StoryEditor
Drogerie
26.06.2023 00:00

Drogerie Natura zamykają nierentowne sklepy

Drogerie Natura w nowym standardzie, w którym otwierane są nowe sklepy / fot. materiały prasowe
Spółka Natura opublikowała sprawozdanie z działalności za 2022 r. Deklaruje w nim m.in. likwidację nierentownych sklepów. Sieć drogeryjna jest nadal na dużym minusie jeśli chodzi o wyniki finansowe.

Spółka Natura w najnowszym sprawozdaniu finansowym przekazała informacje o kondycji przedsiębiorstwa.

Z raportu wynika, że w 2022 r . trzykrotnie był podwyższany kapitał zakładowy spółki.  Główny udziałowiec –  Corporation of European Pharmaceutical Distributors N.V. – podwyższył kapitał spółki łącznie o 55 mln zł przejmując kolejne udziały i zapewniając jej rentowność.

Zarząd Natury informuje, że w 2022 r. dotkliwe i obciążające było dla niej wycofanie wszystkich produktów zawierających Lilial, którego stosowania zakazano w kosmetykach, a także wycofanie produktów pochodzenia rosyjskiego w związku z najazdem Rosji na Ukrainę.  

Drogerie Natura podjęły decyzję o rozbudowaniu portfolio marek własnych i wprowadzeniu 139 nowych SKU.

Spółka podjęła także decyzję o likwidacji nierentownych sklepów. Pierwsza faza tego planu została rozłożona na lata 2022 -2023. Sieć nie podaje ilu sklepów to dotyczy.

W kolejnych latach Natura chce inwestować w rozwój kompetencji ludzkich poprzez szkolenia i platformy e-learningowe – ma na celu poprawę efektywności i optymalizację procesów.

Zarząd firmy zapewnia, że spółka wdraża nowe technologie, digitalizowane są obszary operacyjne w zakresie e-commerce, procesów w sklepach (kasy samoobsługowe) oraz zarządzania zapasem (WMS/ERP). Ponadto zainwestowano w rozwiązania analizy danych (power BI) na podstawie których podejmowane są strategiczne decyzje.

Natura w roku 2022  osiągnęła wynik EBITDA na poziomie -16,6 mln zł. Jak czytamy w sprawozdaniu, strata była niższa o blisko 1,8 mln zł względem roku poprzedniego z uwagi na sprzedaż magazynu w kwietniu 2022 r. za 13,4 mln zł. Wykluczając tę transakcję strata w 2022 roku wyniosłaby -30 mln zł.

Jak wszystkie przedsiębiorstwa, Natura w 2022 r. odczula wzrost kosztów wynikający z używania mediów oraz zmiany  kursu walut. „Zarząd spółki podjął decyzję o wdrożeniu planów oszczędności w tych obszarach, podjęto renegocjacje czynszów oraz uruchomiono program minimalizacji zużycia energii. Powyższe działania będą kontynuowane w tym roku i przyniosą efekty w 2023 i latach kolejnych” – podaje firma w sprawozdaniu.

Ryzyko utraty płynności przez spółkę związane jest z regulowaniem wymagalnych zobowiązań (spółka spłaciła 75 mln zł kredytu, którego początkowa wartość to 125 mln zł).. W celu poprawy efektywności zarządzania płynnością, Natura w okresach tygodniowych zarządza wielkością zakupów i wydatków w ramach dostępnych środków finansowych.

Drogerie Natura są jedną z najdłużej działających sieci sklepów kosmetycznych na polskim rynku. Według deklaracji, prowadzą około 300 stacjonarnych sklepów. Natura to także sklep internetowy drogerienatura.pl

Czytaj także: Drogerie Natura ruszają z cykliczną akcją promującą najtańsze oferty

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Drogerie
16.12.2025 07:48
Drogerie DM: po miesiącach zapowiedzi rusza sprzedaż OTC online. Farmaceuci protestują
Online pharmacy, on-line chemist‘s shopShutterstock

Sieć drogerii DM będzie oferować od wtorku OTC, czyli leki bez recepty, za pośrednictwem swojego sklepu internetowego. Leki na receptę pozostają wyłączone z tej oferty. Niemiecki związek farmaceutów przestrzega przed niebezpiecznymi pomyłkami, jakie mogą popełnić klienci.

Sieć drogerii DM aptek rozpoczyna sprzedaż online leków bez recepty od wtorku 16 grudnia. Firma podkreśla, że krok ten pozwala na rozszerzenie asortymentu w sklepie internetowym, a leki na receptę nie będą tam dostępne.

Recepty nie mogą być realizowane w DM – zapowiada Christoph Werner, prezes DM, zacytowany przez dziennik “Handelsblatt”.

Leki bez recepty (np. leki przeciwbólowe) będą – zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami sprzed blisko roku – dystrybuowane za pośrednictwem centrum logistycznego w Czechach – informuje Sebastian Bayer, dyrektor zarządzający ds. marketingu i zaopatrzenia DM. 

image

Drogerie DM chcą sprzedawać OTC online, ale najpierw... w Czechach

Mimo że za pośrednictwem strony internetowej drogerii nie będzie można realizować recept, niemiecki związek farmaceutów ostro krytykuje tę decyzję. Zdaniem związku, osoby z problemami zdrowotnymi mogą się pomylić, jeśli rozróżnienie między aptekami a drogeriami nie będzie jasne, a silnie działające (i potencjalnie niebezpieczne) leki powinny być wydawane wyłącznie przez aptekę. W opinii związku leki nie powinny trafiać na rynek za pośrednictwem drogerii “napędzanych marketingiem”. 

Szczególnie w przypadku poważniejszych schorzeń, takich jak alergie, bóle czy przeziębienie, ważne jest kwestionowanie autodiagnoz pacjentów i, w razie wątpliwości, odradzanie im przyjmowania niewłaściwych leków – uważają farmaceuci.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Drogerie
08.12.2025 12:39
Jubileuszowa edycja „Podaruj Misia” – charytatywne misie już w Rossmannie!
Tegoroczna edycja misiów została zaprojektowana przez najmłodszych.Rossmann

Od początku grudnia w drogeriach Rossmann ponownie pojawią się kolorowe, miękkie misie – symbol jednej z najdłużej prowadzonych akcji charytatywnych w Polsce. Tegoroczna, jubileuszowa edycja jest szczególna: po raz pierwszy w 20-letniej historii projektu „Podaruj Misia temu, kogo kochasz, i pomóż tym, którzy potrzebują pomocy” to dzieci zaprojektowały pluszowych bohaterów akcji. Inicjatywa, organizowana wspólnie z Fundacją TVN, od dwóch dekad pokazuje, że pomoc charytatywna może być jednocześnie skuteczna i wzruszająco prosta. W edycji 2025 misie trafią do sprzedaży w cenie 65 zł, wyłącznie w drogeriach Rossmann oraz na stronie rossmann.pl.

Jubileuszowa odsłona akcji to również nowa formuła – do współpracy zaproszono najmłodszych wraz z uznanymi projektantami mody. Jury wybrało cztery zwycięskie dziecięce projekty, które zostały dopracowane z Gosią Baczyńską, Violą Piekut, Dawidem Wolińskim oraz duetem Paprocki&Brzozowski. Dzięki temu powstały cztery unikatowe misie: Milena, Bianka, Adaś i Wajla. Ich młodzi autorzy mieli pełną dowolność w nadawaniu imion i wyborze stylistyki, a profesjonaliści dbali o dobór materiałów oraz finalny wygląd ubranek. Efekt to pluszaki o bardzo różnym charakterze – od balowej elegancji po zimową awangardę.

Każdy z misiów ma własną historię i wizualną tożsamość. Wajla, stworzona przez 7-letnią Kasię z Siemianowic Śląskich, to przywodząca na myśl księżniczkę misia w jasnoróżowej sukience z tiulem i kwiatkami. Bianka, zaprojektowana przez 14-letnią krakowiankę, łączy modowy look z zimową stylistyką dzięki czerwonym akcentom i plisowanej dżinsowej spódniczce. Adaś – owoc współpracy 7-letniej Laury z Dawidem Wolińskim – nawiązuje do munduru dziadka do orzechów, jednak w nowoczesnej, minimalistycznej formie. Ostatnia z czwórki, Milena, autorstwa 13-letniej projektantki z Tarnowa, utrzymana jest w estetyce świątecznej magii i przypomina czarodziejkę-cukierniczkę w charakterystycznym czerwono-czarno-białym stroju.

Dochód ze sprzedaży misiów zasili cele związane z ochroną zdrowia najmłodszych. Rossmann przeznaczy wpływy m.in. na rozbudowę i remont Kliniki Neurologii i Neurochirurgii Instytutu CZMP w Łodzi – placówki, która rocznie przyjmuje blisko 3 tys. młodych pacjentów. W ramach programu „Pomagamy jak umiemy” wartość wsparcia zwiększono z 15 do 20 mln zł, aby sfinansować zarówno wyposażenie klinik, jak i budowę Laboratorium Chodu – nowoczesnej przestrzeni diagnostyczno-terapeutycznej. Równolegle Fundacja TVN, która od ponad 20 lat finansuje leczenie i rehabilitację dzieci oraz zakup specjalistycznego sprzętu, przypomina, że do tej pory jej programem wsparcia objęto już ponad 30 tys. najmłodszych.

Jubileuszowe misie – Milena, Bianka, Adaś i Wajla – pojawią się w sprzedaży na początku grudnia. Każdy zakup to nie tylko świąteczny prezent, lecz także realny wkład w poprawę warunków leczenia dzieci w całej Polsce. Dzięki zaangażowaniu klientów i partnerów akcji „Podaruj Misia” od dwóch dekad pozostaje jednym z najbardziej rozpoznawalnych projektów charytatywnych w kraju, a tegoroczna, 20. edycja wzmacnia jej wymiar społeczny poprzez udział młodych twórców.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
17. grudzień 2025 18:55