StoryEditor
Prawo
19.10.2022 00:00

Zakaz konkurencji regulowany w nowym projekcie ustawy franczyzowej

W Ministerstwie Sprawiedliwości trwają prace nad ustawą o franczyzie, są na finałowym etapie. W projekcie ustawy pojawiły się konkretne zapisy dotyczące praw i obowiązków franczyzodawców i franczyzobiorców. Business Insider publikuje kluczowe decyzje, dotyczące m.in. zakazu konkurencji.

Jak podaje Business Insider w projekcie ustawy o franczyzie pojawiły się bardzo istotne zapisy dotyczące praw i obowiązków franczyzodawców i franczyzobiorców.

Projekt przewiduje, że umowa na czas nieoznaczony będzie mogła być wypowiedziana przez franczyzobiorcę na trzy miesiące naprzód, a przez franczyzodawcę na sześć miesięcy naprzód. Umowę ze skutkiem natychmiastowym będzie można wypowiedzieć tylko w ustawowo ściśle określonych przypadkach.

Zgodnie z projektem zakaz konkurencji będzie obowiązywał nie dłużej niż rok od dnia rozwiązania umowy i będzie obejmował wyłącznie do nietworzenia konkurencyjnego systemu franczyzowego.

Według Andrzeja Krawczyka z Akademii Rozwoju Projektów Sieciowych, cytowanego przez Business Insidera, zapis ten stawia franczyzobiorcę w uprzywilejowanej pozycji. Będzie on mógł prowadzić działalność konkurencyjną wobec franczyzodawcy, pod warunkiem, że nie będzie sam tworzył konkurencyjnego systemu franczyzowego.   

Według eksperta, zapis ten spowoduje, że  po rozwiązaniu umowy franczyzy (a nawet w trakcie jej trwania), franczyzobiorca, będzie mógł uruchomić nowy punkt z innym franczyzodawcą, ale także, że będzie mógł otworzyć własną placówkę (jedną lub więcej) prowadzącą działalność konkurencyjną wobec byłego franczyzodawcy.    

Według projektu ustawy, deklaracja wekslowa (weksel in blanco wręczany franczyzobiorcy) jasno określi w jakich okolicznościach weksel in blanco wręczany franczyzobiorcy, może być zrealizowany. Zostaną wprowadzone precyzyjne zasady stosowania kar umownych.    

Nowa ustawa ma wyjaśnić definicję franczyzy i nałoży na  franczyzodawcę obowiązek udostępniania franczyzobiorcy na 14 dni przed podpisaniem umowy franczyzy dokumentu informacyjnego, zawierającego wyjaśnienie najważniejszych jej punktów.

Jak podaje Business Insider, projekt regulujący rynek franczyzy wkrótce trafi do Rządowego Centrum Legislacji.

Nowe przepisy zobowiążą też franczyzodawcę do udostępniania franczyzobiorcy na 14 dni przed podpisaniem umowy franczyzy dokumentu informacyjnego, zawierającego najistotniejsze jej warunki. Ma to zapewnić większą ochronę prawną franczyzobiorcy

Obecnie, według danych Polskiej Organizacji Franczyzodawców i portalu Franchising.pl w Polsce działa 1 tys. 310 sieci franczyzowych i 83 tys. franczyzobiorców.  W sektorze beauty są to sieci drogeryjne i salony usługowe. Franczyzę stosują także sieci apteczne.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.09.2025 14:23
Colgate zmienia sposób prezentacji past do zębów po interwencji prokuratora z Teksasu
Spersonalizowana pasta do zębów może być odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie konsumentów na produkty dostosowane do indywisualnych potrzeb.Shutterstock

Colgate-Palmolive zapowiedziało wprowadzenie nowych zasad dotyczących opakowań i materiałów marketingowych swoich past do zębów. Decyzja ta została podjęta po tym, jak prokurator generalny Teksasu, Ken Paxton, wyraził obawy, że dotychczasowe przedstawianie ilości pasty może skłaniać rodziców do podawania dzieciom zbyt dużych dawek fluoru. Od 1 listopada na grafikach reklamowych i opakowaniach marek Colgate, Tom’s of Maine oraz hello będą prezentowane „bezpieczne, odpowiednie dla wieku” porcje, czyli ilości pasty wielkości ziarnka grochu dla dzieci poniżej 6. roku życia.

Zmiana obejmie w pierwszej kolejności treści publikowane w internecie, a następnie także opakowania dostępne na sklepowych półkach. W maju Paxton skierował podobne zapytania prawne do Colgate i koncernu Procter & Gamble, producenta pasty Crest, twierdząc, że ich reklamy mogą prowadzić do podawania dzieciom niezdrowych dawek fluoru. Sprawa dotycząca Procter & Gamble pozostaje otwarta.

Fluor od dekad uznawany jest za kluczowy składnik w profilaktyce próchnicy – wzmacnia szkliwo zębów i pomaga zapobiegać ubytkom. Amerykańskie Towarzystwo Stomatologiczne (ADA) popiera zarówno stosowanie fluoru w pastach, jak i w wodzie pitnej. Jednak temat wciąż budzi kontrowersje. W styczniu 2025 roku w czasopiśmie JAMA Pediatrics opublikowano badanie sugerujące, że wyższa ekspozycja dzieci na fluor wiąże się z niższym poziomem IQ. W artykule redakcyjnym towarzyszącym publikacji profesor stomatologii społecznej i zapobiegawczej z University of Iowa wskazał jednak liczne braki w analizie i przestrzegł przed wyciąganiem pochopnych wniosków dotyczących polityki zdrowotnej.

Ken Paxton, polityk Partii Republikańskiej, podkreślił, że działania Colgate wpisują się w jego inicjatywę „Make America Healthy Again”, powiązaną z Robertem F. Kennedym Jr., obecnym sekretarzem ds. zdrowia i usług społecznych. Ruch ten znajduje poparcie zarówno wśród przeciwników nadmiernych regulacji, jak i osób obawiających się zagrożeń zdrowotnych, choć krytycy ostrzegają, że niektóre jego postulaty mogą oznaczać cofnięcie się w stosunku do osiągnięć medycyny publicznej z ostatnich dekad. Colgate i Procter & Gamble nie odpowiedziały dotąd na prośby mediów o komentarz.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.09.2025 13:14
KIS: wydatki u kosmetyczki mogą być kosztem firmowym? Sprawdź kiedy!
Denisfilm Getty Images Pro

Krajowa Informacja Skarbowa po raz kolejny zaskakuje przedsiębiorców liberalnym podejściem do interpretacji podatkowych. Zaledwie kilka tygodni temu urząd potwierdził, że do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wydatki poniesione na masażystę, fizjoterapię czy zajęcia relaksacyjne. Teraz poszerzono katalog wydatków, dopuszczając możliwość rozliczania kosztów wizyt u kosmetyczki – pod warunkiem, że mają one związek z prowadzoną działalnością gospodarczą.

O interpretację (sygn. 0115-KDIT3.4011.172.2023.3.AD) wystąpiła kobieta prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, zajmującą się publikacją zdjęć i filmów w internecie w ramach współpracy reklamowej z klientami. Jej działalność obejmuje również realizację sesji zdjęciowych i filmowych, głównie w obszarze kulinarnym. W materiałach często widoczne są dłonie właścicielki, dlatego – jak argumentowała – regularna pielęgnacja paznokci u kosmetyczki jest niezbędnym elementem przygotowania do pracy.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przychylił się do tego stanowiska, uznając, że wydatki na stylizację paznokci mogą stanowić koszt uzyskania przychodu. W uzasadnieniu wskazano, że skoro celem poniesienia wydatku jest odpowiednie przygotowanie do zdjęć i filmów, to istnieje bezpośredni związek przyczynowy z prowadzoną działalnością. Tym samym koszty te – w granicach racjonalności – można zaliczyć do wydatków firmowych na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o PIT.

Jednocześnie fiskus podkreślił, że nie każdy wydatek tego typu automatycznie może być rozliczany w kosztach. Kluczowe jest, aby wydatki nie miały charakteru wyłącznie osobistego i były odpowiednio udokumentowane. Oznacza to, że przedsiębiorcy muszą wykazać realny związek pomiędzy wydatkami a osiąganiem przychodów. W przeciwnym razie urząd skarbowy może zakwestionować takie koszty.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
17. wrzesień 2025 23:07