StoryEditor
Prawo
27.06.2023 00:00

Dobra passa CBD przemija: Europa zaczyna kwestionować "superskładnik"

CBD (cannabidiol) to związek chemiczny występujący naturalnie w roślinie konopi. Ma wiele potencjalnych zastosowań zdrowotnych i nie posiada działania psychoaktywnego, co oznacza, że nie powoduje uczucia odurzenia. / Kimzy Nanney via Unsplash
Francja i Czechy zaczynają próby walki z bardzo popularnym w ostatnich latach superskładnikiem - CBD, czyli kannabidiolem, naturalnym związkiem występującym w roślinie konopi. Posiada według swoich zwolenników liczne właściwości zdrowotne i terapeutyczne, a jego stosowanie jest coraz bardziej popularne w obszarze medycyny i kosmetologii.

Komisja Europejska apeluje o dane dotyczące bezpieczeństwa kannabidiolu (CBD) w produktach kosmetycznych. Zainteresowane strony, w tym instytuty akademickie i badawcze, władze krajów UE, producenci kosmetyków i dostawcy CBD, proszeni są o przesłanie dowodów do 1 października 2024 r. Wezwanie jest konsekwencją francuskiej próby wprowadzenia zakazu wprowadzania do obrotu CBD, co zostało zakwestionowane w Trybunale Sprawiedliwości UE; Trybunał orzekł, że CBD nie powinno być uznawane za lek. Jednak w obliczu obaw zgłaszanych przez wiele państw członkowskich dotyczących bezpieczeństwa CBD w produktach kosmetycznych, Komisja zamierza zwrócić się do Komitetu Naukowego UE ds. Bezpieczeństwa Konsumentów o przeprowadzenie oceny bezpieczeństwa stosowania CBD w produktach kosmetycznych.

Według raportu opublikowanego przez Business of Cannabis, wspomniana już wyżej Francja próbuje zakazać stosowania CBD w produktach kosmetycznych w całej Unii Europejskiej. Francja zainicjowała proces, w ramach którego, jeśli się powiedzie, produkty zawierające CBD będą musiały być opatrzone etykietą ostrzegawczą zgodnie z rozporządzeniem CLP. Komisja Europejska wystosowała również wezwanie do przedstawienia danych przed przesłuchaniem Komitetu Naukowego. Władze francuskie nie dostarczyły terminowych odpowiedzi, gdy skontaktował się z nimi Business of Cannabis, ale odnotowano, że jego organy regulacyjne są zaniepokojone bezpieczeństwem popularnego składnika w trendzie wellness.

Zgodnie z raportem opublikowanym przez Hemp Today, czeski organ regulacyjny proponuje wprowadzenie zakazu produktów na bazie CBD i innych kannabinoidów pochodzących z konopi. Nie podano harmonogramu uchwalenia nowych zasad. Ministerstwo przyznało, że jakikolwiek zakaz odbiłby się niekorzystnie na niektórych producentach i detalistach żywności i kosmetyków. Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności stwierdził, że ponieważ CBD zostało uznane przez organy regulacyjne w Unii Europejskiej za „nową żywność”, ale nie zostało jeszcze poddane kontroli bezpieczeństwa, nie można zatem potwierdzić, że jest bezpieczne w użyciu.
 
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.09.2025 14:23
Colgate zmienia sposób prezentacji past do zębów po interwencji prokuratora z Teksasu
Spersonalizowana pasta do zębów może być odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie konsumentów na produkty dostosowane do indywisualnych potrzeb.Shutterstock

Colgate-Palmolive zapowiedziało wprowadzenie nowych zasad dotyczących opakowań i materiałów marketingowych swoich past do zębów. Decyzja ta została podjęta po tym, jak prokurator generalny Teksasu, Ken Paxton, wyraził obawy, że dotychczasowe przedstawianie ilości pasty może skłaniać rodziców do podawania dzieciom zbyt dużych dawek fluoru. Od 1 listopada na grafikach reklamowych i opakowaniach marek Colgate, Tom’s of Maine oraz hello będą prezentowane „bezpieczne, odpowiednie dla wieku” porcje, czyli ilości pasty wielkości ziarnka grochu dla dzieci poniżej 6. roku życia.

Zmiana obejmie w pierwszej kolejności treści publikowane w internecie, a następnie także opakowania dostępne na sklepowych półkach. W maju Paxton skierował podobne zapytania prawne do Colgate i koncernu Procter & Gamble, producenta pasty Crest, twierdząc, że ich reklamy mogą prowadzić do podawania dzieciom niezdrowych dawek fluoru. Sprawa dotycząca Procter & Gamble pozostaje otwarta.

Fluor od dekad uznawany jest za kluczowy składnik w profilaktyce próchnicy – wzmacnia szkliwo zębów i pomaga zapobiegać ubytkom. Amerykańskie Towarzystwo Stomatologiczne (ADA) popiera zarówno stosowanie fluoru w pastach, jak i w wodzie pitnej. Jednak temat wciąż budzi kontrowersje. W styczniu 2025 roku w czasopiśmie JAMA Pediatrics opublikowano badanie sugerujące, że wyższa ekspozycja dzieci na fluor wiąże się z niższym poziomem IQ. W artykule redakcyjnym towarzyszącym publikacji profesor stomatologii społecznej i zapobiegawczej z University of Iowa wskazał jednak liczne braki w analizie i przestrzegł przed wyciąganiem pochopnych wniosków dotyczących polityki zdrowotnej.

Ken Paxton, polityk Partii Republikańskiej, podkreślił, że działania Colgate wpisują się w jego inicjatywę „Make America Healthy Again”, powiązaną z Robertem F. Kennedym Jr., obecnym sekretarzem ds. zdrowia i usług społecznych. Ruch ten znajduje poparcie zarówno wśród przeciwników nadmiernych regulacji, jak i osób obawiających się zagrożeń zdrowotnych, choć krytycy ostrzegają, że niektóre jego postulaty mogą oznaczać cofnięcie się w stosunku do osiągnięć medycyny publicznej z ostatnich dekad. Colgate i Procter & Gamble nie odpowiedziały dotąd na prośby mediów o komentarz.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.09.2025 13:14
KIS: wydatki u kosmetyczki mogą być kosztem firmowym? Sprawdź kiedy!
Denisfilm Getty Images Pro

Krajowa Informacja Skarbowa po raz kolejny zaskakuje przedsiębiorców liberalnym podejściem do interpretacji podatkowych. Zaledwie kilka tygodni temu urząd potwierdził, że do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wydatki poniesione na masażystę, fizjoterapię czy zajęcia relaksacyjne. Teraz poszerzono katalog wydatków, dopuszczając możliwość rozliczania kosztów wizyt u kosmetyczki – pod warunkiem, że mają one związek z prowadzoną działalnością gospodarczą.

O interpretację (sygn. 0115-KDIT3.4011.172.2023.3.AD) wystąpiła kobieta prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, zajmującą się publikacją zdjęć i filmów w internecie w ramach współpracy reklamowej z klientami. Jej działalność obejmuje również realizację sesji zdjęciowych i filmowych, głównie w obszarze kulinarnym. W materiałach często widoczne są dłonie właścicielki, dlatego – jak argumentowała – regularna pielęgnacja paznokci u kosmetyczki jest niezbędnym elementem przygotowania do pracy.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przychylił się do tego stanowiska, uznając, że wydatki na stylizację paznokci mogą stanowić koszt uzyskania przychodu. W uzasadnieniu wskazano, że skoro celem poniesienia wydatku jest odpowiednie przygotowanie do zdjęć i filmów, to istnieje bezpośredni związek przyczynowy z prowadzoną działalnością. Tym samym koszty te – w granicach racjonalności – można zaliczyć do wydatków firmowych na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o PIT.

Jednocześnie fiskus podkreślił, że nie każdy wydatek tego typu automatycznie może być rozliczany w kosztach. Kluczowe jest, aby wydatki nie miały charakteru wyłącznie osobistego i były odpowiednio udokumentowane. Oznacza to, że przedsiębiorcy muszą wykazać realny związek pomiędzy wydatkami a osiąganiem przychodów. W przeciwnym razie urząd skarbowy może zakwestionować takie koszty.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
17. wrzesień 2025 22:14