StoryEditor
E-commerce
26.05.2025 09:56

Kurierzy InPostu protestują przeciw zaostrzaniu warunków współpracy; na horyzoncie potencjalne utrudnienia w dostawach

Paczkomaty InPost to jedna z najbardziej lubianych przez klientów e-commerce form dostaw. / InPost

Wśród przewoźników współpracujących z InPostem narasta niezadowolenie z powodu proponowanych przez firmę zmian w warunkach współpracy. Główne zastrzeżenia dotyczą uzależnienia wynagrodzenia od wieku pojazdów oraz presji na wymianę floty na elektryczną. Przewoźnicy alarmują, że nowe regulacje są niekorzystne finansowo – osoby korzystające z pojazdów starszych niż ośmioletnie mają tracić co miesiąc 5 proc. wynagrodzenia. Proponowany 2 proc. wzrost stawek nie rekompensuje tych strat – twierdzą kurierzy cytowani przez “Gazetę Wyborczą”.

Kulminacja protestów nastąpiła po 12 maja, kiedy ogłoszono kolejną turę zmian. Szczególną irytację wzbudził obowiązek inwestowania we flotę elektryczną, co dla wielu oznacza duże koszty. W geście sprzeciwu kurierzy z Radomia nie rozpoczęli pracy 20 maja, domagając się rozmów z przedstawicielem regionalnym. Z ich relacji wynika, że pogarszające się warunki pracy trwają już od miesięcy, a obecne działania są reakcją na długofalowe lekceważenie głosu współpracowników.

Protestujący podkreślają też, że czują się związani wekslem in blanco, który podpisują przy rozpoczęciu współpracy. Obawiają się, że dokument ten może być użyty przez InPost do dochodzenia roszczeń w sposób nieprzewidywalny. W reakcji na sytuację utworzono grupę dyskusyjną zrzeszającą przewoźników z całej Polski, która ma służyć koordynacji działań i wspólnemu formułowaniu postulatów. Według ich szacunków, uczestnicy tej inicjatywy stanowią już znaczną część z 8 tys. osób odpowiadających za dostarczanie paczek.

Kurierzy domagają się bezpośredniego spotkania z zarządem, a najlepiej – z prezesem InPostu Rafałem Brzoską. Ich głównym żądaniem jest rezygnacja z cięć stawek i uznanie, że dwuprocentowa podwyżka nie rekompensuje ani rosnących kosztów utrzymania, ani inflacji. W jednym z oddziałów – w Bielsku-Białej – miało już dojść do spotkania z przedstawicielami firmy, jednak według “Gazety Wyborczej”, nie przyniosło ono przełomu. Protestujący zapowiadają, że nie złożą podpisów pod nowymi aneksami.

W odpowiedzi na zarzuty, rzecznik prasowy InPostu Wojciech Kądziołka stwierdził, że działania firmy podyktowane są troską o bezpieczeństwo oraz środowisko. Firma podkreśla, że warunki finansowe oferowane przewoźnikom odpowiadają aktualnym realiom rynkowym. Część nieporozumień miała zostać już rozwiązana, a niektórzy przewoźnicy wycofali swoje protesty. Mimo to, rozmowy z zarządem na szczeblu centralnym – jak twierdzą kurierzy – mają się dopiero rozpocząć po 1 czerwca.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
23.05.2025 11:37
MediaMarkt uruchamia platformę marketplace w Polsce – nowy etap rozwoju omnichannel
MediaMarkt ma w portfolio szeroką ofertę elektroniki beauty&wellness.Shutterstock

MediaMarkt, jeden z największych graczy rynku elektroniki użytkowej w Europie, uruchomił w Polsce nowoczesną platformę typu marketplace. To kolejny krok po wdrożeniach w Niemczech, Austrii, Włoszech, Hiszpanii, Holandii i Belgii. Wprowadzenie tej funkcjonalności ma na celu rozszerzenie oferty produktowej, poprawę doświadczenia zakupowego klientów oraz pełną integrację kanałów online i offline.

Dzięki nowemu rozwiązaniu, polscy klienci zyskują dostęp do szerszego asortymentu, obejmującego nie tylko elektronikę, ale także popularne w Europie Zachodniej kategorie, takie jak DIY, fitness czy produkty dla zwierząt. Dużym atutem są także produkty odnowione (refurbished), oferowane w konkurencyjnych cenach i zweryfikowane pod kątem jakości. Klienci będą mogli odbierać zamówienia w sklepach stacjonarnych, a w przyszłości także zwracać produkty, zgłaszać reklamacje, korzystać z usług naprawczych i wykupować dodatkowe ubezpieczenia. Sieć już oferuje szeroką gamę elektroniki urodowej i wellness, w tym np. suszarki, lokówki, maszynki elektryczne i smart wagi.

Platforma to również nowe możliwości dla sprzedawców – zarówno dużych, jak i mniejszych firm. MediaMarkt oferuje uproszczony model współpracy z jedną tabelą prowizyjną oraz stałą opłatą miesięczną. Co istotne, partnerzy mają możliwość skalowania swojej działalności na inne rynki europejskie w ramach grupy MediaMarktSaturn. Dyrektor Marketplace Paweł Ptasznik podkreśla, że międzynarodowy zasięg firmy to kluczowa przewaga konkurencyjna i magnes dla nowych partnerów.

Wraz z uruchomieniem marketplace MediaMarkt rozbudowuje również ofertę usług. Klienci mogą liczyć na dodatkowe opcje takie jak wynajem sprzętu, instalacje, czy ubezpieczenia. Sklepy stacjonarne przekształcane są w centra usługowe, co wpisuje się w szerszą strategię omnichannel. Firma zapowiada dalsze innowacje oraz dynamiczne dostosowywanie platformy do potrzeb rynku i konsumentów.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
21.05.2025 09:48
Już 35 proc. brytyjskich konsumentów korzysta z pomocy AI podczas zakupów
Konsumenci przyjmują wsparcie AI w procesie zakupowym w niespotykanym tempie - potwierdzają ekspercishutterstock

Obecnie już ponad jedna trzecia konsumentów w Wielkiej Brytanii wspiera się sztuczną inteligencją w procesie zakupowym. Wzrost użytkowników AI w porównaniu z rokiem ubiegłym wyniósł 39 proc. – wynika z rocznego raportu platformy technologicznej Ayden. Zaskakujące jest podejście dojrzałych konsumentów do korzystania z pomocy AI.

Spośród tych, którzy potwierdzili korzystanie z pomocy AI, 56 proc. stwierdziło, że pomogła im ona „zainspirować” się podczas kupowania produktów lub wyborze posiłków, a 51 proc. było zdania, że AI pomogło im przebić się przez “internetowy szum”. 

Chociaż korzystanie z AI podczas zakupów zyskuje na popularności we wszystkich grupach wiekowych, to największy wzrost w ciągu ostatnich 12 miesięcy odnotowano wśród osób dojrzałych (od 44 do 59 lat). Odsetek ten spada jednak mocno u użytkowników 60 plus (jest to tylko 15 proc.). 

Nie zaskakują natomiast wyniki, jeśli chodzi o najmłodszych konsumentów: dla grupy 16-27 lat jest to ponad połowa (54 proc.), a dla grupy 28-43 lata – 51 proc.

W sumie aż 66 proc. konsumentów w Wielkiej Brytanii potwierdziło, że rozumieją mechanizm użycia AI przy rekomendowaniu im zakupów przez sprzedawców detalicznych.

Konsumenci przyjmują AI w niespotykanym tempie, odkrywając, jak technologia zmienia doświadczenie zakupowe. Prawdopodobnie wkraczamy w erę, w której AI może działać jako nasz osobisty stylista, dobierając stroje dostosowane do indywidualnych gustów i preferencji. Podział demograficzny z naszych badań pokazał pewne interesujące wyniki, szczególnie gdy widzimy, jak starsze pokolenia włączają AI do swoich zwyczajów i nawyków zakupowych – komentuje Roelant Prins, dyrektor ds. handlowych w Adyen.

Jeśli chodzi o sprzedawców detalicznych w UK, to 35 proc. z nich stwierdziło, że zainwestuje w AI, aby wesprzeć sprzedaż i marketing.

Badanie wykazało również, że blisko jedna trzecia konsumentów (30 proc.) korzysta z social mediów do robienia zakupów. Jednak 30 proc. kupujących uznało, że to sklepy stacjonarne pozostają nadal ich preferowanym miejscem zakupów. 26 potwierdziło, że wolą robić zakupy online.

Około 44 proc. konsumentów stwierdziło, że chcą zobaczyć i “poczuć” produkt przed dokonaniem zakupu, 41 proc. lubi przymierzyć lub przetestować  produkty przed zakupem. 

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
27. maj 2025 09:08