StoryEditor
Prawo
26.06.2023 00:00

Kanada zakazuje testowania kosmetyków na zwierzętach i handlu testowanymi kosmetykami

Kanada, po latach starań ze strony aktywistów prozwierzęcych, wprowadziła zakaz testowania kosmetyków na zwierzętach. / Pixabay
W tym tygodniu rząd kanadyjski przyjął ustawę, która oficjalnie zakaże testowania i handlu kosmetykami testowanymi na zwierzętach w Kanadzie. Zmiany zabraniają również sprzedaży kosmetyków, które opierają się na nowych danych z testów na zwierzętach w celu ustalenia bezpieczeństwa produktu oraz stosowania fałszywych lub wprowadzających w błąd etykiet dotyczących testowania kosmetyków na zwierzętach.

Kanada jest 44. krajem, który uchwalił przepisy mające na celu zakończenie lub ograniczenie testów i/lub sprzedaży kosmetyków na zwierzętach, dołączając do Wielkiej Brytanii, Izraela, 27 krajów członkowskich Unii Europejskiej, Norwegii, Indii, Nowej Zelandii, Tajwanu, Korei Południowej, Szwajcarii, Islandii, Turcji, Australii, Gwatemali, Meksyku, Kolumbii, Ekwadoru i Brazylii.

Obrońcy praw zwierząt w Kanadzie od lat wzywali do całkowitego zakazu takich testów i przejścia na alternatywy bez wykorzystania zwierząt. W marcu liberalny rząd ogłosił, że planuje zmienić ustawę o żywności i lekach, aby zakazać testowania kosmetyków na zwierzętach w ramach budżetu na 2023 rok.
 


Zwolennicy ochrony zwierząt Humane Society International/Canada, Animal Alliance Canada i Cruelty Free International wraz z Cosmetics Alliance Canada, Lush Cosmetics i The Body Shop od kilku lat ściśle współpracują z kanadyjskim rządem w celu opracowania wykonalnego ustawodawstwa zakazującego stosowania kosmetyków testowanych na zwierzętach w Kanadzie. Koalicja jest podekscytowana faktem, że Kanada dołączy teraz do ponad 40 jurysdykcji i głównych rynków, które już uchwaliły przepisy mające na celu zakończenie lub ograniczenie testów i/lub sprzedaży kosmetyków na zwierzętach.

Jean-Yves Duclos, minister zdrowia w rządzie Kanady, powiedział: Testowanie kosmetyków na zwierzętach jest zarówno okrutne, jak i niepotrzebne. Dlatego z dumą realizujemy naszą obietnicę zakazu testowania i handlu kosmetykami testowanymi na zwierzętach. Ochrona zwierząt teraz i w przyszłości jest czymś, za czym opowiadało się wielu Kanadyjczyków, a teraz wszyscy możemy być pewni, że kosmetyki w Kanadzie są wolne od okrucieństwa i będziemy nadal podejmować wszelkie niezbędne środki w celu poprawy dobrostanu zwierząt.

Zamiast testować na zwierzętach, producenci kosmetyków mogą od teraz wykorzystywać modele komputerowe, sztuczne skóry, modele rogówki, testy in vitro i technologię „narządów na chipie”.

Czytaj także: Kanadyjski przemysł kosmetyczny to obecnie najszybciej rozwijająca się branża [DANE]

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.09.2025 14:23
Colgate zmienia sposób prezentacji past do zębów po interwencji prokuratora z Teksasu
Spersonalizowana pasta do zębów może być odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie konsumentów na produkty dostosowane do indywisualnych potrzeb.Shutterstock

Colgate-Palmolive zapowiedziało wprowadzenie nowych zasad dotyczących opakowań i materiałów marketingowych swoich past do zębów. Decyzja ta została podjęta po tym, jak prokurator generalny Teksasu, Ken Paxton, wyraził obawy, że dotychczasowe przedstawianie ilości pasty może skłaniać rodziców do podawania dzieciom zbyt dużych dawek fluoru. Od 1 listopada na grafikach reklamowych i opakowaniach marek Colgate, Tom’s of Maine oraz hello będą prezentowane „bezpieczne, odpowiednie dla wieku” porcje, czyli ilości pasty wielkości ziarnka grochu dla dzieci poniżej 6. roku życia.

Zmiana obejmie w pierwszej kolejności treści publikowane w internecie, a następnie także opakowania dostępne na sklepowych półkach. W maju Paxton skierował podobne zapytania prawne do Colgate i koncernu Procter & Gamble, producenta pasty Crest, twierdząc, że ich reklamy mogą prowadzić do podawania dzieciom niezdrowych dawek fluoru. Sprawa dotycząca Procter & Gamble pozostaje otwarta.

Fluor od dekad uznawany jest za kluczowy składnik w profilaktyce próchnicy – wzmacnia szkliwo zębów i pomaga zapobiegać ubytkom. Amerykańskie Towarzystwo Stomatologiczne (ADA) popiera zarówno stosowanie fluoru w pastach, jak i w wodzie pitnej. Jednak temat wciąż budzi kontrowersje. W styczniu 2025 roku w czasopiśmie JAMA Pediatrics opublikowano badanie sugerujące, że wyższa ekspozycja dzieci na fluor wiąże się z niższym poziomem IQ. W artykule redakcyjnym towarzyszącym publikacji profesor stomatologii społecznej i zapobiegawczej z University of Iowa wskazał jednak liczne braki w analizie i przestrzegł przed wyciąganiem pochopnych wniosków dotyczących polityki zdrowotnej.

Ken Paxton, polityk Partii Republikańskiej, podkreślił, że działania Colgate wpisują się w jego inicjatywę „Make America Healthy Again”, powiązaną z Robertem F. Kennedym Jr., obecnym sekretarzem ds. zdrowia i usług społecznych. Ruch ten znajduje poparcie zarówno wśród przeciwników nadmiernych regulacji, jak i osób obawiających się zagrożeń zdrowotnych, choć krytycy ostrzegają, że niektóre jego postulaty mogą oznaczać cofnięcie się w stosunku do osiągnięć medycyny publicznej z ostatnich dekad. Colgate i Procter & Gamble nie odpowiedziały dotąd na prośby mediów o komentarz.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.09.2025 13:14
KIS: wydatki u kosmetyczki mogą być kosztem firmowym? Sprawdź kiedy!
Denisfilm Getty Images Pro

Krajowa Informacja Skarbowa po raz kolejny zaskakuje przedsiębiorców liberalnym podejściem do interpretacji podatkowych. Zaledwie kilka tygodni temu urząd potwierdził, że do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wydatki poniesione na masażystę, fizjoterapię czy zajęcia relaksacyjne. Teraz poszerzono katalog wydatków, dopuszczając możliwość rozliczania kosztów wizyt u kosmetyczki – pod warunkiem, że mają one związek z prowadzoną działalnością gospodarczą.

O interpretację (sygn. 0115-KDIT3.4011.172.2023.3.AD) wystąpiła kobieta prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, zajmującą się publikacją zdjęć i filmów w internecie w ramach współpracy reklamowej z klientami. Jej działalność obejmuje również realizację sesji zdjęciowych i filmowych, głównie w obszarze kulinarnym. W materiałach często widoczne są dłonie właścicielki, dlatego – jak argumentowała – regularna pielęgnacja paznokci u kosmetyczki jest niezbędnym elementem przygotowania do pracy.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przychylił się do tego stanowiska, uznając, że wydatki na stylizację paznokci mogą stanowić koszt uzyskania przychodu. W uzasadnieniu wskazano, że skoro celem poniesienia wydatku jest odpowiednie przygotowanie do zdjęć i filmów, to istnieje bezpośredni związek przyczynowy z prowadzoną działalnością. Tym samym koszty te – w granicach racjonalności – można zaliczyć do wydatków firmowych na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o PIT.

Jednocześnie fiskus podkreślił, że nie każdy wydatek tego typu automatycznie może być rozliczany w kosztach. Kluczowe jest, aby wydatki nie miały charakteru wyłącznie osobistego i były odpowiednio udokumentowane. Oznacza to, że przedsiębiorcy muszą wykazać realny związek pomiędzy wydatkami a osiąganiem przychodów. W przeciwnym razie urząd skarbowy może zakwestionować takie koszty.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
18. wrzesień 2025 18:23