StoryEditor
Drogerie
18.01.2022 00:00

Szykuje się duża transakacja na drogeryjnym rynku w Rosji

Sieć Magnit rozważa zakup drogerii Улыбка радуги (Ułybka Raduga – Tęczowy Uśmiech) – donosi agencja Interfax. Według niej największy detalista przeprowadza due diligence aktywów trzeciej – pod względem udziałów w rynku drogeryjnym – sieci.

Улыбка радуги działa w segmencie drogerii i prowadzi sklepy z artykułami higieny osobistej i domowej (perfumy, kosmetyki, chemia gospodarcza itp.). Sieć sam siebie określa jako największego sprzedawcę detalicznego w segmencie drogerii na północnym zachodzie i w regionie Wołgi oraz drugiego co do wielkości w całej Rosji. Zrzesza około 1 tys. sklepów o powierzchni ponad 100 tys. mkw. w 27 regionach Rosji.

Natomist Magnit jest liderem rynku drogeryjnego w Rosji. Detalista rozwija swoją sieć pod marką Magnit Cosmetic od 2010 roku i jest obecnie największym graczem w tym segmencie (na koniec września 2021 r. sieć zrzeszała 6 714 sklepów). Na koniec 2020 roku przychody sieci wzrosły o 22,4 proc., osiągając 134,3 mld rubli.

Magnit jest też największym sprzedawcą detalicznym w Rosji pod względem liczby sklepów i drugim największym pod względem przychodów. Na koniec września sieć prowadziła 25 315 sklepów. Przychody Magnit za dziewięć miesięcy 2021 r. wzrosły o 14,4 proc., do 1,31 bln rubli.

Detalista jest wyjątkowo aktywny w fuzjach i przejęciach. Jednak dotychczasowe zainteresowania firmy były skoncentrowane na segmencie żywności specjalistycznej. W 2021 roku dokonała ona największej transakcji na rosyjskim rynku handlu detalicznego, kupując Dixy Group (2477 sklepów) za 97 miliardów rubli.

W ostatnich latach Magnit aktywnie zawierał też transakcje zakupu praw do najmu lokali regionalnych sieci. W 2020 roku nabył długoterminowe prawa najmu 89 sklepów Euroros w obwodzie murmańskim i 77 sklepów Intertorg (większość działających pod marką Radezh w Wołgogradzie i okolicach) oraz 56 sklepów Edelweiss w Kazaniu.

Zakup drogerii Улыбка радуги pozwoli sieci Magnit umocnić swoją pozycję w segmencie artykułów higieny osobistej i chemii domowej, a także rozszerzyć swoją obecność w regionie moskiewskim, na północnym zachodzie i w regionie Wołgi.

Rynek kosmetyczno-drogeryjny w Rosji, według INFOLine, pod wpływem kryzysu z powodu pandemii zmniejszył się w 2020 roku o 7,5 proc. I choć dane za 2021 r. nie są jeszcze dostępne to również w tym okresie szereg czynników miało negatywny wpływ na wartość rynku. Jednocześnie detaliści, których portfolio produktowe jest zdominowane przez produkty drogeryjne kontynuowali aktywny wzrost organiczny. Magnit Cosmetic zwiększył liczbę sklepów o 10 proc. w 2020 r. do 6183 tys., a Улыбка радуги o 7 proc., do 900.

Liderem rynku kosmetyków i drogerii w Rosji jest Magnit Cosmetic z 21 proc. udziałem w 2020 roku, a następnie sieć L'Etoile (11,7 proc.). Udziały innych sieci nie przekraczają 10 proc.: Улыбка радуги miał 5,57 proc. rynku, sklep internetowy Wildberries – 5 proc., a sieć Rive Gauche – 4,75 proc.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Wywiady
10.06.2025 15:38
Marcin Detko, Drogerie DM: Do końca roku chcemy mieć około 80 sklepów
Marcin Detko, Dyrektor Obszaru Ekspansji w Polsce Drogerii DMDM mat.pras.

Jak wygląda rozwój sieci Drogerii DM w Polsce oraz plany ekspansji? W których regionach kraju znajdziemy najwięcej sklepów tej sieci i jak wyglądają plany DM odnośnie stolicy? Na pytania redakcji Wiadomości Kosmetycznych odpowiada Marcin Detko, Dyrektor Obszaru Ekspansji w Polsce Drogerii DM.

Piąty sklep DM, otwarty niedawno w Warszawie, traktuję jako mini-jubileusz w stolicy. Jest to jednocześnie 58 placówka sieci w Polsce. Proszę powiedzieć, jak wygląda ta "geografia" kolejnych otwarć? Czy nadal najwięcej drogerii będzie otwieranych w Polsce Zachodniej?

W 2022 roku, gdy wchodziliśmy do Polski, rzeczywiście koncentrowaliśmy się przede wszystkim na południu. To była naturalna konsekwencja tego, że nasze biura, tzw. homebase, mieści się we Wrocławiu, a my pracujemy w zespole międzynarodowym i wiele koleżanek i kolegów na co dzień mieszka w Niemczech. Był to także niezbędny etap do tego, by codziennie osobiście “dopieszczać” nasze sklepy, zadbać o ich wysoki poziom i postawić wysoko poprzeczkę. 

Teraz swobodnie i z mocnym przekonaniem dobrze wykonanej pracy rozwijamy się w kolejnych regionach. Konsekwentnie umacniamy się także w Polsce Centralnej i Zachodniej. Jak już wcześniej mówiliśmy, szczególnym rynkiem w naszej strategii, poza stolicą, pozostaje Łódź, gdzie wkrótce pojawią się nowe placówki. 

Oczywiście nadal też będziemy się umacniać we Wrocławiu, gdzie do końca roku ma działać aż dziewięć sklepów.

Czy planujecie pojawienie się w jakimś nowym regionie Polski, gdzie was jeszcze nie ma?

Przede wszystkim Poznań będzie takim miastem, w którym jeszcze w tym roku zaznaczymy naszą obecność.

Jakie są dalsze plany co do rozwoju w Warszawie? Ile drogerii będziecie chcieli mieć tu docelowo, przynajmniej patrząc z perspektywy 2025 roku?

Bardzo intensywnie pracujemy nad kolejnymi lokalizacjami w stolicy i zapewniamy, że to nie jest nasze ostatnie słowo, dopiero nabieramy tempa. Na tym etapie jest jednak za wcześnie, żeby mówić o konkretach. Będziemy o nich informować, jak tylko zamkniemy stosowne formalności.

Zobacz też: W Warszawie działa już piąta drogeria DM. Byliśmy na jej otwarciu! [FOTORELACJA]

Ile zakładacie otwarć do końca tego roku?

Do końca roku chcemy mieć około 80 sklepów, ta liczba oczywiście jest uzależniona od wielu czynników zewnętrznych, na które nie mamy wpływu, ale ze swojej strony jesteśmy gotowi, by dowieźć ten wynik. Już dziś podpisanych mamy kilkadziesiąt umów na kolejne dwa lata i codziennie zespół ekspansji pracuje nad nowymi.

Jakiej wielkości miejscowości preferujecie, jeśli chodzi o nowe lokalizacje? I czy ilość Rossmannów, operujących w okolicy, ma znaczenie?

Kierujemy się przede wszystkim potencjałem handlowym danej lokalizacji, a wielkość miejscowości ma tu drugo-, a nawet i trzeciorzędne znaczenie. Najchętniej szukamy miejsc w pobliżu operatorów spożywczych i z wygodnymi parkingami. Interesują nas parki handlowe, centra handlowe, gdzie nasze sklepy zostały dobrze przyjęte, jak np. w Pasażu Grunwaldzkim we Wrocławiu. Ważną rolę odgrywa także powierzchnia – utrzymanie jej na poziomie ok. 600 mwk. pozwala nam zachować odpowiednio wysoki standard wyposażenia sklepu, który wynika z naszej klientocentrycznej filozofii w podejściu do budowania całego doświadczenia zakupowego.

Nie boimy się konkurencji w bliskim sąsiedztwie, wierzymy, że wciąż jest miejsce dla kolejnego gracza na polskim rynku. Oczywiście to jest jakiś rodzaj wyzwania, ale zastanówmy się, o ile prościej będzie dla klienta zdecydować, w którym sklepie woli robić zakupy, jeśli kryterium wyboru będzie realna przewaga konkurencyjna, a nie nasycenie sklepów jednej marki w okolicy?

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Drogerie
30.05.2025 13:36
"Remontujemy drogerie w całej Polsce"; nawet 400 remontów i 160 nowych drogerii Rossmann w 2025 roku
Wiosenne porządki w drogeriach Rossmann?Agata Grysiak

Remonty i nowe otwarcia wpisują się w szerszy trend transformacji handlu stacjonarnego, w którym rosnąca rola estetyki, komfortu zakupów oraz efektywnego układu przestrzennego staje się równie ważna jak oferta produktowa. Modernizacje mają na celu poprawę doświadczenia konsumenckiego i zwiększenie efektywności sprzedaży, co w przypadku sieci o tak dużej skali działania jak Rossmann, może przynieść wymierne efekty finansowe.

Sieć drogerii Rossmann zapowiedziała szeroko zakrojony program modernizacji swoich sklepów w całej Polsce. Jak przekazała w rozmowie z Business Insider Polska rzeczniczka prasowa firmy, Agata Nowakowska, w 2025 roku planowane są remonty oraz drobniejsze inwestycje w aż 300–400 placówkach. Klienci muszą liczyć się z tym, że niektóre drogerie będą chwilowo zamknięte, ponieważ prace obejmują m.in. wymianę regałów, oświetlenia, płytek oraz odnowienie wystroju wnętrz.

Równolegle z modernizacją istniejących punktów, Rossmann planuje dynamiczną ekspansję. Tylko w 2025 roku sieć chce otworzyć 160 nowych drogerii na terenie Polski. Taki wzrost oznacza nie tylko umocnienie pozycji rynkowej marki, ale też zwiększenie jej obecności w mniejszych miastach i dzielnicach większych aglomeracji.

Obecnie Rossmann dysponuje w Polsce niemal 2 tysiącami placówek, co czyni go zdecydowanym liderem w segmencie drogeryjnym. Dla porównania, konkurencyjna sieć Hebe posiada ok. 360 sklepów, a dm – zaledwie 55. Skala inwestycji Rossmanna pokazuje, że firma nie tylko chce utrzymać dominującą pozycję, ale także dostosować swoje placówki do zmieniających się oczekiwań klientów.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
11. czerwiec 2025 03:37