StoryEditor
Prawo
08.03.2019 00:00

Zakaz handlu w niedziele. Sejm wznawia prace nad nowelizacją ustawy

Wraca temat nowelizacji ustawy o zakazie handlu w niedziele! Posłowie najprawdopodobniej zajmą się tą kwestią już na najbliższym posiedzeniu Sejmu, zaplanowanym na 13-15 marca.

Jak wynika z opublikowanego już wstępnego harmonogramu prac Sejmu, na najbliższym posiedzeniu rozstrzygnięte zostaną dwa wnioski o uzupełnienie porządku dziennego o rozpatrzenie dwóch poselskich projektów nowelizacji ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele.

Jeden z projektów to projekt Nowoczesnej z 2017 r., od dawna czekający w sejmowej zamrażarce na swoją kolej.

Autorem drugiego projektu jest grupa posłów Prawa i Sprawiedliwości. Jednak w porządku obrad opublikowanym na stronie Sejmu pominięto informację o numerze druku. Może to oznaczać - choć nie musi - że pod obrady trafi inny projekt autorstwa PiS od tego, który procedowany był w Sejmie na jesieni ub.r. Alternatywa to wznowienie prac właśnie nad tamtym projektem.

Jak podaje 300polityka, wniosek o uzupełnienie porządku obrad o punkt dotyczący rozpatrzenia projektu nowelizacji ustawy przygotowanego przez PiS, zostanie rozpatrzony podczas ostatniego dnia posiedzenia. Głosowanie w tej sprawie odbyć ma się 15 marca po godz. 9.

Warto dodać, że na 12 marca zaplanowana została konferencja w Sejmie, na której ma zostać podsumowany pierwszy rok obowiązywania ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele. Konferencja jest współorganizowana przez Parlamentarny Zespół na rzecz Wspierania Przedsiębiorczości i Patriotyzmu Ekonomicznego oraz przez rzecznika MŚP Adama Abramowicza (byłego przewodniczącego wspomnianego zespołu).

Przypomnijmy, że przygotowany na jesieni przez PiS projekt nowelizacji ustawy o zakazie handlu sprowadza się do uszczelnienia zakazu, m.in. poprzez wprowadzenia kryterium tzw. przeważającej działalności do wyjątku od zakazu przewidzianego dla placówek pocztowych, z którego korzysta wiele sklepów sieci Żabka.

Druga istotna zmiana dotyczyć ma "zalegalizowania" pomocy udzielanej w sklepie przedsiębiorcom przez członków ich rodzin. Katalog osób, które mogłyby udzielać pomocy w sklepie, obejmowałby: małżonka, dzieci własne, dzieci małżonka i dzieci przysposobione, rodziców, macochę i ojczyma. Jednak nawet te osoby nie mogłyby udzielać pomocy w niedziele, jeśli byłyby zatrudnione w placówce handlowej tego przedsiębiorcy.

Bezpośrednią przyczyną wstrzymania na jesieni ub.r. prac nad nowelizacją ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele była konkluzja zawarta w ocenie skutków regulacji sporządzonej przez Biuro Analiz Sejmowych do aktualnie obowiązującej ustawy. 

Głównym wnioskiem zawartym w analizie sejmowych ekspertów była sugestia... utrzymania regulacji dot. niedzielnego handlu obowiązujących w minionym roku, czyli podziału na dwie niedziele handlowe i dwie niehandlowe w każdym miesiącu. Oznaczałoby to wycofanie się z trzeciej niehandlowej (od stycznia br.) i czwartej niehandlowej (od 2020 r.) niedzieli w każdym miesiącu.

- Wyborcy wszystkich partii dość zgodnie uznają, że obecna postać handlu w niedzielę (chodzi o tę z 2018 r. - red.) stanowi kompromis pomiędzy tymi, którzy chcą całkowitego zakazu handlu, a tymi, którzy chcieliby powrotu do sytuacji sprzed marca 2018 r., czyli braku jakichkolwiek ograniczeń w handlu w niedzielę. Z tych racji wydaje się, że rozwiązaniem pożądanym byłoby utrzymanie istniejących rozwiązań i uznanie ich za rozwiązania docelowe, co oznaczałoby likwidację tych rozwiązań, które dopiero mają wejść w życie w roku 2019 i 2020 - czytamy w dokumencie, do którego dotarł portal wiadomoscihandlowe.pl.

W dokumencie można wyczytać również m.in. że sukcesywnie rośnie liczba przeciwników zakazu, a w 2019 r. odsetek niezadowolonych powinien być jeszcze wyższy w związku ze zmniejszeniem liczby handlowych niedziel. Ponadto eksperci BAS zauważają, że stosunek Polaków do zakazu handlu może okazać się istotny przy urnie wyborczej.

Również druga OSR, sporządzona przez sejmowych ekspertów nie w odniesieniu do obowiązującej ustawy, lecz do projektu nowelizacji ustawy zgłoszonego przez grupę posłów PiS, zawiera przestrogę dla parlamentarzystów. Wynika z niej, że odbiór społeczny nowelizacji ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele "może być niekorzystny", a "grupą najbardziej dotkniętą" przez proponowane przez grupę posłów PiS zmiany będą małe sklepy i ich pracownicy.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
14.10.2025 13:18
Gucci, Chloé i Loewe ukarane przez Komisję Europejską za naruszanie zasad konkurencji
Trzy znane marki dosięgła unijna sprawiedliwość.Edwin Chen via Unsplash

Komisja Europejska nałożyła łączne kary finansowe w wysokości 157 mln euro na trzy luksusowe domy mody – Gucci, Chloé i Loewe – za praktyki cenowe naruszające unijne prawo konkurencji. Dochodzenie wykazało, że firmy ingerowały w politykę cenową swoich niezależnych sprzedawców detalicznych, ograniczając im możliwość samodzielnego ustalania cen produktów oferowanych zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online. W ocenie Komisji działania te stanowiły próbę utrzymania wysokich cen detalicznych na rynku dóbr luksusowych.

Według ustaleń KE, przedsiębiorstwa w różnym stopniu, lecz w podobnym okresie, stosowały praktyki ograniczające konkurencję, które naruszały art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) oraz art. 53 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG). Przepisy te zabraniają zawierania porozumień lub podejmowania działań, które mogą zakłócać handel wewnątrzunijny i ograniczać konkurencję na jednolitym rynku.

Komisja podkreśliła, że trzy domy mody – choć działały niezależnie od siebie – w praktyce stosowały zbliżone mechanizmy nacisku wobec detalistów. Co istotne, wielu z objętych śledztwem sprzedawców oferowało jednocześnie produkty wszystkich trzech marek, co potęgowało negatywny wpływ na konkurencję. Organy unijne zaznaczyły, że działania te miały charakter długotrwały i systemowy, a ich celem było utrzymanie wizerunku marek jako ekskluzywnych poprzez kontrolę poziomu cen detalicznych.

Komisja Europejska obniżyła ostateczną wysokość kar dzięki współpracy firm podczas dochodzenia. Łączna sankcja w wysokości 157 mln euro ma być jednak – jak podkreślono w komunikacie – czytelnym sygnałem dla całej branży modowej, że UE nie będzie tolerować żadnych działań naruszających zasady wolnej konkurencji, niezależnie od pozycji rynkowej i prestiżu marek.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
13.10.2025 15:37
Parlament Europejski ogranicza zakres dyrektywy CSDDD: mniej firm objętych obowiązkiem monitorowania łańcuchów dostaw
Zmiany w dyrektywie CSDDD na horyzoncie.Shutterstock

Parlament Europejski osiągnął porozumienie polityczne w sprawie złagodzenia unijnej dyrektywy dotyczącej należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (Corporate Sustainability Due Diligence Directive – CSDDD). Nowe ustalenia znacząco ograniczają liczbę firm zobowiązanych do monitorowania i zapobiegania naruszeniom praw człowieka oraz negatywnym skutkom środowiskowym w ich łańcuchach dostaw.

Zgodnie z najnowszą propozycją, dyrektywa CSDDD miałaby obejmować jedynie przedsiębiorstwa zatrudniające co najmniej 5 000 pracowników i osiągające obrót minimum 1,5 mld euro rocznie. To istotne podniesienie progu w stosunku do pierwotnej wersji dokumentu z 2023 roku, która przewidywała objęcie przepisami firm zatrudniających powyżej 1 000 osób i osiągających obrót od 450 mln euro. W efekcie liczba spółek objętych regulacją może spaść nawet o kilkadziesiąt procent w stosunku do pierwotnych założeń.

Pierwotna wersja CSDDD miała wprowadzić obowiązek aktywnego przeciwdziałania szkodom społecznym i środowiskowym, a za niewywiązywanie się z tego obowiązku przewidywała kary finansowe sięgające 5% globalnego obrotu. Nowe, złagodzone zapisy zmniejszają zakres odpowiedzialności korporacji i przesuwają ciężar odpowiedzialności z szerokiego sektora dużych firm na wąską grupę największych koncernów europejskich.

Kompromis polityczny został wypracowany pomiędzy Europejską Partią Ludową (EPP), socjalistami oraz liberałami z grupy Renew, po silnej presji ze strony niektórych państw członkowskich – w tym Niemiec i Francji – oraz intensywnym lobbingu międzynarodowych koncernów, takich jak ExxonMobil. Decyzja ta spotkała się z krytyką części europosłów; holenderska socjalistka Lara Wolters zrezygnowała z funkcji sprawozdawcy w proteście przeciwko – jak to określiła – „osłabieniu europejskich standardów odpowiedzialności korporacyjnej”.

Ostateczne głosowanie nad zmienionym tekstem dyrektywy ma odbyć się jeszcze w październiku, po czym rozpoczną się formalne negocjacje z państwami członkowskimi. W przypadku przyjęcia nowych przepisów, CSDDD miałaby wejść w życie w 2027 roku, jednak w znacznie ograniczonym zakresie niż pierwotnie zakładano.

Zdaniem krytyków, rewizja dyrektywy stanowi symptom szerszego odwrotu od ambitnej agendy ESG i Zielonego Ładu w Europie. Zmiany mają na celu złagodzenie obciążeń regulacyjnych wobec przedsiębiorstw w warunkach spowolnienia gospodarczego, lecz – jak ostrzegają eksperci – mogą podważyć wiarygodność UE w zakresie promowania etycznych i zrównoważonych łańcuchów dostaw oraz utrudnić osiągnięcie długofalowych celów klimatycznych i społecznych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
14. październik 2025 21:17