StoryEditor
Prawo
30.12.2022 00:00

Kampania #zyjoryginalnie Fundacji Forum Konsumentów wzywa do porzucenia podróbek

Celem kampanii #zyjoryginalnie jest zwrócenie uwagi na podróbki, zbudowanie świadomości problemu wśród konsumentów, zniechęcenie do zakupu podrabianych przedmiotów oraz zachęcenie do zakupu produktów oryginalnych.

Zgodnie z danymi z raportu EUIPO – Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej z 2022 r. ponad połowa (52 proc.) ankietowanych Europejczyków w wieku od 15 do 24 lat stwierdziła, że w ciągu ostatniego roku kupiła co najmniej jeden fałszywy produkt online, zarówno celowo, jak i przypadkowo, a jedna trzecia (33 proc.) stwierdziła, że miała dostęp do treści cyfrowych z nielegalnych źródeł. W Polsce skala handlu podróbkami jest znacząca i sięga kilkunastu procent. Do najczęściej kupowanych podróbek należą ubrania, obuwie, kosmetyki, sprzęt elektroniczny i zabawki.

Mając w pamięci te fakty, Fundacja Forum Konsumentów wystartowała z kampanią #zyjoryginalnie, która ma zachęcać zwłaszcza młode konsumentki i konsumentów do wybierania produktów oryginalnych i z pewnego źródła. Młodzi ludzie często mają mniejsze zasoby finansowe niż przeciętny klient znanej marki, toteż kupno podróbek może wydawać się im atrakcyjne, nawet kosztem swojego zdrowia.

W materiałach kampanii można odnaleźć wypowiedź Blanki Chmurzyńskiej-Brown, dyrektorki generalnej Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego: "W imieniu producentów kosmetyków, wytwarzanych i sprzedawanych w Polsce, zachęcam wszystkich, by z większą uwagą wybierać i kupować produkty do pielęgnacji, makijażu czy zapachy – zwłaszcza teraz, przed świętami. Kosmetyki to wspaniały pomysł na gwiazdkowy prezent, pod warunkiem, że pochodzą z legalnego źródła, ich wytwórca odprowadza wszystkie podatki i bierze pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo produktów. Podróbki kosmetyków (choć czasem kuszą ceną) niestety tych kryteriów nie spełniają. Każdy – a nasi najbliżsi w szczególności – zasługuje na to, by być obdarowanym oryginalnym, pełnowartościowym, legalnie wytworzonym prezentem".

Źródło: kampania #zyjoryginalnie

Swoją opinią podzieliła się również dr. inż. Ewa Starzyk, dyrektorka ds. naukowych i legislacyjnych w PZPK;  "Z punktu widzenia chemika czy toksykologa stosowanie podróbek kosmetyków może zagrażać zdrowiu i życiu. Pamiętajmy, że tylko oryginalne produkty spełniają restrykcyjne wymagania prawne dotyczące bezpieczeństwa, na 100% nie zawierają składników, które mogą stanowić ryzyko dla zdrowia. Produkty oryginalne są produkowane z surowców, których pochodzenie jest jasno określone. Po podróbkach, niestety, można spodziewać się wszystkiego."

Partnerami akcji są między innymi Amazon, Polska Izba Handlu, Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego, Kobiety w Centrum i Czeska Służba Celna.

Czytaj także: Nielegalne kosmetyki wykrywane są na granicach, targowiskach i w hurtowniach

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.10.2025 09:32
Billion Dollar Beauty pozywa Anastasia Beverly Hills za naruszenie znaków towarowych
Globalna graczka versus niszowa marka? Najwyraźniej.Amazon

Petunia Products Inc., właściciel marki Billion Dollar Beauty, złożył pozew przeciwko Anastasia Beverly Hills LLC oraz jej założycielce i CEO, Anastazji Soare. Sprawa dotyczy rzekomego naruszenia znaków towarowych w związku z zapowiadaną książką Soare zatytułowaną “Raising Brows: My Story of Building a Billion-Dollar Beauty Empire”.

Pozew został wniesiony 13 października 2025 roku do Sądu Okręgowego Stanów Zjednoczonych dla Centralnego Dystryktu Kalifornii (sygn. 8:25-cv-02312). W skardze wskazano, że tytuł książki narusza zarejestrowane przez Petunię znaki towarowe: “Raising Brows”, “Billion Dollar Beauty” oraz “Billion Dollar Brows”. Według firmy, użycie tych fraz przez Anastasię Soare prowadzi do wprowadzenia konsumentów w błąd i osłabienia rozpoznawalności jej własnych marek.

Petunia Products twierdzi, że po ogłoszeniu premiery książki wyniki wyszukiwania online dla hasła “Raising Brows” kierują użytkowników do strony Anastasia Beverly Hills i zapowiedzi publikacji, co ma ograniczać widoczność marki Petunia w sieci. W pozwie przypomniano również, że już w 2005 roku Anastasia Beverly Hills miała odmówić wprowadzenia do sprzedaży produktu Petunia o nazwie Brow Boost, uznając go za konkurencyjny.

Wśród pozwanych znalazły się także znane podmioty współpracujące przy promocji i dystrybucji książki: Oprah Winfrey, Oprah Daily LLC, Penguin Random House LLC oraz sieć drogerii Ulta Beauty Inc. Petunia zarzuca im współudział w naruszeniu praw do znaków towarowych poprzez wspieranie promocji publikacji. Reprezentację prawną powoda prowadzi kancelaria Berstein Law PC.

Sprawa Petunia Products Inc. v. Anastasia Beverly Hills LLC zwraca uwagę na rosnące napięcia wokół własności intelektualnej w branży beauty. W dobie, gdy założyciele marek coraz częściej wykorzystują swoje historie biznesowe jako element budowania wizerunku i ekspansji medialnej, granice pomiędzy osobistą narracją a ochroną marki stają się coraz bardziej płynne.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
14.10.2025 13:18
Gucci, Chloé i Loewe ukarane przez Komisję Europejską za naruszanie zasad konkurencji
Trzy znane marki dosięgła unijna sprawiedliwość.Edwin Chen via Unsplash

Komisja Europejska nałożyła łączne kary finansowe w wysokości 157 mln euro na trzy luksusowe domy mody – Gucci, Chloé i Loewe – za praktyki cenowe naruszające unijne prawo konkurencji. Dochodzenie wykazało, że firmy ingerowały w politykę cenową swoich niezależnych sprzedawców detalicznych, ograniczając im możliwość samodzielnego ustalania cen produktów oferowanych zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online. W ocenie Komisji działania te stanowiły próbę utrzymania wysokich cen detalicznych na rynku dóbr luksusowych.

Według ustaleń KE, przedsiębiorstwa w różnym stopniu, lecz w podobnym okresie, stosowały praktyki ograniczające konkurencję, które naruszały art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) oraz art. 53 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG). Przepisy te zabraniają zawierania porozumień lub podejmowania działań, które mogą zakłócać handel wewnątrzunijny i ograniczać konkurencję na jednolitym rynku.

Komisja podkreśliła, że trzy domy mody – choć działały niezależnie od siebie – w praktyce stosowały zbliżone mechanizmy nacisku wobec detalistów. Co istotne, wielu z objętych śledztwem sprzedawców oferowało jednocześnie produkty wszystkich trzech marek, co potęgowało negatywny wpływ na konkurencję. Organy unijne zaznaczyły, że działania te miały charakter długotrwały i systemowy, a ich celem było utrzymanie wizerunku marek jako ekskluzywnych poprzez kontrolę poziomu cen detalicznych.

Komisja Europejska obniżyła ostateczną wysokość kar dzięki współpracy firm podczas dochodzenia. Łączna sankcja w wysokości 157 mln euro ma być jednak – jak podkreślono w komunikacie – czytelnym sygnałem dla całej branży modowej, że UE nie będzie tolerować żadnych działań naruszających zasady wolnej konkurencji, niezależnie od pozycji rynkowej i prestiżu marek.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
17. październik 2025 12:56