StoryEditor
Targi i konferencje
11.04.2014 00:00

Nowoczesny handel w małym Radziejowie

Takich placówek są już w Polsce setki – samoobsługowych, ładnych, czystych, dobrze zaaranżowanych i oświetlonych, z uśmiechniętą obsługą. O ile jednak w dużych miastach to powoli standard, w niewielkich miasteczkach taka drogeria wciąż reprezentuje inny, lepszy handlowy świat.

W Warszawie opisywana Drogeria Jawa niczym by się pewnie na pierwszy rzut oka nie wyróżniała. Co innego w liczącym niecałe 6 tys. mieszkańców Radziejowie w woj. kujawsko-pomorskim. – Nie mamy atrakcji turystycznych, nie odczuwamy efektu sezonowości, ponad 90 proc. stanowią stali klienci – opisuje kierowniczka Anna Jakubowicz. Taka placówka bez miłych, lubianych i umiejących doradzić ekspedientek nie ma szans na sukces. – Profesjonalna obsługa jest najważniejsza. Każdemu pomagamy w doborze produktu, a klienci bardzo to doceniają – mówi nasza rozmówczyni. Fakt, że statystycznie każda mieszkanka Radziejowa odwiedza Drogerię Jawa co najmniej raz w miesiącu najlepiej świadczy o ekspedientkach. – Ważna jest autoprezentacja, sposób zachowania, mówienia, umiejętność odpowiadania na pytania, doradzanie, zaangażowanie. Wbrew pozorom to odpowiedzialna praca – podkreśla pani Anna.
KONKURUJĄ I Z ROSSMANNEM, I Z BIEDRONKĄ
Wiedząc, że liczba klientów w Radziejowie jest ograniczona, Drogeria Jawa próbuje przyciągać mieszkańców okolicznych wsi. – Co środę w mieście jest targ, podczas którego kolportujemy nasze gazetki promocyjne. Efekty są, bo liczba paragonów rośnie – cieszy się pani Anna. Niewątpliwym atutem drogerii jest ogromny wybór – na liczącej 135 mkw. sali sprzedaży udało się zmieścić aż 8 tys. indeksów. Towar jest też sprowadzany na życzenie. Pod warunkiem, że znajduje się w liczącej blisko 20 tys. rekordów bazie hurtowni Komplex-Torus, organizatora sieci Jawa. Alternatywą  jest wycieczka do oddalonej o 20 km Kruszwicy. – Czasem klientki przychodzą i mówią, że w tamtejszym Rossmannie, nie licząc promocji, jest drożej niż u nas. Najwięcej sprzedajemy kosmetyków do pielęgnacji ciała i twarzy, no i oczywiście kolorówki – opowiada Anna Jakubowicz. Jeśli idzie o kosmetyki, Jawa jest w okolicy bezkonkurencyjna. Ale te odpowiadają za niewiele ponad połowę obrotu drogerii. Druga część sprzedaży to domowa chemia. A w przypadku tego asortymentu dużymi i trudnymi konkurentami są działające w Radziejowie Tesco oraz Biedronka, stawiające na agresywne promocje cenowe.
ODPOCZYNEK PODCZAS ZAKUPÓW
Jawa w Radziejowie przychylność klientów zdobyła nie tylko rozbudowanym asortymentem i miłą obsługą, ale również niespotykanym gdzie indziej komfortem zakupów. Drogeria jest samoobsługowa, co na wsiach i w małych miasteczkach jest sporym atutem. Samoobsługowe są również wspomniane Tesco i Biedronka, ale to jednak sklepy spożywcze, o wiele bardziej zatłoczone, nie tak czyste i eleganckie. Nie mają szans rywalizować z klimatyzowaną Jawą, w której latem klientki dosłownie odpoczywają na zakupach. Na wzmiankę zasługuje też emitowana na sali sprzedaży muzyka. Z myślą o kobietach z dziećmi przejścia między półkami w Jawie są na tyle szerokie, że po drogerii spokojnie można poruszać się z wózkiem. Placówka ostatnio poszerzyła asortyment dla najmłodszych o gotowe obiadki. Już wcześniej w ofercie były zabawki, które dzięki atrakcyjnym cenom cieszyły się na tyle dużym zainteresowaniem, że ich asortyment został rozszerzony. W efekcie – po połączeniu ze środkami do pielęgnacji i kosmetykami – powstał cały, sporych rozmiarów dział dla dzieci. Wychodząc naprzeciw klientom, placówka
w Radziejowie przedłużyła niedawno godziny otwarcia do 18.00, by osoby pracujące do 17.00 zdążyły jeszcze zrobić zakupy.
GAZETKI ROZNOSZONE PO GODZINACH
Na uwagę zasługuje strefa kasowa z dwoma stanowiskami i specjalnymi oznaczeniami – po jednej stronie są artykuły w promocji gazetkowej, po drugiej – codziennie inne produkty dnia, polecane przez obsługę. Klientki mają miejsce, by podczas płacenia postawić torbę, a w strefie impulsowej oprócz leków znajdują się m.in. baterie i torby na prezenty. Gazetka promocyjna wychodzi co miesiąc. – Dodatkowo umieszczamy je w koszyczkach, jakby ktoś zapomniał wziąć ze stojaka przy wejściu. Tam też mamy miejsce na palety kolorów – klientki od razu po przekroczeniu progu mogą zobaczyć i wybrać sobie odcień – opisuje Anna Jakubowicz. Pracownice Drogerii Jawa same prowadzą kolportaż gazetek – Dziewczyny po pracy roznoszą gazetki, za co dostają dodatkowe pieniądze. To zdecydowanie lepsze rozwiązanie niż korzystanie z usług poczty, bo mamy pewność, że trafiamy do klienta – opisuje nasza rozmówczyni. Drogeria Jawa w maleńkim Radziejowie w ogóle mogłaby służyć za przykład dobrze prowadzonych działań marketingowych. Na rozmieszczonych w placówce telewizorach wyświetlane są reklamy, na budynku wisi baner z produktami w promocji, a plakaty z aktualnymi hitami cenowymi w witrynach zachęcają klientów do odwiedzenia drogerii. Poza tym w placówce odbywają się pokazy robienia makijażu, są okazjonalne atrakcje, m.in. na Dzień Kobiet, Dzień Dziecka czy Dzień Babci, a sieć zapewnia wsparcie w internecie.
SPRZEDAWCA MUSI BEZWZGLĘDNIE ZNAĆ PRODUKT
Rozmowa z kierowniczką oraz obserwowanie personelu przy pracy potwierdzają, że nie są to przypadkowe osoby, które zajmują się handlem z przymusu, a prace zmienią przy pierwszej nadarzającej się okazji. Pani Anna większość zawodowego życia poświęciła sprzedaży, pracowała m.in. w sklepach spożywczych oraz cztery lata w Biedronce. Przyznaje, że praca w drogerii jest o wiele przyjemniejsza. Nie trzeba dźwigać ciężkich rzeczy, kontaktów ma się więcej z klientami. To ma realny wpływ na sprzedaż i daje szansę na premię za przekroczenie miesięcznych norm sprzedaży. – Znajomość oferowanych produktów to kompetencja stawiana ponad wszystkie inne umiejętności. Należy bezwzględnie poznać produkt, którym się dysponuje i najlepiej mieć w głowie już wcześniej przygotowane odpowiedzi na najbardziej prawdopodobne i trudne pytania, które klient może zadać. Dlatego tak bardzo cenimy wszystkie szkolenia, na które regularnie wraz z personelem uczęszczam. Zawsze działamy na korzyść klienta, a nie na własną. Kolejna ważna zasada mówi, że każdego kupującego trzeba traktować równie dobrze, bez względu na wysokość paragonu – podsumowuje swoją filozofię sprzedaży kierowniczka Jawy w Radziejowie. Pani Anna jest bardzo zaangażowana w prowadzenie drogerii i cieszy się ze wszystkich zmian, które uczynią jej placówkę jeszcze lepszą. Choć jednolite wyposażenie, przejrzyste i czytelne wizualizacje nad regałami z nazwami kategorii pozwalają klientom bez problemów znaleźć poszukiwane produkty, wkrótce placówka będzie wyglądać jeszcze lepiej. Pojawi się kolejna ekspozycja z kosmetykami do makijażu, a wszystkie szafy staną na specjalnych podestach, by wysokością dorównać najwyższej. Nad tak wyrównanymi meblami znajdzie się wizualizacja spójna z layoutem sieci, z logami poszczególnych marek, czyniąc najważniejszą część drogerii jeszcze bardziej reprezentatywną. 




Tekst i zdjęcia
Sebastian Szczepaniak


ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Targi i konferencje
12.11.2025 11:30
Dziś oficjalnie startują targi Cosmoprof Asia 2025 – z udziałem polskich firm
Targi Cosmoprof Asia 2025 odbywają się już po raz 28.Cosmoprof mat.pras.

Targi Cosmoprof Asia 2025 oficjalnie wystartowały w środę 12 listopada w Hongkongu. Jak podkreślają organizatorzy, w tegorocznej edycji udział bierze rekordowa liczba międzynarodowych wystawców (w tym z Polski), powiększeniu uległa również powierzchnia eventu. Wydarzenie, organizowane przez BolognaFiere, potwierdza swoją pozycję wiodącej platformy B2B w regionie Azji i Pacyfiku dla sektora kosmetycznego, gromadząc międzynarodowych specjalistów, innowacje, trendy i możliwości biznesowe.

Targi Cosmoprof Asia 2025 odbywają się już po raz 28. Każda kolejna edycja to to wzrost imprezy pod względem skali i znaczenia. W tym roku udział bierze 2688 wystawców z 46 krajów i regionów – jest to o 5 proc. więcej, niż w 2024 roku. Zaprezentują oni swoje produkty i technologie na ponad 120 tys. mkw. powierzchni wystawienniczej. 

Polski Pawilon na targach w Hongkongu

Targi stanowią prawdziwy punkt styku międzynarodowej społeczności kosmetycznej – w tym roku poza firmami lokalnymi będzie można odwiedzić 16 pawilonów krajowych: będą tam wystawcy z Polski, Australii, Chin, Francji, Niemiec, Hongkongu, Włoch, Japonii, Korei, Filipin, Singapuru, Hiszpanii, Szwajcarii, Tajwanu, Tajlandii i USA).

Tegoroczne targi to również cztery branżowe, specjalistyczne wydarzenia, mające przybliżyć zmieniający się krajobraz branży kosmetycznej. Na targach AsiaWorld-Expo w dniach 11-13 listopada będzie odbywać się Cosmopack Asia, skupiający cały łańcuch dostaw branży kosmetycznej – w tym kluczowe sekcje (OEM/ODM, surowce, opakowania, maszyny), koncentrujące się na produkcji kontraktowej, rozwiązaniach marek własnych, składnikach i surowcach oraz najnowocześniejszych technologiach pakowania. 

image
Rynek kosmetyczny w regionie Azji i Pacyfiku nadal wyprzedza wszystkie inne, osiągając średnioroczną stopę wzrostu na poziomie 6,7 proc. w latach 2023–2027
Cosmoprof mat.pras.

Perfumy i salony wellness - nowe kategorie targów

W dniach 12-14 listopada, w Hong Kong Convention & Exhibition Centre, Cosmoprof Asia zaprezentuje świat gotowych produktów kosmetycznych. W tym roku wprowadzono odświeżoną identyfikację wizualną i strukturę eventu, mającą na celu jeszcze bardziej ukierunkowane i angażujące doświadczenie zwiedzających poprzez dwie nowe sekcje: Perfumy, Kosmetyki i Paznokcie, która prezentuje najnowsze trendy w perfumerii, makijażu i pielęgnacji paznokci; a także Salon Fryzjerski i Kosmetyczny, poświęcony pielęgnacji włosów, wyposażeniu salonów oraz rozwiązaniom spa i wellness.

Organizatorzy spodziewają się w tym roku ponad 70 tys. odwiedzających, którzy planują odwiedzenie obydwu sektorów targów. Goście przybędą z całego świata: z Europy, Ameryki, regionu MENA, regionu Azji i Pacyfiku.

Cosmoprof Asia nadal stanowi strategiczne miejsce dla profesjonalistów z branży kosmetycznej, którzy chcą poznać dynamiczny rynek Azji i Pacyfiku. W 2025 roku targi potwierdzają swoje zaangażowanie w innowacje, zrównoważony rozwój i globalną współpracę. Wydarzenie oferuje niezrównane możliwości zarówno lokalnym, jak i międzynarodowym interesariuszom, aby odkryć najnowocześniejsze trendy, nawiązać wartościowe partnerstwa i kształtować przyszłość branży kosmetycznej. Cosmoprof Asia to nie tylko targi – to katalizator wzrostu i transformacji – komentuje Antonio Bruzzone, dyrektor generalny BolognaFiere Group.

image
Organizatorzy Cosmoprof Asia spodziewają się w tym roku ponad 70 tys. odwiedzających
Cosmoprof mat.pras.

Dynamika rynku kosmetycznego Azji

Biorąc pod uwagę wymagającą i szybko przyswajającą nowości naturę azjatyckich konsumentów, rynek azjatycki jest niewątpliwie najbardziej dynamiczny na świecie.Cosmoprof Asia i Cosmopack Asia to prestiżowe wydarzenia, które gromadzą liderów branży kosmetycznej, prezentując ich najbardziej innowacyjne produkty, usługi i technologie, a jednocześnie podkreślając najnowsze trendy w regionie Azji i Pacyfiku. Hongkong, położony w sercu tego tętniącego życiem regionu, nadal jest kluczowym miejscem spotkań branży – mówi Margaret Ma Connolly, prezes i dyrektor generalna w Informa Markets.

Rynek kosmetyczny w regionie Azji i Pacyfiku nadal wyprzedza wszystkie inne, osiągając średnioroczną stopę wzrostu na poziomie 6,7 proc. w latach 2023–2027 (Euromonitor International), przewyższając zarówno Amerykę Północną, jak i Europę. Dzięki Chinom, Korei i Japonii, które napędzają innowacje, oraz Singapurowi i Hongkongowi będącymi ważnymi centrami eksportowymi, region ten stał się światowym centrum rozwoju produktów, transformacji cyfrowej i kreowania trendów. 

Hongkong, plasujący się w pierwszej dziesiątce światowych importerów kosmetyków, nadal odgrywa kluczową rolę jako łącznik pomiędzy regionem Azji i Pacyfiku a wszystkimi pozostałymi rynkami. Otwarta gospodarka, zaawansowana infrastruktura i strategiczne położenie geograficzne sprawiają, że jest to idealne miejsce dla dalszej ekspansji i globalnego sukcesu Cosmoprof Asia – wskazują organizatorzy targów.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Biznes
05.11.2025 14:35
Francuskie marki kuszą polski rynek – French Beauty Experience w Ambasadzie Francji
618750
/ Agata Grysiak
618743
/ Agata Grysiak
618744
/ Agata Grysiak
618745
/ Agata Grysiak
618750
618743
618744
618745
Gallery

W środę, 5 listopada 2025 roku, w Ambasadzie Francji w Warszawie odbył się showroom French Beauty Experience – kameralne, ale prestiżowe spotkanie poświęcone francuskim markom kosmetycznym. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli branży beauty, importerów, dystrybutorów oraz redakcje branżowe, tworząc przestrzeń do rozmów o możliwościach ekspansji i wyzwaniach, jakie stawia polski rynek kosmetyczny.

Eleganckie wnętrza Ambasady Francji wypełnił zapach perfum, brzmienie francuskiego języka i dźwięk rozmów biznesowych. French Beauty Experience to inicjatywa mająca na celu promocję francuskich marek kosmetycznych w Polsce oraz nawiązanie relacji między producentami znad Sekwany a lokalnymi partnerami handlowymi. Uczestnicy wydarzenia mogli zapoznać się z ofertą wybranych brandów reprezentujących różne segmenty rynku – od dermokosmetyków i pielęgnacji naturalnej, po luksusowe perfumy i produkty spa.

Każda z obecnych firm miała własne stanowisko, na którym prezentowała swoje portfolio oraz filozofię marki. Dla wielu wystawców była to pierwsza okazja, by bezpośrednio porozmawiać z polskimi dystrybutorami, sieciami handlowymi i mediami branżowymi. Jak podkreślali przedstawiciele Ambasady Francji, wydarzenie wpisuje się w szerszy program wspierania francuskiego eksportu kosmetyków i wzmacniania relacji gospodarczych z Polską.

image
Agata Grysiak

Wśród uczestników można było zauważyć zarówno uznane już w Europie marki, jak i młodsze, bardziej niszowe brandy poszukujące swojego miejsca w dynamicznie rozwijającym się sektorze beauty. Zaprezentowane zostały m.in. produkty do pielęgnacji skóry oparte na składnikach naturalnych, nowoczesne formuły inspirowane biotechnologią oraz linie kosmetyczne tworzone w tradycji francuskiego rzemiosła.

W rozmowach kuluarowych dominował jednak jeden temat: jak wejść na rynek, który uchodzi za jeden z najbardziej konkurencyjnych w Europie. Polska, z rozwiniętą siecią dystrybucji, silną pozycją marek własnych oraz dużą obecnością globalnych koncernów, pozostaje trudnym, ale wciąż atrakcyjnym kierunkiem dla zagranicznych producentów. Uczestnicy podkreślali, że kluczem do sukcesu mogą być nie tyle innowacje technologiczne, co umiejętność wpisania się w lokalne oczekiwania konsumentek i znalezienia niszy komunikacyjnej.

image
Agata Grysiak

„Polski rynek jest już dojrzały, ale wciąż otwarty na emocje i autentyczność. Francuskie marki mają w tym zakresie ogromny potencjał, o ile potrafią opowiedzieć swoją historię w sposób zrozumiały dla polskiego konsumenta” – komentował jeden z obecnych importerów.

Wśród odwiedzających showroom nie zabrakło również przedstawicieli sieci drogerii, butików kosmetycznych i e-commerce. To właśnie oni, w nieformalnych rozmowach, oceniali szanse nowych graczy na znalezienie miejsca w ofercie detalicznej. Wskazywali, że dziś powodzenie zależy nie tylko od jakości i ceny, ale też od zdolności marki do prowadzenia komunikacji wielokanałowej, obecności w social mediach i umiejętnego budowania relacji z influencerami.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
15. listopad 2025 00:52