StoryEditor
Prawo
22.08.2023 11:30

Napoje energetyczne od 18 roku życia. Zmiany w zasadach sprzedaży już od 1 stycznia 2024

Napoje energetyczne znajdują się także w asortymencie spożywczym drogerii / wiadomoscikosmetyczne.pl
Zakaz sprzedaży napojów energetycznych dzieciom i młodzieży do 18 r.ż. to zapisy nowelizacji ustawy o zdrowiu publicznym oraz niektórych innych ustaw, którą 17 sierpnia br. przyjął Sejm. Nie będzie wydłużonego okresu przejściowego – poprawki Senatu zostały odrzucone. Ustawa czeka na podpis prezydenta. Ma obowiązywać od 1 stycznia 2024. Za nieprzestrzeganie jej zapisów grożą kary do 500 tys. zł.

Sejm przyjął 17 sierpnia 2023 r. nowelizację ustawy o zdrowiu publicznym i niektórych innych ustaw, zawierającą m.in. zapisy dotyczące zakazu sprzedaży napojów energetycznych dzieciom i młodzieży do 18 r.ż. To ważna informacja także dla drogerii – w strefach przykasowych energetyki są często częścią oferty impulsowej.

Zgodnie z zapisami ustawy wprowadza się zakaz sprzedaży napojów z dodatkiem tauryny i kofeiny (czyli energetyków lub napojów energetycznych) osobom poniżej 18. roku życia. Również  na terenie szkół i innych placówek oświatowych, w automatach, a także w miejscach niedostępnych dla osób małoletnich jak np. zakłady pracy.

Grzywna za złamanie zakazu może wynieść od 10 tys. zł do 500 tys. zł.

Ustawa określa co uznaje się za napój z dodatkiem kofeiny lub tauryny. Według tej definicji jest to napój będący środkiem spożywczym, ujęty w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, w którego „składzie znajduje się kofeina w proporcji przewyższającej 150 mg/l lub tauryna, z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie".

Producenci i importerzy będą zobowiązani do umieszczenia na opakowaniu ww. produktów oznaczenia: napój energetyczny. Brak takiego oznaczenia będzie się wiązał nawet z karą ograniczenia wolności. Do tej pory na energetykach często znajdowało się hasło: napój energetyzujący, co krytykowali lekarze i dietetycy podkreślając, że ich działanie jest złudne i zgubne. W napojach energetycznych podstawą jest najczęściej kofeina i tauryna pobudzające pracę serca a tym samym niwelujące poczucie senności. Ponadto znajdują się w nich np. guarana, żeń-szeń, witaminy z grupy B i bardzo dużo cukru.  Regularne spożywanie energetyków prowadzi do zaburzeń pracy serca i układu krążenia oraz pracy mózgu.

Sejm nie zgodził się na senackie poprawki dotyczące m.in. wydłużenia okresu przejściowego na wprowadzenie nowych przepisów. Senatorowie postulowali, aby zakaz sprzedaży nie dotyczył napojów produkowanych i importowanych przed dniem wejścia w życie ustawy, o ile ich sprzedaż nastąpi w ciągu 24 miesięcy od tego terminu, a także chcieli wydłużenia vacatio legis do 1 lipca 2024 r. Obie poprawki zostały odrzucone.

Znowelizowana ustawa czeka na podpis prezydenta. Ma obowiązywać od 1 stycznia 2024 r.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.09.2025 14:23
Colgate zmienia sposób prezentacji past do zębów po interwencji prokuratora z Teksasu
Spersonalizowana pasta do zębów może być odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie konsumentów na produkty dostosowane do indywisualnych potrzeb.Shutterstock

Colgate-Palmolive zapowiedziało wprowadzenie nowych zasad dotyczących opakowań i materiałów marketingowych swoich past do zębów. Decyzja ta została podjęta po tym, jak prokurator generalny Teksasu, Ken Paxton, wyraził obawy, że dotychczasowe przedstawianie ilości pasty może skłaniać rodziców do podawania dzieciom zbyt dużych dawek fluoru. Od 1 listopada na grafikach reklamowych i opakowaniach marek Colgate, Tom’s of Maine oraz hello będą prezentowane „bezpieczne, odpowiednie dla wieku” porcje, czyli ilości pasty wielkości ziarnka grochu dla dzieci poniżej 6. roku życia.

Zmiana obejmie w pierwszej kolejności treści publikowane w internecie, a następnie także opakowania dostępne na sklepowych półkach. W maju Paxton skierował podobne zapytania prawne do Colgate i koncernu Procter & Gamble, producenta pasty Crest, twierdząc, że ich reklamy mogą prowadzić do podawania dzieciom niezdrowych dawek fluoru. Sprawa dotycząca Procter & Gamble pozostaje otwarta.

Fluor od dekad uznawany jest za kluczowy składnik w profilaktyce próchnicy – wzmacnia szkliwo zębów i pomaga zapobiegać ubytkom. Amerykańskie Towarzystwo Stomatologiczne (ADA) popiera zarówno stosowanie fluoru w pastach, jak i w wodzie pitnej. Jednak temat wciąż budzi kontrowersje. W styczniu 2025 roku w czasopiśmie JAMA Pediatrics opublikowano badanie sugerujące, że wyższa ekspozycja dzieci na fluor wiąże się z niższym poziomem IQ. W artykule redakcyjnym towarzyszącym publikacji profesor stomatologii społecznej i zapobiegawczej z University of Iowa wskazał jednak liczne braki w analizie i przestrzegł przed wyciąganiem pochopnych wniosków dotyczących polityki zdrowotnej.

Ken Paxton, polityk Partii Republikańskiej, podkreślił, że działania Colgate wpisują się w jego inicjatywę „Make America Healthy Again”, powiązaną z Robertem F. Kennedym Jr., obecnym sekretarzem ds. zdrowia i usług społecznych. Ruch ten znajduje poparcie zarówno wśród przeciwników nadmiernych regulacji, jak i osób obawiających się zagrożeń zdrowotnych, choć krytycy ostrzegają, że niektóre jego postulaty mogą oznaczać cofnięcie się w stosunku do osiągnięć medycyny publicznej z ostatnich dekad. Colgate i Procter & Gamble nie odpowiedziały dotąd na prośby mediów o komentarz.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.09.2025 13:14
KIS: wydatki u kosmetyczki mogą być kosztem firmowym? Sprawdź kiedy!
Denisfilm Getty Images Pro

Krajowa Informacja Skarbowa po raz kolejny zaskakuje przedsiębiorców liberalnym podejściem do interpretacji podatkowych. Zaledwie kilka tygodni temu urząd potwierdził, że do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wydatki poniesione na masażystę, fizjoterapię czy zajęcia relaksacyjne. Teraz poszerzono katalog wydatków, dopuszczając możliwość rozliczania kosztów wizyt u kosmetyczki – pod warunkiem, że mają one związek z prowadzoną działalnością gospodarczą.

O interpretację (sygn. 0115-KDIT3.4011.172.2023.3.AD) wystąpiła kobieta prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, zajmującą się publikacją zdjęć i filmów w internecie w ramach współpracy reklamowej z klientami. Jej działalność obejmuje również realizację sesji zdjęciowych i filmowych, głównie w obszarze kulinarnym. W materiałach często widoczne są dłonie właścicielki, dlatego – jak argumentowała – regularna pielęgnacja paznokci u kosmetyczki jest niezbędnym elementem przygotowania do pracy.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przychylił się do tego stanowiska, uznając, że wydatki na stylizację paznokci mogą stanowić koszt uzyskania przychodu. W uzasadnieniu wskazano, że skoro celem poniesienia wydatku jest odpowiednie przygotowanie do zdjęć i filmów, to istnieje bezpośredni związek przyczynowy z prowadzoną działalnością. Tym samym koszty te – w granicach racjonalności – można zaliczyć do wydatków firmowych na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o PIT.

Jednocześnie fiskus podkreślił, że nie każdy wydatek tego typu automatycznie może być rozliczany w kosztach. Kluczowe jest, aby wydatki nie miały charakteru wyłącznie osobistego i były odpowiednio udokumentowane. Oznacza to, że przedsiębiorcy muszą wykazać realny związek pomiędzy wydatkami a osiąganiem przychodów. W przeciwnym razie urząd skarbowy może zakwestionować takie koszty.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
18. wrzesień 2025 11:56