StoryEditor
Drogerie
26.06.2023 00:00

Drogerie Natura zamykają nierentowne sklepy

Drogerie Natura w nowym standardzie, w którym otwierane są nowe sklepy / fot. materiały prasowe
Spółka Natura opublikowała sprawozdanie z działalności za 2022 r. Deklaruje w nim m.in. likwidację nierentownych sklepów. Sieć drogeryjna jest nadal na dużym minusie jeśli chodzi o wyniki finansowe.

Spółka Natura w najnowszym sprawozdaniu finansowym przekazała informacje o kondycji przedsiębiorstwa.

Z raportu wynika, że w 2022 r . trzykrotnie był podwyższany kapitał zakładowy spółki.  Główny udziałowiec –  Corporation of European Pharmaceutical Distributors N.V. – podwyższył kapitał spółki łącznie o 55 mln zł przejmując kolejne udziały i zapewniając jej rentowność.

Zarząd Natury informuje, że w 2022 r. dotkliwe i obciążające było dla niej wycofanie wszystkich produktów zawierających Lilial, którego stosowania zakazano w kosmetykach, a także wycofanie produktów pochodzenia rosyjskiego w związku z najazdem Rosji na Ukrainę.  

Drogerie Natura podjęły decyzję o rozbudowaniu portfolio marek własnych i wprowadzeniu 139 nowych SKU.

Spółka podjęła także decyzję o likwidacji nierentownych sklepów. Pierwsza faza tego planu została rozłożona na lata 2022 -2023. Sieć nie podaje ilu sklepów to dotyczy.

W kolejnych latach Natura chce inwestować w rozwój kompetencji ludzkich poprzez szkolenia i platformy e-learningowe – ma na celu poprawę efektywności i optymalizację procesów.

Zarząd firmy zapewnia, że spółka wdraża nowe technologie, digitalizowane są obszary operacyjne w zakresie e-commerce, procesów w sklepach (kasy samoobsługowe) oraz zarządzania zapasem (WMS/ERP). Ponadto zainwestowano w rozwiązania analizy danych (power BI) na podstawie których podejmowane są strategiczne decyzje.

Natura w roku 2022  osiągnęła wynik EBITDA na poziomie -16,6 mln zł. Jak czytamy w sprawozdaniu, strata była niższa o blisko 1,8 mln zł względem roku poprzedniego z uwagi na sprzedaż magazynu w kwietniu 2022 r. za 13,4 mln zł. Wykluczając tę transakcję strata w 2022 roku wyniosłaby -30 mln zł.

Jak wszystkie przedsiębiorstwa, Natura w 2022 r. odczula wzrost kosztów wynikający z używania mediów oraz zmiany  kursu walut. „Zarząd spółki podjął decyzję o wdrożeniu planów oszczędności w tych obszarach, podjęto renegocjacje czynszów oraz uruchomiono program minimalizacji zużycia energii. Powyższe działania będą kontynuowane w tym roku i przyniosą efekty w 2023 i latach kolejnych” – podaje firma w sprawozdaniu.

Ryzyko utraty płynności przez spółkę związane jest z regulowaniem wymagalnych zobowiązań (spółka spłaciła 75 mln zł kredytu, którego początkowa wartość to 125 mln zł).. W celu poprawy efektywności zarządzania płynnością, Natura w okresach tygodniowych zarządza wielkością zakupów i wydatków w ramach dostępnych środków finansowych.

Drogerie Natura są jedną z najdłużej działających sieci sklepów kosmetycznych na polskim rynku. Według deklaracji, prowadzą około 300 stacjonarnych sklepów. Natura to także sklep internetowy drogerienatura.pl

Czytaj także: Drogerie Natura ruszają z cykliczną akcją promującą najtańsze oferty

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Drogerie
13.11.2025 12:47
Prezes sieci DM z szacunkiem o konkurencie: Był odważnym pionierem, ojcem dyskontów drogeryjnych
Na zdjęciu (od lewej): prezes HDE dr Alexander von Preen, Dirk Rossmann i Christoph WernerJörg Sarbach/Studio Winkler

Christoph Werner, prezes największej niemieckiej sieci drogeryjnej DM, uhonorował w środę w Berlinie Dirka Rossmanna – założyciela drogerii Rossmann – w trakcie Niemieckiego Kongresu Handlu Detalicznego. W ocenie Wernera Dirk Rossmann jest osobą, która znacząco wpłynęła na kształt branży detalicznej w Niemczech i w Europie poprzez dzieło swojego życia, pracowitość, zaangażowanie w ważnych dla ludzi sprawach oraz biznesowe wizjonerstwo.

Prezes DM Drogerie Markt, Christoph Werner, wygłosił mowę pochwalną na cześć swojego konkurenta, który otrzymał nagrodę za całokształt twórczości od Niemieckiej Federacji Handlu Detalicznego (HDE). Werner podszedł do przemówienia bardzo osobiście, ponieważ urodzony w 1946 roku Dirk Rossmann był przyjacielem jego ojca – założyciela DM Götza W. Wernera (1944–2022). 

Nasz laureat [Dirk Rossmann - red.] często bywał u nas w domu i z pasją komentował światowe wydarzenia światowe z subiektywnej perspektywy. Jako dziecko byłem pod ogromnym wrażeniem, ponieważ mój ojciec zwykle powstrzymywał się od wygłaszania takich stwierdzeń w obecności nas, dzieci – wyjaśnił Christoph Werner. 

Werner podkreślił również, że obydwie sieci drogeryjne – DM oraz Rossmann – od wielu lat prowadzą udaną współpracę, której podstawą jest przyjaźń obydwu przedsiębiorców. Przypomniał też, że w przeszłości, gdy powstawały obydwie sieci, ich założyciele byli “młodymi buntownikami, indywidualistami, którzy dzielnie stawiali czoła potężnym sieciom spożywczym, hipermarketom i domom towarowym, będąc nieustannie pod silną presją ze strony branży towarów markowych, gdy dążyli do obniżania cen” –  wyjaśnił prezes DM.

W swoim przemówieniu Christoph Werner przedstawił Dirka Rossmanna jako nieustraszonego pioniera. „Po sukcesie modelu dyskontów spożywczych w latach 60. i dyskusji o tzw. ‘zniesieniu cen odsprzedaży’ jako projekcie reformy polityki handlowej dla produktów drogeryjnych, 17 marca 1972 roku natychmiast otworzył pierwszą w Niemczech drogerię dyskontową. Wyprzedził tym samym przepisy, które weszły w życie dopiero dwa lata później, w połowie 1974 roku” – przypomniał Werner. Chociaż jego ojciec podjął i wdrożył ten pomysł biznesowy w 1973 roku, to Rossmann był pierwszym, który odważnie wkroczył w ten nowy format handlu detalicznego po zniesieniu dotychczasowych ograniczeń. 

image

DM, Rossmann i Müller: jak wielka trójca niemieckich drogerii zdobyła rynek i walczy o klientów?

Werner przypomniał również, że 79-letni Dirk Rossmann jest także odnoszącym sukcesy autorem książek i osobą “pełną inspirujących sprzeczności” i niezwykle ambitną we wszelkich przedsięwzięciach, jakich się podejmuje. [Dirk Rossmann] ‘ma serce po właściwej stronie i dzięki swojemu zaangażowaniu społecznemu jest wzorem do naśladowania dla tego, co stanowi szlachetne oblicze przedsiębiorczości w naszym kraju” – podsumował Christoph Werner.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Drogerie
04.11.2025 12:44
Woolworths Beauty rośnie o 14,7 proc. i rozwija działalność w Afryce Wschodniej
Sklep sieci WoolworthsFlickr

Woolworths Beauty odnotowało w ostatnim roku wzrost sprzedaży o 14,7 proc. w ujęciu rocznym, a liczba klientów korzystających z oferty kosmetycznej sieci przekroczyła milion w Republice Południowej Afryki. Dane te potwierdzają dynamiczny rozwój segmentu beauty w strukturze południowoafrykańskiego detalisty, który coraz śmielej konkuruje z międzynarodowymi graczami branży kosmetycznej.

Sieć wskazuje, że wzrost był napędzany przez rozwój wszystkich głównych kategorii — pielęgnacji skóry, zapachów, makijażu oraz pielęgnacji włosów. Woolworths podkreśla, że skuteczność strategii opiera się na tworzeniu doświadczeń zakupowych i emocjonalnym zaangażowaniu klienta. Przykładem tego podejścia jest cykliczne wydarzenie Summer Escape, które w tym roku odbyło się po raz drugi w Hyde Park w Johannesburgu. Wzięli w nim udział influencerzy, przedstawiciele mediów oraz klienci premium, zaproszeni na ekskluzywny pokaz nowości kosmetycznych.

Podczas wydarzenia zaprezentowano zarówno własną linię WBeauty, oferującą wegańskie i nietestowane na zwierzętach produkty, jak i znane światowe marki, m.in. Fenty Beauty oraz Dior. Dzięki takiej strategii Woolworths umacnia pozycję w segmencie beauty premium, jednocześnie budując wizerunek marki dbającej o zrównoważony rozwój i etyczną produkcję.

Firma rozszerza także działalność poza granice RPA. Jej sklep w Nairobi, zlokalizowany w centrum handlowym Sarit Centre, został przekształcony w regionalny punkt flagowy dla Afryki Wschodniej. Inwestycja ta ma stanowić pierwszy etap szerszej ekspansji na rynki Kenii, Tanzanii i Ugandy, gdzie rosnąca klasa średnia coraz częściej sięga po produkty kosmetyczne z wyższej półki.

Wyniki Woolworths Beauty podkreślają rosnące znaczenie sprzedaży kosmetyków w strukturze afrykańskiego handlu detalicznego. Dynamiczny wzrost, sięgający 14,7 proc. rok do roku, wskazuje, że połączenie strategii doświadczeń zakupowych z regionalną ekspansją może stać się jednym z najważniejszych czynników napędzających rozwój sieci w kolejnych latach.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
16. listopad 2025 13:49