Od marca, czyli od początku obowiązywania ustawy ograniczającej handel w niedzielę, w sklepach – zwłaszcza tych zlokalizowanych w centrach handlowych – klientów ubywa. Do połowy października w 120 badanych galeriach było ich ponad 9 mln mniej niż w tym samym okresie rok temu – wynika z badania Retail Institute, udostępnionego tylko „Rzeczpospolitej". – Od momentu wejścia w życie zakazu centra handlowe straciły ponad 15,7 mln klientów robiących do tej pory zakupy w niedzielę, ale część z nich zmieniła nawyki zakupowe, wybierając się do galerii między poniedziałkiem a sobotą – wyjaśnia różnicę Anna Szmeja, prezes Retail Institute.
Zapewne dlatego – jak wynika z badania – od początku roku obroty sieci handlowych w 120 centrach wzrosły o 2,2 proc., licząc rok do roku. Inflacja wyniosła 1,8 proc., więc wzrost obrotów nie jest duży. Nie dotyczy też wszystkich – aż o 11,4 proc. spadły obroty sektora zdrowie i uroda (m.in. drogerii), o 11 proc. – kategorii rozrywka, (np. kin), a o 3,7 proc. – restauracji i kawiarni.