StoryEditor
Prawo
09.10.2018 00:00

Ustawa o produktach kosmetycznych przegłosowana

4 października Sejm Rzeczypospolitej Polskiej przyjął projekt ustawy o produktach kosmetycznych, w wersji zatwierdzonej na posiedzeniu 3 października 2018 r. Teraz projekt zostanie skierowany do Senatu a następnie ustawę podpisze prezydent.

Podstawowymi korzyściami wynikającymi z projektu będą między innymi:
– określenie obowiązków podmiotów i właściwości organów administracji publicznej w zw. z zapewnieniem właściwego poziomu bezpieczeństwa produktów kosmetycznych mających wpływ na zdrowie konsumentów;
– zapewnienie przez Osobę Odpowiedzialną wytwarzania kosmetyków zgodnie z zasadami dobrej praktyki produkcji;
– wprowadzenie wykazu zakładów, w których będą wytwarzane produkty kosmetyczne, w celu zapewnienia realizacji obowiązku monitorowania przestrzegania zasad dobrej praktyki produkcji kosmetyków;
– utworzenie Systemu Informowania o Ciężkich Działaniach Niepożądanych Spowodowanych Stosowaniem Produktów Kosmetycznych w celu monitorowania i realizacji obowiązków zw. z informowaniem o wystąpieniu ciężkiego działania niepożądanego.

Projekt określa również zasady przetwarzania danych osobowych
W Projekcie wskazano zakres posiadanych i przetwarzanych danych oraz określono, kto będzie administratorem danych osobowych. Ponadto wyraźnie uregulowano, że dane osobowe będą przetwarzane przez Osobę Odpowiedzialną lub dystrybutora produktów kosmetycznych wyłącznie w zakresie koniecznym do realizacji celów wynikających z Projektu oraz rozporządzenia unijnego nr 1223/2009 dotyczącego produktów kosmetycznych.
Ponadto przyjęto, że dane osobowe mają być przechowywane przez okres nie dłuższy niż rok od czasu zakończenia weryfikacji zgłoszenia działania niepożądanego (czyli najprościej rzecz ujmując do momentu, kiedy nie jest spodziewane uzyskanie dodatkowych informacji, które mogłyby wpłynąć na wynik weryfikacji działania niepożądanego, lub w przypadku braku dodatkowych informacji). Potwierdzono nadto, że do ochrony danych osobowych bezpośrednie stosowanie będzie miało RODO.

Administracyjne kary pieniężne za nieprzestrzeganie zasad wynikających z Projektu
Z uzasadnienia do Projektu wynika, że dotychczasowe przepisy karne nie funkcjonowały w praktyce tak skutecznie i efektywnie, jak można by tego oczekiwać, wobec czego w obecnej regulacji zaproponowano system nakładania kar pieniężnych w drodze decyzji administracyjnej.
Zmiany te mają realnie przyczynić się do ochrony zdrowia i życia konsumentów.
Projekt przewiduje zatem między innymi karę pieniężną za wytwarzanie produktu kosmetycznego bez zachowania zasad dobrej praktyki produkcji; za wprowadzenie do obrotu produktu kosmetycznego bez spełnienia wymogów dotyczących oceny bezpieczeństwa; za wprowadzenie do obrotu produktu kosmetycznego bez spełnienia wymogów dotyczących dokumentacji produktu czy wreszcie za wprowadzenie do obrotu produktu kosmetycznego z naruszeniem zakazów w zakresie testów na zwierzętach.
Projekt zakłada również, że w pewnych sytuacjach karze pieniężnej będą podlegać także Osoba Odpowiedzialna oraz dystrybutorzy produktów kosmetycznych.

Źródło: Kancelaria Kondrat i Partnerzy

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.09.2025 14:23
Colgate zmienia sposób prezentacji past do zębów po interwencji prokuratora z Teksasu
Spersonalizowana pasta do zębów może być odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie konsumentów na produkty dostosowane do indywisualnych potrzeb.Shutterstock

Colgate-Palmolive zapowiedziało wprowadzenie nowych zasad dotyczących opakowań i materiałów marketingowych swoich past do zębów. Decyzja ta została podjęta po tym, jak prokurator generalny Teksasu, Ken Paxton, wyraził obawy, że dotychczasowe przedstawianie ilości pasty może skłaniać rodziców do podawania dzieciom zbyt dużych dawek fluoru. Od 1 listopada na grafikach reklamowych i opakowaniach marek Colgate, Tom’s of Maine oraz hello będą prezentowane „bezpieczne, odpowiednie dla wieku” porcje, czyli ilości pasty wielkości ziarnka grochu dla dzieci poniżej 6. roku życia.

Zmiana obejmie w pierwszej kolejności treści publikowane w internecie, a następnie także opakowania dostępne na sklepowych półkach. W maju Paxton skierował podobne zapytania prawne do Colgate i koncernu Procter & Gamble, producenta pasty Crest, twierdząc, że ich reklamy mogą prowadzić do podawania dzieciom niezdrowych dawek fluoru. Sprawa dotycząca Procter & Gamble pozostaje otwarta.

Fluor od dekad uznawany jest za kluczowy składnik w profilaktyce próchnicy – wzmacnia szkliwo zębów i pomaga zapobiegać ubytkom. Amerykańskie Towarzystwo Stomatologiczne (ADA) popiera zarówno stosowanie fluoru w pastach, jak i w wodzie pitnej. Jednak temat wciąż budzi kontrowersje. W styczniu 2025 roku w czasopiśmie JAMA Pediatrics opublikowano badanie sugerujące, że wyższa ekspozycja dzieci na fluor wiąże się z niższym poziomem IQ. W artykule redakcyjnym towarzyszącym publikacji profesor stomatologii społecznej i zapobiegawczej z University of Iowa wskazał jednak liczne braki w analizie i przestrzegł przed wyciąganiem pochopnych wniosków dotyczących polityki zdrowotnej.

Ken Paxton, polityk Partii Republikańskiej, podkreślił, że działania Colgate wpisują się w jego inicjatywę „Make America Healthy Again”, powiązaną z Robertem F. Kennedym Jr., obecnym sekretarzem ds. zdrowia i usług społecznych. Ruch ten znajduje poparcie zarówno wśród przeciwników nadmiernych regulacji, jak i osób obawiających się zagrożeń zdrowotnych, choć krytycy ostrzegają, że niektóre jego postulaty mogą oznaczać cofnięcie się w stosunku do osiągnięć medycyny publicznej z ostatnich dekad. Colgate i Procter & Gamble nie odpowiedziały dotąd na prośby mediów o komentarz.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.09.2025 13:14
KIS: wydatki u kosmetyczki mogą być kosztem firmowym? Sprawdź kiedy!
Denisfilm Getty Images Pro

Krajowa Informacja Skarbowa po raz kolejny zaskakuje przedsiębiorców liberalnym podejściem do interpretacji podatkowych. Zaledwie kilka tygodni temu urząd potwierdził, że do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wydatki poniesione na masażystę, fizjoterapię czy zajęcia relaksacyjne. Teraz poszerzono katalog wydatków, dopuszczając możliwość rozliczania kosztów wizyt u kosmetyczki – pod warunkiem, że mają one związek z prowadzoną działalnością gospodarczą.

O interpretację (sygn. 0115-KDIT3.4011.172.2023.3.AD) wystąpiła kobieta prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, zajmującą się publikacją zdjęć i filmów w internecie w ramach współpracy reklamowej z klientami. Jej działalność obejmuje również realizację sesji zdjęciowych i filmowych, głównie w obszarze kulinarnym. W materiałach często widoczne są dłonie właścicielki, dlatego – jak argumentowała – regularna pielęgnacja paznokci u kosmetyczki jest niezbędnym elementem przygotowania do pracy.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przychylił się do tego stanowiska, uznając, że wydatki na stylizację paznokci mogą stanowić koszt uzyskania przychodu. W uzasadnieniu wskazano, że skoro celem poniesienia wydatku jest odpowiednie przygotowanie do zdjęć i filmów, to istnieje bezpośredni związek przyczynowy z prowadzoną działalnością. Tym samym koszty te – w granicach racjonalności – można zaliczyć do wydatków firmowych na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o PIT.

Jednocześnie fiskus podkreślił, że nie każdy wydatek tego typu automatycznie może być rozliczany w kosztach. Kluczowe jest, aby wydatki nie miały charakteru wyłącznie osobistego i były odpowiednio udokumentowane. Oznacza to, że przedsiębiorcy muszą wykazać realny związek pomiędzy wydatkami a osiąganiem przychodów. W przeciwnym razie urząd skarbowy może zakwestionować takie koszty.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
18. wrzesień 2025 18:49