StoryEditor
Apteki
19.02.2024 10:39

Rynek apteczny rośnie najszybciej w e-commerce

W grudniu 2023 wartość rynku aptecznego e-commerce wyniosła 1,88 mld zł, a dynamika sięgnęła 18,1 proc. r/r. / Shutterstock
Sprzedaż na rynku aptecznym w Polsce rośnie. Dynamika wzrostu e-commerce wynosi ponad 18 proc. rok do roku. Przybywa nowych produktów sprzedawanych bez recepty. Średnia cena kosmetyku sprzedawanego w aptece jest wyższa niż średnia cena leku OTC. Do lekarzy trafia coraz więcej pacjentów z otyłością. To najnowsze dane zebrane przez monitorującą rynek firmę IQVIA.

50 mld zł wyniosła sprzedaż, a 9,8 proc. dynamika rok do roku na rynku aptecznym w 2023 r. w Polsce. Wszystkie segmenty rynku notowały wzrosty rok do roku. Dynamika sprzedaży leków bez recepty wyniosła 7,8 proc. Dynamika rynku e-commerce 18,1 proc.

W 2023 r. wzrosły ceny zarówno leków na receptę, jak i bez recepty. Spadła konsumpcja w obu segmentach. 20,60 zł wynosiła średnia cena leku OTC (bez recepty) i przybywało takich preparatów – dynamika nowych produktów w liczbie SKU rok do roku wyniosła 2,74 proc.

W aptekach średnia cena leku OTC w grudniu wyniosła 20,20 zł, natomiast średnia cena kosmetyku 26,36 zł.

W grudniu 2023 r. na polskim rynku było 12 690 aptek i punktów aptecznych. Ubyło 339 aptek indywidualnych, przybyło 138 w sieciach (liczących powyżej 5 aptek). Rok do roku liczba apteka ogółem zmniejszyła się o 201.

Apteki sieciowe zrobiły zdecydowanie lepsze obroty niż apteki indywidualne. Średni miesięczny obrót w aptekach indywidualnych wyniósł w grudniu 2023 247 tys. zł, natomiast w aptekach sieciowych 480 tys. zł.

5 proc. produktów OTC (bez recepty) stanowiło aż 81 proc. obrotu apteki w tej kategorii.

W grudniu rynek aptek stacjonarnych był wart 4,56 mld zł (wzrost o 1,5 proc. r/r). Natomiast wartość rynku aptecznego e-commerce wyniosła 1,88 mld zł, a dynamika 18,1 proc. r/r.

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
17.11.2025 11:59
Walgreens likwiduje płatne urlopy świąteczne dla pracowników godzinowych
Walgreens zlikwidował płatne urlopy na sześć amerykańskich świąt.Walgreens Boots Alliance

Walgreens, jedna z największych sieci aptecznych w USA, wprowadziła znaczące zmiany w polityce zatrudnienia po przejęciu przez Sycamore Partners za 10 mld dolarów. Firma zlikwidowała płatne dni wolne z okazji sześciu głównych amerykańskich świąt dla pełnoetatowych pracowników godzinowych. Oznacza to, że aby otrzymać wynagrodzenie za te dni, personel będzie musiał stawić się do pracy, choć dodatkowe stawki za pracę w święta nadal obowiązują.

Decyzja dotycząca płatnych świąt jest elementem szerszego programu redukcji kosztów. W ostatnich miesiącach Walgreens przeprowadził zwolnienia w centrali, zamknął część biur oraz kontynuuje proces racjonalizacji sieci sklepów. Te działania są reakcją na długotrwałą presję finansową, wynikającą m.in. z malejących stawek refundacyjnych oraz rosnącej konkurencji na rynku aptecznym.

Sieć boryka się również z widocznym spadkiem wartości giełdowej. Notowania Walgreens od dekady znajdują się w trendzie spadkowym, co dodatkowo zwiększyło presję na wdrażanie działań oszczędnościowych. Sycamore Partners, znane z agresywnych planów restrukturyzacyjnych, dąży do obniżenia kosztów operacyjnych już w pierwszych miesiącach po akwizycji.

Zmiany wprowadzone w polityce zatrudnienia odzwierciedlają szerszą strategię przebudowy modelu operacyjnego Walgreens. Cięcia mają pomóc firmie poprawić marże w sytuacji, gdy ruch w sklepach i presja cenowa pozostają wyzwaniem. Eliminacja płatnych świąt wpisuje się w ten plan jako jedno z narzędzi ograniczania wydatków stałych.

Według analityków decyzje Sycamore Partners mogą stanowić zapowiedź dalszych zmian personalnych i optymalizacyjnych. W obliczu 10-miliardowej transakcji oraz rosnącej konkurencji w segmencie retail pharmacy, Walgreens koncentruje się na poprawie efektywności kosztowej, dostosowując strukturę zatrudnienia do nowych realiów finansowych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
12.11.2025 03:22
Użytkownicy DOZ.pl wybrali ulubione produkty health & beauty
DOZ mat.pras.

DOZ.pl, największa platforma zdrowia i urody w Polsce, konsekwentnie umacnia swoją pozycję jako marka silnie zorientowana na użytkowników. Przykładem realizacji tej strategii jest plebiscyt Znakomitość Roku DOZ.pl. W zakończonej właśnie drugiej edycji inicjatywy wręczono nagrody w 16 kategoriach, takich jak m.in. „Blask twarzy”, „Troskliwa ochrona” i „Strefa zen”.

Wśród wybranych przez użytkowników produktów i linii produktowych znalazły się m.in. kosmetyki do pielęgnacji włosów i ciała, suplementy diety i preparaty dla sportowców oraz dla mam i dzieci. Nagrody przyznali również ambasadorzy i eksperci branży. Dodatkowo podczas gali wyróżnione zostały najlepsze kampanie edukacyjne o tematyce zdrowotnej. O popularności plebiscytu DOZ.pl świadczy liczba oddanych w nim głosów: było ich ponad 300 tysięcy. 

DOZ.pl to unikalna platforma, która łączy e-commerce, usługi z kategorii health oraz treści edukacyjne. Serwis z 10 milionami wizyt miesięcznie, wyróżnia się szerokim asortymentem produktów, bezpiecznym zarządzaniem danymi oraz kampaniami edukacyjnymi kierowanymi do użytkowników.

Plebiscyt Znakomitość Roku DOZ.pl stawia użytkownika i jego wybory w centrum uwagi, a przy tym buduje z nim trwałe relacje oparte na zaufaniu i dialogu – podkreśla Alicja Koleśnik, prezes zarządu DOZ.pl.

image

Gdzie klienci aptek płacą najwięcej? Czy warto kupować leki online? [Raport]

Oferta DOZ.pl to kilkadziesiąt tysięcy produktów, w tym kosmetyki, suplementy oraz produkty dla dzieci, sportowców i zwierząt. Opinie i sugestie klientów, zarówno w kanałach online, jak i offline, pomagają stale udoskonalać tę ofertę.

– Plebiscyt pozwala nam nie tylko wyprzedzać oczekiwania rynku, ale również umacniać pozycję DOZ.pl jako lidera segmentu health & beauty w Polsce. Mamy świadomość, że nasze inicjatywy przyczyniają się do rozwoju całej branży – zaznacza Alicja Koleśnik.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
19. listopad 2025 12:18