StoryEditor
E-commerce
06.02.2018 00:00

Na polskim rynku e-commerce jest jeszcze miejsce dla kilku tysięcy sklepów [RAPORT]

Obecny poziom dojrzałości rynku e-commerce w Polsce powoduje, że e-sklepy więcej inwestują w swój rozwój. Jak pokazuje „Raport z polskich sklepów internetowych”, 82 proc. firm obecnych na platformie Shoper dokonało w minionym roku zmian, a 93 proc. planuje także zmiany w nadchodzących miesiącach. Branża profesjonalizuje się – ponad połowa sklepów działających dłużej niż 5 lat jest głównym źródłem dochodu właściciela.

Rynek e-commerce wzrósł w Polsce o 25 proc., jak podaje organizacja European Ecommerce, a instytucje branżowe szacują jego wartość na 36-40 mld zł. Polacy nie boją się ryzykować i szukają swojej szansy w handlu elektronicznym. Według Bisnode rocznie powstaje aż 6-8 tys. sklepów, z czego 9 na 10 to małe i średnie firmy. Wyniki badania w nowym „Raporcie z polskich sklepów internetowych” potwierdzają te tendencje. Pokazują także, że rynek zmierza w kierunku coraz większej profesjonalizacji usług.

2017 rok obył się bez niespodzianek, jeśli chodzi o dynamikę zakładania nowych e-sklepów w regionach. Z danych platformy Shoper wynika, że tak jak i w zeszłym roku najbardziej przedsiębiorczy okazali się mieszkańcy województwa mazowieckiego i małopolskiego. Na trzecim miejscu, ale coraz bliżej czołówki, plasują się Ślązacy. Najmniej sklepów miało siedzibę w województwach lubuskim i warmińsko-mazurskim.

Jak pokazuje „Raport z polskich sklepów internetowych” najwięcej, bo aż 40 proc. sklepów działa poniżej 1 roku. Z kolei 1-3 lata działalności ma za sobą blisko jedna trzecia sklepów, 10 proc. dotarło do 4-5 lat, a 20 proc. powyżej 5 lat. W początkowym okresie działalności dla większości właścicieli jest to dodatkowa forma zarobku. Jednak wraz z wiekiem sklepu ta proporcja zaczyna się zmieniać. Wśród biznesów starszych niż 5 lat przeważają już te będące głównym źródłem utrzymania właściciela.

– Dynamika wzrostu rynku e-commerce w Polsce jest obiecująca i może zapewnić przychody jeszcze kilku tysiącom sklepów. Dodatkowo wiele osób próbuje swojego szczęścia w branży z racji niskiego progu wejścia. Trzeba przy tym pamiętać, że wraz z rozwojem rynku i powiększającą się liczbą sklepów wzrasta też konkurencyjność, sklep żeby przetrwać musi zainwestować w wiedzę i nowoczesne rozwiązania. Niezależnie od wielkości biznesu, aby iść do przodu, trzeba inwestować w marketing i promocję – zachęca Jacek Zientkiewicz, brand manager platformy Shoper.

Ankietowani właściciele e-sklepów wiedzą, że e-commerce wymaga ciągłego rozwoju. W minionym roku 82 proc. z nich wprowadziło zmiany w swoim biznesie. Najczęściej były to zmiany w szacie graficznej, na którą zdecydowała się prawie połowa badanych. Przedsiębiorcy trzymają także rękę na pulsie w kwestii widoczności strony internetowej – w związku z ostrzeżeniem Google o niewyświetlaniu “niebezpiecznych” stron, prawie połowa badanych wprowadziła certyfikat SSL. W czołówce odpowiedzi znalazło się także wprowadzenie szybkich płatności, które umożliwią klientom finalizowanie transakcji bez czekania kilku dni na potwierdzenie z tradycyjnego banku.

Właściciele e-commerce są zorientowani w działaniach przyciągających klientów i zdają sobie sprawę, że obecnie bardzo duże znaczenie mają social media. Wykorzystuje je w swojej pracy 62 proc. badanych. Najczęściej wybierają oni Facebooka, ale ponad jedna trzecia dostrzegła już potencjał Instagrama. Blisko połowa e-sklepów korzysta także z reklam w dwóch największych sieciach – Google AdWords i Facebook Ads.

Plany na kolejny rok to w opinii ankietowanych także potrzeba wprowadzania kolejnych zmian. Planuje je 93 proc. badanych e-sklepów. Blisko 80 proc. z nich chce poszerzyć swoją ofertę, prawie połowa planuje poprawić pozycjonowanie, a jedna trzecia zmienić szatę graficzną.

– Działania e-sklepów są coraz częściej oparte o wiedzę i dane, niż o przeczucie. Sprzedawcy planują swoje działania z wyprzedzeniem i sprawdzają jakie są źródła przychodów, tak aby w przyszłości móc poprawić wyniki swojego biznesu. Wiedzą także, że mogą liczyć na wsparcie ekspertów, coraz częściej wybierają dodatkowe narzędzia pozyskania ruchu, jakie udostępniamy w ramach usługi Shoper Kampanie – podsumowuje Jacek Zientkiewicz.

Konrad Kaszuba
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
06.11.2025 15:15
Allegro i L‘Oréal Polska otwierają sklepy marek w modelu DTC
Wybrane marki z portfolio L‘Oréal Polska rozbudują swoje oficjalne sklepy na AllegroAllegro mat.pras.

Allegro i L‘Oréal Polska rozszerzają współpracę, wprowadzając oficjalne sklepy marek w modelu Direct-to-Consumer (DTC). Decyzja ta stanowi kolejny krok w realizacji strategii, mającej na celu budowanie bezpośrednich relacji z konsumentami i oferowanie spersonalizowanych doświadczeń zakupowych.

W ramach tej nowej inicjatywy, wybrane marki z portfolio L‘Oréal Polska rozbudują swoje oficjalne sklepy na platformie Allegro. Umożliwi to pełniejszą kontrolę nad doświadczeniem klienta – od prezentacji produktu po obsługę posprzedażową, a także pozwoli na bezpośrednie pozyskiwanie cennych danych rynkowych.

Platforma Allegro jest kluczowym filarem polskiego e-commerce i naturalnym miejscem, w którym chcemy prowadzić naszą strategię DTC. Otwarcie dedykowanych e-sklepów na Allegro to inwestycja w bezpośrednią relację z naszymi polskimi konsumentami. Dzięki modelowi DTC możemy zapewnić autentyczność, najszerszą oraz ekskluzywną ofertę dla naszych shopperów. To kolejny dowód na to, jak L’Oréal chcemy wraz z partnerami dokonywać transformacji doświadczeń zakupowych – komentuje Adam Nitecki, General Manager E-commerce L‘Oréal Polska i Kraje Bałtyckie.

image

Dagmara Gołek, Allegro: Co trzeci zakup kosmetyków na Allegro jest spontaniczny [FBK 2025]

Jak potwierdza nasze najnowsze badanie – Customer Journey 2025, kupujący najczęściej rozpoczynają ścieżkę zakupową na platformach handlowych – wskazuje je blisko co drugi badany, w tym 36 proc. wybiera Allegro. Obecność w tym kanale zakupowym jest więc kluczowa w strategiach rozwoju sprzedaży online. Obecność oficjalnych sklepów marek L‘Oréal na Allegro w modelu DTC skutecznie łączy dwa światy: bezpośredniej, jakościowej komunikacji marki z kupującym z zasięgiem i narzędziami marketplace’ów. To znakomity przykład współpracy kluczowych graczy rynkowych, dzięki którym polski konsument zyskuje najwyższą jakość oferty i najlepsze doświadczenia zakupowe – wyjaśnia Adam Adamiak, Director, Group Category Management Health & Beauty, Supermarket.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
06.11.2025 10:40
Zalando podsumowało III kwartał: wzrosły zyski i ilość klientów
T. Schneider/Shutterstock

Opublikowane dziś wyniki Zalando za trzeci kwartał 2025 r. pokazują silny wzrost platformy, mającej obecnie ponad 61 mln klientów. W trzecim kwartale Zalando osiągnęło silny wzrost i podwyższyło rentowność, do czego przyczyniło się połączenie sił z platformą About You, jak również skuteczna realizacja strategii mających na celu zwiększenie zysków w obszarach B2C i B2B.

Strategiczne połączenie z pochodzącą z Hamburga firmą About You zostało sfinalizowane w lipcu. Dzięki temu Zalando jest w stanie obsłużyć większą liczbę klientów, mając przy nowe możliwości współpracy dla partnerów w całej Europie.

W trzecim kwartale Zalando utrzymało trend wzrostu rentowności zwiększając GMV o 21,6 proc. do 4,2 mld euro, a przychody o 26,5 proc. do 3 mld euro. Wyniki te były w dużej mierze efektem włączenia About You i bardzo dobrych wyników Zalando i About You.

image

Raport Zalando: Kluczowe trendy w dziedzinie urody, inspirujące w 2025 roku. Które kosmetyki są na topie?

W segmencie B2B Zalando odnotowało znaczące sukcesy we współpracy z dużymi partnerami handlowymi, włączając w to rozszerzenie współpracy z brytyjskim Marks & Spencer. Prognoza na cały rok 2025 potwierdzona została w oparciu o dobre wyniki, osiągnięte od początku roku. 

Dobre wyniki trzeciego kwartału pokazują, że połączenie sił z About You przyspieszyło realizację naszej strategii budowy ekosystemu, otwierając nowe możliwości rozwoju w całej Europie. To ważny krok w budowaniu jeszcze bardziej spójnego i inspirującego doświadczenia zarówno dla naszych klientów jak i partnerów. Widzimy dynamicznie rosnącą liczbę klientów, także w Polsce, którzy coraz częściej odkrywają naszą szeroką ofertę i wybierają spośród wielu propozycji – od mody, przez sport, po beauty. To właśnie ta różnorodność i lojalność klientów napędzają nasz wzrost i wzmacniają pozycję Zalando jako jednej z wiodących destynacji dla mody i lifestyle w Europie – komentuje Daniel Rogiński, General Manager CEE Zalando. – Stawiamy klientów w centrum wszystkich decyzji, budując doświadczenie, które inspiruje i pomaga im wyrażać siebie. W Polsce przykładem takiego podejścia jest nasza współpraca z programem Top Model Polska, którego jesteśmy wyłącznym partnerem modowym. Dzięki temu stylizacje z programu są dostępne dla każdego – wprost na naszej platformie – dodaje Daniel Rogiński.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
08. listopad 2025 12:20