StoryEditor
Prawo
11.03.2024 08:00

Nowa prezes Polskiego Stowarzyszenia Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego

Dr n. chem. Urszula Nadrzycka, prezes zarządu Polskiego Stowarzyszenia Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego, Regulatory Director, Poland & Eastern Europe, Hygiene & Home w Reckitt Benckiser / fot. PSPKD
Dr n. chem. Urszula Nadrzycka została wybrana nową prezes Polskiego Stowarzyszenia Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego. To ekspertka w obszarze regulacyjnym kosmetyków, detergentów oraz produktów leczniczych. Od roku 2018 pełni funkcję Regulatory Director, Poland & Eastern Europe, Hygiene & Home w koncernie Reckitt Benckiser.

Zarząd Polskiego Stowarzyszenia Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego  powołał na stanowisko nową prezes. Została nią dr n. chem. Urszula Nadrzycka. Urszula Nadrzycka jest członkiem zarządu PSPKD od 2013 r.

Dr Urszula Nadrzycka jest absolwentką Uniwersytetu Warszawskiego. W 2008 r. obroniła pracę doktorską z obszaru chemii analitycznej, jest także absolwentką studiów Executive MBA prowadzonych przez Akademię Leona Koźmińskiego w Warszawie.

Urszula Nadrzycka od 2004 r. w koncernie Reckitt Benckiser zajmuje się zagadnieniami regulacyjnymi w obszarze kosmetyków, detergentów oraz produktów leczniczych na rynkach polskim oraz Europy Centralnej i Wschodniej. Od 2018 r. pełni funkcję Regulatory Director, Poland & Eastern Europe, Hygiene & Home.

Urszula Nadrzycka jest członkiem zarządu PSPKD od 2013 r.

– Cieszę się obejmując funkcję prezesa, bo bardzo cenię sobie bliską współpracę ze Stowarzyszeniem i doceniam jego rolę w kształtowaniu dobrego otoczenia prawnego dla biznesu i przemysłu. Dobrze działająca organizacja branżowa jest teraz szczególnie potrzebna – zmienia się znakomita większość podstaw prawnych dotyczących wprowadzania na rynek kosmetyków i detergentów. Wiele z nich ma tło środowiskowe. Zmienią się w przyszłości liczne obowiązki, jakie prawo nakłada na firmy. Pojawi się też wiele nowych. Razem możemy mieć aktywny wkład w kształtowanie polityki krajowej i europejskiej, aby zapewnić warunki dla innowacyjności i zrównoważonego rozwoju dla przyszłości naszych sektorów i firm – skomentowała Urszula Nadrzycka.

Polskie Stowarzyszenie Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego (PSPKD) działa od roku 1992. Członkowie Stowarzyszenia (ponad 150 firm) to  producenci i dystrybutorzy, a także sieci handlowe, dostawcy surowców oraz inne firmy współpracujące z branżami kosmetyczną i detergentową – duże, średnie i małe przedsiębiorstwa.

PSPKD jest członkiem międzynarodowych organizacji branżowych: Cosmetics Europe,  Międzynarodowego Stowarzyszenia Producentów Mydeł, Detergentów i Środków Czystości (the International Association for Soaps, Detergents and  Maintenance Products) A.I.S.E. oraz Europejskiej Federacji Aerozolowej (European Aerosol Federation) FEA. Jest także członkiem Związku Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP), Krajowej Izby Gospodarczej (KIG) oraz Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy.

Dyrektorem Generalnym PSPKD jest dr inż. Anna Oborska.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.09.2025 14:23
Colgate zmienia sposób prezentacji past do zębów po interwencji prokuratora z Teksasu
Spersonalizowana pasta do zębów może być odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie konsumentów na produkty dostosowane do indywisualnych potrzeb.Shutterstock

Colgate-Palmolive zapowiedziało wprowadzenie nowych zasad dotyczących opakowań i materiałów marketingowych swoich past do zębów. Decyzja ta została podjęta po tym, jak prokurator generalny Teksasu, Ken Paxton, wyraził obawy, że dotychczasowe przedstawianie ilości pasty może skłaniać rodziców do podawania dzieciom zbyt dużych dawek fluoru. Od 1 listopada na grafikach reklamowych i opakowaniach marek Colgate, Tom’s of Maine oraz hello będą prezentowane „bezpieczne, odpowiednie dla wieku” porcje, czyli ilości pasty wielkości ziarnka grochu dla dzieci poniżej 6. roku życia.

Zmiana obejmie w pierwszej kolejności treści publikowane w internecie, a następnie także opakowania dostępne na sklepowych półkach. W maju Paxton skierował podobne zapytania prawne do Colgate i koncernu Procter & Gamble, producenta pasty Crest, twierdząc, że ich reklamy mogą prowadzić do podawania dzieciom niezdrowych dawek fluoru. Sprawa dotycząca Procter & Gamble pozostaje otwarta.

Fluor od dekad uznawany jest za kluczowy składnik w profilaktyce próchnicy – wzmacnia szkliwo zębów i pomaga zapobiegać ubytkom. Amerykańskie Towarzystwo Stomatologiczne (ADA) popiera zarówno stosowanie fluoru w pastach, jak i w wodzie pitnej. Jednak temat wciąż budzi kontrowersje. W styczniu 2025 roku w czasopiśmie JAMA Pediatrics opublikowano badanie sugerujące, że wyższa ekspozycja dzieci na fluor wiąże się z niższym poziomem IQ. W artykule redakcyjnym towarzyszącym publikacji profesor stomatologii społecznej i zapobiegawczej z University of Iowa wskazał jednak liczne braki w analizie i przestrzegł przed wyciąganiem pochopnych wniosków dotyczących polityki zdrowotnej.

Ken Paxton, polityk Partii Republikańskiej, podkreślił, że działania Colgate wpisują się w jego inicjatywę „Make America Healthy Again”, powiązaną z Robertem F. Kennedym Jr., obecnym sekretarzem ds. zdrowia i usług społecznych. Ruch ten znajduje poparcie zarówno wśród przeciwników nadmiernych regulacji, jak i osób obawiających się zagrożeń zdrowotnych, choć krytycy ostrzegają, że niektóre jego postulaty mogą oznaczać cofnięcie się w stosunku do osiągnięć medycyny publicznej z ostatnich dekad. Colgate i Procter & Gamble nie odpowiedziały dotąd na prośby mediów o komentarz.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.09.2025 13:14
KIS: wydatki u kosmetyczki mogą być kosztem firmowym? Sprawdź kiedy!
Denisfilm Getty Images Pro

Krajowa Informacja Skarbowa po raz kolejny zaskakuje przedsiębiorców liberalnym podejściem do interpretacji podatkowych. Zaledwie kilka tygodni temu urząd potwierdził, że do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wydatki poniesione na masażystę, fizjoterapię czy zajęcia relaksacyjne. Teraz poszerzono katalog wydatków, dopuszczając możliwość rozliczania kosztów wizyt u kosmetyczki – pod warunkiem, że mają one związek z prowadzoną działalnością gospodarczą.

O interpretację (sygn. 0115-KDIT3.4011.172.2023.3.AD) wystąpiła kobieta prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, zajmującą się publikacją zdjęć i filmów w internecie w ramach współpracy reklamowej z klientami. Jej działalność obejmuje również realizację sesji zdjęciowych i filmowych, głównie w obszarze kulinarnym. W materiałach często widoczne są dłonie właścicielki, dlatego – jak argumentowała – regularna pielęgnacja paznokci u kosmetyczki jest niezbędnym elementem przygotowania do pracy.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przychylił się do tego stanowiska, uznając, że wydatki na stylizację paznokci mogą stanowić koszt uzyskania przychodu. W uzasadnieniu wskazano, że skoro celem poniesienia wydatku jest odpowiednie przygotowanie do zdjęć i filmów, to istnieje bezpośredni związek przyczynowy z prowadzoną działalnością. Tym samym koszty te – w granicach racjonalności – można zaliczyć do wydatków firmowych na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o PIT.

Jednocześnie fiskus podkreślił, że nie każdy wydatek tego typu automatycznie może być rozliczany w kosztach. Kluczowe jest, aby wydatki nie miały charakteru wyłącznie osobistego i były odpowiednio udokumentowane. Oznacza to, że przedsiębiorcy muszą wykazać realny związek pomiędzy wydatkami a osiąganiem przychodów. W przeciwnym razie urząd skarbowy może zakwestionować takie koszty.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
18. wrzesień 2025 00:42