StoryEditor
Hurt i dystrybucja
29.08.2023 17:04

Paweł Surówka, Eurocash: Rynek nam nie sprzyja, ale tegoroczne wyniki będą lepsze niż w roku ubiegłym

Paweł Surówka, prezes zarządu Grupy Eurocash / mat. prasowe
Dla grupy Eurocash, w której działają m.in. franczyzowa sieć drogerii Koliber, sklepy Kontigo oraz hurtownia chemiczno-kosmetyczna Ambra, ten rok ma być lepszy niż ubiegły na poziomie EBITDA i wyniku netto. Taką deklarację złożył PAP Biznes Paweł Surówka, prezes firmy, mimo świadomości, że konsumenci kupują mniej, wybierają tańsze zamienniki produktów i pod wpływem inflacji częściej korzystają z dyskontów. Jak na razie wyniki finansowe firmy potwierdzają ten optymizm.

Grupa Eurocash, w której działają m.in. franczyzowa sieć drogerii Koliber, sklepy Kontigo oraz hurtownia chemiczno-kosmetyczna Ambra, odnotowała w II kwartale 2023 r. wzrost sprzedaży o niemal 7 proc. do ok 8,4 mld zł. Taki wynik to spory sukces, biorąc pod uwagę, że drugi kw. 2023 pod względem konsumpcji był gorszy od pierwszego. Warto także dodać, że w II kw. skonsolidowana EBITDA (tj. zysk operacyjny powiększony o amortyzację) wyniosła 269 mln zł, czyli o 5 proc. więcej niż rok wcześniej. Grupa zanotowała także ponad 2,5-krotny wzrost zysku netto z 19 mln zł.

image
wiadomoscihandlowe.pl

Paweł Surówka, prezes Eurocash w rozmowie z PAP Biznes przyznał, że obawia się trzeciego kwartału, bo „rynek nam nie sprzyja” i „konsument jest ciągle słaby”, a co za tym idzie wybiera tańsze zamienniki produktów i pod wpływem inflacji częściej korzysta z dyskontów. Równocześnie podtrzymał deklarację, że w całym roku wynik EBITDA i netto będą lepsze dla grupy niż w 2022 r. Nadzieja w tym, że „trzeci kwartał jest zawsze sprzedażowo mocniejszy dla handlu niezależnego i w tym roku też będzie sezonowo mocny”

Dodał też, że grupa zamierza utrzymywać konkurencyjność cenową. W tym celu prowadzone są rozmowy z dostawcami. Problemem jest natomiast inflacja kosztów. Mocny wpływ na wyniki będą miały podwyżki płacy minimalnej i czynszów czy wzrostów cen energii.

Prezentując wyniki finansowe Grupa Eurocash ujawniła także, że wzmocniła w 2023 pozycję lidera rynku hurtowego. Na koniec czerwca 2023 w ujęciu z produktami bez kodów EAN udział w tym rynku zwiększył się wobec roku poprzedniego o 0,7 pp., do 24,3 proc., a przy pominięciu takich produktów udział zwiększył się o 1 pp., do 30,1 proc.

Jednocześnie firma podkreśla, że „kluczowa rola Grupy dla sklepów niezależnych w Polsce oraz udziały rynkowe w sprzedaży poszczególnych dostawców, powodują że wykazują oni (zwłaszcza dostawcy wielkoskalowi) daleko posuniętą lojalność i zarząd uznaje, że długoterminowa współpraca z nimi nie jest zagrożona”.

Grupa w drugim kwartale 2023 roku w dalszym ciągu realizowała swoją strategię według której planuje zwiększyć udziały biznesu hurtowego z ok. 23 do 29 proc. do końca 2025 r. (bez kodów EAN). Ambitnym planom ekspansji sprzyjać będzie ponad 1 mld zł kredytów.

Czytaj też: ​Grupa Eurocash otworzyła linię kredytową na ponad miliard zł

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Hurt i dystrybucja
25.06.2025 11:12
Szwajcarsko-niemiecka wojna cenowa, w centrum – marka Nivea
Migros zarzuca Beiersdorfowi narzucanie zbyt wysokich cen kosmetyków Nivea Beiersdorf

Szwajcarski urząd ds. konkurencji (COMCO) poinformował o wszczęciu dochodzenia, wymierzonego w niemiecki koncern Beiersdorf. Chodzi o zarzuty Migrosa (największej w Szwajcarii firmy detalicznej, będącej właścicielem sieci supermarketów) wobec niemieckiego producenta o zbyt wysokie ceny kosmetyków marki Nivea na szwajcarskim rynku.

W swoim oświadczeniu urząd uznał, że Beiersdorf odmawia Migrosowi możliwości zakupu produktów marki Nivea na takich samych warunkach, na jakich są one dostępne w innych krajach – dowiedział się Reuters.

COMCO analizuje między innymi, czy Beiersdorf ma porównywalną siłę rynkową do Migros

image
Shutterstock

– Jeśli okaże się że tak jest, zajmie się zbadaniem, czy Beiersdorf nadużywa tej pozycji, pobierając od Migrosa wyższe ceny za te same produkty Nivea, niż porównywalni sprzedawcy detaliczni za granicą – poinformował urząd. 

Beiersdorf oświadczył, że zarzuty te są dla koncernu niezrozumiałe i że będzie współpracować z COMCO, aby pomóc w wyjaśnieniu problemu. “Zgodność z przepisami, a w szczególności z prawem antymonopolowym, ma dla Beiersdorf najwyższy priorytet – podała niemiecka firma w swoim oświadczeniu.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Biznes
11.06.2025 07:51
Zmiany w Grupie Eurocash. Janusz Kulik przejmuje zarządzanie segmentem detalicznym
Wcześniej Janusz Kulik związany był z takimi spółkami, jak Carrefour Polska i Makro Cash&Carry Polskamat.pras.

Janusz Kulik, menedżer z międzynarodowym doświadczeniem w zarządzaniu sieciami handlowymi, z dniem 13 czerwca przejmie zarządzanie segmentem detalicznym w Grupie Eurocash, w tym kluczową siecią franczyzową Delikatesy Centrum. Zastąpi Dariusza Stolarczyka, który 10 czerwca 2025, ze skutkiem na 30 czerwca 2025, złożył rezygnację z pełnienia funkcji członka zarządu Eurocash S.A. oraz spółek zależnych.

Janusz Kulik to ceniony lider z prawie 30-letnim doświadczeniem w strategicznej transformacji i dynamicznym rozwoju firm handlowych na rynkach europejskich. Przez blisko dwie dekady był związany z Grupą Rewe, trzecim największym detalistą w Europie, w której Zarządzie zasiadał w latach 2009-2021. Był kluczową postacią w opracowywaniu i wdrażaniu nowej strategii dla regionu CEE, innowacyjnych koncepcji sklepów oraz realizacji projektów fuzji i przejęć. Odegrał również istotną rolę w tworzeniu nowej struktury organizacyjnej oraz w opracowaniu i implementacji strategii cyfryzacji, obejmującej zarówno procesy sklepowe, jak i rozwój e-commerce. 

Wcześniej Janusz Kulik związany był z takimi spółkami, jak Carrefour Polska i Makro Cash&Carry Polska. W ostatnich latach doradzał wiodącym funduszom inwestycyjnym oraz pełnił funkcje doradcze i coachingowe dla zarządów spółek w Niemczech, Austrii i Polsce.

Od ponad dwóch lat Janusz Kulik wspierał Grupę Eurocash jako doradca zarządu, koncentrując się na obszarze detalicznym i sieci Delikatesy Centrum. Przejmując teraz bezpośrednie zarządzanie tym segmentem, będzie odpowiadał za jego dalszy rozwój i transformację.

Międzynarodowe doświadczenie Janusza Kulika w budowaniu silnych sieci detalicznych, takich jak Rewe czy Billa, które odnoszą sukcesy na wielu rynkach Europy, to ogromna wartość dla naszej organizacji. Jestem przekonany, że w tej części Europy trudno o lepszego eksperta od segmentu supermarketów – zna rynek, rozumie specyfikę franczyzy i potrafi przekuwać strategię w konkretne wyniki. Cieszę się, że dołącza do naszego zespołu i wierzę, że pod jego kierunkiem Delikatesy Centrum staną się najlepszą siecią supermarketów proximity w Polsce. Cały zarząd Grupy Eurocash wierzy w ten model i jego przyszłość – podkreśla Paweł Surówka, prezes zarządu Grupy Eurocash.

Dariusz Stolarczyk był związany z Grupą Eurocash od 2018 roku, początkowo jako prezes zarządu Eurocash Serwis, z sukcesem kierował rozwojem spółki, zapewniając jej stabilny wzrost i bardzo dobre wyniki finansowe. Od lutego 2022 roku pełnił funkcję członka zarządu Eurocash S.A. oraz spółek zależnych odpowiadając za cały segment detaliczny, w tym sieć Delikatesy Centrum. Wcześniej związany był m.in. z Eton Park Fund, Asseco Poland, Globe Trade Centre, NFI EMPIK Media & Fashion czy Accenture.

Bardzo dziękuję Dariuszowi Stolarczykowi za jego wkład i oddanie Grupie Eurocash w ostatnich latach. Wspólnie z całym Zarządem życzymy mu wszystkiego dobrego i wielu sukcesów w realizacji kolejnych zawodowych wyzwań – dodaje Paweł Surówka.

Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, właścicielem lidera rynku e-grocery Frisco.pl, partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych. Zarządza rozbudowaną strukturą sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich, takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Drogerie Koliber. Z ponad 15,5 tys. placówek Grupa Eurocash, zgodnie z analizą Deloitte, jest największym franczyzodawcą w Polsce, co czyni kluczowym partnerem rozwoju dla tysięcy lokalnych przedsiębiorców. Z liczbą ponad 19 tys. zatrudnianych pracowników i 90 tys. klientów, Eurocash od lat zajmuje miejsce w czołówce największych polskich firm, kompleksowo kształtując rynek polskiego handlu i wyznaczając kierunki rozwoju branży. 

Zobacz też:

Świętowaliśmy 25-lecie Drogerii Koliber!

Klaudia Rudewicz, Ambra, Eurocash: Nie mamy w magazynach wszystkiego, co pojawia się na rynku, bo nie o to w tym biznesie chodzi

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
02. lipiec 2025 04:21