StoryEditor
Perfumerie
20.08.2025 13:33

Super-Pharm pozostaje przy napojach i wchodzi do systemu kaucyjnego

Super-Pharm w Galerii Mokotów w Warszawie / NATALIA PONIATOWSKA

Polski handel detaliczny przygotowuje się na dużą zmianę – 1 października 2025 roku wejdzie w życie system kaucyjny. Zgodnie z przepisami wszystkie sklepy o powierzchni powyżej 200 mkw. będą miały obowiązek odbierać opakowania objęte kaucją. Reakcje sieci handlowych są zróżnicowane. Rossmann zrezygnował całkowicie z kategorii napojów, natomiast Super-Pharm i DM zapowiadają, że pozostaną w tym segmencie i dostosują się do nowych wymogów.

Super-Pharm podkreśla, że do zmian przygotowuje się od miesięcy. W firmie działa specjalna grupa projektowa, która regularnie spotyka się w celu wypracowania rozwiązań operacyjnych i systemowych. – Podchodzimy do nadchodzących zmian w sposób analityczny i przemyślany. Przygotowujemy się od kilku miesięcy – powiedziała dla wiadomoscihandlowe.pl Patrycja Zabierowska, Chief Marketing Officer sieci. Firma wskazuje, że choć łączenie apteki, drogerii i perfumerii czyni adaptację trudniejszą, priorytetem jest utrzymanie wysokich standardów zakupowych.

Z danych przedstawionych przez sieć wynika, że od 1 października 50 proc. placówek Super-Pharm będzie objętych systemem kaucyjnym. Oznacza to, że klienci w połowie sklepów będą mogli oddawać opakowania szklane, plastikowe i metalowe objęte przepisami. Sieć podkreśla, że traktuje uczestnictwo w systemie nie tylko jako obowiązek prawny, lecz także jako element strategii odpowiedzialności społecznej.

image

Drogerie kontra system kaucyjny: dm drogerie markt podnosi rękawicę. "Nie ograniczymy asortymentu"

Podobnie jak DM, Super-Pharm zdecydował się na ręczny model zbiórki. Argumentem za tym rozwiązaniem jest przede wszystkim ograniczona przestrzeń w lokalizacjach – większość drogerii mieści się w centrach miast i galeriach handlowych, co uniemożliwia instalację butelkomatów. Ważnym czynnikiem była również dbałość o higienę. Dedykowane stanowiska i procedury mają zapewnić szybki, sprawny i higieniczny przebieg zwrotu opakowań, co – jak podkreśla sieć – jest szczególnie istotne w formacie łączącym drogerię i aptekę.

Choć napoje nie stanowią trzonu sprzedaży Super-Pharm, sieć nie planuje wycofywania ich ze swojej oferty. Jak zaznacza Zabierowska, produkty te pełnią funkcję uzupełniającą i skierowane są do klientów robiących zakupy przy okazji. Skoro firma zdecydowała się na wdrożenie systemu kaucyjnego, naturalnym krokiem jest utrzymanie oferty napojów objętych tym systemem.

image

Marzena Gradecka, Drogerie Jasmin: System kaucyjny to jeden z elementów ograniczania wolności gospodarowania, bojkotujmy go

Super-Pharm przyznaje jednak, że wdrożenie oznacza dodatkowe koszty – od adaptacji powierzchni, przez logistykę zwrotów, po utrzymanie higieny. Sieć analizuje każdy etap procesu, aby system był samofinansujący, choć – jak podkreśla – pozostaje tu wiele niewiadomych. Jednocześnie firma zakłada, że wpływ na ruch klientów będzie neutralny, a ewentualnym efektem ubocznym może być dodatkowa sprzedaż przy okazji wizyt związanych ze zwrotem opakowań.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Perfumerie
19.08.2025 14:46
Douglas z mniejszym od oczekiwań spadkiem zysku operacyjnego
Douglas ogłosił swoje najnowsze wyniki.Douglas

Douglas, niemiecka sieć sprzedaży kosmetyków premium, poinformowała o mniejszym od prognozowanego spadku zysku operacyjnego w trzecim kwartale roku fiskalnego. Skorygowana EBITDA obniżyła się o 2,9 proc. do poziomu 158,2 milionów euro, podczas gdy analitycy ankietowani przez Vara oczekiwali wyniku rzędu 143,8 milionów euro. Publikacja wyników przełożyła się na blisko 9-procentowy wzrost kursu akcji spółki.

Na spadek rentowności wpłynęło głównie nasilone środowisko promocyjne, które wymusiło obniżki cen w celu przyciągnięcia klientów ograniczających wydatki w warunkach niepewności gospodarczej. Prezes Sander van der Laan podkreślił, że zjawisko to jest powszechne w segmencie kosmetyków premium, a dalsze nasilenie działań promocyjnych w drugiej połowie 2025 roku może stanowić zagrożenie dla marż.

Douglas starał się ograniczyć presję kosztową poprzez redukcję wydatków na marketing i logistykę oraz twarde negocjacje z producentami kosmetyków w sprawie podwyżek cen. Firma wskazała jednak, że przenoszenie wzrostu cen na klientów nie zawsze jest możliwe, gdy konsumenci aktywnie poszukują najkorzystniejszych ofert.

Przychody netto spółki wzrosły o 3,2 proc. do 1 mld euro, co wynikało m.in. z dobrej sprzedaży w Europie Środkowej i Wschodniej oraz z korzystnego układu kalendarza – święta wielkanocne przypadły na analizowany kwartał. Douglas, który w poprzednich miesiącach zmagał się ze słabszym popytem konsumenckim, potwierdził roczną prognozę obniżoną w marcu br.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Perfumerie
19.08.2025 10:52
Flaconi chce zawalczyć o polskich klientów, intensyfikuje działania marketingowe w naszym kraju
Oferta sklepu internetowego Flaconi obejmuje około tysiąca marek międzynarodowych oraz 50 tys. produktówFlaconi mat.pras.

Flaconi, sklep internetowy z perfumami i kosmetykami z siedzibą w Berlinie, rozwija swoją działalność na kluczowych rynkach międzynarodowych, do których zalicza również Polskę. Teraz sklep startuje ze swoją pierwszą kampanią marketingową, budującą świadomość marki w naszym kraju.

Jak podkreśla niemiecka firma, start tej kampanii otwiera nowy rozdział w działalności Flaconi na jednym ze swoich najbardziej obiecujących i silnych rynków międzynarodowych – za jaki uważana Teraz przyszedł czas na kolejny krok: jeszcze większą rozpoznawalność marki w kraju, zwiększenie dynamiki obecności na rynku oraz – co istotne – ukierunkowane dotarcie do nowych grup docelowych. 

Kampania została opracowana i zrealizowana przez zespół kreatywny Flaconi pod kierownictwem Jany Reinecke, Head of Creative, w berlińskiej siedzibie firmy. Unikalne motywy podkreślają nie tylko indywidualność klientów Flaconi, lecz także inspirującją różnorodność asortymentu marki. 

Dynamiczna oprawa wizualna i inspirowane trendami efekty budują nowoczesny język obrazu, który pozwala doświadczyć więzi między ludźmi, ich rytuałami beauty i marką flaconi. Ponadto kampania ma na celu pokazanie, jak płynnie Flaconi – poprzez aplikację, jak i sklep internetowy – wpisuje się w codzienne życie i je wzbogaca – przekonuje Reinecke.

Kampania będzie realizowana w telewizji, na YouTube, w serwisach Meta oraz we współpracy z influencerami – z myślą o dotarciu do miłośników i miłośniczek beauty w ich codziennym życiu, inspirowaniu ich oraz zachęcaniu do wyboru Flaconi jako wiodącego sklepu internetowego. Oprócz Polski kampania zostanie również przeprowadzona w Holandii za pośrednictwem ogólnokrajowych kanałów o szerokim zasięgu.

Strategiczne budowanie marki i maksymalna rozpoznawalność

Rozwój miksu mediowego oraz strategiczne przejście z wyłącznych integracji telewizyjnych na kanały o szerokim zasięgu znacząco zwiększyły rozpoznawalność marki flaconi w kraju i za

granicą.

Wraz z premierą naszej pierwszej kampanii budującej świadomość marki w Polsce kontynuujemy proces umiędzynarodowienia marki flaconi. Stawiamy przy tym na lokalnie dopasowany miks mediowy, oparty na spójnym globalnie i kreatywnie podejściu – wyjaśnia Anna-Louisa-Nündel, Head of Brand & Media Management, Flaconi.

Bastian Siebers, CEO Flaconi, podkreśla, że bardzo cieszy go rozpoczęcie pierwszej kampanii Flaconi, budującej świadomość marki, właśnie w Polsce.

Polska to rynek, który oferuje nam ogromny potencjał. Nasz cel jest jasny: chcemy ugruntować pozycję Flaconi jako wiodącego gracza na europejskim rynku beauty e-commerce

– deklaruje Bastian Siebers.

Ekspansja w Europie: ekspertyza w sektorze beauty w połączeniu z najwyższymi standardami e-commerce

Jako wiodący sklep internetowy z perfumami i kosmetykami w Niemczech, Flaconi aktywnie kształtuje przyszłość branży beauty. Odbywa się to poprzez konsekwentną realizację strategii „Beauty in Your Pocket” („Piękno w zasięgu Twojej ręki”), opartej na czterech kluczowych filarach: internacjonalizacji, retencji i zaangażowaniu klientów oraz mediach detalicznych. 

W minionym roku finansowym Flaconi odnotowało wzrost o ponad 30 proc. i zwiększyło swoje obroty do 514 mln euro. Ten pozytywny trend utrzymał się w pierwszej połowie 2025 roku: obroty wzrosły o 28 proc., a EBITDA poprawiła się o ponad 100 proc. 

Ponadto firma z powodzeniem kontynuowała ekspansję, wchodząc w drugim i trzecim kwartale bieżącego roku na pięć nowych rynków: szwedzki, duński, fiński, czeski i włoski. Tym samym firma jest już obecna w 12 krajach europejskich.

Wszystkie zamówienia składane na Flaconi są sprawnie realizowane w nowoczesnym centrum logistycznym w Halle an der Saale w Niemczech. Dzięki elastycznym i skalowalnym procesom magazynowym, Flaconi zapewnia swoim klientom szybkie i bezproblemowe wysyłki.

Z ponad 4,5 mln aktywnych klientów Flaconi jest jednym z wiodących sklepów internetowych z perfumami i kosmetykami w Niemczech. Bogata oferta sklepu internetowego obejmuje około tysiąca marek międzynarodowych oraz 50 tys. produktów. 

W kategoriach takich jak perfumy, produkty do pielęgnacji skóry, makijażu i włosów, kosmetyki naturalne i do domowego SPA, a także akcesoria i narzędzia beauty, Flaconi oferuje pełen przekrój segmentowanych produktów, zapewniając szeroki wybór dopasowany do indywidualnych, codziennych rytuałów pielęgnacyjnych. 

Firma Flaconi, założona w 2011 roku jako jedna z pierwszych perfumerii internetowych, z powodzeniem kontynuuje dziś swoją historię jako jeden z największych i kompleksowych graczy w branży beauty e-commerce w Niemczech. Flaconi zatrudnia ok. 700 pracowników z 60 różnych krajów – zarówno w swojej siedzibie w berlińskim Charlottenburgu, jak i w centrum logistycznym w Halle an der Saale.

Dzięki Flaconi Concept Store, który mieści się w zabytkowym Tuteur Haus w Berlinie, marka jest obecna również w sprzedaży stacjonarnej, oferując wyselekcjonowany asortyment marek niszowych i premium oraz zintegrowany salon fryzjerski. Sklep internetowy został wyróżniony licznymi nagrodami, a oprócz Niemiec działa także w Austrii, Francji, Polsce, Szwajcarii, Włoszech, Belgii, Holandii, Danii, Finlandii, Szwecji i Czechach.

Zobacz też: Unisex w perfumach: marketingowy koncept czy kulturowa rzeczywistość? Zachód vs. MENA

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
20. sierpień 2025 15:52