StoryEditor
Prawo
21.12.2023 15:59

Główny Inspektorat Sanitarny ostrzega: niedozwolona substancja w suplemencie diety... "miód turecki na potencję"

Zakwestionowanym produktem jest suplement diety w formie miodu z dodatkami. / Główny Inspektorat Sanitarny
W próbce produktu marki Themra, która była poddawana analizom w ramach działań kontrolnych Państwowej Inspekcji Sanitarnej, wykryto obecność substancji farmakologicznie czynnej, tj. sildenafilu, której nie było zadeklarowanej na etykiecie produktu.

Komunikat urzędu brzmi jak następuje:

W próbce produktu badanego w ramach działań urzędowych Państwowej Inspekcji Sanitarnej stwierdzono obecność niezadeklarowanej na etykiecie substancji farmakologicznie czynnych - syldenafilu.

Substancja te nie może występować w żywności ze względu na jej działanie medyczne. Spożycie produktu wiąże się z ryzykiem dla zdrowia, szczególnie dla osób przyjmujących leki zawierające inhibitory fosfodiesterazy 5 lub uwalniające tlenek azotu. Nie znane jest pochodzenie, czystość oraz dawka tej substancji w produkcie.

Należy także dodać, że w europejskim Systemie Wczesnego Ostrzegania o Niebezpiecznej Żywności i Paszach inne kraje członkowskie zgłaszały już powiadomienia dotyczące produktów marki Themra tego samego producenta. W związku z tym istnieje duże prawdopodobieństwo, że inne partie przedmiotowego produktu również mogą być zafałszowane.

Dane szczegółowe dotyczące zakwestionowanego produktu:

Produkt: Themra Bitkisel Karisimli Macun (miód turecki na potencję), 240g

Numer partii: 20211218

Data minimalnej trwałości: 17.12.2024

Producent: Veysi Topuz Hal Mah. Turgut Özal Bul. Yeni Hal Kompleksi Toptancilar Sitesi No: 24/Z Blok No: 30-31 Akdeniz/Mersin

Firma dystrybucyjna w Polsce zadeklarowała, że będzie informować wszystkich swoich klientów o wycofaniu danego produktu z rynku. Obecnie Państwowa Inspekcja Sanitarna prowadzi dochodzenie w tej sprawie w celu wyjaśnienia sytuacji. Zaleca się, aby nie spożywać partii produktu, która została określona w oficjalnym komunikacie. Ponadto istnieje ryzyko, że również inne partie produktu mogą być potencjalnie zafałszowane i należy je traktować ostrożnie.

W 2022 r. podobne wątpliwości zgłosił belgijski organ kontrolny, wtedy produkt był sprzedawany pod nazwą "Afrodisiac Honey", zgodnie ze wpisem do systemu RASSF.

Czytaj także: Główny Inspektorat Sanitarny ostrzega: cztery alerty dotyczące suplementów diety

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.09.2025 14:23
Colgate zmienia sposób prezentacji past do zębów po interwencji prokuratora z Teksasu
Spersonalizowana pasta do zębów może być odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie konsumentów na produkty dostosowane do indywisualnych potrzeb.Shutterstock

Colgate-Palmolive zapowiedziało wprowadzenie nowych zasad dotyczących opakowań i materiałów marketingowych swoich past do zębów. Decyzja ta została podjęta po tym, jak prokurator generalny Teksasu, Ken Paxton, wyraził obawy, że dotychczasowe przedstawianie ilości pasty może skłaniać rodziców do podawania dzieciom zbyt dużych dawek fluoru. Od 1 listopada na grafikach reklamowych i opakowaniach marek Colgate, Tom’s of Maine oraz hello będą prezentowane „bezpieczne, odpowiednie dla wieku” porcje, czyli ilości pasty wielkości ziarnka grochu dla dzieci poniżej 6. roku życia.

Zmiana obejmie w pierwszej kolejności treści publikowane w internecie, a następnie także opakowania dostępne na sklepowych półkach. W maju Paxton skierował podobne zapytania prawne do Colgate i koncernu Procter & Gamble, producenta pasty Crest, twierdząc, że ich reklamy mogą prowadzić do podawania dzieciom niezdrowych dawek fluoru. Sprawa dotycząca Procter & Gamble pozostaje otwarta.

Fluor od dekad uznawany jest za kluczowy składnik w profilaktyce próchnicy – wzmacnia szkliwo zębów i pomaga zapobiegać ubytkom. Amerykańskie Towarzystwo Stomatologiczne (ADA) popiera zarówno stosowanie fluoru w pastach, jak i w wodzie pitnej. Jednak temat wciąż budzi kontrowersje. W styczniu 2025 roku w czasopiśmie JAMA Pediatrics opublikowano badanie sugerujące, że wyższa ekspozycja dzieci na fluor wiąże się z niższym poziomem IQ. W artykule redakcyjnym towarzyszącym publikacji profesor stomatologii społecznej i zapobiegawczej z University of Iowa wskazał jednak liczne braki w analizie i przestrzegł przed wyciąganiem pochopnych wniosków dotyczących polityki zdrowotnej.

Ken Paxton, polityk Partii Republikańskiej, podkreślił, że działania Colgate wpisują się w jego inicjatywę „Make America Healthy Again”, powiązaną z Robertem F. Kennedym Jr., obecnym sekretarzem ds. zdrowia i usług społecznych. Ruch ten znajduje poparcie zarówno wśród przeciwników nadmiernych regulacji, jak i osób obawiających się zagrożeń zdrowotnych, choć krytycy ostrzegają, że niektóre jego postulaty mogą oznaczać cofnięcie się w stosunku do osiągnięć medycyny publicznej z ostatnich dekad. Colgate i Procter & Gamble nie odpowiedziały dotąd na prośby mediów o komentarz.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.09.2025 13:14
KIS: wydatki u kosmetyczki mogą być kosztem firmowym? Sprawdź kiedy!
Denisfilm Getty Images Pro

Krajowa Informacja Skarbowa po raz kolejny zaskakuje przedsiębiorców liberalnym podejściem do interpretacji podatkowych. Zaledwie kilka tygodni temu urząd potwierdził, że do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wydatki poniesione na masażystę, fizjoterapię czy zajęcia relaksacyjne. Teraz poszerzono katalog wydatków, dopuszczając możliwość rozliczania kosztów wizyt u kosmetyczki – pod warunkiem, że mają one związek z prowadzoną działalnością gospodarczą.

O interpretację (sygn. 0115-KDIT3.4011.172.2023.3.AD) wystąpiła kobieta prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, zajmującą się publikacją zdjęć i filmów w internecie w ramach współpracy reklamowej z klientami. Jej działalność obejmuje również realizację sesji zdjęciowych i filmowych, głównie w obszarze kulinarnym. W materiałach często widoczne są dłonie właścicielki, dlatego – jak argumentowała – regularna pielęgnacja paznokci u kosmetyczki jest niezbędnym elementem przygotowania do pracy.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przychylił się do tego stanowiska, uznając, że wydatki na stylizację paznokci mogą stanowić koszt uzyskania przychodu. W uzasadnieniu wskazano, że skoro celem poniesienia wydatku jest odpowiednie przygotowanie do zdjęć i filmów, to istnieje bezpośredni związek przyczynowy z prowadzoną działalnością. Tym samym koszty te – w granicach racjonalności – można zaliczyć do wydatków firmowych na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o PIT.

Jednocześnie fiskus podkreślił, że nie każdy wydatek tego typu automatycznie może być rozliczany w kosztach. Kluczowe jest, aby wydatki nie miały charakteru wyłącznie osobistego i były odpowiednio udokumentowane. Oznacza to, że przedsiębiorcy muszą wykazać realny związek pomiędzy wydatkami a osiąganiem przychodów. W przeciwnym razie urząd skarbowy może zakwestionować takie koszty.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
18. wrzesień 2025 04:29