StoryEditor
Opakowania
15.03.2021 00:00

Rekopol i Kosmopedia będą edukować na temat recyklingu kosmetycznych opakowań

Papier, szkło czy plastik – które opakowanie jest bardziej przyjazne dla naszej planety? Co z wpływem kosmetyków na środowisko? Jak segregować odpady opakowaniowe po produktach kosmetycznych? Z każdym dniem rośnie liczba osób, które używając kosmetyków zadają sobie te pytania, a rzetelnych odpowiedzi brak – uważa Blanka Chmurzyńska-Brown, dyrektor generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego. Dlatego do tworzenia treści na portalu kosmepedia.org, PZPK zaprosił Organizację Odzysku Opakowań Rekopol. Wspólnie zapowiadają działania edukacyjne dla konsumentów.

„Zielony Ład” to nowe (ogłoszone na początku 2020 roku) założenia dla Europy, które mają doprowadzić do zmniejszenia wpływu przemysłu kosmetycznego na środowisko. Branża kosmetyczna mocno przygotowuje się do tych zmian. Już od kilku lat sprawdza i wdraża nowe rozwiązania tak, aby coraz więcej kosmetyków było wytwarzanych i używanych zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i gospodarki o obiegu zamkniętym. Wiele z nich dotyczy kwestii opakowań, które są istotną składową śladu środowiskowego każdego produktu.

Jednak konsumenci wciąż niewiele wiedzą na ten temat. Mówi o tym Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego. Organizacja uważa, że aby udało się osiągnąć stawiane przez Komisję Europejską cele, język polityki i gospodarki trzeba przełożyć na język zrozumiały dla tych, którzy kupują, używają i wyrzucają opakowania po produktach codziennego użytku. Bez tego nie da się stworzyć zamkniętego obiegu gospodarki.

– Branża kosmetyczna w Polsce podjęła dotychczas wiele prośrodowiskowych działań w formie samoregulacji. Pożegnaliśmy między innymi mikroplastiki w większości produktów, systematycznie wprowadzamy bardziej zrównoważone technologie i opakowania. Bardzo rzadko jednak nasze inicjatywy docierają do świadomości konsumentów – mówi Blanka Chmurzyńska-Brown, dyrektor generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego.

Zapowiada, że edukację na ten temat związek będzie prowadził na swoim portalu kosmopedia.org.

Chcemy, by Kosmopedia stała się w Polsce forum najbardziej aktualnej wiedzy o kosmetykach – także tej dotyczącej aspektów, z których wyrasta Zielony Ład – dodaje Blanka Chmurzyńska-Brown.

Do współpracy przy tym projekcie PZPK zaprosił Organizację Odzysku Opakowań Rekopol.

Wiedzy i dobrych przykładów nigdy dość. Dlatego też z ogromną przyjemnością przyjęliśmy zaproszenie Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego do współpracy także i w tym projekcie – opracowania i upowszechniania merytorycznych, ale i podanych w sposób przystępny dla konsumentów informacji. Osoby częściej i bardziej świadomie korzystające z kosmetyków dbają o swój wygląd i urodę. Trzymam kciuki, by dzięki tej inicjatywie także w bardziej efektywny sposób zadbały o środowisko naturalne – mówi Michał Mikołajczyk, prokurent Rekopolu.

W kolejnych miesiącach będą prowadzone działania edukacyjne w mediach społecznościowych i tradycyjnych, promujące artykuły ekspertów i rozwiewające największe wątpliwości konsumentów. Treści umieszczane będą w sekcji Środowisko portalu Kosmepodia.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
17.06.2025 09:09
Kosmetyki w wersji refill. Czy konsumenci uważają je za atrakcyjną opcję? [BADANIE]
L‘Oréal uruchomił kampanię #JoinTheRefillMovement – mającą na celu zachęcenie konsumentów do stosowania refilliIG lorealparis

Francuskie stowarzyszenie branży kosmetycznej FEBEA opublikowało badanie na temat postrzegania kosmetyków w wersjach refill (napełnialnych). Celem było lepsze zrozumienie oczekiwań konsumentów oraz trudności, z jakimi borykają się w odniesieniu do tego typu formatu, który w ostatnim czasie zyskuje na popularności – pomimo swoich wad.

Badanie FEBEA, w którym uczestniczyło 2251 kobiet, wykazało rosnące zainteresowanie produktami kosmetycznymi i do pielęgnacji ciała z możliwością ponownego napełniania: aż 59 proc. respondentek stwierdziło, że kupiło co najmniej jedno opakowanie uzupełniające w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

Średni profil nabywcy, który wyłonił się w badaniu, to kobieta w wieku 19-44 lat, o wysokich dochodach, mieszkająca w gospodarstwie domowym składającym się z trzech lub więcej osób, bardzo często kupująca kosmetyki. 

A jakie są główne motywacje zakupu refilli? Dla większości respondentów (70 proc.) jest to zmniejszenie wpływu na środowisko. Następny powód to oszczędności (64 proc.) i wygoda (39 proc.). 

Jeśli chodzi o formaty, konsumenci preferują małe, zamykane wkłady, które można wlać do pojemnika wielokrotnego użytku (44 proc. respondentów), które pokonały wkłady, które należy włożyć do oryginalnego pojemnika (38 proc.).

Pomimo zainteresowania konsumentów refillami, istnieją przeszkody utrudniające szersze upowszechnienie się produktów tego typu. Pierwszą z nich (dla 44 proc. respondentów) jest brak dostępności w sklepach formatów refill, a następnie – brak wiedzy na ich temat (32 proc.), obawa o zbyt skomplikowany, niezrozumiały proces zmiany wkładu (19 proc.) oraz obawy dotyczące zdrowia i bezpieczeństwa (14 proc.). 

Badani wskazali też uwagę na fakt, że wersje refill nie pojawiły się do tej pory w przypadku takich kategorii kosmetyków, jak makijaż czy pasta do zębów.

Z badania wynika również, że aby jeszcze bardziej zachęcić konsumentów do stosowania produktów z możliwością ponownego napełniania, marki kosmetyczne muszą oferować refille w kilku formatach: idealna pojemność wkładu wynosi 2-4 razy więcej, niż początkowa pojemność produktu. Rozmiary podróżne (travel size) są również przez konsumentów bardzo cenione.

Klienci spodziewają się, że użycie refilla przyniesie im oszczędności finansowe na poziomie od 10 do 20 proc. Badanie potwierdziło również, że konsumenci oczekują jasnych informacji na temat korzyści dla środowiska. Chcieliby również, aby marki zadbały o widoczność refilli w sklepach – na tle oferty produktów, a także w ramach działań reklamowych.

Tak podszedł do sprawy m.in. L‘Oréal, uruchamiając kampanię #JoinTheRefillMovement – globalne działanie w ramach wielu marek oraz wielu kategorii produktów i kanałów dystrybucji, mające na celu zachęcenie konsumentów do stosowania refilli. W kampanii biorą udział Lancôme, Armani Beauty, Yves Saint Laurent Beauty, Kiehl’s, Mugler, Maison Margiela Fragrances, Prada Beauty, Valentino Beauty i L‘Oréal Paris.

Kampania ta koncentruje się m.in. na korzyściach płynących z ponownego napełniania kosmetyków zarówno dla dobra planety, jak i portfeli konsumentów. Przykładowo, decydując się na zakup 100 ml La Vie est Belle L‘Elixir [perfumy] w wersji refill (zamiast dwóch tradycyjnych opakowań po 50 ml) oszczędza się 73 proc. szkła, 66 proc. plastiku i 61 proc. tektury – jak wylicza L‘Oréal.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
10.06.2025 08:30
Raport: konsumenci dóbr luksusowych coraz częściej oczekują “zrównoważonych” opakowań
Wiodące marki stosują tzw. „cztery R” (Reduce, Reuse, Recycle, Recover) z luksusowym akcentem – zastępując tradycyjne materiały oryginalnymi papierami, biodegradowalnymi polimerami.mat.pras.

Zaszła znacząca zmiana, jeśli chodzi o materiały i design w sektorze opakowań produktów luksusowych. Zrównoważony rozwój jest tu już nie tylko opcją, lecz czymś, czego klienci po prostu oczekują – wynika z nowego badania, przeprowadzonego przez firmę konsultingową Bain & Company oraz Fedrigoni, globalnego producenta papierów specjalistycznych, materiałów samoprzylepnych i RFID.

Ankieta została przeprowadzona wśród ponad 500 dyrektorów w całym łańcuchu opakowań luksusowych. Blisko połowa z nich potwierdziła, że ​​zrównoważone rozwiązania będą stanowić ponad 30 proc. sprzedaży w ciągu trzech lat. Chociaż jest to wyraźnym postępem, nadal prawie 70 proc. nie spełnia wymogów zrównoważonego rozwoju.

Jak podkreślono w raporcie, „zrównoważony rozwój nie jest już kompromisem w świecie opakowań wysokiej klasy – staje się przewagą konkurencyjną”. Opakowanie jest czymś, co ewoluuje – jest czymś więcej niż zwykły wybór między pięknem a odpowiedzialnością. W obecnych czasach trzeba zapewnić jedno i drugie. 

Luksus od dawna jest definiowany poprzez doświadczenia sensoryczne (np. ręcznie, rzemieślniczo wykonane opakowanie). Jednak z czasem, w miarę jak obawy dotyczące środowiska i przepisy zmieniają kształt branży, luksusowe marki przeobrażają swoje opakowania tak, by były nie tylko pudełkami, ale stanowiły deklaracje określonych wartości. 

Wiodące marki stosują tzw. „cztery R” (Reduce, Reuse, Recycle, Recover) z luksusowym akcentem – zastępując tradycyjne materiały oryginalnymi papierami, biodegradowalnymi polimerami. Butelki z cieńszego szkła i modułowe projekty opakowań również pomagają markom ograniczać emisje bez uszczerbku dla estetyki.

Zobacz też: Odpad czy surowiec? Drugie życie opakowań

Opakowania są również postrzegane „nie jako zakończenie podróży, ale jej początek – szczególnie w cyfrowych realiach”. Mogą być to np. kody QR umieszczone w pudełkach, które zdradzają historię pochodzenia odzieży, etykiety weryfikujące autentyczność oraz nakładki rozszerzonej rzeczywistości, które wzbogacają wrażenia z rozpakowywania.

Interesujące jest to, że w opinii firm to konsumenci są postrzegani jako prawdziwi katalizatorzy zmian, a nie regulacje, nowe przepisy czy dyrektywy UE, określające zasady raportowania zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw oraz rozporządzenie w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych.

“Przepisy takie przyspieszają zmiany, wskazane w raporcie, ale kluczowa rola należy do świadomych ekologicznie konsumentów” – wskazuje raport.

 

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
01. lipiec 2025 04:08