StoryEditor
Opakowania
07.08.2019 00:00

Strategia plastikowa i kosmetyki. Nowa era opakowań [KONFERENCJA]

"Strategia plastikowa i kosmetyki. Nowa era opakowań" –  pod takim hasłem już 5 września w hotelu Sound Garden w Warszawie Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego organizuje konferencję poświęconą wykorzystaniu plastiku w sektorze kosmetycznym oraz wyzwaniom, przed jakimi staje branża kosmetyczna w związku z ochroną środowiska. Kluczowym punktem konferencji będzie prezentacja raportu, który Związek opracował wraz z firmą Deloitte Polska.  

W 2018 roku Komisja Europejska opublikowała tzw. „strategię plastikową” – europejską strategię na rzecz tworzyw sztucznych w gospodarce o obiegu zamkniętym. Zakłada ona odpowiedzialne zarządzanie plastikiem, zwiększenie stopnia recyklingu, szukanie innych niż plastikowe rozwiązań w opakowaniach w całej Europie. Mimo wyborów i ostatnich zmian personalnych w Parlamencie Europejskim, kwestie te będą nadal wysoko w agendzie polityków.

Zapowiedziała to nowa przewodnicząca Komisji Europejskiej, Ursula von der Leyen w wytycznych politycznych na lata 2019 -2024.Chcę otworzyć nowy front w naszej walce z odpadami z tworzyw sztucznych. (…) Emisja dwutlenku węgla musi mieć swoją cenę. Każda osoba i każdy sektor będzie musiał wnieść swój wkład. (…) Zaproponuję nowy plan działania w zakresie gospodarki o obiegu zamkniętym, skupiający się na zrównoważonym korzystaniu z zasobów (…)" – to tylko niektóre z deklaracji nowej prezydent Unii Europejskiej.

Realizacja ambitnych celów dla Europy ma zakończyć się w 2030 roku, dlatego już dziś we wszystkich krajach członkowskich trwają debaty i narady, jak najszybciej i najskuteczniej wdrożyć w życie zalecenia KE.

Będzie to okres rewolucyjnych zmian dla wszystkich przedsiębiorców, także dla tych z sektora kosmetycznego. – Proces ten jest niezbędny i wymaga zaangażowania wszystkich stron, na każdym etapie życia plastiku w środowisku. Tylko wspólnym wysiłkiem administracji rządowej, samorządów, projektantów i producentów opakowań, przedsiębiorców, firm recyklingowych, a na końcu także konsumentów, możemy osiągnąć sukces – mówi Blanka Chmurzyńska-Brown, dyrektor generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego. Dziś w Polsce jesteśmy jednak w momencie, w którym możemy jedynie zgadywać, czy najpierw przyjdą twarde regulacje, czy zmiany wymusi na nas coraz bardziej świadomy konsument – dodaje.

O tym będzie rozmawiać branża już 5 września w Warszawie podczas pierwszej konferencji organizowanej przez Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego, poświęconej wykorzystaniu plastiku w sektorze kosmetycznym. "Wiadomości Kosmetyczne" są jednym z patronów medialnych tego wydarzenia. 

 Wspólnie z ekspertami będziemy dyskutować o możliwości recyklingu opakowań po produktach kosmetycznych; zastanowimy się, czy biotworzywa są alternatywą dla sektora kosmetycznego; sprawdzimy, jak projektować ekologiczne opakowania. Zainspirujemy się już dostępnymi rozwiązaniami i zastanowimy się, w którą stronę pójdą innowacje – zapowiada Blanka Chmurzyńska-Brown.

Najważniejszym punktem konferencji będzie premiera raportu – „Strategia plastikowa i kosmetyki. Nowa era opakowań” – który Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego przygotował wraz z Deloitte Polska. Raport pokazuje sytuację polskiego sektora na dziś, identyfikuje główne problemy oraz zawiera rekomendacje dla polskiego rządu co do kierunku projektowania przyszłych rozwiązań legislacyjnych czy edukacyjnych w obszarze szeroko pojętej strategii plastikowej. Ta część konferencji nabiera szczególnego znaczenia biorąc pod uwagę fakt, że Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii objęło konferencję i raport swoim patronatem, a wydarzenie otworzy minister Jadwiga Emilewicz.

Tutaj agenda konferencji i rejestracja.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
26.04.2024 13:11
Mintel: tradycja idzie w parze z nowoczesnością, jeśli chodzi o opakowania produktowe
Trendy dotyczące produkcji i recyklingu opakowań to temat, któremu branża przygląda się coraz częściej.pmv chamara
W obliczu rosnącej świadomości ekologicznej, branża kosmetyczna (BPC) przyjmuje innowacyjne podejście do projektowania opakowań, które jest równocześnie proste, eleganckie i funkcjonalne. Mintel przewiduje, które trendy będą dyktowały kolejne działania w przemyśle opakowaniowym.

Sztuczna inteligencja znajduje coraz szersze zastosowanie w optymalizacji procesów produkcyjnych w branży opakowań kosmetycznych, wspierając klientów w maksymalnym wykorzystaniu swoich produktów. Antycypuje się, że synergia sztucznej inteligencji i zrównoważonego rozwoju zainicjuje trend "cichej zrównoważoności", w którym standardem staje się wiarygodność środowiskowa, a nie jedynie dodatkowy lub dominujący aspekt produktu. Dane z 2023 roku wskazują, że 41 proc. nowych zapachów zawierało twierdzenia etyczne i środowiskowe, co oznacza wzrost z 18 proc. w 2019 roku. „Cicha” strona tego trendu wyraża się w oporze konsumentów przed wpływem zrównoważonego rozwoju na estetykę luksusowych produktów, co zmusza producentów opakowań do subtelnego wdrażania zrównoważonych praktyk bez kompromisów estetycznych.

Równolegle, branża kosmetyczna (BPC) ceni czyste, proste i wyrafinowane opakowania, gdzie skupienie konsumentów na funkcjonalności i efektywności jest kluczowe. Przykładem są produkty Malin + Goetz, marki kosmetycznej nietestowanej na zwierzętach, której misją jest uproszczenie codziennej pielęgnacji. Ich minimalistyczne opakowania, będąc zarazem innowacyjne, eliminują zbędne materiały, zachowując elegancki i nowoczesny design, co sprzyja decyzjom zakupowym opartym na rzeczywistych korzyściach produktu. Dodatkowo, zyskują popularność inicjatywy recyklingowe, jak te wprowadzone przez Charlotte Tilbury, które umożliwiają łatwy zwrot opakowań przez dedykowaną platformę online i oferują zachęty, takie jak 20 proc. zniżki na kolejny zakup. Tymczasem wielu konkurentów nadal nie zaimplementowało efektywnych programów recyklingu z wystarczającymi bodźcami dla konsumentów. Tego typu rozwiązania z sukcesem od lat oferuje np. Lush.

Ostatni zauważony przez Mintel trend to powrót do nostalgicznych wzorców opakowań, inspirowanych dziedzictwem, zwłaszcza w perfumerii. Współistnieje on z zapotrzebowaniem na minimalistyczne i proste opakowania kosmetyczne, zwracając się ku wzorom, które, choć mogą być zbyt odległe dla młodszych konsumentów, są symbolem dekadencji i przepychu.

Czytaj także: Mintel: Trendy, które zmieniają branżę kosmetyczną

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
26.04.2024 11:54
Unia zaostrza przepisy; koniec produktów w jednorazowych opakowaniach. Czy to koniec próbek kosmetyków?
Małe, jednorazowe opakowania kosmetyków są na celowniku unijnych organów.DALL-E
Unia Europejska podejmuje działania przeciwko kryzysowi plastikowemu. Parlament Europejski uchwalił przepisy mające na celu ograniczenie ilości opakowań plastikowych, które oczekują teraz na akceptację Rady. W wyniku tych zmian, z oferty sklepowej znikną między innymi warzywa i owoce pakowane w plastikową folię oraz jednorazowe opakowania na keczupy, sosy czy kosmetyki, np. hotelowe.

Rada Unii Europejskiej w komunikacie z początku marca podkreśliła, że nowe rozporządzenie ma za cel istotne ograniczenie produkcji odpadów opakowaniowych, zgodnie z obowiązującą hierarchią postępowania z odpadami. Już dwa lata temu Komisja Europejska zaproponowała surowe przepisy dotyczące plastiku. Proces zmierzający do zmniejszenia ilości plastiku zakończył się w środę, 24 kwietnia, kiedy to w Parlamencie Europejskim za nowymi regulacjami zagłosowało 476 posłów, a przeciwko 129. Aby przepisy mogły wejść w życie, muszą zostać oficjalnie zatwierdzone przez Radę, czyli państwa członkowskie. W świetle porozumienia osiągniętego w marcu, jest to teraz zaledwie formalność, jak podaje PAP Biznes.

image
Darmowe próbki kosmetyków zostaną prawdopodobnie objęte tym samym zakazem, co minikosmetyki hotelowe.
Archiwum Allegro
Od 1 stycznia 2030 roku, pewne typy jednorazowych opakowań plastikowych zostaną wyeliminowane ze sklepowych półek. Wcześniej, Bruksela wprowadziła zakaz używania plastikowych słomek, sztućców i talerzy. Obecne regulacje rozszerzają zakaz na folię do pakowania owoców i warzyw, jednorazowe naczynia i kubki stosowane w kawiarniach oraz restauracjach, a także na opakowania jednoporcjowe, jak plastikowe saszetki z keczupem czy kosmetykami, w tym możliwe darmowe próbki dołączane do magazynów czy rozdawane w drogeriach. Dodatkowo przepisy określają cele redukcyjne dla ilości plastikowych opakowań w krajach UE: o 5 proc. mniej do 2030 roku, o 10 proc. do 2035 roku i o 15 proc. do 2040 roku.

Nowe regulacje wpłyną również na sektor hotelarski, który zostanie zobowiązany do wycofania małych, plastikowych pojemników z kosmetykami dla gości, takimi jak szampony czy żele pod prysznic. Ponadto, jednorazowe plastikowe reklamówki mają zostać usunięte ze sklepów i targowisk. Przepisy wprowadzają także wytyczne dotyczące recyklingu oraz ponownego wykorzystania opakowań.

Kraje członkowskie mają obowiązek zapewnić selektywną zbiórkę co najmniej 90 proc. jednorazowych plastikowych butelek i metalowych puszek na napoje w ciągu roku. Ten wymóg musi zostać spełniony do 2029 roku, przy czym kraje UE powinny wprowadzić systemy zwrotu kaucji za te opakowania do tego czasu. Kraje, które osiągną poziom selektywnej zbiórki powyżej 80 proc. do 2026 roku i wyrażą zamiar zwiększenia celu do 90 proc., zostaną zwolnione z obowiązku wprowadzenia nowego systemu.

Czytaj także: Minikosmetyki hotelowe zostaną zakazane w ramach inicjatywy ekologicznej UE

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
26. kwiecień 2024 15:23