StoryEditor
Biznes
06.06.2025 16:00

Unilever odkrywa związek między mikrobiomem skóry a dobrostanem psychicznym

Badanie zatytułowane Body-site specific associations between human skin microbiome composition and psychological wellbeing pokazuje, że stężenia określonych korzystnych drobnoustrojów żyjących na skórze, w szczególności bakterii Cutibacterium, są powiązane z dobrostanem psychicznym. / Shutterstock

Unilever, we współpracy z Microbiome Innovation Centre oraz Brain & Behaviour Lab Uniwersytetu Liverpoolskiego, przeprowadził pionierskie badania, które po raz pierwszy wykazały potencjalny związek między mikrobiomem skóry a zdrowiem psychicznym. Badanie, opublikowane w British Journal of Dermatology, analizowało próbki mikrobiomu z różnych obszarów ciała – w tym twarzy, skóry głowy i pach – oraz wyniki kwestionariuszy oceniających samopoczucie psychiczne.

Wyniki ujawniły, że wyższy poziom bakterii Cutibacterium – powszechnie występującej na skórze – korelował z lepszym samopoczuciem psychicznym. Konkretnie, większa obecność Cutibacterium na twarzy i pod pachami była powiązana z niższym poziomem stresu, natomiast wysoki poziom tych bakterii w okolicach pach wiązał się także z poprawą nastroju. Zależność ta była spójna w wielu lokalizacjach ciała, co sugeruje istnienie tzw. osi skóra–mózg.

Badania stanowią część szerszego programu mikrobiomowego Unilever, który do tej pory objął analizę ponad 30 000 próbek i zaowocował zabezpieczeniem ponad 100 patentów. Dzięki tym odkryciom, dane dotyczące mikrobiomu wykorzystywane są już w produktach marek takich jak Dove, Vaseline, Pond’s czy Dermalogica. Firma deklaruje, że zamierza rozwijać produkty wspierające zarówno wygląd zewnętrzny, jak i zdrowie psychiczne konsumentów.

Jason Harcup, Chief R&D Officer w Unilever Beauty & Wellbeing, podkreśla znaczenie odkrycia: „Oś skóra–mózg odnosi się do faktu, że nasza skóra i dobrostan psychiczny są ze sobą powiązane. […] Nasze wyniki pokazują, że większa względna ilość bakterii Cutibacterium wiąże się z lepszym samopoczuciem, niższym poziomem stresu i poprawą nastroju w różnych obszarach ciała, co po raz pierwszy sugeruje, że mikrobiom skóry może wpływać na zdrowie psychiczne. […] Pogłębiając naszą wiedzę naukową na temat osi skóra–mózg, dążymy do opracowania holistycznych produktów, które poprawią dobrostan naszych konsumentów — zarówno od zewnątrz, jak i od wewnątrz.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
06.06.2025 15:00
Trzy żele Palmolive wyprodukowane w Polsce trafiły do RAPEX Safety Gate
Trzy produkty Palmolive pod prysznic trafiły do systemu ostrzegawczego.RAPEX Safety Gate

Trzy kosmetyki marki Palmolive zostały zgłoszone do unijnego systemu Safety Gate jako produkty stwarzające zagrożenie chemiczne. Chodzi o żele pod prysznic: Gourmet NEW Coffee Love, Naturals Milk & Honey oraz Refreshing Sea Minerals and Eucalyptus Oil. Wszystkie zostały wyprodukowane w Polsce i trafiły do sprzedaży w butelkach o pojemności od 250 do 500 ml.

Zgłoszenia pochodzą z Czech i dotyczą obecności substancji 2-(4-tert-butylobenzyl) propionaldehydu (BMHCA), znanej również jako lilial. Zgodnie z przepisami UE składnik ten jest zakazany w kosmetykach, ponieważ może negatywnie wpływać na układ rozrodczy, zwiększać ryzyko uszkodzenia płodu i powodować reakcje alergiczne skóry.

Wszystkie trzy produkty nie spełniają wymogów Rozporządzenia kosmetycznego UE. W przypadku żelu Gourmet NEW Coffee Love (numer partii: 10177992, kod kreskowy: 8718951220768) decyzja o jego zniszczeniu weszła w życie 12 maja 2025 roku. Natomiast w przypadku dwóch pozostałych produktów – Naturals Milk & Honey (partia: 191119IT10113B) i Refreshing Sea Minerals and Eucalyptus Oil (partia: 020920IT10213B) – działania naprawcze rozpoczęto 23 kwietnia 2025 roku.

Wszystkie trzy kosmetyki przeznaczone są do codziennego użytku i dostępne były w sprzedaży detalicznej. Produkty Naturals oraz Refreshing występowały w większych, 500-mililitrowych opakowaniach z białym lub czarnym korkiem, natomiast Gourmet Coffee Love – w butelce 250 ml z białym korkiem.

W każdym przypadku czeskie władze nakazały zniszczenie produktów w obrocie detalicznym. Oznacza to, że zostały one uznane za niebezpieczne dla zdrowia konsumentów i nie mogą być dłużej dostępne na rynku.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
06.06.2025 13:00
UOKiK sprawdza Allegro. Czy użytkownikom odbierany jest wybór formy dostawy?
Automat paczkowy One Box by Allegro.wiadomoscihandlowe.pl/MG

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wszczął postępowanie wyjaśniające wobec Allegro, badając, czy platforma nie ogranicza użytkownikom swobody wyboru metody dostawy. Wątpliwości budzi fakt, że wg. doniesień internautów mimo wyboru konkretnego paczkomatu – np. InPost – system Allegro automatycznie przekierowuje przesyłkę do punktu z programu Allegro Delivery, najczęściej do automatów należących do Orlen Paczka lub Allegro One Box.

Zgłoszenia o podobnych sytuacjach pojawiają się regularnie, zarówno na portalu Wykop.pl, jak i na forum Społeczności Allegro. Użytkownicy relacjonują, że nie mogą łatwo wybrać innej metody dostawy niż Allegro Delivery – opcje konkurencyjnych dostawców są ukryte lub trudno dostępne bez dodatkowych kroków, takich jak ręczne przeszukanie mapy punktów odbioru. Według komunikatu UOKiK, zgłoszenia te mogą wskazywać na możliwe promowanie własnej usługi kosztem konkurencji.

Postępowanie wyjaśniające zostało oficjalnie wszczęte przez prezesa UOKiK 27 maja 2025 r. Jak podkreśla urząd, działania te mają na celu sprawdzenie, czy Allegro nie narusza zasad uczciwej konkurencji. Przypomnijmy, że w grudniu 2022 r. na spółkę nałożono karę przekraczającą 200 mln zł za nadużywanie pozycji dominującej, m.in. poprzez faworyzowanie własnego sklepu na platformie.

image

Na Allegro startuje nowy koncept “sklepu marki”. Jako pierwszy – będzie Inglot

Na prośbę o komentarz Allegro odpowiada ogólnikowo, że „priorytetem jest doświadczenie klienta” i że firma „testuje różne moduły platformy, także logistyczne”. Nie odniesiono się bezpośrednio do pytania, czy użytkownicy celowo są przekierowywani na Allegro Delivery oraz czy ogranicza się widoczność paczkomatów InPost. Z kolei rzecznik InPost, Wojciech Kądziołka, podkreśla, że takie działania platformy są frustrujące i mogą nosić znamiona nieuczciwej konkurencji. InPost nie poinformował jednak, czy zamierza podjąć formalne działania prawne wobec Allegro.

Sprawa nabiera znaczenia także w kontekście strategii rozwoju Allegro Delivery. Firma deklaruje, że usługa ta jest jednym z filarów jej działalności. Obecnie Allegro Delivery obejmuje 26 tys. punktów odbioru, a do końca 2025 roku planowana jest rozbudowa sieci automatów paczkowych o kolejne 2,5 tys. urządzeń. Allegro współpracuje m.in. z DHL i Orlen Paczka, a także zapowiada dalsze inwestycje w rozwój infrastruktury logistycznej.

Obecna sytuacja może mieć istotne konsekwencje zarówno dla pozycji rynkowej Allegro, jak i dla konkurencyjnych firm kurierskich. W tle toczy się też szersza debata o dominacji platform cyfrowych i ich wpływie na konkurencję – nie tylko w Polsce, ale i w skali całej Unii Europejskiej. UOKiK zapowiada dalsze monitorowanie sprawy, a wynik postępowania może przesądzić o ewentualnych sankcjach i konieczności zmian w działaniu platformy.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
08. czerwiec 2025 01:40