StoryEditor
E-commerce
27.04.2018 00:00

E-sprzedaż ma się dobrze

Agencja analityczna Bisnode Polska zbadała polski rynek e-commerce i na podstawie analizy 1 tys. krajowych e-sklepów oceniła ich sytuację finansową. Wśród firm prowadzących działalność online z powodzeniem działają m.in. drogerie internetowe. Z badań wynika, że 20% e-sklepów jest w dobrej kondycji, a niespełna 24% w bardzo dobrej.

Zdaniem ekspertów, pomimo tego, że polski rynek sprzedaży elektronicznej wchodzi powoli w fazę dojrzałości, to bariera wejścia jest wciąż niska. Z jednej strony dzięki temu mamy wiele interesujących startupów, a młodzi, zdolni ludzie mają szansę wykorzystać swój potencjał, otwierając swoje e-sklepy, to z drugiej, jak pokazują dane Bisnode, bardzo trudno się przebić przez konkurencję i utrzymać dłużej na rynku, zachowując rentowność. - Sklepy internetowe powinny postawić nie tylko na wysokiej jakości towar, ale także profesjonalny marketing, pożądane przez internautów funkcjonalności strony internetowej oraz sprawną logistykę. Szybkie dostarczenie zamówienia ze sklepu z możliwością śledzenia przesyłki po drodze i – w razie konieczności – łatwy zwrot to dziś standard – mówi Rafał Nawłoka, prezes zarządu DPD Polska.

Ekspert podkreśla także, że sklepy internetowe powinny także zainteresować się usługami dodatkowymi, jakie oferują im partnerzy. - Na przykład, DPD Polska zapewnia swoim klientom, czyli e-sklepom m.in. moduły wysyłkowe, które po zintegrowaniu się z programami magazynowo – sprzedażowymi pozwalają zoptymalizować procesy wysyłkowe, a tym samym podnieść rentowność biznesu. A niska rentowność, jak wynika z badań Bisnode, wciąż jest częstym problemem polskiego e-commerce – mówi Rafał Nawłoka.

DPD Polska jest częścią DPDgroup, drugiej pod względem wielkości międzynarodowej sieci kurierskiej w Europie. Z DPD kooperuje ponad 5 tys. kurierów. Grupa kapitałowa DPD Polska obejmuje firmę kurierską DPD wraz ze spółką DPD Strefa Paczki zarządzającą niemal 2000 punktów nadań i odbiorów Pickup, której oferta przeznaczona jest dla klientów indywidualnych i mniejszych przedsiębiorstw, oraz firmę spedycyjną ACP Global Forwarding.

wiadomoscihandlowe.pl
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
31.07.2025 16:34
KRD: Rosnące zadłużenie polskiego e-commerce. Ponad 5 tysięcy sklepów internetowych na krawędzi rentowności
Zakupy online są coraz popularniejsze — ale co z rentownością sklepów e-commerce?NuTz

Choć 8 na 10 Polaków kupuje dziś online, wiele firm z sektora e-commerce mierzy się z poważnymi problemami finansowymi. Jak pokazują dane Krajowego Rejestru Długów, obecnie 5034 sklepów internetowych ma łącznie 32 745 przeterminowanych zobowiązań finansowych, których wartość sięga 158,3 mln zł. Średnio na jedną zadłużoną firmę przypada blisko 31,5 tys. zł długu. Oznacza to, że mimo rosnącego zainteresowania zakupami internetowymi, utrzymanie rentowności w tej branży staje się coraz trudniejsze.

Presja ze strony konsumentów na darmowe zwroty, błyskawiczną dostawę i pełną dostępność towarów zmusza e-sklepy do ponoszenia wysokich kosztów operacyjnych. Z raportu „Zachowania zakupowe Polaków w internecie” wynika, że klienci coraz częściej porzucają koszyki, jeśli dostawa jest zbyt droga lub trwa zbyt długo. W praktyce oznacza to konieczność inwestowania w magazyny, logistykę i obsługę klienta, co dla mniejszych firm staje się coraz większym obciążeniem.

Sytuacja sektora e-commerce pogarsza się z miesiąca na miesiąc. Jeszcze w marcu 2025 roku zadłużenie firm z tej branży wynosiło 154 mln zł, a liczba dłużników była nieco niższa. Obecnie przekroczono granicę 5 tys. firm z problemami płatniczymi, a łączna kwota zobowiązań wzrosła o 4,3 mln zł. Taki trend wskazuje na pogłębiające się trudności finansowe, z którymi mierzy się coraz większa liczba podmiotów.

Eksperci podkreślają, że branża stoi dziś przed trudnym dylematem: inwestować w nowe technologie i podążać za oczekiwaniami klientów, czy raczej ograniczyć tempo rozwoju i skoncentrować się na stabilizacji finansowej. W obliczu rosnącego zadłużenia i malejących marż, wiele e-sklepów może być zmuszonych do szukania kompromisów, by utrzymać się na rynku.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
30.07.2025 10:12
Allegro: 72 proc. uczestników letnich festiwali dba o styl, w tym o odzież i kosmetyki
Ponad 8 na 10 osób bierze udział w muzycznych wydarzeniach festiwalowych przynajmniej raz w roku – wynika z badania Allegro „Moda festiwalowa”Allegro mat.pras.

Młodzi festiwalowicze do 24. roku życia żyją rytmem muzycznych wydarzeń – aż 42 proc. z nich uczestniczy w festiwalach 2–3 razy w roku. Do imprez podchodzą z pełnym zaangażowaniem: co piąty z nich planuje swoją stylizację z kilkutygodniowym wyprzedzeniem. Ponad 7 na 10 festiwalowiczów zwraca uwagę na swój wygląd w trakcie imprez muzycznych – wynika z badania SW Research, przeprowadzonego na zlecenie Allegro w czerwcu 2025 roku.

Młodzi wyróżniają się kreatywnym podejściem do mody: chętnie sięgają po kolorowy makijaż i malowanie twarzy (35 proc.), są fanami stylu Y2K/2000 (trzeci wybór w tej grupie), a niemal połowa z nich kupuje festiwalowy merch (49 proc.) lub ubrania z limitowanych kolekcji (47 proc.). Właśnie z myślą o koneserach muzyki i mody Allegro stworzyło limitowaną kolekcję ubrań z popularnymi artystami: braćmi Kacperczyk oraz Pauliną Przybysz. Merch jest już dostępny w sprzedaży od połowy lipca.

Imprezy muzyczne – ważne latem dla młodych Polaków

Ponad 8 na 10 osób bierze udział w muzycznych wydarzeniach festiwalowych przynajmniej raz w roku – wynika z badania AllegroModa festiwalowa”. Imprezy muzyczne są ważnym elementem życia kulturalnego Polaków – nie tylko łączą pokolenia, ale również są impulsem do podróży po kraju. Aż 41 proc. festiwalowiczów wybiera wydarzenia w miastach innych niż te, w których mieszkają. 

Zobacz też: Douglas Beauty Express – event w Krakowie pod hasłem Billie Eilish

Moda stała się nieodłączną częścią wydarzeń muzycznych. Blisko trzy czwarte respondentów przywiązuje wagę do swojego wyglądu podczas festiwali. Szczególnie kobiety (24 proc.) oraz osoby w wieku 35–49 lat (28 proc.) uznają stylizację za istotny aspekt uczestnictwa w tego typu imprezach. Te dane wskazują, że moda i wygląd stały się integralną częścią festiwalowego doświadczenia, służąc nie tylko wyrażeniu własnego stylu, ale również indywidualności i poczucia wspólnoty wśród uczestników.

Wygoda, styl pokolenia, stylizacje „last minute”

Festiwalowicze cenią sobie przede wszystkim komfort – to właśnie styl określany jako „wygodny” był najczęściej wskazywany przez respondentów (32 proc.), a zaraz za nim uplasowały się sportowy/streetwear (11 proc.) oraz zgodny z aktualnymi trendami (10 proc.). Wśród najmłodszej badanej grupy (16-24), zauważalny jest także powrót do estetyki lat 2000, czyli tzw. Y2K (wskazywany na trzecim miejscu). Z kolei osoby w wieku 35–49 lat większym uznaniem darzą styl rockowy i grunge – wybierał go co 10. respondent.

Mimo że wygląd na festiwalu ma znaczenie dla większości uczestników, dominują stylizacje przygotowywane na ostatnią chwilę lub zaledwie kilka dni wcześniej – łącznie aż 71 proc. respondentów wskazało te dwa warianty. 

Co ciekawe, najwcześniej swoje stylizacje przygotowują najmłodsi – wśród osób do 24. roku życia częściej niż w innych grupach wiekowych pojawia się przygotowanie z kilkutygodniowym wyprzedzeniem (20 proc.). Inspiracje do stylizacji najczęściej pochodzą z mediów społecznościowych (24 proc.) i zdjęć z innych festiwali (23 proc.) – szczególnie wśród kobiet (28 i 25 proc.) oraz osób do 24. roku życia (42 i 20 proc.).

Wygodne buty, t-shirty z nadrukami i okulary przeciwsłoneczne

Festiwalowe stylizacje zdominowane są przez elementy, które łączą praktyczność z modą: wygodne buty sportowe (39 proc.), t-shirty z nadrukami (35 proc.), okulary przeciwsłoneczne (31 proc.). Uzupełniają je dodatki, takie jak ubrania "na cebulkę" (15 proc.), błyszczące dodatki, brokat i cekiny (11 proc.), neonowe i odblaskowe elementy (8 proc.), kapelusz lub bucket hat (8 proc.) oraz kowbojki, botki lub kalosze (8 proc.). 

Blisko co trzecia osoba miała okazję sięgnąć po ubrania z limitowanych kolekcji (32 proc.) lub tych tworzonych we współpracy z artystami czy wydarzeniami (33 proc.). Co ciekawe, jest to raczej domena mężczyzn niż kobiet (blisko 35 vs 31 proc.), a popularność tego typu ubrań jest większa wśród młodszych grup wiekowych. 

Równie ważnym elementem stylizacji co ubrania, szczególnie wśród osób do 24. roku życia (35 proc.), jest kolorowy makijaż.

Festiwalowa stylizacja zaczyna się w e-commerce

Większość festiwalowiczów kompletuje swoje stylizacje i akcesoria w przestrzeni online – najczęściej w sklepach internetowych (26 proc.) oraz na platformach sprzedażowych (25 proc.). Niemal co trzecia ankietowana osoba wciąż wybiera sklepy stacjonarne (27 proc.). Moda na vintage nadal ma się dobrze – blisko co czwarty respondent korzysta z ogłoszeń w serwisach z drugiej ręki, a 16 proc. odwiedza stacjonarne second-handy.

Podobny trend widoczny jest przy zakupie kosmetyków – łącznie 61 proc. osób sięga po nie w drogeriach online (33 proc.) i na platformach sprzedażowych (28 proc.). Kobiety preferują sklepy stacjonarne, ale mężczyźni korzystają z kanałów zakupowych bardziej równomiernie.

Zobacz też: Allegro: Dermokosmetyki zyskują na znaczeniu. Polacy coraz chętniej sięgają po specjalistyczną pielęgnację

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
31. lipiec 2025 21:44