StoryEditor
Prawo
08.02.2022 00:00

Coty wypracowało wzrost w II kwartale roku obrotowego 2022 i nie boi się najbliższej przyszłości

Coty ogłosiło wyniki za drugi kwartał roku obrotowego 2022, zakończonego 31 grudnia 2021 r. Raport ukazuje solidną poprawę sprzedaży dzięki zapachom i kosmetykom premium oraz dzięki kolorówce. To przygotowało solidny grunt pod przyspieszenie wzrostu sprzedaży w dalszej części roku – skomentowała Sue Y. Nabi, dyrektor generalna Coty.

W drugim kwartale sprzedaż Coty wzrosła o 12 proc. Na ten wynik wpływ miały wdrożenia zapachów Gucci Flora Gorgeous Gardenia oraz Burberry Hero, a także ponowne wprowadzenie na rynek pełnej gamy produktowej Kylie Cosmetics.

Sprzedaż perfum selektywnych rosła w dwucyfrowym tempie, w czym swój udział miały prawie wszystkie marki, a szczególnie Gucci, Burberry, Chloe i Hugo Boss. Także sprzedaż kosmetyków luksusowych niemal podwoiła się w pierwszej połowie roku obrotowego 2022, głównie dzięki produktom do makijażu Gucci i ekspansji Kylie Cosmetics po ponownym wprowadzeniu marki na rynek.

Przychody ze sprzedaży pozostałych kosmetyków wzrosły o 11 proc. w II kwartale oraz o 8 proc. w 1 półroczu 22. Spółka osiągnęła to dzięki zainteresowaniu klientów czterema kluczowymi markami kosmetyków kolorowych – CoverGirl, Rimmel, Sally Hansen i Max Factor.

Na wynik Coty wpływ miał także znaczny wzrost marży brutto i inwestycje w reklamy w celu napędzania wzrostów. Ponadto spółka w dalszym ciągu obniżała swoją bazę kosztową, osiągając w drugim kwartale oszczędności w wysokości ponad 40 mln USD w ujęciu rok do roku, co dało łączne oszczędności od początku roku do blisko 100 mln USD.

Coty osiągnęło w drugim kwartale przychody operacyjne w wysokości 244 mln USD i skorygowaną EBITDA w wysokości 311,9 mln USD. W pierwszym półroczu dochód operacyjny wyniósł 261,2 mln USD, a skorygowana EBITDA wyniosła 590,4 mln USD, odzwierciedlając ponad 30 proc. wzrost.

 – Po zakończeniu pierwszego półrocza 2022 r. mogę powiedzieć, że rok kształtuje się zgodnie z naszymi oczekiwaniami, a pod wieloma względami nawet lepiej. To przygotowuje grunt pod przyspieszenie wzrostu sprzedaży w drugiej połowie roku – skomentowała Sue Y. Nabi, dyrektor generalna Coty.

Według niej także w dalszej części roku firmie uda się rekompensować starty wynikające ze wzrostu inflacji.

Poruszając się w tym dynamicznym środowisku, jesteśmy pewni, że osiągniemy stałą skorygowaną walutowo EBITDA w roku obrotowym 22 w wysokości co najmniej 900 mln USD, jednocześnie zwiększając naszą skorygowaną prognozę EPS do 0,22-0,26 USD. Nasze krótko- i średnoterminowe ambicje są w pełni realizowane i nadal przekształcamy Coty w globalną potęgę kosmetyczną – podsumowała Sue Y. Nabi.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
07.07.2025 16:35
RAPEX Safety Gate alarmuje: krem Laboratorium Ava zakażony Escherichia coli
Krem z Laboratorium Ava został zakwestionowany przez estońskie władze.RAPEX Safety Gate

Estońskie organy nadzoru sanitarnego zgłosiły do unijnego systemu Safety Gate alert dotyczący polskiego kosmetyku – kremu do twarzy EXTRA MOISTURIZING CREAM marki AVA Laboratorium. Zgłoszenie dotyczyło partii o numerze 30323, a powodem interwencji było wykrycie skażenia bakteryjnego produktem Escherichia coli, co skutkowało wycofaniem produktu z rynku.

Produkt, sprzedawany w 50-mililitrowej plastikowej butelce i oznaczony kodem kreskowym 5906323004730, zawierał filtr przeciwsłoneczny SPF 25. Zgodnie z informacją zawartą w zgłoszeniu nr SR/02499/25, krem został zakażony bakterią Escherichia coli.

Escherichia coli (E. coli) to bakteria powszechnie występująca w jelitach ludzi i zwierząt, gdzie pełni ważną rolę w procesach trawiennych. Jednak niektóre szczepy tej bakterii mogą być chorobotwórcze i stanowić zagrożenie dla zdrowia. W przypadku kontaktu ze skórą – zwłaszcza uszkodzoną – lub błonami śluzowymi, jak oczy, mogą wywołać infekcje skórne, zapalenie spojówek, a nawet poważniejsze powikłania, takie jak zakażenia układu moczowego lub zatrucia ogólnoustrojowe. Obecność E. coli w produktach kosmetycznych świadczy o nieprawidłowościach w procesie produkcji lub niewystarczającej higienie, i jest poważnym naruszeniem norm bezpieczeństwa.

Europejskie służby uznały, że produkt nie spełnia wymogów Rozporządzenia w sprawie produktów kosmetycznych obowiązującego w UE. W związku z tym dystrybutor podjął działania, które obejmują całkowite wycofanie tej partii kremu z rynku. Decyzja weszła w życie 18 czerwca 2025 roku.

image
RAPEX Safety Gate

Zgłoszony produkt pochodzi z Polski. To kolejny przypadek, w którym unijny system ostrzegania zidentyfikował kosmetyk niespełniający norm mikrobiologicznych. System Safety Gate umożliwia szybkie informowanie o niebezpiecznych produktach konsumenckich i ułatwia ich usuwanie z obrotu na terenie całej Unii Europejskiej.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
04.07.2025 11:33
Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego: Kosmetyki nie podlegają pod EUDR 2023/1115!
Sądzimy, że doprecyzowanie i wyjaśnienie zakresu stosowania EUDR w odniesieniu do kosmetyków ułatwi pracę m.in. sieciom handlowym, ponieważ zdejmie z nich obowiązek zbierania i przechowywania dokumentacji do dużej grupy produktów z portfolio sieci – mówi dr inż. Ewa Starzyk.Unsplash

Od 30 grudnia 2025 roku zacznie obowiązywać unijne rozporządzenie EUDR 2023/1115, którego celem jest przeciwdziałanie wylesianiu w związku z handlem międzynarodowym. Wiele firm z branży kosmetycznej z niepokojem przygląda się nowym regulacjom, obawiając się dodatkowych obowiązków dokumentacyjnych. Jednak – jak wynika z analizy Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego – kosmetyki gotowe nie podlegają temu rozporządzeniu.

EUDR obejmuje wyłącznie wybrane grupy towarów, takie jak: bydło, kakao, kawa, olej palmowy, soja, drewno oraz kauczuk. Nowe przepisy mają zastosowanie jedynie do tych produktów oraz artykułów bezpośrednio z nich wytworzonych, których kody CN znajdują się w załączniku I do rozporządzenia. W przypadku, gdy produkt – jak kosmetyk – nie znajduje się w tym wykazie, nie są wobec niego nakładane żadne nowe obowiązki prawne wynikające z EUDR.

Mimo to, wiele podmiotów w branży kosmetycznej – w tym ich klienci – prosi o dokumenty potwierdzające zgodność kosmetyków z EUDR. Według dr inż. Ewy Starzyk, dyrektorki ds. regulacji i zrównoważonego rozwoju w Polskim Związku Przemysłu Kosmetycznego, zamieszanie wynika z niejednolitego zakresu stosowania rozporządzenia wobec różnych grup produktów. Na przykład czekolada jest objęta EUDR aż do etapu finalnego produktu, ale większość surowców, w tym używanych w kosmetykach, przestaje podlegać EUDR, jeśli po dalszym przetworzeniu otrzymują nowy kod CN.

Zgodnie z obowiązującym prawem UE, producenci kosmetyków funkcjonują jako „osoby odpowiedzialne” lub „dystrybutorzy” w rozumieniu rozporządzenia kosmetycznego 1223/2009, a nie jako „operatorzy” czy „handlowcy” w rozumieniu EUDR. Oznacza to, że nie mają oni obowiązku stosowania procedur należytej staranności, ani zbierania i przekazywania dokumentów potwierdzających zgodność z EUDR – zarówno w odniesieniu do gotowych produktów, jak i użytych komponentów czy opakowań.

Doprecyzowanie, że gotowe kosmetyki nie podlegają EUDR, może znacząco uprościć działanie wielu podmiotów w łańcuchu dostaw, w tym sieci handlowych. Jak zaznacza dr inż. Starzyk, wyłączenie tej kategorii produktów z obowiązków dokumentacyjnych powinno ułatwić zarządzanie asortymentem oraz zdejmie z firm obowiązek przechowywania i przetwarzania zbędnych informacji o zgodności produktów, które nie są objęte rozporządzeniem.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
08. lipiec 2025 09:44