StoryEditor
Opakowania
10.12.2021 00:00

Sprzedaż opakowań rośnie w rekordowym tempie. Ceny też

Od trzeciego kwartału 2020 r. następuje gwałtowne przyspieszenie produkcji przemysłowej, za czym idzie szybki wzrost popytu na opakowania oraz niekontrolowany wzrost cen niemal wszystkich surowców.

Jak podaje Santander Bank Polska, branża opakowań zakończyła 2020 rok wzrostem o ok. 1,3 proc. W 2021 r. dynamika z dużym prawdopodobieństwem przekroczy 10 proc. w porównaniu do 5 proc. prognozy wzrostu polskiego PKB.

– Na tak wysoką dynamikę składa się przede wszystkim kilkunastoprocentowy wzrost wolumenu produkcji. Niemniej jednak, wzrost ceny opakowań odpowiada za przynajmniej ok. 20-30 proc. wzrostu średnio od początku roku. Z każdym miesiącem udział ten będzie rósł ze względu na pełniejsze odzwierciedlenie wzrostu cen surowców w cenach produktów gotowych – komentuje Maciej Nałęcz, analityk ds. sektora Produkcji Przemysłowej w Santander Bank Polska.

Jednym z najszybciej drożejących surowców mających wpływ na branżę opakowań jest celuloza. Ceny, zarówno papierów, jak i samych opakowań, z papieru i tektury drożeją relatywnie wolniej od cen szerokiego przetwórstwa przemysłowego. Z drugiej strony, ceny w całym przemyśle są już istotnie powyżej poziomów z poprzedniego peaku cenowego, z przełomu lat 2018/2019 – czytamy w raporcie Santandera.

 Popyt na opakowania z papieru i tektury jest na bardzo wysokim poziomie m. in. w związku z utrzymującą się wysoką dynamiką wzrostu e-commerce. Kondycja rynku wewnętrznego ma dla tego segmentu opakowań kluczowe znacznie – mówi Maciej Nałęcz.

Ceny metali dla przemysłu opakowań zaczęły rosnąć wcześniej niż inne surowce – już od lipca/sierpnia 2020 roku notowania aluminium przekroczyły poziom z początku roku.

Natomiast wzrost cen ropy naftowej w tym roku wywindował ceny tworzyw sztucznych do rekordowego poziomu. Od listopada ub. r. do marca br. średnia cena tworzyw dla przemysłu opakowań wzrosła o ok 100 proc. Dynamika w ujęciu rok do roku utrzymuje się na poziomie 85-100 proc.  

Im dalej w 2021 rok, tym bardziej widać kolejne podwyżki cen tworzyw, tym razem napędzane nie tylko napięciami podażowymi, ale również inflacją kosztów produkcji, czy transportu – cen gazu w Europie, energii elektrycznej. Niezależnie od zawirowań na kontynencie europejskim, globalnie trwa walka o ceny na rynku ropy, co w połączeniu z pewnym obniżeniem popytu w związku z powrotem do restrykcji w niektórych krajach Unii Europejskiej być może utemperuje podwyżki – podsumowuje Maciej Nałęcz. Jego zdaniem największym wyzwaniem dla branży opakowań jest z jednej strony przeniesienie gwałtownego wzrostu kosztów na ceny produktów, a z drugiej dostępność surowców.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
13.10.2025 13:23
Gerresheimer ponownie obniża prognozy na 2025 rok z powodu słabego popytu i problemów finansowych
Producent opakowań obniża prognozy finansowe.Gerresheimer

Niemiecki producent opakowań i sprzętu medycznego Gerresheimer po raz kolejny obniżył swoje prognozy finansowe na rok 2025. Spółka z Düsseldorfu poinformowała, że obecnie spodziewa się spadku przychodów organicznych o 2–4 proc. rok do roku, podczas gdy wcześniej prognozowała ich wzrost o 0–2 proc. To już trzecia korekta w tym roku – wcześniejsze cięcia prognoz miały miejsce w czerwcu i lipcu.

Z opublikowanych wstępnych danych wynika, że przychody Gerresheimer w trzecim kwartale 2025 r. wyniosły 560,7 mln euro, co oznacza spadek względem oczekiwań rynku. Skorygowany zysk EBITDA (przed odsetkami, podatkami, amortyzacją i deprecjacją) osiągnął poziom 103,4 mln euro, a organiczna marża EBITDA wyniosła 18,8 proc.. W porównaniu z trzecim kwartałem ubiegłego roku spółka odnotowała spadek organicznego wzrostu przychodów o 1,2 proc..

Firma wskazuje, że wyniki zostały obciążone słabszymi wynikami operacyjnymi w trzecim kwartale oraz niskim popytem, zwłaszcza w segmencie kosmetycznym. Gerresheimer produkuje m.in. szklane i plastikowe słoiki na kremy oraz opakowania typu roll-on do dezodorantów, które należą do jej kluczowego asortymentu w kategorii beauty. Władze spółki zaznaczyły, że nawet przy oczekiwanym mocniejszym czwartym kwartale, cel finansowy na 2025 rok nie jest już osiągalny.

Na spółkę dodatkowo ciąży postępowanie prowadzone przez niemiecki urząd nadzoru finansowego (BaFin), który bada możliwe nieprawidłowości w sprawozdawczości księgowej Gerresheimer. W odpowiedzi firma ogłosiła wdrożenie programu redukcji kosztów i poprawy efektywności operacyjnej, a także działań mających na celu zwiększenie wolnych przepływów pieniężnych (free cash flow).

Sytuacja Gerresheimer wpisuje się w szerszy trend spowolnienia na rynku dóbr konsumpcyjnych. Słabnący popyt na produkty pielęgnacyjne i kosmetyczne obserwowany jest w wielu krajach, gdy konsumenci ograniczają wydatki na dobra uznaniowe w obliczu globalnych napięć handlowych, rosnących kosztów życia i obaw przed recesją.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
09.10.2025 16:12
Nowa fabryka zrównoważonych opakowań w Żyrardowie. Fillsy i Meadow zainwestują 14 mln euro do 2030 roku
Edyta Kresińska, pełnomocniczka zarządu Fillsy.TGperspective

Polska spółka co-packingowa Fillsy oraz szwedzki producent technologii opakowaniowych Meadow ogłosiły otwarcie nowoczesnej fabryki w Żyrardowie. Zakład ma wzmocnić europejskie dostawy w pełni nadających się do recyklingu aluminiowych opakowań i osiągnąć docelową zdolność produkcyjną na poziomie 100 mln puszek rocznie do końca 2027 roku. Obecnie moce produkcyjne sięgają 10 mln jednostek rocznie.

W nowym zakładzie powstawać będzie Meadow Kapsul – innowacyjne aluminiowe rozwiązanie pre-fill, które może być przetwarzane nieskończoną liczbę razy bez utraty jakości materiału. Inwestycja jest finansowana przez Fillsy, które do końca 2027 roku przeznaczy na ten cel 4 mln euro, a następnie planuje zainwestować dodatkowe 10 mln euro do 2030 roku w rozwój linii produkcyjnych i rozbudowę fabryki.

Projekt wpisuje się w realizację unijnych celów zawartych w Rozporządzeniu w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR), przyjętym w lutym 2025 roku. Nowe regulacje nakładają na firmy obowiązek osiągania wiążących poziomów recyklingu i ograniczania zużycia materiałów. Fabryka w Żyrardowie ma odegrać kluczową rolę w zwiększeniu zdolności produkcyjnych Unii Europejskiej w zakresie zrównoważonych opakowań, odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie sektora FMCG na rozwiązania przyjazne środowisku i zgodne z przepisami.

Polska, dzięki centralnemu położeniu i dostępowi do głównych szlaków logistycznych, staje się strategiczną lokalizacją dla inwestycji w obszarze opakowań i produkcji kosmetyków oraz produktów spożywczych. W ostatnich latach w kraju powstały centra napełniania i pakowania m.in. firm Unilever i L’Oréal. Żyrardowski zakład Fillsy i Meadow będzie wyposażony w zaawansowane linie przemysłowe oraz showroom technologiczny, w którym partnerzy i potencjalni klienci będą mogli zapoznać się z zastosowaniami Meadow Kapsul w kategoriach żywności, pielęgnacji osobistej i chemii gospodarczej.

Dzięki nowej fabryce Fillsy stanie się pierwszym europejskim producentem, który zindustrializuje technologię Meadow Kapsul na dużą skalę. Spółka dołączy tym samym do grona globalnych partnerów Meadow, wśród których znajdują się Ball Corporation – największy producent aluminium w USA, DRT Holdings – światowy lider w zakresie systemów easy-open end, oraz Novelis – największy recykler aluminium na świecie.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
19. październik 2025 11:10