StoryEditor
Prawo
03.07.2018 00:00

Produkty do higieny zaśmiecają plaże i morza. KE chce z tym walczyć

W związku z rosnąca ilością odpadów z tworzyw sztucznych Komisja Europejska proponuje wprowadzenie nowych przepisów dotyczących produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, które najczęściej zaśmiecają europejskie plaże i morza. Dotyczy to m.in. chusteczek nawilżanych, patyczków kosmetycznych i podpasek.

Nowe przepisy nałożą na producentów obowiązek częściowego pokrywania kosztów gospodarowania odpadami i ich usuwania, a także kosztów działań informacyjnych.

W trosce o środowisko naturalne oraz zdrowie Europejczyków Komisja Europejska podejmuje szereg działań. Wiele emocji budzą nadal mikroplastiki z tworzyw sztucznych w kontekście przyszłych ograniczeń stosowania ich w ramach rozporządzenia REACH.

Niektóre z państw członkowskich UE, w tym Belgia, Francja, Włochy, Szwecja i Wielka Brytania zaproponowały krajowe zakazy w zakresie celowego stosowania mikroplastików w niektórych produktach konsumenckich – głównie w przypadku mikroplastików w produktach spłukiwanych, w których są one używane jako środki złuszczające i oczyszczające. Zakaz celowego stosowania mikroplastiku w produktach konsumenckich obowiązuje także w USA, Kanadzie i Korei Południowej.

W marcu 2018 r. Europejska Agencja Chemikaliów (ECHA) zaprosiła przedsiębiorców, organizacje handlowe, jednostki naukowe oraz inne zainteresowane podmioty do przedstawienia dowodów („call for evidence”) w procesie przygotowania ewentualnego wniosku w sprawie ograniczeń mikroplastików.

Celem konsultacji, które trwały do 11 maja 2018 r. było zebranie informacji o możliwych i zamierzonych zastosowaniach mikroplastików w produktach, które w sposób celowy uwalniają je do otoczenia. Przeprowadzenie takiej analizy miało przyczynić się do rozpoznania społeczno-gospodarczych skutków wprowadzenia ewentualnych ograniczeń. Obecnie trwają prace nad kolejną inicjatywą podjętą przez KE.

W związku z rosnąca w dużym tempie ilością odpadów z tworzyw sztucznych w morzach i oceanach, Komisja Europejska proponuje wprowadzenie nowych unijnych przepisów dotyczących 10 produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, które najczęściej zaśmiecają europejskie plaże i morza oraz zagubione i porzucone narzędzia połowowe. Przegląd dyrektywy objął m.in. chusteczki nawilżone, patyczki kosmetyczne oraz podpaski.

Jednorazowe produkty z tworzyw sztucznych, dla których istnieją łatwo dostępne i przystępne cenowo zamienniki, zostaną objęte zakazem wprowadzania do obrotu. Produkty, dla których nie ma oczywistych zamienników, zostaną objęte wymogami w zakresie wprowadzenia krajowych limitów dla konsumentów oraz w zakresie projektowania i oznakowania.

Nowe przepisy nałożą na producentów obowiązek częściowego pokrywania kosztów gospodarowania odpadami i ich usuwania, a także kosztów działań informacyjnych.

Ponadto, niektóre produkty będą wymagały zestandaryzowanego oznakowania wskazującego, w jaki sposób powinny być składowane odpady oraz informującego o szkodliwym wpływie produktu na środowisko oraz o obecności w produkcie tworzyw sztucznych. Dotyczy to podpasek higienicznych, nawilżonych chusteczek i balonów.

Komisja Europejska przewiduje, że wprowadzenie proponowanej dyrektywy przyniesie zarówno korzyści środowiskowe, jak i gospodarcze.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.10.2025 09:32
Billion Dollar Beauty pozywa Anastasia Beverly Hills za naruszenie znaków towarowych
Globalna graczka versus niszowa marka? Najwyraźniej.Amazon

Petunia Products Inc., właściciel marki Billion Dollar Beauty, złożył pozew przeciwko Anastasia Beverly Hills LLC oraz jej założycielce i CEO, Anastazji Soare. Sprawa dotyczy rzekomego naruszenia znaków towarowych w związku z zapowiadaną książką Soare zatytułowaną “Raising Brows: My Story of Building a Billion-Dollar Beauty Empire”.

Pozew został wniesiony 13 października 2025 roku do Sądu Okręgowego Stanów Zjednoczonych dla Centralnego Dystryktu Kalifornii (sygn. 8:25-cv-02312). W skardze wskazano, że tytuł książki narusza zarejestrowane przez Petunię znaki towarowe: “Raising Brows”, “Billion Dollar Beauty” oraz “Billion Dollar Brows”. Według firmy, użycie tych fraz przez Anastasię Soare prowadzi do wprowadzenia konsumentów w błąd i osłabienia rozpoznawalności jej własnych marek.

Petunia Products twierdzi, że po ogłoszeniu premiery książki wyniki wyszukiwania online dla hasła “Raising Brows” kierują użytkowników do strony Anastasia Beverly Hills i zapowiedzi publikacji, co ma ograniczać widoczność marki Petunia w sieci. W pozwie przypomniano również, że już w 2005 roku Anastasia Beverly Hills miała odmówić wprowadzenia do sprzedaży produktu Petunia o nazwie Brow Boost, uznając go za konkurencyjny.

Wśród pozwanych znalazły się także znane podmioty współpracujące przy promocji i dystrybucji książki: Oprah Winfrey, Oprah Daily LLC, Penguin Random House LLC oraz sieć drogerii Ulta Beauty Inc. Petunia zarzuca im współudział w naruszeniu praw do znaków towarowych poprzez wspieranie promocji publikacji. Reprezentację prawną powoda prowadzi kancelaria Berstein Law PC.

Sprawa Petunia Products Inc. v. Anastasia Beverly Hills LLC zwraca uwagę na rosnące napięcia wokół własności intelektualnej w branży beauty. W dobie, gdy założyciele marek coraz częściej wykorzystują swoje historie biznesowe jako element budowania wizerunku i ekspansji medialnej, granice pomiędzy osobistą narracją a ochroną marki stają się coraz bardziej płynne.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
14.10.2025 13:18
Gucci, Chloé i Loewe ukarane przez Komisję Europejską za naruszanie zasad konkurencji
Trzy znane marki dosięgła unijna sprawiedliwość.Edwin Chen via Unsplash

Komisja Europejska nałożyła łączne kary finansowe w wysokości 157 mln euro na trzy luksusowe domy mody – Gucci, Chloé i Loewe – za praktyki cenowe naruszające unijne prawo konkurencji. Dochodzenie wykazało, że firmy ingerowały w politykę cenową swoich niezależnych sprzedawców detalicznych, ograniczając im możliwość samodzielnego ustalania cen produktów oferowanych zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online. W ocenie Komisji działania te stanowiły próbę utrzymania wysokich cen detalicznych na rynku dóbr luksusowych.

Według ustaleń KE, przedsiębiorstwa w różnym stopniu, lecz w podobnym okresie, stosowały praktyki ograniczające konkurencję, które naruszały art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) oraz art. 53 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG). Przepisy te zabraniają zawierania porozumień lub podejmowania działań, które mogą zakłócać handel wewnątrzunijny i ograniczać konkurencję na jednolitym rynku.

Komisja podkreśliła, że trzy domy mody – choć działały niezależnie od siebie – w praktyce stosowały zbliżone mechanizmy nacisku wobec detalistów. Co istotne, wielu z objętych śledztwem sprzedawców oferowało jednocześnie produkty wszystkich trzech marek, co potęgowało negatywny wpływ na konkurencję. Organy unijne zaznaczyły, że działania te miały charakter długotrwały i systemowy, a ich celem było utrzymanie wizerunku marek jako ekskluzywnych poprzez kontrolę poziomu cen detalicznych.

Komisja Europejska obniżyła ostateczną wysokość kar dzięki współpracy firm podczas dochodzenia. Łączna sankcja w wysokości 157 mln euro ma być jednak – jak podkreślono w komunikacie – czytelnym sygnałem dla całej branży modowej, że UE nie będzie tolerować żadnych działań naruszających zasady wolnej konkurencji, niezależnie od pozycji rynkowej i prestiżu marek.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
18. październik 2025 08:39