StoryEditor
Drogerie
19.12.2017 00:00

Natura przyspiesza z projektem agencyjnym i franczyzowym

Do połowy 2018 r. sieć Natura planuje zakończyć proces remodelingu swoich drogerii. To szybciej niż wstępnie planowano. W związku z tym sieć przyspieszy też z uruchamianiem sklepów w dotychczasowym modelu agencyjnym oraz zaproponuje nowy model franczyzowy. Dzięki nim Natura chce znacząco zwiększyć udziały w rynku drogeryjnym i umocnić swoją pozycję wicelidera w Polsce.

W ramach programu Smart placówki Natury przechodzą renowację wnętrz, są odnawiane i unowocześniane. Remodelingi mają na celu dopasowanie przestrzeni drogerii do potrzeb lokalnych klientów i robienie zakupów w większym komforcie. W tym roku zmodernizowanych zostało ponad 200 drogerii, w tym 100 drogerii jest już w nowym koncepcie Smart. Program Smart to jednak nie tylko nowa identyfikacja wizualna. Zgodnie z zapowiedziami z początku 2017 r. Natura równocześnie intensywnie pracuje nad wdrażaniem nowych kategorii, prawidłowym zatowarowaniem sklepów, ciekawszą ofertą i szybszą rotacją.

Natura nie jest jednolita w swojej strukturze. Pod jej szyldem występują sklepy od 50 do 300 mkw., położone w różnych lokalizacjach, dużych i najmniejszych miastach, przy ulicach i w centrach handlowych. – Traktujemy to jako swoją przewagę konkurencyjną, ponieważ dzięki temu znamy specyfikę różnych rynków. W naszej sieci dwie trzecie placówek ma lokalizacje uliczne, a tego typu drogerie prowadzą też głównie detaliści, których będziemy chcieli zaprosić do współpracy pod szyldem Natury – mówi Monika Nowakowska, wiceprezes spółki Natura ds. commercial.

Drogerie Natura są podzielone na 6 podstawowych formatów sklepów. – Bierzemy pod uwagę lokalizację oraz powierzchnię placówek, otoczenie konkurencyjne, potencjał zakupowy lokalnych konsumentów i do tych parametrów dobieramy asortyment, by zapewnić jak najlepszy poziom rotacji w sklepach. W tym roku zmierzyliśmy wszystkie parametry i wiemy przy jakich jesteśmy w stanie osiągnąć najwyższe wskaźniki wzrostu i rentowności – zapewnia Monika Nowakowska.

W sieci Natura działa 280 drogerii. 26 to sklepy agencyjne, ale w przyszłości ma ich być więcej. W 2018 r. do sieci mają także dołączyć placówki franczyzowe. Sieć już prowadzi rozmowy z kolejnymi partnerami. – Obecnie zainteresowanie modelem agencyjnym jest większe z uwagi na atrakcyjne warunki przystąpienia do sieci. Nawet osoby mające doświadczenie we franczyzie często decydują się ostatecznie na model agencyjny. Jesteśmy jedyną siecią drogeryjną, która posiada model agencyjny – mówi Monika Nowakowska. (kb)

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Drogerie
04.08.2025 09:11
Hebe podsumowuje I. półrocze: sieć ma w Polsce 382 drogerie, a sprzedaż – wzrosła
Hebe prowadzi swoje drogerie także poza Polską: dwie działają na Słowacji, a cztery - w CzechachHebe LinkedIn

Sieć Hebe, należąca do Jeronimo Martins, podała wyniki za I półrocze bieżącego roku. Wynika z nich, że sprzedaż w tym okresie była o 7,3 proc. wyższa (w walucie lokalnej), niż rok wcześniej. Tzw. sprzedaż porównywalna wzrosła o 1,3 proc. Jeśli chodzi o sklepy stacjonarne sieci, w Polsce funkcjonują 382 drogerie Hebe, w Czechach 4, a na Słowacji – 2.

Hebe udało się osiągnąć od stycznia do końca czerwca 2025 roku przychody ze sprzedaży na poziomie 297 mln euro. To wzrost względem pierwszego półrocza 2024 r. o 9,4 proc. W drugim kwartale br. sprzedaż Hebe w walucie lokalnej wzrosła o 6,2 proc. (wzrost LfL wyniósł 0,7 proc.). Sprzedaż wyrażona w euro sięgnęła 152 mln (wzrost o 7,2 proc. w zestawieniu z tym samym kwartałem rok wcześniej).

Marża EBITDA wyniosła 6,2 proc., wobec 7,3 proc. w pierwszych sześciu miesiącach 2024 roku. EBITDA Hebe spadła w pierwszym półroczu 2025 o 7 proc. (o 8,8 proc. w walucie lokalnej). 

Spadek marży EBITDA sieć uzasadnia "presją koniecznych inwestycji cenowych mających na celu utrzymanie znaczenia na rynku, który stał się znacząco bardziej konkurencyjny". W drugim kwartale sieć dostosowała swoją strategię handlową i wzmocniła program efektywności oraz ograniczania kosztów tak, aby chronić marże – wskazuje Jeronimo Martins, właściciel Hebe, w opublikowanym 1 sierpnia raporcie.

"Hebe w pierwszej połowie tego roku zareagowało zwiększoną asertywnością cenową na nasilającą się konkurencję, mierząc się z wyzwaniem prowadzenia działalności przy znaczącej deflacji w swoim koszyku. Sieć pracuje nad wzmocnieniem dyscypliny kosztowej i zarządzaniem presją na marże, która z tego wynika" – wyjaśnia Jeronimo Martins.  

Właściciel podał również, że drogerie Hebe kontynuują "selektywną ekspansję" sieci w naszym kraju, a plany na 2025 rok mówią o otwarciu ok. 30 nowych sklepów. Kanał e-commerce Hebe ma nadal pozostawać "centralnym elementem strategii wzrostu i internacjonalizacji".

Zobacz też: Nowy rozdział Veoli Botanica – marka poszerza dystrybucję w Hebe

Od stycznia do końca czerwca Hebe otworzyło w Polsce 9 drogerii. Jedna placówka została w tym czasie otwarta w Czechach. W sumie na koniec I. półrocza 2025 w Polsce funkcjonują 382 drogerie w Polsce, cztery w Czechach i dwie na Słowacji.

Więcej na ten temat: Hebe otworzyło drugą drogerię na Słowacji

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Drogerie
24.07.2025 10:42
Balea obchodzi 30. urodziny. To najpopularniejsza marka własna drogerii DM
Marka Balea zadebiutowała na rynku niemieckim w 1995 roku produktami do kąpieli i pielęgnacjiDM drogerie

W drogeriach DM do końca lipca będzie trwało wielkie świętowanie 30. urodzin marki Balea. Balea to najpopularniejszy brand DM, który bardzo szybko docenili także polscy konsumenci – a świadczą o tym tzw. topki we wszystkich kanałach sprzedaży drogerii. Balea to obecnie ponad 600 produktów w kilkudziesięciu kategoriach. Z okazji urodzin marki w aplikacji DM na klientów czekają kupony: aż 20 proc. rabatu na wszystkie artykuły marki do pielęgnacji włosów i ciała.

Balea debiutowała na rynku niemieckim w 1995 roku produktami do kąpieli i pielęgnacji. Marka szybko rozwijała się i już w 2009 roku wprowadzono do sprzedaży serię do włosów Balea Professional, a zaledwie rok później – oferta została wzbogacona o serię Balea Med, dedykowaną pielęgnacji szczególnie wrażliwej skóry. 

Oferta Balea to prawdziwe bogactwo, w którym każdy znajdzie coś dla siebie. Wymienić można tu np. serię Balea Q10, Beauty Effect z kwasem hialuronowym, linię Beauty Therapy, która obejmuje produkty intensywnie napinające i ujędrniające skórę. Bogatą, odżywczą pielęgnację zapewnia skórze po 45. roku życia seria produktów Balea Vital, z kolei produkty z serii Balea Hautrein powstały jako odpowiedź na szczególne potrzeby skóry z niedoskonałościami, seria Porenfein głęboko oczyszcza i wygładza pory, poprawiając wygląd skóry.

Dziś Balea to szeroki wybór produktów do kompleksowej pielęgnacji. Oferta jest tak różnorodna, jak potrzeby klientów, dlatego w DM można znaleźć kosmetyki do skóry młodej, dojrzałej, wrażliwej i normalnej; do twarzy, ciała i włosów. Dla kobiet i mężczyzn, nie brakuje dezodorantów i antyperspirantów, a nawet produktów do depilacji, czy akcesoriów – mówią Barbara Schmehl i Grzegorz Gerus, Dyrektorowie Obszaru Marketingu i Zakupów DM w Polsce

Zobacz też: Marcin Detko, Drogerie DM: Do końca roku chcemy mieć około 80 sklepów

Jesteśmy dumni, że wreszcie także polskim klientom możemy zaoferować produkty wysokiej jakości, dostępne na niemieckim rynku od już od 30 lat, które są jednocześnie przystępne cenowo. I nie bez powodu o jakości mówimy na pierwszym miejscu, bo jest dla nas priorytetem. Składają się na nią starannie dobrane receptury i surowe kontrole. Dzięki temu produkty Balea na rodzimym rynku regularnie otrzymują najwyższe oceny w testach porównawczych i niezmiennie cieszą się uznaniem klientów

 – dodają Barbara Schmehl i Grzegorz Gerus.

Obecnie w portfolio drogerii DM znajduje się 29 marek własnych, w tym alverde NATURKOSMETIK, babylove, Balea, czy dmBio, co daje łącznie około 8 tys. produktów. 

Warto podkreślić, że w czasach rosnących cen żywności i innych dóbr codziennego użytku to właśnie marki własne zyskują na popularności, co pokazuje wynik badania Private Label Monitor 2025*, opracowanego przez instytut badań rynku Ipsos we współpracy z Lebensmittel Zeitung. Zgodnie z opublikowanymi wynikami badania, marki DM cieszą się szczególnie wysokim poziomem zaufania wśród konsumentów i należą do „mistrzów jakości”, przede wszystkim właśnie robią wrażenie na respondentach najlepszym stosunkiem jakości do ceny. W segmencie drogerii, DM i jej marki zajęły pierwsze miejsce w kategorii zadowolenia klientów pod względem jakości i ceny

Według Private Label Monitor* zaufanie konsumentów do marek własnych ogólnie rośnie. 73 proc. respondentów (rok poprzedni: 69 proc.) ocenia je jako równie godne zaufania jak marki producentów.

Z okazji 30-lecia marki Balea drogeria DM przygotowała specjalna kampanię, która potrwa do 31 lipca w wybranych kanałach własnych DM. W ramach kampanii klienci mogą aktywować kupon w aplikacji DM z 20 proc. rabatem na artykuły Balea do pielęgnacji włosów i ciała. Kupon jest ważny od 1 do 31 lipca 2025 roku i można go zrealizować jednorazowo, na dowolną liczbę artykułów. 

Zobacz też: W Warszawie działa już piąta drogeria DM. Byliśmy na jej otwarciu! [FOTORELACJA]

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
08. sierpień 2025 00:48