StoryEditor
Prawo
27.07.2022 00:00

Drogerie Natura ze stratą za 2021 r. rewidują długoterminową strategię spółki

Drogerie Natura zamknęły 2021 r. ze stratą prawie 35,4 mln zł. Przychody spółki wyniosły 462,5 mln zł wobec prawie 437 mln zł rok wcześniej – podała firma w sprawozdaniu finansowym.

Spółka Natura, operator sieci Drogerie Natura, zakończyła 2021 r. ze stratą blisko 35,4 mln zł. To więcej niż w 2020 r. gdy strata wyniosła 15,6 mln zł.

Przychody spółki Natura wyniosły w 2021 roku 462,5 mln zł wobec prawie 437 mln zł rok wcześniej.

W 2021 r. spółka Natura dysponowała siecią 265 drogerii własnych i agencyjnych oraz sklepem internetowym.

Na rozwój sprzedaży w sklepach stacjonarnych mających nadal główne źródło przychodów firmy miała wpływ pandemia koronawirusa SARSCoV-2 w roku 2021.

Mimo ograniczenia w handlu w sklepach stacjonarnych spółka zwiększyła tempo sprzedaży w drogerii internetowej. Średni wzrost sprzedaży towarów w e-commerce w całym roku wyniósł ponad 50 proc., jednak, jak podaje firma, wzrost ten nie był w stanie pokryć utraconego obrotu w sklepach stacjonarnych.

Zarząd spółki informuje, że podjął wszelkie możliwe kroki w celu zniwelowania skutków pandemii, której następstwem był spadek liczby klientów w sklepach stacjonarnych.

Spadek sprzedaży został w dużej mierze skompensowany poprzez ograniczenie kosztów osobowych (przy jednoczesnym utrzymaniu zatrudnienia personelu na etatach) oraz renegocjacji umów najmu. Jednak ze względu na brak programów pomocowych, z których mogłaby skorzystać spółka, osiągnęła ona  wynik EBITDA na poziomie -18.4 mln zł i strata była o przeszło 11.8 mln zł wyższa niż w tym samym okresie roku poprzedniego.

Dodatkowo w 2021 roku został wprowadzony podatek detaliczny, który pogłębił stratę spółki o kolejne 1.6 mln zł.

Na przełomie lat 2021/2022 nowy zarząd zrewidował założenia strategii długoterminowej w celu poprawy wyników w nadchodzących latach – czytamy w dokumencie.

W 2021 r. kapitał zakładowy spółki Natura był trzykrotnie podnoszony. Kolejny raz stało się to w lutym 2022 r. Zgodnie z Uchwałą Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Spółki Natura z dnia 18 lutego 2022 r. postanowiono podwyższyć kapitał zakładowy spółki  o 7,5 mln zł poprzez utworzenie 150 tys.  nowych udziałów, które objęła spółka Corporation of European Pharmaceutical Distributors N.V. (dotychczasowy wspólnik) w zamian za wkład w wysokości 30 mln zł. Nadwyżka została przeznaczona na kapitał zapasowy spółki.  

Natura jest nadal obciążona kredytem. Z początkowych 125 mln zł spłaciła 42 mln zł. Spółka dbając o płynność finansową zarządza  wielkością zakupów w okresach tygodniowych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.09.2025 14:23
Colgate zmienia sposób prezentacji past do zębów po interwencji prokuratora z Teksasu
Spersonalizowana pasta do zębów może być odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie konsumentów na produkty dostosowane do indywisualnych potrzeb.Shutterstock

Colgate-Palmolive zapowiedziało wprowadzenie nowych zasad dotyczących opakowań i materiałów marketingowych swoich past do zębów. Decyzja ta została podjęta po tym, jak prokurator generalny Teksasu, Ken Paxton, wyraził obawy, że dotychczasowe przedstawianie ilości pasty może skłaniać rodziców do podawania dzieciom zbyt dużych dawek fluoru. Od 1 listopada na grafikach reklamowych i opakowaniach marek Colgate, Tom’s of Maine oraz hello będą prezentowane „bezpieczne, odpowiednie dla wieku” porcje, czyli ilości pasty wielkości ziarnka grochu dla dzieci poniżej 6. roku życia.

Zmiana obejmie w pierwszej kolejności treści publikowane w internecie, a następnie także opakowania dostępne na sklepowych półkach. W maju Paxton skierował podobne zapytania prawne do Colgate i koncernu Procter & Gamble, producenta pasty Crest, twierdząc, że ich reklamy mogą prowadzić do podawania dzieciom niezdrowych dawek fluoru. Sprawa dotycząca Procter & Gamble pozostaje otwarta.

Fluor od dekad uznawany jest za kluczowy składnik w profilaktyce próchnicy – wzmacnia szkliwo zębów i pomaga zapobiegać ubytkom. Amerykańskie Towarzystwo Stomatologiczne (ADA) popiera zarówno stosowanie fluoru w pastach, jak i w wodzie pitnej. Jednak temat wciąż budzi kontrowersje. W styczniu 2025 roku w czasopiśmie JAMA Pediatrics opublikowano badanie sugerujące, że wyższa ekspozycja dzieci na fluor wiąże się z niższym poziomem IQ. W artykule redakcyjnym towarzyszącym publikacji profesor stomatologii społecznej i zapobiegawczej z University of Iowa wskazał jednak liczne braki w analizie i przestrzegł przed wyciąganiem pochopnych wniosków dotyczących polityki zdrowotnej.

Ken Paxton, polityk Partii Republikańskiej, podkreślił, że działania Colgate wpisują się w jego inicjatywę „Make America Healthy Again”, powiązaną z Robertem F. Kennedym Jr., obecnym sekretarzem ds. zdrowia i usług społecznych. Ruch ten znajduje poparcie zarówno wśród przeciwników nadmiernych regulacji, jak i osób obawiających się zagrożeń zdrowotnych, choć krytycy ostrzegają, że niektóre jego postulaty mogą oznaczać cofnięcie się w stosunku do osiągnięć medycyny publicznej z ostatnich dekad. Colgate i Procter & Gamble nie odpowiedziały dotąd na prośby mediów o komentarz.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.09.2025 13:14
KIS: wydatki u kosmetyczki mogą być kosztem firmowym? Sprawdź kiedy!
Denisfilm Getty Images Pro

Krajowa Informacja Skarbowa po raz kolejny zaskakuje przedsiębiorców liberalnym podejściem do interpretacji podatkowych. Zaledwie kilka tygodni temu urząd potwierdził, że do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wydatki poniesione na masażystę, fizjoterapię czy zajęcia relaksacyjne. Teraz poszerzono katalog wydatków, dopuszczając możliwość rozliczania kosztów wizyt u kosmetyczki – pod warunkiem, że mają one związek z prowadzoną działalnością gospodarczą.

O interpretację (sygn. 0115-KDIT3.4011.172.2023.3.AD) wystąpiła kobieta prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, zajmującą się publikacją zdjęć i filmów w internecie w ramach współpracy reklamowej z klientami. Jej działalność obejmuje również realizację sesji zdjęciowych i filmowych, głównie w obszarze kulinarnym. W materiałach często widoczne są dłonie właścicielki, dlatego – jak argumentowała – regularna pielęgnacja paznokci u kosmetyczki jest niezbędnym elementem przygotowania do pracy.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przychylił się do tego stanowiska, uznając, że wydatki na stylizację paznokci mogą stanowić koszt uzyskania przychodu. W uzasadnieniu wskazano, że skoro celem poniesienia wydatku jest odpowiednie przygotowanie do zdjęć i filmów, to istnieje bezpośredni związek przyczynowy z prowadzoną działalnością. Tym samym koszty te – w granicach racjonalności – można zaliczyć do wydatków firmowych na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o PIT.

Jednocześnie fiskus podkreślił, że nie każdy wydatek tego typu automatycznie może być rozliczany w kosztach. Kluczowe jest, aby wydatki nie miały charakteru wyłącznie osobistego i były odpowiednio udokumentowane. Oznacza to, że przedsiębiorcy muszą wykazać realny związek pomiędzy wydatkami a osiąganiem przychodów. W przeciwnym razie urząd skarbowy może zakwestionować takie koszty.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
18. wrzesień 2025 13:54