StoryEditor
Prawo
06.06.2019 00:00

Japonia przedstawia politykę ograniczania odpadów plastikowych

Japonia ogłosiła politykę ograniczania marnotrawstwa plastiku morskiego i zamierza naciskać na międzynarodowe porozumienie w sprawie zmniejszenia ilości plastiku przedostającego się do oceanu podczas szczytu G20, który odbędzie w Osace w dniach 28-30 czerwca.

- Oceaniczne odpady z tworzyw sztucznych są jednym z problemów, które znalazły się na szczycie porządku obrad szczytu G20, a jako przewodniczący spotkania będziemy sprawować przywództwo, aby rozwiązać tę sprawę - powiedział japoński premier Shinzo Abe

Jednak jak dotąd, ustalenia są w dużej mierze teoretyczne, bez określenia harmonogramu potrzebnego do wdrożenia niektórych programów.

Japonia jest drugim co do wielkości producentem odpadów plastikowych na jednego mieszkańca na świecie (po Stanach Zjednoczonych) i choć ma stosunkowo wysoki wskaźnik recyklingu, pozostaje w tyle w stosunku do wysiłków na rzecz ograniczenia używania jednorazowego plastiku.

W perspektywie nakreślono plan nakazania japońskim detalistom pobierania opłat od klientów za plastikowe torby, choć nie wiadomo, kiedy wejdzie ona w życie i czy wpłynie to na wszystkich sprzedawców detalicznych. Opłaty za plastikowe torby są już powszechne w wielu częściach świata, a Unia Europejska w marcu przyjęła przepisy zakazujące innych jednorazowych plastików, w tym słomek i sztućców od 2021 roku.

Polityka Japonii ma na celu recykling 100 proc. nowo produkowanych tworzyw sztucznych do 2035 roku i promuje stosowanie biodegradowalnych alternatyw dla plastiku na bazie oleju. Pakiet zawiera również plan wspierania krajów Azji Południowo-Wschodniej technologiami recyklingu i inną infrastrukturą - podał  japoński rząd w oświadczeniu.

Szacuje się, że każdego roku na całym świecie około 8 milionów ton odpadów z tworzyw sztucznych trafia do morza. Szacuje się, że z samej Japonii rocznie od 20 000 do 60 000 ton odpadów z tworzyw sztucznych wpływa do oceanów.

Zanieczyszczenie tworzywami sztucznymi staje się coraz poważniejszym problemem międzynarodowym, zwłaszcza po zakazach narzucanych przez Chiny i inne kraje w związku z importem odpadów z tworzyw sztucznych z zagranicy. W wielu krajach, w tym w Japonii, w wyniku zakazu gromadziły się odpady z tworzyw sztucznych.

Obawy wzbudza również kwestia mikroplastycznych tworzyw sztucznych, czyli małych kawałków zdegradowanych odpadów trudnych do zebrania gdy trafią do wody. Mikroplastyka pochłania szkodliwe substancje chemiczne i gromadzi się w rybach, ptakach i innych zwierzętach.

Rządowy plan obejmuje również wezwania do rozszerzenia stosowania biodegradowalnych tworzyw sztucznych i wzmocnienia przepisów karnych za nielegalny zrzut tworzyw sztucznych do wód.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
06.06.2025 15:00
Trzy żele Palmolive wyprodukowane w Polsce trafiły do RAPEX Safety Gate
Trzy produkty Palmolive pod prysznic trafiły do systemu ostrzegawczego.RAPEX Safety Gate

Trzy kosmetyki marki Palmolive zostały zgłoszone do unijnego systemu Safety Gate jako produkty stwarzające zagrożenie chemiczne. Chodzi o żele pod prysznic: Gourmet NEW Coffee Love, Naturals Milk & Honey oraz Refreshing Sea Minerals and Eucalyptus Oil. Wszystkie zostały wyprodukowane w Polsce i trafiły do sprzedaży w butelkach o pojemności od 250 do 500 ml.

Zgłoszenia pochodzą z Czech i dotyczą obecności substancji 2-(4-tert-butylobenzyl) propionaldehydu (BMHCA), znanej również jako lilial. Zgodnie z przepisami UE składnik ten jest zakazany w kosmetykach, ponieważ może negatywnie wpływać na układ rozrodczy, zwiększać ryzyko uszkodzenia płodu i powodować reakcje alergiczne skóry.

Wszystkie trzy produkty nie spełniają wymogów Rozporządzenia kosmetycznego UE. W przypadku żelu Gourmet NEW Coffee Love (numer partii: 10177992, kod kreskowy: 8718951220768) decyzja o jego zniszczeniu weszła w życie 12 maja 2025 roku. Natomiast w przypadku dwóch pozostałych produktów – Naturals Milk & Honey (partia: 191119IT10113B) i Refreshing Sea Minerals and Eucalyptus Oil (partia: 020920IT10213B) – działania naprawcze rozpoczęto 23 kwietnia 2025 roku.

Wszystkie trzy kosmetyki przeznaczone są do codziennego użytku i dostępne były w sprzedaży detalicznej. Produkty Naturals oraz Refreshing występowały w większych, 500-mililitrowych opakowaniach z białym lub czarnym korkiem, natomiast Gourmet Coffee Love – w butelce 250 ml z białym korkiem.

W każdym przypadku czeskie władze nakazały zniszczenie produktów w obrocie detalicznym. Oznacza to, że zostały one uznane za niebezpieczne dla zdrowia konsumentów i nie mogą być dłużej dostępne na rynku.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
06.06.2025 13:00
UOKiK sprawdza Allegro. Czy użytkownikom odbierany jest wybór formy dostawy?
Automat paczkowy One Box by Allegro.wiadomoscihandlowe.pl/MG

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wszczął postępowanie wyjaśniające wobec Allegro, badając, czy platforma nie ogranicza użytkownikom swobody wyboru metody dostawy. Wątpliwości budzi fakt, że wg. doniesień internautów mimo wyboru konkretnego paczkomatu – np. InPost – system Allegro automatycznie przekierowuje przesyłkę do punktu z programu Allegro Delivery, najczęściej do automatów należących do Orlen Paczka lub Allegro One Box.

Zgłoszenia o podobnych sytuacjach pojawiają się regularnie, zarówno na portalu Wykop.pl, jak i na forum Społeczności Allegro. Użytkownicy relacjonują, że nie mogą łatwo wybrać innej metody dostawy niż Allegro Delivery – opcje konkurencyjnych dostawców są ukryte lub trudno dostępne bez dodatkowych kroków, takich jak ręczne przeszukanie mapy punktów odbioru. Według komunikatu UOKiK, zgłoszenia te mogą wskazywać na możliwe promowanie własnej usługi kosztem konkurencji.

Postępowanie wyjaśniające zostało oficjalnie wszczęte przez prezesa UOKiK 27 maja 2025 r. Jak podkreśla urząd, działania te mają na celu sprawdzenie, czy Allegro nie narusza zasad uczciwej konkurencji. Przypomnijmy, że w grudniu 2022 r. na spółkę nałożono karę przekraczającą 200 mln zł za nadużywanie pozycji dominującej, m.in. poprzez faworyzowanie własnego sklepu na platformie.

image

Na Allegro startuje nowy koncept “sklepu marki”. Jako pierwszy – będzie Inglot

Na prośbę o komentarz Allegro odpowiada ogólnikowo, że „priorytetem jest doświadczenie klienta” i że firma „testuje różne moduły platformy, także logistyczne”. Nie odniesiono się bezpośrednio do pytania, czy użytkownicy celowo są przekierowywani na Allegro Delivery oraz czy ogranicza się widoczność paczkomatów InPost. Z kolei rzecznik InPost, Wojciech Kądziołka, podkreśla, że takie działania platformy są frustrujące i mogą nosić znamiona nieuczciwej konkurencji. InPost nie poinformował jednak, czy zamierza podjąć formalne działania prawne wobec Allegro.

Sprawa nabiera znaczenia także w kontekście strategii rozwoju Allegro Delivery. Firma deklaruje, że usługa ta jest jednym z filarów jej działalności. Obecnie Allegro Delivery obejmuje 26 tys. punktów odbioru, a do końca 2025 roku planowana jest rozbudowa sieci automatów paczkowych o kolejne 2,5 tys. urządzeń. Allegro współpracuje m.in. z DHL i Orlen Paczka, a także zapowiada dalsze inwestycje w rozwój infrastruktury logistycznej.

Obecna sytuacja może mieć istotne konsekwencje zarówno dla pozycji rynkowej Allegro, jak i dla konkurencyjnych firm kurierskich. W tle toczy się też szersza debata o dominacji platform cyfrowych i ich wpływie na konkurencję – nie tylko w Polsce, ale i w skali całej Unii Europejskiej. UOKiK zapowiada dalsze monitorowanie sprawy, a wynik postępowania może przesądzić o ewentualnych sankcjach i konieczności zmian w działaniu platformy.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
09. czerwiec 2025 16:01