StoryEditor
E-commerce
18.06.2019 00:00

Zalando rezygnuje z plastikowych toreb do pakowania kosmetyków

Zalando całkowicie rezygnuje z plastikowych toreb na produkty kosmetyczne i zastępuje je papierowymi. Zmiana pozwoli na zredukowanie zużycia plastiku niemal o 9,5 tys. kg rocznie. Spółka zapowiada również przestawienie się na materiały w 100 proc. zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju do roku 2020.

Zalando zamierza zminimalizować swój wpływ na środowisko i plastikowe torby na produkty z oferty beauty zostają od teraz zastąpione papierowymi. Do 2020 roku spółka zobowiązuje się zaś do całkowitej wymiany materiałów opakowaniowych na ekologiczne, w 100 proc. pochodzące z recyklingu.

Obecnie prowadzimy proces zamiany plastikowych toreb, w których dostarczane są produkty kosmetyczne (tzw. “beauty bags”) na papierowe. W tym momencie, jeśli klient zamówi na przykład szminkę i tusz do rzęs, pakujemy te dwa produkty w wyściełaną plastikową torbę i umieszczamy je w naszym pudełku Zalando. Artykuły urodowe wymagają dodatkowej ochrony, ponieważ są bardzo delikatne. Dla naszych “beauty bags” znaleźliśmy jednak alternatywę wykonaną z papieru, która pochodzi w 100 proc. z recyklingu i którą można użyć ponownie do innych celów. Jednocześnie wprowadziliśmy tak zwane polybags, cienkie rękawy ochraniające tekstylia, wykonane w ponad 60 procentach z recyklingowanego plastiku. Zmiany te zmniejszą nasze zużycie tworzyw sztucznych nie nadających się do recyklingu o około 625,6 ton w porównaniu z rokiem ubiegłym – mówi Uwe Streiber odpowiedzialny za obszar Packaging Management w Zalando SE.

Dla Zalando opakowania to jeden z najbardziej strategicznych tematów w całym e-commerce. Według badań kwestia ta jest także ważna dla polskich konsumentów – aż 77 procent z nich chciałoby bardziej ekologicznego sposobu transportu zamawianych towarów.

Opakowania są pierwszym, więc jednym z najważniejszych punktów kontaktu z klientami. Jest to jednak złożony temat – dążymy do zmniejszenia liczby zużywanych materiałów i uczynienia ich bardziej przyjaznymi dla środowiska, ale musimy również zapewnić odpowiednią ochronę produktów w drodze do klienta. Jako platforma, mamy wpływ na to jakich surowców używamy oraz możemy dostosowywać nasze procesy w taki sposób, aby zmniejszyć ich zużycie. Dzięki temu rozwiązujemy dwa problemy środowiskowe: ograniczamy emisję dwutlenku węgla oraz liczbę odpadów – mówi Uwe Streiber.

W ramach swojej strategii ochrony klimatu Zalando zainwestowało też w torby, w których przesyłane są ubrania, zamieniając surowiec z plastiku na tworzywo w 80 proc. pochodzące z recyklingu (PCR), oszczędzając tym samym do 40 proc. emisji dwutlenku węgla na kilogram. Ze względu na wysoką zawartość materiału PCR, torby wysyłkowe Zalando otrzymały certyfikat Blue Angel oznaczający, że spełniają one wysokie standardy w zakresie ochrony środowiska, zdrowia i wydajności.

Według firmy przyszłością opakowań stosowanych w e-commerce mogłoby być również ich ponowne wykorzystanie. Użycie materiałów pochodzących z odpadów pozwala na zmniejszenie emisji CO2 oraz wydłużenie cyklu życia oryginalnego surowca. Kierując się tą ideą firma planuje przeprowadzić pilotaż rozwiązania z opakowaniami wielokrotnego użytku.

Dodatkowo w 2018 r. Zalando zredukowało emisję dwutlenku węgla o 16 proc. i przestawiło się na prawie w 100 proc. ekologiczną energię w centrach logistycznych w Polsce.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
16.10.2025 19:12
Drogeria Roku 2025 – poznaliśmy laureatów! Oto wyniki
Statuetki trafiły w tym roku do sieci Sephora (aż trzy!), Rossmann (dwie), Ziko, a także Super-Pharm, Hebe i Douglas. Dziękujemy przedstawicielom tych firm za obecność na naszej Gali i serdecznie gratulujemy!wiadomoscikosmetyczne.pl

Podczas uroczystej gali wieńczącej Forum Branży Kosmetycznej 2025 ogłosiliśmy wyniki Drogerii Roku 2025. Poznaj listę laureatów, czyli najlepszych miejsc sprzedaży kosmetyków w Polsce według konsumentów.

Polski rynek drogeryjny należy do najbardziej konkurencyjnych w Europie – zarówno pod względem liczby graczy, jak i tempa wprowadzania nowości. Obok dominujących sieci, takich jak Rossmann, Hebe czy dm, rośnie obecność mniejszych drogerii lokalnych, sieci franczyzowych oraz platform e-commerce, które coraz mocniej walczą o uwagę klienta. W efekcie marki i detaliści muszą nie tylko nadążać za zmianami w zachowaniach konsumentów, ale też umiejętnie przewidywać ich oczekiwania – od składu i pochodzenia produktów, po doświadczenia zakupowe, estetykę i komunikację marki.

W tak dynamicznym otoczeniu regularne badania konsumenckie stają się nie tyle wsparciem, co warunkiem skutecznego działania. Pozwalają one monitorować zmiany w nawykach zakupowych, śledzić reakcje na nowe formaty sklepów, akcje promocyjne czy trendy w kategoriach, takich jak naturalna pielęgnacja, dermokosmetyki czy segment premium. Dane z badań pomagają podejmować trafne decyzje dotyczące asortymentu, cen, ekspozycji i komunikacji – a w konsekwencji utrzymać przewagę konkurencyjną w środowisku, w którym lojalność klientów jest coraz trudniejsza do zdobycia i utrzymania.

I takie właśnie badanie Drogeria Roku 2025 na zlecenie Wiadomości Kosmetycznych przeprowadziła firma badawcza Mobile Institute.

Po raz trzeci zwycięzców wskazali konsumenci. Badanie zostało przeprowadzone na panelu ponad 2000 respondentów, którzy odpowiadali na pytania zadane w ankiecie.

Laureaci

Kategoria: Sieci drogeryjne i perfumeryjne

1. miejsce Sephora

2. miejsce Douglas

3. miejsce Ziko Dermo

Kategoria: e-Drogerie

1. miejsce Rossmann.pl

2. miejsce Sephora.pl

3. miejsce Wizaz24.pl

Drogeria Roku 2025 - nagroda BEST OF THE BEST

Statuetkę Best of the Best tegorocznego rankingu, jako firma, która najczęściej pojawiła się na podium we wskazaniach respondentów otrzymała Sephora.

Drogeria Roku 2025 - nagroda TOP OF MIND - Siła Marki

Nagroda za znajomość spontaniczną marki - odpowiedź na pytanie “gdzie najczęściej kupujesz kosmetyki” niewspomagana odpowiedziami. W tym przypadku, zarówno w przypadku pytania o sieci drogeryjne, jak i o e-drogerie, padała odpowiedź: Rossmann.

NAGRODA REDAKCJI

Redakcja Wiadomości Kosmetycznych postanowiła wyróżnić w tym roku dwie firmy swoimi nagrodami: Super Pharm Poland i Hebe.

***

Forum Branży Kosmetycznej to biznesowe wydarzenie dla branży kosmetycznej łączące konferencję, przestrzeń wystawienniczą i networking. Skupia się na dostarczaniu wiedzy na temat rynku kosmetycznego, wiodących kategorii, trendów, konsumenckich, rozwoju kanałów sprzedaży oraz wyzwań stojących przed branżą. FBK pod skrzydłami Wiadomości Kosmetycznych organizowane jest przez Wydawnictwo Gospodarcze, wydawcę biznesowych portali wiadomoscikosmetyczne.pl i wiadomoscihandlowe.pl oraz magazynu „Wiadomości Handlowe”.

image
Forum Branży Kosmetycznej

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
16.10.2025 14:53
Agata Jasińska, Amazon: Beauty to najszybciej u nas rosnąca globalnie kategoria [FBK 2025]
wiadomoscikosmetyczne.pl

- Kategoria Beauty jest dla nas bardzo ważna, ponieważ jest najszybciej rosnącą kategorią globalną w Amazonie. Jeśli chodzi o Amazon.pl, to beauty jest nie tylko najszybciej rosnącą, ale również największą kategorią w segmencie dóbr konsumpcyjnych - mówiła podczas Forum Branży Kosmetycznej 2025 Agata Jasińska, menedżerka ds. usług handlowych Amazon.pl.

- Biorąc pod uwagę to oraz fakt, że 60 proc. globalnej sprzedaży Amazon pochodzi od sprzedawców zewnętrznych, jest to ogromna szansa dla wszystkich lokalnych firm kosmetycznych, aby zaczęły z nami współpracę - powiedziała Agata Jasińska.

Amazon przyciąga małych i dużych

Jak poinformowała przedstawicielka Amazona, w 2024 r. 9 na 10 polskich sprzedawców na tej platformie prowadziło przy okazji eksport. - Ci sprzedawcy wygenerowali sprzedaż na poziomie ponad 5 mld zł, z czego ponad połowa została wygenerowana przez MŚP z mniejszych miejscowości lub obszarów wiejskich. Chciałabym obalić mit, że Amazon jest tylko dla dużych. Nie jest - zaznaczyła Jasińska.

Menedżerka ds. usług handlowych Amazon.pl podała, że polskie MŚP sprzedały 35 mln produktów na tej platformie w minionym roku. To średnio 70 produktów na minutę.

- Największą zaletą naszego marketplace‘u jest to, że zakładając jedno konto na Amazon.pl firmy mogą rozpocząć sprzedaż na 10 naszych sklepach w Europie, zyskując tym samym dostęp do setek milionów klientów - dodała Jasińska.

Marketplace to przede wszystkim siła rażenia

Opowiadając o przewagach marketplace‘ów, przedstawicielka Amazona stwierdziła, że kluczową jest skala. - Marketplace‘y pozwalają na oferowanie milionów produktów od tysięcy sprzedawców, co bardzo dobrze przekonuje do siebie zarówno klientów, jak i sprzedających. Klienci uwielbiają robić zakupy na marketplace‘ach, ponieważ mają możliwość wyboru spośród bardzo wielu produktów, mają możliwość porównywania cen od różnych sprzedawców, a także mają możliwość wyboru dostawy - powiedziała.

Przekonywała, że marketplace to "rzeczywiście bardzo wygodne miejsce do robienia zakupów dla klienta". - Sprzedawcy z kolei mogą korzystać z dostępnych już rozwiązań logistycznych, z infrastruktury, z rozwiązań marketingowych. Więc to znacząco obniża prób wejścia w e-commerce, co jest szczególnie ważne w ekspansji zagranicznej i w rozwoju sprzedaży - podkreśliła Jasińska.

- Z naszych doświadczeń jednoznacznie wynika, że to właśnie wielokanałowość przynosi najlepsze efekty sprzedażowe, a klientom daje możliwość wyboru, co z ich perspektywy jest najważniejsze. Ważne jest też to, że różne kanały sprzedaży się nie wykluczają; one się uzupełniają i tworzą ekosystem, w którym klient może wybrać miejsce, w którym chce dokonać zakupu - podsumowała Agata Jasińska.

***

Forum Branży Kosmetycznej to biznesowe wydarzenie dla branży kosmetycznej łączące konferencję, przestrzeń wystawienniczą i networking. Skupia się na dostarczaniu wiedzy na temat rynku kosmetycznego, wiodących kategorii, trendów, konsumenckich, rozwoju kanałów sprzedaży oraz wyzwań stojących przed branżą. FBK pod skrzydłami Wiadomości Kosmetycznych organizowane jest przez Wydawnictwo Gospodarcze, wydawcę biznesowych portali wiadomoscikosmetyczne.pl i wiadomoscihandlowe.pl oraz magazynu „Wiadomości Handlowe”.

image
Forum Branży Kosmetycznej
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
19. październik 2025 09:11