StoryEditor
Drogerie
19.12.2017 00:00

Natura przyspiesza z projektem agencyjnym i franczyzowym

Do połowy 2018 r. sieć Natura planuje zakończyć proces remodelingu swoich drogerii. To szybciej niż wstępnie planowano. W związku z tym sieć przyspieszy też z uruchamianiem sklepów w dotychczasowym modelu agencyjnym oraz zaproponuje nowy model franczyzowy. Dzięki nim Natura chce znacząco zwiększyć udziały w rynku drogeryjnym i umocnić swoją pozycję wicelidera w Polsce.

W ramach programu Smart placówki Natury przechodzą renowację wnętrz, są odnawiane i unowocześniane. Remodelingi mają na celu dopasowanie przestrzeni drogerii do potrzeb lokalnych klientów i robienie zakupów w większym komforcie. W tym roku zmodernizowanych zostało ponad 200 drogerii, w tym 100 drogerii jest już w nowym koncepcie Smart. Program Smart to jednak nie tylko nowa identyfikacja wizualna. Zgodnie z zapowiedziami z początku 2017 r. Natura równocześnie intensywnie pracuje nad wdrażaniem nowych kategorii, prawidłowym zatowarowaniem sklepów, ciekawszą ofertą i szybszą rotacją.

Natura nie jest jednolita w swojej strukturze. Pod jej szyldem występują sklepy od 50 do 300 mkw., położone w różnych lokalizacjach, dużych i najmniejszych miastach, przy ulicach i w centrach handlowych. – Traktujemy to jako swoją przewagę konkurencyjną, ponieważ dzięki temu znamy specyfikę różnych rynków. W naszej sieci dwie trzecie placówek ma lokalizacje uliczne, a tego typu drogerie prowadzą też głównie detaliści, których będziemy chcieli zaprosić do współpracy pod szyldem Natury – mówi Monika Nowakowska, wiceprezes spółki Natura ds. commercial.

Drogerie Natura są podzielone na 6 podstawowych formatów sklepów. – Bierzemy pod uwagę lokalizację oraz powierzchnię placówek, otoczenie konkurencyjne, potencjał zakupowy lokalnych konsumentów i do tych parametrów dobieramy asortyment, by zapewnić jak najlepszy poziom rotacji w sklepach. W tym roku zmierzyliśmy wszystkie parametry i wiemy przy jakich jesteśmy w stanie osiągnąć najwyższe wskaźniki wzrostu i rentowności – zapewnia Monika Nowakowska.

W sieci Natura działa 280 drogerii. 26 to sklepy agencyjne, ale w przyszłości ma ich być więcej. W 2018 r. do sieci mają także dołączyć placówki franczyzowe. Sieć już prowadzi rozmowy z kolejnymi partnerami. – Obecnie zainteresowanie modelem agencyjnym jest większe z uwagi na atrakcyjne warunki przystąpienia do sieci. Nawet osoby mające doświadczenie we franczyzie często decydują się ostatecznie na model agencyjny. Jesteśmy jedyną siecią drogeryjną, która posiada model agencyjny – mówi Monika Nowakowska. (kb)

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Drogerie
14.10.2025 21:41
Adam Kołodziejczyk, Natura: Konkurencja na polskim rynku drogeryjnym jest mocna [FBK 2025]
2025.09.16 Warszawa, n/z Adam Kołodziejczyk prezes drogerii Natura fot. Piotr Waniorek/zelaznastudio.plPiotr Waniorek/zelaznastudio.pl

Polski rynek drogeryjny należy do najbardziej konkurencyjnych w Europie. Funkcjonują na nim niemal wszyscy najwięksi gracze europejscy, a jego atrakcyjność przyciąga kolejnych. Rossmann skutecznie zbudował dominującą pozycję, podczas gdy sieci takie jak DM dopiero rozwijają swoją obecność i szukają sposobu na zdobycie udziałów rynkowych – mówi Adam Kołodziejczyk, prezes drogerii Natura i gość Forum Branży Kosmetycznej 2025.

Jak przyznaje Adam Kołodziejczyk w wywiadzie udzielonym Wiadomościom Handlowym, podstawowym zadaniem jego i jego zespołu jest transformacja Natury i doprowadzenie spółki do progu rentowności. – Równocześnie pracujemy nad tym, aby firma była gotowa na kolejny etap rozwoju i mogła być z sukcesem rozwijana przez przyszłego właściciela. To jest moje główne wyzwanie i cel strategiczny – podkreśla Adam Kołodziejczyk.

Adam Kołodziejczyk, prezes sieci drogerii Natura, weźmie udział w debacie "Big & Beautiful Retail. Przyszłe silniki wzrostu rynku kosmetycznego w Polsce i na świecie", jaka odbędzie się już 16 października podczas Forum Branży Kosmetycznej 2025 w Warszawie. 

Kliknij tutaj, aby sprawdzić agendę, a tutaj, żeby zarejestrować się na to wydarzenie.

Konkurencja jest ostra?

Polski rynek drogeryjny należy do najbardziej konkurencyjnych w Europie. Funkcjonują na nim niemal wszyscy najwięksi gracze europejscy, a jego atrakcyjność przyciąga kolejnych. Rossmann skutecznie zbudował dominującą pozycję, podczas gdy sieci takie jak DM dopiero rozwijają swoją obecność i szukają sposobu na zdobycie udziałów rynkowych.

Potencjał polskiego rynku wciąż nie został wyczerpany – ze względu na jego skalę i dynamikę rozwoju należy się spodziewać, że kolejne sieci drogeryjne będą zainteresowane wejściem i konkurowaniem o lojalność polskiego konsumenta.

Polska to jeden z najszybciej rosnących rynków w Europie, z populacją blisko 38 mln konsumentów i średnim wzrostem PKB na poziomie około 3 proc.

Co istotne, nie doświadczyliśmy jego spadku od ponad dwóch dekad i to wyróżnia Polskę na tle wielu gospodarek europejskich. Sprawia też, że stanowimy wyjątkowo atrakcyjne miejsce do inwestycji w sektorze drogeryjnym.

Dominacja Rossmanna oraz rozwój takich sieci jak Hebe powodują, że prosta replikacja ich modeli biznesowych nie ma sensu. Nowi gracze, którzy chcą z sukcesem wejść na rynek, muszą zaproponować unikatowy koncept – czy to w zakresie asortymentu, doświadczenia zakupowego, czy obsługi określonej grupy docelowej. Tylko dzięki jasno zdefiniowanej propozycji wartości, budowaniu lojalności i temu ciągłemu „zachwycaniu klienta” można zdobyć trwałą pozycję na polskim rynku drogeryjnym.

Czy jest jeszcze miejsce na tym rynku?

Moim zdaniem jeszcze jest. To bardzo chłonny i dynamicznie rozwijający się rynek, jednak niezwykle konkurencyjny. Kluczowe jest znalezienie własnej niszy i wyróżnika – nie chodzi o powielanie istniejących modeli, ale o zaoferowanie konsumentowi czegoś nowego i wartościowego. Właśnie w tym obszarze widzę szansę dla kolejnych graczy.

Jaki pan ma pomysł na Naturę?

Nad tym projektem spędziłem pierwsze sześć miesięcy pracy w Naturze. Pierwsze trzy miesiące to był dla mnie czas intensywnego poznawania firmy – szczegółów jej funkcjonowania i realnej sytuacji, w jakiej się znajdowała. Równolegle, wspólnie z zespołem, zaczęliśmy tworzyć ogólną strategię zmian. Potem przyszło kolejne wyzwanie – w następnych trzech miesiącach trzeba było tę strategię przełożyć na konkretne działania, które realnie wpłyną na codzienne funkcjonowanie sieci.

Całość rozmowy z Adamem Kołodziejczykiem można znaleźć tutaj:

image

Adam Kołodziejczyk, Natura: Cel 300 sklepów w perspektywie pięciu lat jest realny [WYWIAD]

Powyższy wywiad w pierwszej kolejności opublikowany został w nr 5/2025 magazynu "Wiadomości Handlowe".

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Drogerie
14.10.2025 16:48
The Body Shop wraca na rynek amerykański po restrukturyzacji
Sklep The Body Shop w Londynie.Edwardx, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Po ponad roku od ogłoszenia upadłości w Wielkiej Brytanii, marka The Body Shop ponownie pojawia się na amerykańskim rynku. Po zamknięciu wszystkich sklepów stacjonarnych w USA w marcu 2024 r., sieć zdecydowała się na powrót w formule cyfrowej – poprzez Amazon oraz własny sklep internetowy w Stanach Zjednoczonych – poinformował serwis WWD.

Proces upadłości rozpoczął się w lutym 2024 r., kiedy to The Body Shop weszła w tzw. administrację, czyli brytyjski odpowiednik bankructwa. W tym czasie zamknięto szereg placówek w Europie i Ameryce Północnej, co miało na celu ograniczenie kosztów i stabilizację działalności. W ramach restrukturyzacji sprzedano również 113 brytyjskich sklepów marki.

Nowym właścicielem została grupa inwestycyjna Auréa Group, której współzałożycielem jest Mike Jatania. To on stanął na czele konsorcjum, które we wrześniu 2024 r. przejęło nie tylko sieć w Wielkiej Brytanii, ale także aktywa The Body Shop w Australii i Ameryce Północnej. Wcześniej, w listopadzie 2023 r., firmę za 257,8 mln dolarów nabył fundusz Aurelius, jednak nie utrzymał jej w swoim portfelu inwestycyjnym.

Jak podkreślił Jatania w rozmowie z WWD, marka przeszła proces stabilizacji operacyjnej, uproszczenia struktur i ponownego zdefiniowania swojej tożsamości. – „Skupiliśmy się na tym, co czyni The Body Shop wyjątkowym: etycznych, wysokiej jakości produktach i pozytywnym wpływie społecznym” – powiedział prezes.

Obecnie strategia The Body Shop w USA koncentruje się na kanale online, jednak firma rozważa w przyszłości szerszą dystrybucję detaliczną. Jak zapowiada Jatania, decyzje będą oparte na możliwościach „zrównoważonego i rentownego wzrostu” oraz dopasowane do zmieniających się nawyków zakupowych konsumentów – przede wszystkim pokolenia X i milenialsów, które nadal darzą markę dużym sentymentem.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
15. październik 2025 04:52