StoryEditor
Biznes
26.11.2025 13:46

Rośnie liczba firm zagrożonych likwidacją. Alarmujące dane z badania BIG InfoMonitor i BIK

Z badania wykonanego w Q4 wynika, że jeszcze w tym roku 23 proc. przedsiębiorstw było zagrożonych likwidacją. / fizkes by Shutterstock

Najnowsze badanie przeprowadzone dla BIG InfoMonitor i BIK pokazuje wyraźne pogorszenie sytuacji finansowej polskich przedsiębiorstw. Aż 23 proc. firm deklaruje, że w mijającym roku znalazło się w realnym ryzyku wymuszonej likwidacji, a 26 proc. obawia się upadłości lub zawieszenia działalności w 2026 roku. Najczęściej wskazują na to przedstawiciele przemysłu, handlu i budownictwa, co potwierdza, że niestabilność dotyka kluczowych sektorów gospodarki. Jednocześnie aż 35 proc. przedsiębiorców rozważało w ostatnich miesiącach restrukturyzację, sprzedaż lub fuzję, a 15 proc. już wprowadziło takie działania.

Skala obaw przedsiębiorców znajduje potwierdzenie w przyczynach wskazywanych jako największe zagrożenia. Na pierwszym miejscu pojawiają się rosnące koszty prowadzenia działalności (32 proc.), inflacja (30 proc.) oraz spadek przychodów (28 proc.). W porównaniu z czwartym kwartałem 2022 r. znacząco wzrosła liczba firm obawiających się skutków upadłości kontrahentów – z 9 do 23 proc. Podobny trend dotyczy problemów z utrzymaniem płynności finansowej (z 15 do 22 proc.), ryzyka zatorów płatniczych (z 1 do 19 proc.) oraz przerwanych łańcuchów dostaw (z 4 do 17 proc.). Dane te wskazują na narastający efekt domina, który osłabia zdolność firm do regulowania zobowiązań i utrzymania bieżącej działalności.

Eksperci podkreślają, że na obniżenie nastrojów wpływa również niepewność makroekonomiczna. Dr hab. Waldemar Rogowski z Grupy BIK zwraca uwagę na napiętą sytuację geopolityczną, ryzyko sankcji i embargo, a także stojące w miejscu PKB Niemiec w trzecim kwartale 2025 roku. Problemy największego partnera handlowego Polski szczególnie dotykają firmy działające w łańcuchach kooperacyjnych oraz eksporterów. Dodatkowo rośnie ryzyko fiskalne wynikające z trudnej sytuacji budżetowej państwa. Wszystkie te czynniki składają się na środowisko gospodarcze, w którym aż 26 proc. firm przewiduje możliwość zamknięcia działalności w 2026 roku – o 11 pkt proc. więcej niż trzy lata wcześniej.

Najbardziej zagrożone branże to przemysł, handel i budownictwo. Co trzeci producent informuje, że jego firma jest narażona na likwidację, w handlu odsetek ten wynosi 30 proc., a w budownictwie – 25 proc. Dane BIG InfoMonitor i BIK pokazują również, że kłopoty z płynnością deklaruje aż 84 proc. firm. W ciągu ostatnich trzech lat wartość nieopłaconych faktur i opóźnionych rat kredytów wzrosła o ponad 5,7 mld zł. Łączne zaległe zadłużenie przedsiębiorstw sięga już 45,2 mld zł, a problem dotyczy ponad 301 tys. firm. Najwyższe kwoty zaległości odnotowano w handlu (8,9 mld zł), przemyśle (7,5 mld zł) oraz budownictwie (5,8 mld zł). Te trzy sektory odpowiadają łącznie za blisko połowę zadłużenia wszystkich firm w Polsce.

Z badania wynika także, że coraz więcej przedsiębiorstw kredytuje bieżącą działalność kosztem swoich dostawców, opóźniając płatności i tworząc zatory płatnicze w kolejnych firmach. Ponad połowa przedsiębiorców monitoruje regularnie swoje własne zadłużenie, ale tylko 42 proc. systematycznie sprawdza kondycję finansową kontrahentów. Eksperci BIG InfoMonitor podkreślają, że brak wiedzy o sytuacji partnerów biznesowych często prowadzi do opóźnień w płatnościach i eskalacji problemów. Dlatego końcówka roku powinna stać się momentem na porządkowanie finansów, zwiększenie kontroli nad należnościami i wdrożenie procedur zapobiegających powstawaniu zatorów płatniczych – co może być kluczowe dla przetrwania firm w 2026 roku.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Biznes
26.11.2025 11:28
Mastercard i L’Oréal wprowadzają kartę biznesową dla branży beauty
Nowa karta ma zmienić oblicze branży.Mastercard/L‘Oréal

W Ameryce Łacińskiej ruszył nowy projekt wymierzony w cyfryzację usług kosmetycznych: Mastercard i L’Oréal ogłosiły wprowadzenie L’Oréal Mastercard BusinessCard — pierwszej karty kredytowej w regionie stworzonej specjalnie dla właścicieli salonów, stylistek, freelancerów i dystrybutorów działających w sektorze beauty. Produkt został najpierw uruchomiony w Meksyku we współpracy z wystawcą Clara, a jego funkcjonowanie ma stopniowo zostać rozszerzone na kolejne rynki w regionie Ameryki Łacińskiej i Karaibów.

Nowa karta stanowi odpowiedź na znaczące wyzwania finansowe, z jakimi boryka się branża beauty w Ameryce Łacińskiej. W regionie działa około 350 tys. salonów, a aż 90 proc. płatności B2B nadal odbywa się gotówką, czekami lub poprzez tradycyjne przelewy, co znacząco spowalnia operacje i utrudnia budowanie historii kredytowej firm. Mastercard i L’Oréal podkreślają, że wprowadzenie standaryzowanego, cyfrowego narzędzia płatniczego ma stworzyć realną alternatywę dla praktyk opartych na gotówce.

Karta L’Oréal Mastercard BusinessCard jest projektowana jako narzędzie, które ma redukować tarcia w procesach płatniczych, wspierać kontrolę wydatków i ułatwiać zarządzanie finansami małym oraz mikroprzedsiębiorstwom. Skierowana jest zarówno do właścicieli salonów, jak i indywidualnych profesjonalistów — stylistek, twórców oraz operatorów zaopatrujących się w sieci L’Oréal. Jej konstrukcja ma sprzyjać formalizacji działalności, co jest jednym z głównych wyzwań tego rozdrobnionego rynku.

Rozszerzenie projektu na kolejne kraje Ameryki Łacińskiej uzależnione będzie od pozyskania dodatkowych partnerów finansowych w poszczególnych jurysdykcjach. Mastercard podkreśla, że dalsza ekspansja wpisuje się w szersze działania firmy na rzecz przyspieszenia cyfryzacji płatności w krajach rozwijających się, a L’Oréal wskazuje, że to kolejny krok w budowaniu zaplecza usługowego dla partnerów biznesowych współpracujących z grupą.

Inicjatywa, poza funkcją stricte finansową, stanowi również element strategii zwiększania inkluzywności finansowej w sektorze beauty. Obie firmy podkreślają, że cyfryzacja płatności zmniejsza ryzyko nadużyć, zwiększa przejrzystość transakcji i umożliwia małym operatorom dostęp do finansowania, którego często brakuje im w tradycyjnym systemie bankowym. W efekcie karta ma wspierać stabilniejszy rozwój branży, która mimo swojej wielkości wciąż w znacznym stopniu funkcjonuje poza cyfrową gospodarką.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Marketing i media
26.11.2025 10:59
Nowa era beauty marketingu? Prawne aspekty współpracy z AI influencerami
lilmiquela IG

Coraz więcej producentów kosmetyków sięga po usługi marketingowe influencerów generowanych przez sztuczną inteligencję. Wirtualni ambasadorzy potrafią skutecznie promować produkty i budować zaangażowanie odbiorców, działając w sposób zbliżony do „ludzkich” celebrytów. Dla branży beauty jest to kuszące rozwiązanie – z wielu względów.

AI influencerzy zawsze wyglądają doskonale, są dostępni przez całą dobę, w pełni kontrolowani przez markę (brak ryzyka skandalu obyczajowego), a ich wynagrodzenie zwykle jest niższe niż w przypadku tradycyjnych współprac. Jednocześnie przyciągają duże grono potencjalnych klientów. 

image
lilmiquela IG

Dla przykładu Lil Miquelę, którą obserwuje na Instagramie ponad 2,3 mln użytkowników i która współpracowała m.in. z Pradą czy Calvinem Kleinem. Nic dziwnego, że branża beauty uznała to za kuszącą opcję.

Co ciekawe, według badań HypeAuditor, wirtualni influencerzy generują prawie trzykrotnie większe zaangażowanie niż „prawdziwi” influencerzy. 

Przykład sieci Douglas pokazuje, że wykorzystanie wielojęzycznych wirtualnych twarzy może zwiększać zaangażowanie i obniżać koszty kampanii. Marka łączy współpracę z prawdziwymi twórcami oraz influencerami AI. W 2024 roku po raz pierwszy w Polsce do promocji maskary Mini Maxi Douglas Collection zaangażowano wirtualną influencerkę – Meta_Queen, znaną m.in. z TikToka.

Z drugiej strony marka Dove deklaruje, że nigdy nie użyje AI do tworzenia lub zniekształcania wizerunku kobiet, uznając ją za zagrożenie dla autentycznego wizerunku piękna i kontynuując 20-letnią misję kampanii Real Beauty: „Dziś, wkraczając w erę, w której przewiduje się, że do 2025 roku 90 proc. treści będzie generowanych przez sztuczną inteligencję, nasze przesłanie wciąż jest aktualne: piękno musi być prawdziwe” – deklaruje marka.

Jak taka współpraca wygląda od strony prawnej?

AI influencerzy są nowym zjawiskiem, które nie zostało jeszcze w pełni uregulowane ani przez UE, ani przez polskie przepisy. Dlatego współpraca z nimi (a w zasadzie z ich operatorami czy twórcami) wymaga szczególnej ostrożności, zwłaszcza w zakresie nieuczciwej konkurencji, praw autorskich i odpowiednio skonstruowanych umów.

Czym jest influencer marketing i influencer AI? 

Influencer marketing to rodzaj promocji produktów, opierający się na współpracy reklamodawców z influencerami (ang. influencers), czyli twórcami treści internetowych posiadających wpływ (ang. influence) na swoich odbiorców. 

AI influencerzy to osoby lub przedsiębiorcy, którzy tworzą i publikują treści w Internecie przy użyciu wirtualnych postaci generowanych przez sztuczną inteligencję. Takie postacie zachowują się jak prawdziwi ludzie, tj. mają własny styl, osobowość i sposób komunikacji.

Działalność AI influencera w świetle prawa nieuczciwej konkurencji

Prawo nie określa wprost, jak oznaczać reklamy w mediach społecznościowych, jednak obowiązuje fundamentalna zasada: treści o charakterze reklamowym nie mogą wprowadzać konsumenta w błąd. Konsument musi wiedzieć, że ogląda reklamę lub treść sponsorowaną. Taka informacja musi być czytelna, jednoznaczna i łatwa do zrozumienia.

Niezgodne z prawem jest brak wyróżnienia materiałów reklamowych i nieodróżnianie ich od tych niekomercyjnych, ale także oznaczenie tych materiałów w sposób niejasny (np. ukrycie znaczników o reklamie/ współpracy sponsorowanej w nazwie profilu albo dopisanie oznaczeń później).

Zwracam uwagę, że za kryptoreklamę mogą odpowiadać zarówno influencerzy, jak i przedsiębiorcy, którzy zlecili opublikowanie reklamy. Prezes UOKiK może nałożyć na przedsiębiorcę karę do 10 proc. jego rocznego obrotu, nakazać zaprzestanie nieuczciwej praktyki, zobowiązać do usunięcia jej skutków (np. sprostowania reklamy), a także opublikować decyzję na koszt przedsiębiorcy.

Przykład ukaranych polskich influencerów 

W marcu 2025 r. Prezes UOKiK nałożył kary na trzech znanych influencerów (Filipa Chajzera, Dodę oraz Małgorzatę Rozenek-Majdan) za niewłaściwe oznaczanie treści reklamowych. Łączna wysokość kar wyniosła ok. 500 tys. zł. Decyzja ta potwierdza, że brak oznaczenia lub nieczytelne oznaczenie materiałów promocyjnych może zostać uznane za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów.

Przykładowo, Dorota Rabczewska (Doda) realizowała liczne płatne współprace, m.in. dla marki kosmetycznej Sodore. Treści reklamowe oznaczała jednak najczęściej jedynie poprzez wskazanie nazwy przedsiębiorcy albo dodanie hashtagu #współpraca, który był widoczny dopiero po rozwinięciu opisu posta.

Uniwersalne wytyczne Prezesa UOKiK

W 2022 r. Prezes UOKiK opublikował nadal aktualne wytyczne pt. „Rekomendacje dotyczące oznaczania treści reklamowych przez influencerów”, których celem jest zapobieganie wprowadzaniu konsumentów w błąd. Zasady te, choć skierowane do realnych twórców,  mogą być stosowane analogicznie do influencerów wirtualnych. 

Poniżej wybrane kluczowe rekomendacje UOKiK, które wprost można odnieść do AI influencerów:

  • podwójne oznaczenie materiału (funkcja platformy + opis posta),
  • używanie jednoznacznych tagów, np. #reklama, #MateriałReklamowy, #PostSponsorowany,
  • zakaz stosowania nieczytelnych lub obcojęzycznych skrótów, takich jak #ad,
  • obowiązek wskazania marki, której produkt jest promowany,
  • umieszczanie oznaczeń w widocznym miejscu – najlepiej na początku opisu lub nagrania,
  • oznaczenia powinny być wyraźne, czytelne i odróżniać się od pozostałej treści,
  • stosowane w języku polskim, o ile profil jest prowadzony po polsku.

Jak zgodnie z prawem ujawniać użycie AI?

Rozporządzenie o sztucznej inteligencji (AI Act) wprowadza tzw. obowiązek przejrzystości dla twórców i użytkowników systemów sztucznej inteligencji generujących lub istotnie modyfikujących obrazy, dźwięk czy wideo. Takie treści muszą być wyraźnie oznaczone jako wygenerowane przez AI, chyba że zmiany mają charakter jedynie techniczny i nie wpływają istotnie na znaczenie oryginału, np. poprawa koloru tła.

Dla producentów kosmetyków działających lub reklamujących się w UE oznacza to, że materiały generowane lub w znacznym stopniu edytowane przez sztuczną inteligencję powinny zawierać widoczne informacje lub informacje na poziomie metadanych (np. znacznik „wygenerowane przy pomocy sztucznej inteligencji”) o tym, że dana postać i jej posty zostały wygenerowane przez narzędzia generatywnej AI. 

Za naruszenie przepisów o przejrzystości grożą kary do 15 mln euro lub 3 proc. globalnego obrotu przedsiębiorcy. Obowiązek dotyczy nie tylko twórców systemów AI, ale również marek, agencji i studiów publikujących treści wygenerowane czy zmodyfikowane przez AI.

W praktyce producent kosmetyczny powinien:

•    wprowadzić w umowach z wykonawcami obowiązek oznaczania treści generowanych przez AI i co jakiś czas weryfikować czy tak w praktyce jest;

•    regularnie aktualizować procedury dotyczące korzystania z narzędzi AI w jego przedsiębiorstwie – przegląd i aktualizacja tych regulaminów (np. kwartalnie) pozwala śledzić zmiany w przepisach i wytycznych zarówno na poziomie unijnym, jak i krajowym.

Ochrona wizerunku postaci wygenerowanych przez AI

Influencerzy AI (w przeciwieństwie do osób fizycznych) nie posiadają praw osobistych, w tym prawa do ochrony wizerunku. Wszystkie prawa przysługują twórcy, operatorowi lub podmiotowi, który nabył ogół praw do danej wirtualnej postaci.

Przykładem jest influencerka AI Lil Miquela, stworzona przez spółkę Brud, której twórcy posiadają pełen pakiet praw własności intelektualnej (IP): prawa autorskie do wyglądu, zarejestrowane znaki towarowe dla imienia, podpisów i innych elementów wizualnych.

W praktyce „podobizna” wirtualnej osoby stanowi zestaw praw własności intelektualnej, które – podobnie jak utwór czy znak towarowy – mogą być przedmiotem przeniesienia, licencjonowania lub sprzedaży. Dlatego przedsiębiorcy powinni precyzyjnie uregulować w umowie z ambasadorem zasady przeniesienia lub  korzystania z praw IP, które powstaną w toku współpracy.

WNIOSKI:

Przyszłość wirtualnych influencerów zapowiada się kolorowo, zwłaszcza w świetle dynamicznego rozwoju technologii i nowych sposobów jej wykorzystania. Marki beauty coraz częściej angażują twórców AI, a hybrydowe kampanie łączące influencerów ludzkich i wirtualnych stają się standardem. Takie działania poszerzają zasięgi, wzmacniają wizerunek marki oraz umożliwiają tworzenie wysoce spersonalizowanych treści.

Przedsiębiorcy współpracujący z wirtualnym ambasadorem powinni jednak zadbać o precyzyjne uregulowanie w umowie zasad publikacji materiałów, sposobu ich oznaczania, w tym zgodności z wytycznymi Prezesa UOKiK i zasadą transparentności. Z kolei twórcy influencerów AI powinni zabezpieczać ich tożsamość poprzez rejestrację odpowiednich znaków towarowych (takich jak nazwa, pseudonim, logo czy cechy charakterystyczne).

W konsekwencji współpraca z wirtualnym influencerem może stanowić istotną szansę dla marek kosmetycznych – pod warunkiem dopasowania koncepcyjnego i zachowania pełnej zgodności z obowiązującymi przepisami.

Natalia Basałaj, radca prawny, Kancelaria Hansberry Tomkiel

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
26. listopad 2025 13:51