StoryEditor
Apteki
30.03.2023 00:00

Apteki generują dwucyfrową dynamikę sprzedaży. Jednak ich liczba wciąż spada

Klienci aptek wydają coraz więcej. Rośnie wartość sprzedaży zarówno w placówkach stacjonarnych, jaki i w internecie / fot. archiwum wiadomoscikosmetyczne.pl
Dla aptek luty był kolejnym dobrym miesiącem. Dwucyfrową dynamikę odnotowały zarówno placówki stacjonarne, jak i e-commerce. Mimo to utrzymuje się trend spadku liczby aptek. W lutym ubyło ich 36 w stosunku do poprzedniego miesiąca. Zamykają się nie tylko placówki niezależne, ale i sieciowe, których jest o 6 mniej niż na początku 2023 r. – wynika z danych IQVIA.

Rynek aptek odnotował w lutym dwucyfrową dynamikę zarówno w segmencie stacjonarnym, jak i e-commerce. Sprzedaż aptek stacjonarnych wzrosła w porównaniu z rokiem ubiegłym o 15 proc. osiągając 3,7 mld zł. Natomiast kanał e-commerce wzrósł o 14 proc. do 144 mld zł – wynika z najnowszych danych IQVIA.

Mino rosnącej sprzedaży, utrzymuje się trend spadkowy jeśli chodzi o liczbę placówek. W lutym zamkniętych zostało 36 aptek, z czego 6 należało do sieci. W efekcie liczba aptek i punktów aptecznych wyniosła 12 851.

W ujęciu rocznym liczba aptek indywidualnych spadła o 284. Natomiast sieciowych przybyło o 43. I to właśnie te ostatnie coraz mocniej zaznaczają swoją obecność na rynku. Ponad 3 tys. aptek wchodzących w skład największych sieci (50+) generuje aż 36 proc. całej sprzedaży na rynku stacjonarnym.

Średnia cena kosmetyku sprzedanego w lutym w aptece wyniosła 16,47 zł, a leku OTC (ta kategoria to 37 proc. sprzedaży) – 21,51 zł. Średnio obrót miesięczny apteki wyniósł w lutym 198 tys. zł w przypadku aptek indywidualnych oaz 395 tys. zł dla aptek sieciowych (5+).

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
17.11.2025 11:59
Walgreens likwiduje płatne urlopy świąteczne dla pracowników godzinowych
Walgreens zlikwidował płatne urlopy na sześć amerykańskich świąt.Walgreens Boots Alliance

Walgreens, jedna z największych sieci aptecznych w USA, wprowadziła znaczące zmiany w polityce zatrudnienia po przejęciu przez Sycamore Partners za 10 mld dolarów. Firma zlikwidowała płatne dni wolne z okazji sześciu głównych amerykańskich świąt dla pełnoetatowych pracowników godzinowych. Oznacza to, że aby otrzymać wynagrodzenie za te dni, personel będzie musiał stawić się do pracy, choć dodatkowe stawki za pracę w święta nadal obowiązują.

Decyzja dotycząca płatnych świąt jest elementem szerszego programu redukcji kosztów. W ostatnich miesiącach Walgreens przeprowadził zwolnienia w centrali, zamknął część biur oraz kontynuuje proces racjonalizacji sieci sklepów. Te działania są reakcją na długotrwałą presję finansową, wynikającą m.in. z malejących stawek refundacyjnych oraz rosnącej konkurencji na rynku aptecznym.

Sieć boryka się również z widocznym spadkiem wartości giełdowej. Notowania Walgreens od dekady znajdują się w trendzie spadkowym, co dodatkowo zwiększyło presję na wdrażanie działań oszczędnościowych. Sycamore Partners, znane z agresywnych planów restrukturyzacyjnych, dąży do obniżenia kosztów operacyjnych już w pierwszych miesiącach po akwizycji.

Zmiany wprowadzone w polityce zatrudnienia odzwierciedlają szerszą strategię przebudowy modelu operacyjnego Walgreens. Cięcia mają pomóc firmie poprawić marże w sytuacji, gdy ruch w sklepach i presja cenowa pozostają wyzwaniem. Eliminacja płatnych świąt wpisuje się w ten plan jako jedno z narzędzi ograniczania wydatków stałych.

Według analityków decyzje Sycamore Partners mogą stanowić zapowiedź dalszych zmian personalnych i optymalizacyjnych. W obliczu 10-miliardowej transakcji oraz rosnącej konkurencji w segmencie retail pharmacy, Walgreens koncentruje się na poprawie efektywności kosztowej, dostosowując strukturę zatrudnienia do nowych realiów finansowych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
12.11.2025 03:22
Użytkownicy DOZ.pl wybrali ulubione produkty health & beauty
DOZ mat.pras.

DOZ.pl, największa platforma zdrowia i urody w Polsce, konsekwentnie umacnia swoją pozycję jako marka silnie zorientowana na użytkowników. Przykładem realizacji tej strategii jest plebiscyt Znakomitość Roku DOZ.pl. W zakończonej właśnie drugiej edycji inicjatywy wręczono nagrody w 16 kategoriach, takich jak m.in. „Blask twarzy”, „Troskliwa ochrona” i „Strefa zen”.

Wśród wybranych przez użytkowników produktów i linii produktowych znalazły się m.in. kosmetyki do pielęgnacji włosów i ciała, suplementy diety i preparaty dla sportowców oraz dla mam i dzieci. Nagrody przyznali również ambasadorzy i eksperci branży. Dodatkowo podczas gali wyróżnione zostały najlepsze kampanie edukacyjne o tematyce zdrowotnej. O popularności plebiscytu DOZ.pl świadczy liczba oddanych w nim głosów: było ich ponad 300 tysięcy. 

DOZ.pl to unikalna platforma, która łączy e-commerce, usługi z kategorii health oraz treści edukacyjne. Serwis z 10 milionami wizyt miesięcznie, wyróżnia się szerokim asortymentem produktów, bezpiecznym zarządzaniem danymi oraz kampaniami edukacyjnymi kierowanymi do użytkowników.

Plebiscyt Znakomitość Roku DOZ.pl stawia użytkownika i jego wybory w centrum uwagi, a przy tym buduje z nim trwałe relacje oparte na zaufaniu i dialogu – podkreśla Alicja Koleśnik, prezes zarządu DOZ.pl.

image

Gdzie klienci aptek płacą najwięcej? Czy warto kupować leki online? [Raport]

Oferta DOZ.pl to kilkadziesiąt tysięcy produktów, w tym kosmetyki, suplementy oraz produkty dla dzieci, sportowców i zwierząt. Opinie i sugestie klientów, zarówno w kanałach online, jak i offline, pomagają stale udoskonalać tę ofertę.

– Plebiscyt pozwala nam nie tylko wyprzedzać oczekiwania rynku, ale również umacniać pozycję DOZ.pl jako lidera segmentu health & beauty w Polsce. Mamy świadomość, że nasze inicjatywy przyczyniają się do rozwoju całej branży – zaznacza Alicja Koleśnik.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
25. listopad 2025 15:02