StoryEditor
Opakowania
15.03.2021 00:00

Rekopol i Kosmopedia będą edukować na temat recyklingu kosmetycznych opakowań

Papier, szkło czy plastik – które opakowanie jest bardziej przyjazne dla naszej planety? Co z wpływem kosmetyków na środowisko? Jak segregować odpady opakowaniowe po produktach kosmetycznych? Z każdym dniem rośnie liczba osób, które używając kosmetyków zadają sobie te pytania, a rzetelnych odpowiedzi brak – uważa Blanka Chmurzyńska-Brown, dyrektor generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego. Dlatego do tworzenia treści na portalu kosmepedia.org, PZPK zaprosił Organizację Odzysku Opakowań Rekopol. Wspólnie zapowiadają działania edukacyjne dla konsumentów.

„Zielony Ład” to nowe (ogłoszone na początku 2020 roku) założenia dla Europy, które mają doprowadzić do zmniejszenia wpływu przemysłu kosmetycznego na środowisko. Branża kosmetyczna mocno przygotowuje się do tych zmian. Już od kilku lat sprawdza i wdraża nowe rozwiązania tak, aby coraz więcej kosmetyków było wytwarzanych i używanych zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i gospodarki o obiegu zamkniętym. Wiele z nich dotyczy kwestii opakowań, które są istotną składową śladu środowiskowego każdego produktu.

Jednak konsumenci wciąż niewiele wiedzą na ten temat. Mówi o tym Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego. Organizacja uważa, że aby udało się osiągnąć stawiane przez Komisję Europejską cele, język polityki i gospodarki trzeba przełożyć na język zrozumiały dla tych, którzy kupują, używają i wyrzucają opakowania po produktach codziennego użytku. Bez tego nie da się stworzyć zamkniętego obiegu gospodarki.

– Branża kosmetyczna w Polsce podjęła dotychczas wiele prośrodowiskowych działań w formie samoregulacji. Pożegnaliśmy między innymi mikroplastiki w większości produktów, systematycznie wprowadzamy bardziej zrównoważone technologie i opakowania. Bardzo rzadko jednak nasze inicjatywy docierają do świadomości konsumentów – mówi Blanka Chmurzyńska-Brown, dyrektor generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego.

Zapowiada, że edukację na ten temat związek będzie prowadził na swoim portalu kosmopedia.org.

Chcemy, by Kosmopedia stała się w Polsce forum najbardziej aktualnej wiedzy o kosmetykach – także tej dotyczącej aspektów, z których wyrasta Zielony Ład – dodaje Blanka Chmurzyńska-Brown.

Do współpracy przy tym projekcie PZPK zaprosił Organizację Odzysku Opakowań Rekopol.

Wiedzy i dobrych przykładów nigdy dość. Dlatego też z ogromną przyjemnością przyjęliśmy zaproszenie Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego do współpracy także i w tym projekcie – opracowania i upowszechniania merytorycznych, ale i podanych w sposób przystępny dla konsumentów informacji. Osoby częściej i bardziej świadomie korzystające z kosmetyków dbają o swój wygląd i urodę. Trzymam kciuki, by dzięki tej inicjatywie także w bardziej efektywny sposób zadbały o środowisko naturalne – mówi Michał Mikołajczyk, prokurent Rekopolu.

W kolejnych miesiącach będą prowadzone działania edukacyjne w mediach społecznościowych i tradycyjnych, promujące artykuły ekspertów i rozwiewające największe wątpliwości konsumentów. Treści umieszczane będą w sekcji Środowisko portalu Kosmepodia.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
20.10.2025 09:12
Braille: zawieszenie prac nad wymagania dla oznakowania opakowań kosmetyków w Hiszpanii
Przykład wdrożenia opakowań z alfabetem Braille‘a we FrancjiShutterstock

20 czerwca 2025 roku Hiszpania dokonało notyfikacji Komisji Europejskiej projekt dekretu królewskiego dotyczący oznakowania produktów konsumenckich, w tym również produktów kosmetycznych m. in. w zakresie zastosowania alfabetu Braille’a w języku hiszpańskim.

Rozszerzenie wymogów dotyczących oznakowania produktów kosmetycznych

W czerwcu Królestwo Hiszpanii zgłosił projekt dekretu do Komisji Europejskiej, za pośrednictwem systemu TRIS (ang. Technical Regulation Information System). Proponowane przepisy obejmują produkty kosmetyczne i skupiają się na zapewnieniu dostępności informacji poprzez zastosowanie alfabetu Braille’a w języku hiszpańskim.

Zgodnie z projektem, nowe wymogi w zakresie oznakowania opakowań miałyby obejmować obowiązek jednoczesnego stosowania alfabetu Braille’a w języku hiszpańskim, wytłoczonego znaku dotykowego otaczającego kod QR oraz kodu QR zawierającego szczegółowe dane produktu.

Alfabet Braille’a wraz z kodem QR miałyby być obowiązkowo umieszczane na wszystkich produktach objętych zakresem dekretu, w tym także na produktach kosmetycznych.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 projektu, produkty, których największa powierzchnia wynosi co najmniej 10 × 1 cm, powinny zawierać na opakowaniu następujące informacje:

  • nazwę produktu zapisaną w alfabecie Braille’a,
  • specjalne, wyczuwalne dotykiem oznakowanie dla niebezpiecznych substancji i mieszanin, dla których nie jest wymagane ostrzeżenie dotykowe zgodne z rozporządzeniem CLP,
  • kod QR (lub inny nośnik) z oznakowaniem wyczuwalnym dotykiem, pod którym znajdowałyby się pozostałe informacje wymagane w ramach art. 3 ust. 1, jeśli nie zostały one umieszczone w alfabecie Braille’a.

Planowane wejście w życie dekretu miałoby nastąpić w dniu następującym po jego publikacji. Dokument przewiduje maksymalnie dwuletniego okresu przejściowego umożliwiającego dostosowanie produktów obecnych już na rynku do nowych wymagań.

Zgłoszoną notyfikację oznaczoną numerem 2025/0311/ES oraz szczegółowe informacje dostępne są stronie internetowej Komisji Europejskiej.

Obecnie w ramach organizacji branżowych prowadzone są działania mające na celu zachęcenie przedstawicieli państw członkowskich do zgłoszenia uwag w toku procedury TRIS. Zgłaszane zastrzeżenia dotyczą przede wszystkim niewykonalności proponowanych rozwiązań z technicznego i ekonomicznego punktu widzenia, w szczególności dla sektora kosmetycznego.

Zastrzeżenia Komisji Europejskiej oraz Światowej Organizacji Handlu

Komisja Europejska odniosła się do notyfikowanego przez Królestwo Hiszpanii projektu dekretu i uznała część proponowanych obowiązków za nieproporcjonalne oraz potencjalnie prowadzące do fragmentacji rynku wewnętrznego Unii Europejskiej. W ocenie Komisji, niektóre z planowanych rozwiązań mogą być sprzeczne z przepisami Rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 w sprawie produktów kosmetycznych, które reguluje kwestie oznakowania i informacji przekazywanych konsumentom.

W związku z powyższym Komisja zwróciła się do władz hiszpańskich o przegląd projektu dekretu oraz przedstawienie sprawozdania z wyników analiz i ewentualnych aktualizacji do dnia 23 grudnia 2025 r. Do czasu przedstawienia niniejszego sprawozdania obowiązuje zawieszenie dalszych prac nad projektem.

Ponadto, projekt dekretu został również zgłoszony do Światowej Organizacji Handlu (WTO – World Trade Organization), gdzie przedstawiciele innych państw członkowskich wyrazili podobne obawy dotyczące wpływu planowanych regulacji na globalny rynek.

Aleksandra Kondrusik

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
13.10.2025 13:23
Gerresheimer ponownie obniża prognozy na 2025 rok z powodu słabego popytu i problemów finansowych
Producent opakowań obniża prognozy finansowe.Gerresheimer

Niemiecki producent opakowań i sprzętu medycznego Gerresheimer po raz kolejny obniżył swoje prognozy finansowe na rok 2025. Spółka z Düsseldorfu poinformowała, że obecnie spodziewa się spadku przychodów organicznych o 2–4 proc. rok do roku, podczas gdy wcześniej prognozowała ich wzrost o 0–2 proc. To już trzecia korekta w tym roku – wcześniejsze cięcia prognoz miały miejsce w czerwcu i lipcu.

Z opublikowanych wstępnych danych wynika, że przychody Gerresheimer w trzecim kwartale 2025 r. wyniosły 560,7 mln euro, co oznacza spadek względem oczekiwań rynku. Skorygowany zysk EBITDA (przed odsetkami, podatkami, amortyzacją i deprecjacją) osiągnął poziom 103,4 mln euro, a organiczna marża EBITDA wyniosła 18,8 proc.. W porównaniu z trzecim kwartałem ubiegłego roku spółka odnotowała spadek organicznego wzrostu przychodów o 1,2 proc..

Firma wskazuje, że wyniki zostały obciążone słabszymi wynikami operacyjnymi w trzecim kwartale oraz niskim popytem, zwłaszcza w segmencie kosmetycznym. Gerresheimer produkuje m.in. szklane i plastikowe słoiki na kremy oraz opakowania typu roll-on do dezodorantów, które należą do jej kluczowego asortymentu w kategorii beauty. Władze spółki zaznaczyły, że nawet przy oczekiwanym mocniejszym czwartym kwartale, cel finansowy na 2025 rok nie jest już osiągalny.

Na spółkę dodatkowo ciąży postępowanie prowadzone przez niemiecki urząd nadzoru finansowego (BaFin), który bada możliwe nieprawidłowości w sprawozdawczości księgowej Gerresheimer. W odpowiedzi firma ogłosiła wdrożenie programu redukcji kosztów i poprawy efektywności operacyjnej, a także działań mających na celu zwiększenie wolnych przepływów pieniężnych (free cash flow).

Sytuacja Gerresheimer wpisuje się w szerszy trend spowolnienia na rynku dóbr konsumpcyjnych. Słabnący popyt na produkty pielęgnacyjne i kosmetyczne obserwowany jest w wielu krajach, gdy konsumenci ograniczają wydatki na dobra uznaniowe w obliczu globalnych napięć handlowych, rosnących kosztów życia i obaw przed recesją.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
27. październik 2025 01:17