StoryEditor
E-commerce
04.09.2020 00:00

Amazon oskarżony o szpiegowanie pracowników

Amazon został oskarżony o szpiegowanie dziesiątek prywatnych i publicznych grup swoich pracowników w mediach społecznościowych, aby mieć wgląd w to, kto planuje strajkować. Według Vice, pracownicy korporacji używają narzędzi do monitorowania mediów społecznościowych i śledzenia grup używanych przez kierowców dostaw Flex w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych i Hiszpanii.

Internetowy gigant używa tego narzędzia do monitorowania zarówno publicznych, jak i zamkniętych grup na stronach takich jak Facebook i Reddit, dostarczając regularnych raportów na temat problemów omawianych przez jego pracowników i śledząc planowane strajki lub akcje protestacyjne przeciwko Amazonowi.

Jeden z takich raportów, zatytułowany „Monitorowanie mediów społecznościowych” wymienia ponad 40 zamkniętych grup na Facebooku prowadzonych przez Amazon Flex Drivers, a także liczne otwarte strony Reddit ze sterownikami Flex.

Amazon powiedział również osobom uzyskującym dostęp do raportów, że nakazuje im nie udostępniać tych treści bez odpowiedniego uwierzytelnienia. "Większość zrzutów ekranu z postami / komentarzami w witrynie pochodzi z zamkniętych grup na Facebooku”, strona logowania zawarta w czytanych plikach. Będzie to miało szkodliwy wpływ, jeśli znajdzie się w zasięgu któregokolwiek z naszych dostawców. NIE UDOSTĘPNIAJ bez odpowiedniego uwierzytelnienia” - uprzedzono takie osoby.

Jak donoszą media, posty w tych grupach są monitorowane przez „zespoły nasłuchujące w mediach społecznościowych”, które są zobowiązane do „przechwytywania” postów, badania ich, a następnie dodawania do raportów.

Podczas gdy problemy zgłaszane przez kierowców Flex, którzy są niezależnymi kierowcami dostawczymi Amazona, są monitorowane w zakresie ich codziennego działania, koncern śledzi również skargi dotyczące firmy. Amazon monitoruje przypadki, w których pracownicy krytykują firmę, w tym odniesienia do „złych warunków pracy”, „strajków / protestów”. Dzieje się tak, bo zarówno kierowcy dostawczy, jak i pracownicy magazynu zaczęli głośniej mówić o warunkach pracy w firmie, co doprowadziło do licznych strajków w ciągu roku.

Amazon zyskał reputację pracodawcy zajmującego twarde stanowisko wobec pracowników, którzy są głośnymi krytykami i zwolnił co najmniej pięciu z tych, którzy publicznie go skrytykowali. Ponadto gigant e-commerce wymaga, aby wszyscy pracownicy uzyskali zgodę kierownictwa, zanim zaczną publicznie mówić o wewnętrznych zasadach firmy.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
14.10.2025 11:10
Zalando rozszerza ofertę beauty na Hiszpanię
(fot. T. Schneider/Shutterstock)T. Schneider/Shutterstock

Zalando uruchomiło dział beauty w Hiszpanii, dodając do lokalnej oferty produkty do pielęgnacji skóry, makijażu, włosów oraz perfumy. Hiszpania jest 14. rynkiem, na którym platforma wprowadziła kategorię kosmetyków, po wcześniejszym debiucie w Portugalii. W ramach ekspansji Zalando współpracuje z lokalnymi markami, w tym z 3ina, by lepiej dopasować asortyment do preferencji hiszpańskich konsumentów.

Segment beauty staje się jednym z kluczowych motorów wzrostu niemieckiej platformy. Według danych firmy aż 70 proc. osób kupujących kosmetyki na Zalando dokonuje również zakupów odzieży, co potwierdza potencjał synergii między modą a urodą. Rozszerzenie oferty o produkty beauty ma na celu zwiększenie częstotliwości zakupów i średniej wartości koszyka.

Debiut w Hiszpanii wpisuje się w strategię rozwoju Zalando w regionie Europy Południowej, obejmującym także Portugalię, Włochy i Grecję. Firma dąży do wzmocnienia swojej pozycji na tych rynkach poprzez integrację segmentów modowego i kosmetycznego oraz pogłębienie relacji z lokalnymi dostawcami.

Zalando Beauty rozwija się dynamicznie od momentu uruchomienia w Niemczech w 2018 roku. Obecnie oferta obejmuje tysiące produktów setek marek – zarówno globalnych, jak i regionalnych – a rozwój kategorii w Hiszpanii jest kolejnym krokiem w kierunku budowy kompleksowej platformy lifestyle’owej w Europie.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
14.10.2025 09:31
Shein zaostrza kontrolę wewnętrzną po rekordowych karach w Europie
Platforma oferuje szeroką paletę kosmetyków i akcesoriów urodowych.Shein

Shein, globalny gigant e-commerce w branży fast fashion, zapowiedział wprowadzenie surowszych procedur kontroli wewnętrznych po serii wysokich kar za naruszenia przepisów dotyczących prywatności, nieuczciwych promocji i greenwashingu. W liście do inwestorów, do którego dotarła agencja Reuters, przewodniczący Donald Tang poinformował o utworzeniu „Business Integrity Group” – nowej jednostki nadzorującej zgodność działań firmy z przepisami.

Zespół ma połączyć działy zgodności, ładu korporacyjnego i relacji zewnętrznych, a jego celem będzie wzmocnienie dyscypliny organizacyjnej i zwiększenie przejrzystości. Rozszerzono także dział audytu wewnętrznego, by poprawić nadzór nad przestrzeganiem standardów etycznych i prawnych.

Jak przypomina Reuters, w ostatnim kwartale Shein został ukarany łącznie kwotą 191 mln euro. Francuski organ ochrony danych nałożył 150 mln euro kary za nielegalne zbieranie danych o użytkownikach poprzez pliki cookies, a tamtejszy urząd antymonopolowy dodał 40 mln euro za wprowadzające w błąd zniżki. Dodatkowo, włoski regulator środowiskowy ukarał spółkę 1 mln euro za tzw. greenwashing. Firma zapowiedziała odwołanie od największej z tych kar, jednak kolejne sankcje mogą zostać nałożone, jeśli unijne organy ochrony konsumentów uznają, że produkty Shein nie spełniają norm bezpieczeństwa UE.

Shein, założony w Chinach, z siedzibą w Singapurze, po nieudanych próbach wejścia na giełdę w Nowym Jorku i Londynie, stara się obecnie o debiut w Hongkongu. Tang ujawnił, że firma testuje nowe procedury zgodności w USA, Kanadzie, Brazylii i Meksyku oraz prowadzi rekrutację specjalistów ds. audytu w Los Angeles. Reforma ma koncentrować się na obszarach największego ryzyka prawnego, takich jak prawa autorskie czy bezpieczeństwo produktów. W drugim kwartale 2025 r. Shein mierzył się z „poważnymi wyzwaniami”, w tym z rosnącymi cłami w USA i presją polityczną w Europie.

Zniesienie zwolnienia celnego dla tanich zamówień w USA zmusiło firmę do podniesienia cen, co ograniczyło sprzedaż. Według danych Coresight Research, przychody Shein w USA wzrosną w 2025 roku o 20,1 proc. do 17,2 mld dolarów, wobec 50 proc. wzrostu rok wcześniej. Jednocześnie przychody w Europie mają zwiększyć się o 30,7 proc. – do 17,9 mld dolarów, po raz pierwszy przewyższając wynik z rynku amerykańskiego. Francja, będąca centrum dochodzeń przeciwko Shein, znalazła się również w centrum raportu OECD z 29 września. Organizacja wskazała, że Shein nie przestrzega wytycznych dotyczących odpowiedzialnego biznesu, praw pracowniczych i przejrzystości, podkreślając, że „informacje o działalności grupy, jej finansach i strukturze są wyjątkowo skąpe”.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
14. październik 2025 13:51