StoryEditor
E-commerce
27.02.2018 00:00

Amazon rozszerza ofertę leków OTC. Amerykańscy farmaceuci pełni obaw o przyszłość

Amazon bez rozgłosu wprowadził do oferty ekskluzywną serię leków OTC. Wejście amerykańskiego giganta na ten rynek może stanowić poważne zagrożenie dla sieci aptek. Amazon może wywołać wojnę cenową i wywrzeć silny nacisk na marże stacjonarnych farmaceutów – prognozuje CNBC.

Technicznie rzecz biorąc Amazon nie jest właścicielem produktów, wytwarzanych przez firmę Perrigo, jednak ich wprowadzenie do oferty online może stanowić wyzwanie dla innych detalistów. Wcześniej w sierpniu ub.r. w ofercie e-commerce Amazona znalazły się już podstawowe leki OTC linii Basic Care, zawierającej ok. 60 wyrobów, od ibuprofemu po lek na porost włosów – relacjonuje CNBC.

Jak zauważa portal, apteki zarabiają głównie na kosmetykach i innych produktach, kupowanych przez klientów przy okazji zakupu leków. Sieci stacjonarne już od jakiegoś czasu tracą klientów, którzy przenoszą się z zakupami do sieci, także do Amazona. Rozszerzenie oferty online leków OTC może ten trend wzmocnić.

Przedstawiciele branży obawiają się, że Amazon ma środki, by wchodzić w nowe obszary działalności i przez jakiś czas nie realizować zysków. Ponadto, bliska monopolu pozycja firmy w amerykańskim e-commerce daje jej ogromną przewagę skali, co pozwala znacznie ciąć ceny.

Rzecznik koncernu zapewnia, że wprowadzenie do oferty leków OTC nie daje dostępu do rynku leków recepturowych, Jednak portal CNBC informował wcześniej o zainteresowaniu firmy tym obszarem, w tym o rozmowach rozpoznawczych, prowadzonych z producentami leków generycznych. Ponadto w styczniu Amazon podpisał umowę partnerską z J.P.Morgan oraz Berkshire Hathaway w sprawie stworzenia programu zmniejszającego koszty świadczeń medycznych, ponoszone przez pracodawców.

Źródło: cnbc.com

Przegląd prasy
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
22.10.2025 15:48
Lagardère i Aelia.pl: pięć lat duty free w internecie
Marzena Szulc

Pięć lat temu Lagardere Travel Retail zdecydowało o przeniesieniu sklepów duty free Aelia z lotnisk – do online. Dzięki temu miały stać się dostępne dla szerszego grona klientów. Teraz firma podsumowała efekty tego posunięcia i jego biznesowej opłacalności.

Internetowa odsłona sklepu, czyli Aelia.pl, została uruchomiona w 2020 roku. Od samego początku właściciel platformy, czyli Lagardère Travel Retail, skoncentrował się na  mocnym poszerzaniu asortymentu.

W ciągu tych pięciu lat Aelia.pl wprowadziła do sprzedaży w kanale online tysiące produktów, współpracując z 230 czołowymi markami. Wśród nich znaleźli się tacy giganci kosmetyczni, jak Tom Ford, Clarins, Prada, Hermes, La Mer. Ofertę rozszerzano o kategorie travel oraz lifestyle, w tym produkty premium.

Rola e-commerce nadal rośnie – potwierdza Paweł Opałko, szef działu Digital w Lagardère Travel Retail Polska. – Konsekwentnie wprowadzamy w naszym sklepie nowości: od personalizowanych rekomendacji produktowych opartych na sztucznej inteligencji, po rozwiązania łączące doświadczenie lotniskowe z innowacjami cyfrowymi. Naszym celem pozostaje niezmiennie utrzymywanie bliskiego kontaktu z klientem. Nie tylko podczas podróży, ale wszędzie i o każdej porze – dodaje Opałko.

Lagardère Travel Retail podkreśla, że kluczowym aspektem w przypadku sklepu Aelia.pl jest dbałość o wysoką jakość obsługi: intuicyjność zakupów, szybka i bezpieczna dostawa towaru do klientów.

Lagardère Travel Retail pozostaje liderem kanału travel duty w Polsce, a marką numer jeden, stworzoną do potrzeb portów lotniczych jest Aelia Duty Free. W Polsce firma zarządza siecią blisko tysiąca punktów sprzedaży, działających pod 40 markami – poza Aelią są to sieci 1Minute Smacznego!, Inmedio, Relay.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
20.10.2025 14:34
Zalando powołuje nowego wiceprezesa, Thomasa Schwulera
Siedziba Zalando w Berlinie w Niemczech.Shutterstock

Zalando, niemiecki gigant e-commerce z siedzibą w Berlinie, ogłosił powołanie Thomasa Schwulera na stanowisko wiceprezesa ds. beauty. Menedżer z niemal 20-letnim doświadczeniem w L’Oréal ma przyspieszyć rozwój tej strategicznej dla firmy kategorii, która w ostatnich latach odnotowuje dynamiczne wzrosty sprzedaży.

W 2024 roku segment beauty Zalando zanotował dwucyfrowy wzrost przychodów, a spółka zapowiada dalsze umacnianie pozycji w tej części rynku. Asortyment obejmujący pielęgnację, makijaż i zapachy został właśnie udostępniony także klientom w Hiszpanii i Portugalii, co zwiększy zasięg platformy do 26 rynków europejskich. Zalando podkreśla, że kategoria beauty ma kluczowe znaczenie dla całego ekosystemu – aż 70 proc. klientów kupujących kosmetyki dodaje do koszyka również produkty modowe.

Nowy dyrektor zamierza przekształcić Zalando w „najbardziej inspirujące miejsce dla miłośników urody w Europie”. Jak podkreśla Schwulera, „Zalando ma unikalną pozycję na rynku beauty – nasza sieć logistyczna oferuje niezrównaną wygodę dla 52 milionów klientów w 26 krajach”. W centrum jego strategii znajdą się bliższe relacje z markami partnerskimi, selekcja ofert, personalizacja oparta na technologii oraz rozwój nowych formatów treści.

Schwulera objął funkcję we wrześniu 2025 roku i raportuje bezpośrednio do zarządu Zalando. Przez 18 lat związany był z francuskim koncernem L’Oréal, gdzie pełnił różne funkcje w Niemczech, Francji i Szwajcarii. Jego doświadczenie obejmuje zarówno rozwój marek masowych, jak i segmentu premium, co ma pomóc Zalando w dalszym skalowaniu kategorii kosmetycznej.

Powołanie Thomasa Schwulera to kolejny sygnał, że Zalando konsekwentnie poszerza swój model biznesowy poza modę, dążąc do umocnienia pozycji w szybko rosnącym sektorze beauty. W 2025 roku platforma planuje zwiększać inwestycje w technologię personalizacji, tworzenie treści zakupowych i integrację marek partnerskich, by umocnić się jako jeden z czołowych europejskich graczy w handlu kosmetykami online.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
23. październik 2025 11:39