w deklaracji Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego.

„Europejska strategia na rzecz tworzyw sztucznych w gospodarce o obiegu zamkniętym” określana w skrócie jako „Strategia Plastikowa” to pierwszy dokument tego typu, adresowany do wszystkich interesariuszy – od konsumenta, przez przemysł po legislatorów. Bierze pod uwagę cały cykl życia tworzyw sztucznych. Zamknięcie ich w obiegu w gospodarce ma nastąpić m.in. przez zmianę sposobu projektowania tworzyw sztucznych, usprawnienie systemu selektywnego zbierania tworzyw sztucznych oraz zwiększenie poziomów ich recyklingu, zwiększenie zdolności i opłacalności recyklingu, zintensyfikowanie współpracy pomiędzy poszczególnymi jednostkami działającymi w sektorze tworzyw, stworzenie zachęt do inwestowania i wprowadzania innowacji, pobudzenie zmian w innych częściach świata.

Zgodnie z wytycznymi Unii Europejskiej do 2030 roku wszystkie opakowania z tworzyw sztucznych wprowadzane do obrotu na rynku UE powinny nadawać się do ponownego użycia lub recyklingu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
03.07.2025 13:33
Malezja zakazuje importu odpadów plastikowych z USA – co teraz, branżo?
Plastikowe odpady rzadko kiedy są recyklingowane w kraju wytworzenia.Krizjohn Rosales

Malezja wprowadziła całkowity zakaz importu odpadów plastikowych ze Stanów Zjednoczonych, co oznacza odcięcie jednego z kluczowych źródeł surowca wtórnego wykorzystywanego globalnie, m.in. w produkcji opakowań dla przemysłu kosmetycznego i higieny osobistej. Decyzja ta wpisuje się w szerszy trend krajów azjatyckich ograniczających przyjmowanie zagranicznych odpadów.

Zakaz został ogłoszony po wykryciu kontenerów z odpadami z USA, które były błędnie oznaczone, a ich zawartość – często niebezpieczna i nienadająca się do recyklingu – nie spełniała obowiązujących norm. Zgodnie z nowelizacją malezyjskiego prawa celnego, import odpadów z krajów niebędących stronami Konwencji Bazylejskiej, w tym USA, został całkowicie zabroniony. Co więcej, odpady z innych państw muszą zawierać tylko jeden rodzaj plastiku i charakteryzować się zanieczyszczeniem poniżej 2 proc. – warunkami, które rzadko są spełniane przez odpady konsumenckie.

Eksport plastikowych odpadów z USA do Malezji praktycznie zamarł – informują pośrednicy handlowi. Malezja dołącza tym samym do rosnącej grupy państw, takich jak Chiny, Tajlandia czy Indonezja, które wcześniej zamknęły swoje granice na import zagranicznych tworzyw sztucznych. Skutkuje to dalszym rozproszeniem globalnych łańcuchów dostaw surowców wtórnych.

Sytuacja ujawnia istotny problem strukturalny: większość plastiku zbieranego w USA i Europie nie jest przetwarzana lokalnie. Ograniczenie możliwości eksportu odpadów do Azji zwiększa presję na niewydolną infrastrukturę recyklingu w krajach zachodnich. Branża kosmetyczna – silnie uzależniona od plastiku w opakowaniach – może napotkać trudności z pozyskaniem wysokiej jakości tworzyw z recyklingu, co może przełożyć się na wzrost kosztów oraz utrudnienia w realizacji celów środowiskowych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
17.06.2025 09:09
Kosmetyki w wersji refill. Czy konsumenci uważają je za atrakcyjną opcję? [BADANIE]
L‘Oréal uruchomił kampanię #JoinTheRefillMovement – mającą na celu zachęcenie konsumentów do stosowania refilliIG lorealparis

Francuskie stowarzyszenie branży kosmetycznej FEBEA opublikowało badanie na temat postrzegania kosmetyków w wersjach refill (napełnialnych). Celem było lepsze zrozumienie oczekiwań konsumentów oraz trudności, z jakimi borykają się w odniesieniu do tego typu formatu, który w ostatnim czasie zyskuje na popularności – pomimo swoich wad.

Badanie FEBEA, w którym uczestniczyło 2251 kobiet, wykazało rosnące zainteresowanie produktami kosmetycznymi i do pielęgnacji ciała z możliwością ponownego napełniania: aż 59 proc. respondentek stwierdziło, że kupiło co najmniej jedno opakowanie uzupełniające w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

Średni profil nabywcy, który wyłonił się w badaniu, to kobieta w wieku 19-44 lat, o wysokich dochodach, mieszkająca w gospodarstwie domowym składającym się z trzech lub więcej osób, bardzo często kupująca kosmetyki. 

A jakie są główne motywacje zakupu refilli? Dla większości respondentów (70 proc.) jest to zmniejszenie wpływu na środowisko. Następny powód to oszczędności (64 proc.) i wygoda (39 proc.). 

Jeśli chodzi o formaty, konsumenci preferują małe, zamykane wkłady, które można wlać do pojemnika wielokrotnego użytku (44 proc. respondentów), które pokonały wkłady, które należy włożyć do oryginalnego pojemnika (38 proc.).

Pomimo zainteresowania konsumentów refillami, istnieją przeszkody utrudniające szersze upowszechnienie się produktów tego typu. Pierwszą z nich (dla 44 proc. respondentów) jest brak dostępności w sklepach formatów refill, a następnie – brak wiedzy na ich temat (32 proc.), obawa o zbyt skomplikowany, niezrozumiały proces zmiany wkładu (19 proc.) oraz obawy dotyczące zdrowia i bezpieczeństwa (14 proc.). 

Badani wskazali też uwagę na fakt, że wersje refill nie pojawiły się do tej pory w przypadku takich kategorii kosmetyków, jak makijaż czy pasta do zębów.

Z badania wynika również, że aby jeszcze bardziej zachęcić konsumentów do stosowania produktów z możliwością ponownego napełniania, marki kosmetyczne muszą oferować refille w kilku formatach: idealna pojemność wkładu wynosi 2-4 razy więcej, niż początkowa pojemność produktu. Rozmiary podróżne (travel size) są również przez konsumentów bardzo cenione.

Klienci spodziewają się, że użycie refilla przyniesie im oszczędności finansowe na poziomie od 10 do 20 proc. Badanie potwierdziło również, że konsumenci oczekują jasnych informacji na temat korzyści dla środowiska. Chcieliby również, aby marki zadbały o widoczność refilli w sklepach – na tle oferty produktów, a także w ramach działań reklamowych.

Tak podszedł do sprawy m.in. L‘Oréal, uruchamiając kampanię #JoinTheRefillMovement – globalne działanie w ramach wielu marek oraz wielu kategorii produktów i kanałów dystrybucji, mające na celu zachęcenie konsumentów do stosowania refilli. W kampanii biorą udział Lancôme, Armani Beauty, Yves Saint Laurent Beauty, Kiehl’s, Mugler, Maison Margiela Fragrances, Prada Beauty, Valentino Beauty i L‘Oréal Paris.

Kampania ta koncentruje się m.in. na korzyściach płynących z ponownego napełniania kosmetyków zarówno dla dobra planety, jak i portfeli konsumentów. Przykładowo, decydując się na zakup 100 ml La Vie est Belle L‘Elixir [perfumy] w wersji refill (zamiast dwóch tradycyjnych opakowań po 50 ml) oszczędza się 73 proc. szkła, 66 proc. plastiku i 61 proc. tektury – jak wylicza L‘Oréal.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
06. lipiec 2025 02:36