StoryEditor
Apteki
21.03.2018 00:00

Najlepszym miejscem sprzedaży suplementów diety są apteki

Trwają dyskusje, czy suplementy diety powinny być sprzedawane w aptekach. Katarzyna Suchoszek, prezes Krajowej Rady Suplementów i Odżywek w rozmowie z „Rzeczpospolitą” zapewniła, że apteka jest najlepszym miejscem, bowiem oferuje konsumentom nie tylko sam produkt, ale i profesjonalną informację.  

Rynek apteczny stanowi obecnie ok. 75 proc. całej sprzedaży suplementów o łącznej wartości blisko 3 mld zł. – Sprzeciwiamy się pojawiającym się propozycjom ograniczenia sprzedaży bądź wycofania z aptek suplementów diety. Tego typu działania mogłyby zwiększyć szarą strefę i z pewnością będą miały negatywne skutki dla rynku pracy, przyczynią się do zmniejszenia wpływów z podatków i drastycznie ograniczą dochody aptek, co spowoduje nagłą konieczność zamknięcia wielu z nich – powiedziała Katarzyna Suchoszek, prezes Krajowej Rady Suplementów i Odżywek w rozmowie z „Rzeczpospolitą”. Według niej takie rozwiązania są nie do przyjęcia, ponieważ utrudniłoby to konsumentom dostęp do sprawdzonych i bezpiecznych produktów, a także pozbawiło ich w tym zakresie pomocy farmaceuty. – To nielogiczne działanie, jeśli mówi się tyle o zagrożeniach związanych z niekontrolowaną, nadmierną czy niewskazaną suplementacją. Ostrożny konsument szuka w aptece nie tylko odpowiedniego produktu, ale i profesjonalnej informacji. Dlatego apteka jest odpowiednim miejscem do sprzedaży suplementów diety – dodaje Suchoszek.

Z analizy przeprowadzonej przez PMR wynika, że w 2017 r. Polacy wydali w  aptekach na suplementy diety około 18 euro per capita. Spośród krajów regionu Europy Środkowo-Wschodniej znajdujemy się na 4. miejscu, m.in. za Czechami i Słowakami, którzy wydali więcej o 20–30 proc. Do tych wydatków, w przypadku każdego kraju, dodać należy jeszcze kilkadziesiąt procent uwzględniających zakupy suplementów poza aptekami – w sklepach stacjonarnych i internetowych.

Prognozy zakładają wzrost segmentu suplementów diety w latach 2017–2020 ok. 8 proc. Według raportu PMR w sprzedaży aptecznej najlepiej sprzedają się: probiotyki, magnez, preparaty stymulujące odporność oraz wzmacniające kości, mięśnie i stawy. Natomiast największe perspektywy rozwoju mają suplementy diety przeznaczone dla sportowców, co związane jest z coraz większą popularnością aktywnego spędzania czasu.

Przegląd prasy
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Drogerie
16.12.2025 07:48
Drogerie DM: po miesiącach zapowiedzi rusza sprzedaż OTC online. Farmaceuci protestują
Online pharmacy, on-line chemist‘s shopShutterstock

Sieć drogerii DM będzie oferować od wtorku OTC, czyli leki bez recepty, za pośrednictwem swojego sklepu internetowego. Leki na receptę pozostają wyłączone z tej oferty. Niemiecki związek farmaceutów przestrzega przed niebezpiecznymi pomyłkami, jakie mogą popełnić klienci.

Sieć drogerii DM aptek rozpoczyna sprzedaż online leków bez recepty od wtorku 16 grudnia. Firma podkreśla, że krok ten pozwala na rozszerzenie asortymentu w sklepie internetowym, a leki na receptę nie będą tam dostępne.

Recepty nie mogą być realizowane w DM – zapowiada Christoph Werner, prezes DM, zacytowany przez dziennik “Handelsblatt”.

Leki bez recepty (np. leki przeciwbólowe) będą – zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami sprzed blisko roku – dystrybuowane za pośrednictwem centrum logistycznego w Czechach – informuje Sebastian Bayer, dyrektor zarządzający ds. marketingu i zaopatrzenia DM. 

image

Drogerie DM chcą sprzedawać OTC online, ale najpierw... w Czechach

Mimo że za pośrednictwem strony internetowej drogerii nie będzie można realizować recept, niemiecki związek farmaceutów ostro krytykuje tę decyzję. Zdaniem związku, osoby z problemami zdrowotnymi mogą się pomylić, jeśli rozróżnienie między aptekami a drogeriami nie będzie jasne, a silnie działające (i potencjalnie niebezpieczne) leki powinny być wydawane wyłącznie przez aptekę. W opinii związku leki nie powinny trafiać na rynek za pośrednictwem drogerii “napędzanych marketingiem”. 

Szczególnie w przypadku poważniejszych schorzeń, takich jak alergie, bóle czy przeziębienie, ważne jest kwestionowanie autodiagnoz pacjentów i, w razie wątpliwości, odradzanie im przyjmowania niewłaściwych leków – uważają farmaceuci.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
17.11.2025 11:59
Walgreens likwiduje płatne urlopy świąteczne dla pracowników godzinowych
Walgreens zlikwidował płatne urlopy na sześć amerykańskich świąt.Walgreens Boots Alliance

Walgreens, jedna z największych sieci aptecznych w USA, wprowadziła znaczące zmiany w polityce zatrudnienia po przejęciu przez Sycamore Partners za 10 mld dolarów. Firma zlikwidowała płatne dni wolne z okazji sześciu głównych amerykańskich świąt dla pełnoetatowych pracowników godzinowych. Oznacza to, że aby otrzymać wynagrodzenie za te dni, personel będzie musiał stawić się do pracy, choć dodatkowe stawki za pracę w święta nadal obowiązują.

Decyzja dotycząca płatnych świąt jest elementem szerszego programu redukcji kosztów. W ostatnich miesiącach Walgreens przeprowadził zwolnienia w centrali, zamknął część biur oraz kontynuuje proces racjonalizacji sieci sklepów. Te działania są reakcją na długotrwałą presję finansową, wynikającą m.in. z malejących stawek refundacyjnych oraz rosnącej konkurencji na rynku aptecznym.

Sieć boryka się również z widocznym spadkiem wartości giełdowej. Notowania Walgreens od dekady znajdują się w trendzie spadkowym, co dodatkowo zwiększyło presję na wdrażanie działań oszczędnościowych. Sycamore Partners, znane z agresywnych planów restrukturyzacyjnych, dąży do obniżenia kosztów operacyjnych już w pierwszych miesiącach po akwizycji.

Zmiany wprowadzone w polityce zatrudnienia odzwierciedlają szerszą strategię przebudowy modelu operacyjnego Walgreens. Cięcia mają pomóc firmie poprawić marże w sytuacji, gdy ruch w sklepach i presja cenowa pozostają wyzwaniem. Eliminacja płatnych świąt wpisuje się w ten plan jako jedno z narzędzi ograniczania wydatków stałych.

Według analityków decyzje Sycamore Partners mogą stanowić zapowiedź dalszych zmian personalnych i optymalizacyjnych. W obliczu 10-miliardowej transakcji oraz rosnącej konkurencji w segmencie retail pharmacy, Walgreens koncentruje się na poprawie efektywności kosztowej, dostosowując strukturę zatrudnienia do nowych realiów finansowych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
28. grudzień 2025 13:33