StoryEditor
Salony beauty
25.05.2020 00:00

Branża Beauty zastosowała się do wytycznych. Klienci mogą czuć się bezpiecznie

Z badań Inquiry wynika, że podczas lockdownu wymuszonego pandemią, Polacy najbardziej tęsknili za wizytą u fryzjera i kosmetyczki (68 proc.). Także branża beauty nie mogła się doczekać na powrót do pracy i możliwość zarabiania. W końcu stało się – 18 maja salony kosmetyczne i zakłady fryzjerskie otworzyły swoje podwoje. Najpierw jednak musiały dostosować się do nowych wytycznych, które po konsultacjach z organizacjami branżowymi przygotowało Ministerstwo Rozwoju.

Praca salonów beauty jest zatem możliwa, ale tylko w nowym rygorze bezpieczeństwa. Dzięki nim obie tęskniące za sobą strony (klienci oraz fryzjerzy i kosmetyczki) mogą się ze sobą w końcu spotkać w poczuciu bezpieczeństwa.

– Niektóre standardy mają charakter obowiązku, a inne to tylko zalecenia. Wszystkie jednak spotkały się ze zrozumieniem zarówno klientów, jak i pracowników – informuje inicjatywa BeautyRazem, do której przystąpiło blisko 30 tys. specjalistów beauty z Polski i świata.

Wizytę w salonie należy umówić przez telefon, internet czy aplikację. Już nie wchodzi się raczej "z ulicy" by skorzystać z usług fryzjera lub kosmetyczki. Nie ma też możliwości oczekiwania na swoja kolej w poczekalni zakładu. Przy wejściu klientów witają informacje na temat konieczności założeni maseczki, umycia rąk i braku możliwości korzystania z telefonu komórkowego. Klienci z reguły proszeni są też o wypełnienie ankiety dotyczącej stanu zdrowotnego. Prawem salonu jest odmówienie usługi, gdy u klienta występują objawy choroby.

Pracownicy salonu muszą dezynfekować klamki, blaty i urządzenia. Każde stanowisko należy dokładnie wyczyścić za pomocą środka odkażającego po każdym zabiegu. Czas oczekiwania na usługę może się więc wydłużyć, ale zyskuje na tym bezpieczeństwo.

Rewolucję przeszły stanowiska stylizacji paznokci. Wiele salonów zastosowało ścianki z pleksi, oddzielające  stylistkę od klientek, co nie jest obowiązkowe, ale było proste w realizacji i znacząco podniosło poczucie bezpieczeństwa.

Fryzjerzy i kosmetyczki, a także klienci – o ile to możliwe – przez cały czas usługi powinni przebywać w maseczce na twarzy. Pracownicy salonów dodatkowo często korzystają także z przyłbic.

Stanowiska, takie jak fotele fryzjerskie czy blaty do manicure, powinny być porozsuwane na odległość 2 metrów. Gdy nie jest to możliwe część stanowisk zostaje wyłączonych z użytkowania.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Biznes
22.04.2025 11:24
Zenoti: Klienci powracający to 42 proc. bazy, ale generują aż 80 proc. całkowitych przychodów salonów kosmetycznych
freepik

Według najnowszego raportu Beauty and Wellness Benchmark Report 2025 firmy Zenoti, klienci powracający generują aż 80 proc. całkowitych przychodów salonów urody i spa, mimo że stanowią jedynie 42 proc. ogólnej bazy klientów. Dla porównania, klienci jednorazowi, którzy dominują w strukturze klienteli z udziałem 58 proc., odpowiadają tylko za 20 proc. przychodów. Dane te podkreślają znaczenie budowania lojalności w branży beauty i wellness jako kluczowego elementu strategii wzrostu.

Raport, oparty na analizie danych z salonów, spa i klinik estetycznych na całym świecie, wskazuje również na ogólną pozytywną tendencję w branży – przychody wzrosły w 2024 roku o 2 proc. To jednak wynik niższy niż 5 proc. wzrost zanotowany w roku 2023. Wśród analizowanych modeli biznesowych najlepiej wypadły te oparte na członkostwach – spa oferujące pakiety członkowskie osiągnęły 5 proc. wzrost przychodów, podczas gdy tradycyjne salony, salony paznokci i spa bez członkostw zatrzymały się na poziomie 2 proc. Kliniki medycyny estetycznej i salony depilacji odnotowały zaledwie 1 proc. wzrostu, a barber shopy wręcz spadek przychodów o 1 proc.

Technologia odgrywa coraz większą rolę w poprawie efektywności operacyjnej. Rezerwacje online stały się standardem – 97 proc. klientów klinik estetycznych oraz 80 proc. gości salonów i spa preferuje umawianie wizyt przez urządzenia mobilne. Przedsiębiorstwa z wysokim udziałem rezerwacji cyfrowych odnotowują również lepsze wykorzystanie zasobów kadrowych. Kolejnym zauważalnym trendem jest wzrost sprzedaży kart podarunkowych – w skali całej branży o 20 proc., przy czym salony zanotowały aż 93 proc. wzrost sprzedaży, a kliniki medycyny estetycznej – 23 proc. Co istotne, 24 proc. tych kart wykorzystywanych jest przez nowych klientów, co czyni ten model skutecznym narzędziem pozyskiwania gości.

Pomimo pozytywnych trendów, raport wskazuje też na wyzwania – liczba nowych wizyt spadła w 2024 roku o 9 proc. Dodatkowym problemem są anulacje i niepojawianie się klientów na umówionych wizytach. Średni wskaźnik odwołań w salonach wynosi 8 proc., a nieobecności 3 proc., co oznacza, że łącznie 11 proc. wszystkich wizyt nie dochodzi do skutku. W klinikach medycyny estetycznej sytuacja jest jeszcze trudniejsza – 16 proc. anulowań i 5 proc. niepojawień. Podobnie wypadają salony paznokci (16 proc./1 proc.) oraz spa (11 proc./1 proc.). W odpowiedzi na te problemy zaleca się wdrożenie programów lojalnościowych, automatycznych przypomnień oraz działań marketingowych opartych na danych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Biznes
18.04.2025 15:37
Kandydat na prezydenta flirtuje z branżą beauty? Artur Bartoszewicz proponuje bon „Piękna Matka Plus”
Artur Bartoszewicz

Artur Bartoszewicz, kandydat na prezydenta RP, zaprezentował nową propozycję skierowaną do kobiet wychowujących dzieci. Bon „Piękna Matka Plus” miałby wynosić 700 złotych miesięcznie i być przeznaczony na usługi z zakresu beauty, medycyny, stomatologii oraz spa. Jak podkreślił Bartoszewicz w programie „Graffiti” na antenie Polsat News, celem tego świadczenia jest nie tylko poprawa sytuacji kobiet, ale także pobudzenie konsumpcji i rozwój konkretnych sektorów gospodarki.

Kandydat wskazuje, że wsparcie dla matek w formie bonu może stać się impulsem do szerszych zmian gospodarczych. – Chcę doprowadzić do sytuacji, w której w ciągu następnych 15 lat polska gospodarka podwoi swoje PKB, wartość inwestycji, konsumpcji, podwoi wielkość budżetu. Będziemy siłą, imperium – zadeklarował Bartoszewicz. Jego zdaniem, inwestycje w zdrowie i dobrostan kobiet będą miały przełożenie na wzrost wydatków i rozwój krajowej gospodarki.

Ważnym aspektem nowej propozycji jest także kwestia społeczna. Bartoszewicz stwierdził, że jednym z celów bonu jest „przebudowa wizerunku matki, który został zdegradowany”. Według niego, obecna polityka nie uwzględnia wystarczająco roli kobiet i matek w społeczeństwie, a jego program ma to zmienić. „Pokazuję, gdzie są bariery i wskazuję rozwiązania” – dodał.

Bon „Piękna Matka Plus” jest częścią szerszego programu kandydata o nazwie „Królik Plus”, który ma przeciwdziałać negatywnym trendom demograficznym w Polsce. Bartoszewicz podkreśla, że jego celem jest zwiększenie dzietności poprzez wzmocnienie pozycji kobiet i poprawę ich jakości życia. Propozycja wprowadzenia bonu „Piękna Matka Plus” może być również interpretowana jako bezpośrednia próba zdobycia poparcia wśród konkretnych grup wyborców. Świadczenie kierowane do matek wyraźnie odwołuje się do kobiet w wieku rozrodczym. Jednocześnie bon, mający zasilić rynek usług beauty, medycznych i spa, może zyskać aprobatę wśród pracowników i pracownic tych branż. Dla właścicieli salonów kosmetycznych, fryzjerskich czy gabinetów odnowy biologicznej oznaczałby on stały dopływ środków publicznych i wzrost popytu na usługi, co w okresie niepewności gospodarczej może być atrakcyjną perspektywą.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
26. kwiecień 2025 04:47