StoryEditor
Prawo
11.02.2022 00:00

Wyniki Unilever za 2021 rok. Najwyższy wzrost od 9 lat

Unilever ogłosił wyniki finansowe za 2021 r. Sprzedaż w ujęciu bazowym – bez uwzględnienia akwizycji i sprzedaży aktywów – wzrosła o 4,5 proc., z czego 2,9 proc. ma związek ze wzrostem cen, a za 1,6 proc. odpowiada wzrost wolumenu sprzedaży. Sprzedaż bazowa produktów kosmetycznych i higieny osobistej wzrosła o 3,8 proc.

Łączne obroty wzrosły o 3,4 proc., na co pozytywnie wpłynęły akwizycje, a negatywnie – różnice kursowe. Zysk operacyjny w ujęciu bazowym wzrósł o 2,9 proc., natomiast marża operacyjna w tym samym ujęciu obniżyła się o 10 pb.

W dalszym ciągu notujemy wzrost naszego biznesu. Sprzedaż rosła najszybciej od dziewięciu lat. Nasze europejskie marki, warte 13 mld euro, urosły o 6,4 proc. Sprzedaż w kanale e-commerce wzrosła o 44 proc. i obecnie odpowiada już za 13 proc. łącznych przychodów. Rozwijamy nasze portfolio w najszybciej rosnących kategoriach – przejęliśmy marki Prestige Beauty oraz Functional Nutrition, jednocześnie decydując się na sprzedaż biznesu herbacianego – wyjaśnia Alan Jope, CEO Unilevera.

Jak zaznacza menedżer, największym wyzwaniem minionego roku był dramatyczny wzrost kosztów surowców. Firma odpowiedziała wzrostem cen o 2,9 proc. średniorocznie, przy czym w ostatnim kwartale roku podniosła je o 4,9 proc. r/r.

Kosmetyki

Jeśli chodzi o kategorie kosmetyczne to wszystkie odnotowały dobry wzrost, z wyjątkiem oczyszczania skóry, które spadło w związku ze zwiększonym popytem w poprzednim roku.

Pielęgnacja skóry wzrosła jednocyfrowo dzięki ponownemu otwarciu wszystkich kanałów sprzedaży w 2021 r. Sprzedaż dezodorantów wrosła wraz z ożywieniem rynku, przy dobrym wzroście i przywróconej konkurencyjności w Ameryce Północnej. Dezodorant do wielokrotnego napełniania Dove został wprowadzony na rynek w USA i został dobrze przyjęty przez konsumentów.

Pielęgnacja włosów wzrosła średnio jednocyfrowo, dzięki wkładom Sunsilk, Dove i Clear oraz stylizacji w Ameryce Północnej, która została przywrócona do konkurencyjnego wzrostu. Kategoria jamy ustnej rozwijała się z dobrymi wynikami w Azji Południowej i Afryce.

Prestige Beauty wzrósł dwucyfrowo, a wszystkie marki skorzystały na e-commerce i ożywieniu w kanałach kosmetycznych w porównaniu z poprzednim rokiem. Nowe innowacje w Prestige Beauty obejmują biolumin-c i kokon zdrowego snu Dermalogica oraz opakowanie zero waste firmy Ren.

Podstawowa marża operacyjna w sektorze uroda i higiena osobista była na stałym poziomie, a wysoka inflacja materiału w oleju palmowym miała szczególnie duży wpływ na marżę brutto, pomimo podwyższonych cen produktów. 

Prognozy na 2022 r. zakładają wzrost ogólnej sprzedaży bazowej rzędu 4,5 do 6,5 proc.

Przeczytaj również: Unilever Prestige napędza globalny wzrost giganta. Firma ma ambitne cele rozwoju marek luksusowych


 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.10.2025 09:32
Billion Dollar Beauty pozywa Anastasia Beverly Hills za naruszenie znaków towarowych
Globalna graczka versus niszowa marka? Najwyraźniej.Amazon

Petunia Products Inc., właściciel marki Billion Dollar Beauty, złożył pozew przeciwko Anastasia Beverly Hills LLC oraz jej założycielce i CEO, Anastazji Soare. Sprawa dotyczy rzekomego naruszenia znaków towarowych w związku z zapowiadaną książką Soare zatytułowaną “Raising Brows: My Story of Building a Billion-Dollar Beauty Empire”.

Pozew został wniesiony 13 października 2025 roku do Sądu Okręgowego Stanów Zjednoczonych dla Centralnego Dystryktu Kalifornii (sygn. 8:25-cv-02312). W skardze wskazano, że tytuł książki narusza zarejestrowane przez Petunię znaki towarowe: “Raising Brows”, “Billion Dollar Beauty” oraz “Billion Dollar Brows”. Według firmy, użycie tych fraz przez Anastasię Soare prowadzi do wprowadzenia konsumentów w błąd i osłabienia rozpoznawalności jej własnych marek.

Petunia Products twierdzi, że po ogłoszeniu premiery książki wyniki wyszukiwania online dla hasła “Raising Brows” kierują użytkowników do strony Anastasia Beverly Hills i zapowiedzi publikacji, co ma ograniczać widoczność marki Petunia w sieci. W pozwie przypomniano również, że już w 2005 roku Anastasia Beverly Hills miała odmówić wprowadzenia do sprzedaży produktu Petunia o nazwie Brow Boost, uznając go za konkurencyjny.

Wśród pozwanych znalazły się także znane podmioty współpracujące przy promocji i dystrybucji książki: Oprah Winfrey, Oprah Daily LLC, Penguin Random House LLC oraz sieć drogerii Ulta Beauty Inc. Petunia zarzuca im współudział w naruszeniu praw do znaków towarowych poprzez wspieranie promocji publikacji. Reprezentację prawną powoda prowadzi kancelaria Berstein Law PC.

Sprawa Petunia Products Inc. v. Anastasia Beverly Hills LLC zwraca uwagę na rosnące napięcia wokół własności intelektualnej w branży beauty. W dobie, gdy założyciele marek coraz częściej wykorzystują swoje historie biznesowe jako element budowania wizerunku i ekspansji medialnej, granice pomiędzy osobistą narracją a ochroną marki stają się coraz bardziej płynne.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
14.10.2025 13:18
Gucci, Chloé i Loewe ukarane przez Komisję Europejską za naruszanie zasad konkurencji
Trzy znane marki dosięgła unijna sprawiedliwość.Edwin Chen via Unsplash

Komisja Europejska nałożyła łączne kary finansowe w wysokości 157 mln euro na trzy luksusowe domy mody – Gucci, Chloé i Loewe – za praktyki cenowe naruszające unijne prawo konkurencji. Dochodzenie wykazało, że firmy ingerowały w politykę cenową swoich niezależnych sprzedawców detalicznych, ograniczając im możliwość samodzielnego ustalania cen produktów oferowanych zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online. W ocenie Komisji działania te stanowiły próbę utrzymania wysokich cen detalicznych na rynku dóbr luksusowych.

Według ustaleń KE, przedsiębiorstwa w różnym stopniu, lecz w podobnym okresie, stosowały praktyki ograniczające konkurencję, które naruszały art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) oraz art. 53 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG). Przepisy te zabraniają zawierania porozumień lub podejmowania działań, które mogą zakłócać handel wewnątrzunijny i ograniczać konkurencję na jednolitym rynku.

Komisja podkreśliła, że trzy domy mody – choć działały niezależnie od siebie – w praktyce stosowały zbliżone mechanizmy nacisku wobec detalistów. Co istotne, wielu z objętych śledztwem sprzedawców oferowało jednocześnie produkty wszystkich trzech marek, co potęgowało negatywny wpływ na konkurencję. Organy unijne zaznaczyły, że działania te miały charakter długotrwały i systemowy, a ich celem było utrzymanie wizerunku marek jako ekskluzywnych poprzez kontrolę poziomu cen detalicznych.

Komisja Europejska obniżyła ostateczną wysokość kar dzięki współpracy firm podczas dochodzenia. Łączna sankcja w wysokości 157 mln euro ma być jednak – jak podkreślono w komunikacie – czytelnym sygnałem dla całej branży modowej, że UE nie będzie tolerować żadnych działań naruszających zasady wolnej konkurencji, niezależnie od pozycji rynkowej i prestiżu marek.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
18. październik 2025 13:06