StoryEditor
Prawo
11.01.2018 00:00

Blanka Chmurzyńska-Brown, Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego, o rekonstrukcji rządu

We wtorek 9 stycznia prezydent Andrzej Duda na wniosek premiera Mateusza Morawieckiego dokonał zmian w składzie Rady Ministrów. Ze stanowiskami pożegnało się kilku polityków bardzo silnie identyfikowanych z polityką Prawa i Sprawiedliwości. Nastąpiły także zmiany w strukturze samych ministerstw. O ocenę tych zmian i ich potencjalny wpływ na sektor kosmetyczny poprosiliśmy Blankę Chmurzyńską-Brown, dyrektor generalną Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego.

– Niewątpliwie świetną wiadomością dla sektora jest fakt, że Jadwiga Emilewicz została ministrem. Jest to osoba, która przez ostatnie dwa lata dała się poznać jako czująca doskonale potrzeby przemysłu i rozumiejąca mechanizmy gospodarki – mówi Blanka Chmurzyńska-Brown. – W sytuacjach trudnych, jak choćby podczas dialogu na temat zakazu sprzedaży kosmetyków w aptekach, Jadwiga Emilewicz pokazała, że umie dokonać analizy problemu. Rozumie potrzeby przemysłu, a są to przede wszystkim stabilne warunki produkcji, miejsca pracy, niezaburzony system dystrybucji i sprzedaży, a w końcu niezagrożone inwestycje. To jest faktycznie dobra nominacja. Powołanie Jadwigi Emilewicz na szefową nowo powstałego Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii to dobry news. Pokładamy nadzieję, że jej nominacja jest gwarancją ciągłości i stabilności współpracy. Sektor kosmetyczny w osobie Minister Emilewicz ma ważnego sprzymierzeńca – podkreśla.

Natomiast za niekorzystne Blanka Chmurzyńska-Brown uznaje zmiany strukturalne, tworzenie nowych resortów. – Dokładnie to samo przechodziliśmy dwa lata temu – mówi. – Wówczas Ministerstwo Gospodarki zostało zmienione na Ministerstwo Rozwoju. Teraz w miejsce Ministerstwa Rozwoju, powstaje Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, na którego czele staje właśnie Jadwiga Emilewicz. Kwestie związane z przemysłem, prawem dla przedsiębiorców i innowacjami to obszary w jej kompetencjach. Zmiany w Ministerstwie Zdrowia, Ministerstwie Finansów kaskadowo przyniosą zmiany kadrowe w tychże resortach. Z punktu widzenia branżowej organizacji takie zmiany strukturalne zaburzają jasne rozumienie kompetencji. Musimy czekać na obsadę stanowisk i na nowo zapoznawać urzędników z naszą branżą oraz budować relacje – tłumaczy dyrektor Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego.

9 stycznia br. w ramach rekonstrukcji rządu PiS ze stanowiskami pożegnali się m.in. Witold Waszczykowski – minister spraw zagranicznych, Antoni Macierewicz – minister obrony, Jan Szyszko – minister środowiska, Anna Strężyńska – minister cyfryzacji, Konstanty Radziwiłł – minister zdrowia. Powołani zostali Jacek Czaputowicz – minister spraw zagranicznych, Teresa Czerwińska – minister finansów, Jerzy Kwieciński – minister inwestycji i rozwoju.

Nowym ministerstwem jest resort przedsiębiorczości i technologii. Na jego czele stanęła właśnie Jadwiga Emilewicz, która przejmie także część kompetencji Ministerstwa Cyfryzacji. Wkrótce jednak ma zostać powołany następca zdymisjonowanej Anny Streżyńskiej.

Niektórzy z dotychczasowych ministrów zmieni swój gabinet. Mariusz Błaszczak, dotychczasowy szef MSWiA został ministrem obrony narodowej. Jego miejsce w resorcie spraw wewnętrznych i administracji zajął dotychczasowy wicemarszałek Sejmu Joachim Brudziński. Na funkcję ministra środowiska powołany został Henryk Kowalczyk, który wcześniej był przewodniczącym Komitetu Stałego Rady Ministrów. Andrzej Adamczyk, wcześniej pełnił funkcję ministra infrastruktury i budownictwa, został powołany na ministra infrastruktury.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
04.07.2025 11:33
Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego: Kosmetyki nie podlegają pod EUDR 2023/1115!
Sądzimy, że doprecyzowanie i wyjaśnienie zakresu stosowania EUDR w odniesieniu do kosmetyków ułatwi pracę m.in. sieciom handlowym, ponieważ zdejmie z nich obowiązek zbierania i przechowywania dokumentacji do dużej grupy produktów z portfolio sieci – mówi dr inż. Ewa Starzyk.Unsplash

Od 30 grudnia 2025 roku zacznie obowiązywać unijne rozporządzenie EUDR 2023/1115, którego celem jest przeciwdziałanie wylesianiu w związku z handlem międzynarodowym. Wiele firm z branży kosmetycznej z niepokojem przygląda się nowym regulacjom, obawiając się dodatkowych obowiązków dokumentacyjnych. Jednak – jak wynika z analizy Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego – kosmetyki gotowe nie podlegają temu rozporządzeniu.

EUDR obejmuje wyłącznie wybrane grupy towarów, takie jak: bydło, kakao, kawa, olej palmowy, soja, drewno oraz kauczuk. Nowe przepisy mają zastosowanie jedynie do tych produktów oraz artykułów bezpośrednio z nich wytworzonych, których kody CN znajdują się w załączniku I do rozporządzenia. W przypadku, gdy produkt – jak kosmetyk – nie znajduje się w tym wykazie, nie są wobec niego nakładane żadne nowe obowiązki prawne wynikające z EUDR.

Mimo to, wiele podmiotów w branży kosmetycznej – w tym ich klienci – prosi o dokumenty potwierdzające zgodność kosmetyków z EUDR. Według dr inż. Ewy Starzyk, dyrektorki ds. regulacji i zrównoważonego rozwoju w Polskim Związku Przemysłu Kosmetycznego, zamieszanie wynika z niejednolitego zakresu stosowania rozporządzenia wobec różnych grup produktów. Na przykład czekolada jest objęta EUDR aż do etapu finalnego produktu, ale większość surowców, w tym używanych w kosmetykach, przestaje podlegać EUDR, jeśli po dalszym przetworzeniu otrzymują nowy kod CN.

Zgodnie z obowiązującym prawem UE, producenci kosmetyków funkcjonują jako „osoby odpowiedzialne” lub „dystrybutorzy” w rozumieniu rozporządzenia kosmetycznego 1223/2009, a nie jako „operatorzy” czy „handlowcy” w rozumieniu EUDR. Oznacza to, że nie mają oni obowiązku stosowania procedur należytej staranności, ani zbierania i przekazywania dokumentów potwierdzających zgodność z EUDR – zarówno w odniesieniu do gotowych produktów, jak i użytych komponentów czy opakowań.

Doprecyzowanie, że gotowe kosmetyki nie podlegają EUDR, może znacząco uprościć działanie wielu podmiotów w łańcuchu dostaw, w tym sieci handlowych. Jak zaznacza dr inż. Starzyk, wyłączenie tej kategorii produktów z obowiązków dokumentacyjnych powinno ułatwić zarządzanie asortymentem oraz zdejmie z firm obowiązek przechowywania i przetwarzania zbędnych informacji o zgodności produktów, które nie są objęte rozporządzeniem.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
01.07.2025 13:36
KAS zatrzymała 60 tys. nielegalnych suplementów i leków w ramach operacji PANGEA XVII
Nielegalne produkty zostały przejęte w wyniku międzynarodowej akcji.Ministerstwo Finansów - Krajowa Administracja Skarbowa

W okresie od grudnia 2024 roku do maja 2025 roku Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) uczestniczyła w międzynarodowej operacji PANGEA XVII, koordynowanej przez INTERPOL. Akcja, obejmująca działania w 90 krajach, miała na celu walkę z nielegalnym handlem produktami leczniczymi i wyrobami medycznymi. W Polsce w operację zaangażowane były również Policja oraz Główny Inspektorat Farmaceutyczny. KAS zabezpieczyła blisko 60 tys. sztuk nielegalnych produktów różnego typu.

W skali globalnej operacja zakończyła się zatrzymaniem 769 osób oraz rozbiciem 123 zorganizowanych grup przestępczych. Służby zabezpieczyły łącznie 50,4 miliona dawek podrobionych lub nielegalnych leków, których wartość oszacowano na około 65 milionów dolarów. W porównaniu do poprzednich edycji PANGEA, obecna odsłona trwała dłużej, co pozwoliło na przeprowadzenie dokładniejszych kontroli.

W Polsce działania kontrolne prowadzone były w sortowniach przesyłek, na lotniskach, w centrach logistycznych, na przejściach granicznych oraz drogach. Zatrzymane produkty obejmowały m.in. tabletki, saszetki, spraye, igły, strzykawki, plastry, inhalatory czy wyroby weterynaryjne. Ich wartość szacowana jest na ponad 800 tys. zł. Najczęściej były to środki wspomagające układ pokarmowy i nerwowy, leki przeciwlękowe, psychostymulanty, sterydy anaboliczne oraz suplementy diety.

Najwięcej nielegalnych produktów pochodziło z Indii i Ukrainy, a także z USA, Republiki Korei, Rosji i Białorusi. Zatrzymane towary w dużej mierze przeznaczone były na rynek polski, ale część miała trafić także do odbiorców w innych krajach Unii Europejskiej. Działania KAS miały na celu nie tylko egzekwowanie prawa, ale również ochronę zdrowia publicznego przed potencjalnie niebezpiecznymi substancjami.

Operacja PANGEA XVII po raz kolejny pokazała, jak ważna jest międzynarodowa współpraca w walce z fałszywymi lekami. Dzięki koordynowanym działaniom wielu państw oraz organizacji, możliwe jest ograniczanie skali tego zjawiska i promowanie bezpiecznych zachowań konsumenckich. KAS odegrała w tej edycji istotną rolę, podkreślając znaczenie kontroli granicznych i skutecznej prewencji w zwalczaniu przestępczości farmaceutycznej.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
06. lipiec 2025 01:05