StoryEditor
Drogerie
18.01.2022 00:00

Szykuje się duża transakacja na drogeryjnym rynku w Rosji

Sieć Magnit rozważa zakup drogerii Улыбка радуги (Ułybka Raduga – Tęczowy Uśmiech) – donosi agencja Interfax. Według niej największy detalista przeprowadza due diligence aktywów trzeciej – pod względem udziałów w rynku drogeryjnym – sieci.

Улыбка радуги działa w segmencie drogerii i prowadzi sklepy z artykułami higieny osobistej i domowej (perfumy, kosmetyki, chemia gospodarcza itp.). Sieć sam siebie określa jako największego sprzedawcę detalicznego w segmencie drogerii na północnym zachodzie i w regionie Wołgi oraz drugiego co do wielkości w całej Rosji. Zrzesza około 1 tys. sklepów o powierzchni ponad 100 tys. mkw. w 27 regionach Rosji.

Natomist Magnit jest liderem rynku drogeryjnego w Rosji. Detalista rozwija swoją sieć pod marką Magnit Cosmetic od 2010 roku i jest obecnie największym graczem w tym segmencie (na koniec września 2021 r. sieć zrzeszała 6 714 sklepów). Na koniec 2020 roku przychody sieci wzrosły o 22,4 proc., osiągając 134,3 mld rubli.

Magnit jest też największym sprzedawcą detalicznym w Rosji pod względem liczby sklepów i drugim największym pod względem przychodów. Na koniec września sieć prowadziła 25 315 sklepów. Przychody Magnit za dziewięć miesięcy 2021 r. wzrosły o 14,4 proc., do 1,31 bln rubli.

Detalista jest wyjątkowo aktywny w fuzjach i przejęciach. Jednak dotychczasowe zainteresowania firmy były skoncentrowane na segmencie żywności specjalistycznej. W 2021 roku dokonała ona największej transakcji na rosyjskim rynku handlu detalicznego, kupując Dixy Group (2477 sklepów) za 97 miliardów rubli.

W ostatnich latach Magnit aktywnie zawierał też transakcje zakupu praw do najmu lokali regionalnych sieci. W 2020 roku nabył długoterminowe prawa najmu 89 sklepów Euroros w obwodzie murmańskim i 77 sklepów Intertorg (większość działających pod marką Radezh w Wołgogradzie i okolicach) oraz 56 sklepów Edelweiss w Kazaniu.

Zakup drogerii Улыбка радуги pozwoli sieci Magnit umocnić swoją pozycję w segmencie artykułów higieny osobistej i chemii domowej, a także rozszerzyć swoją obecność w regionie moskiewskim, na północnym zachodzie i w regionie Wołgi.

Rynek kosmetyczno-drogeryjny w Rosji, według INFOLine, pod wpływem kryzysu z powodu pandemii zmniejszył się w 2020 roku o 7,5 proc. I choć dane za 2021 r. nie są jeszcze dostępne to również w tym okresie szereg czynników miało negatywny wpływ na wartość rynku. Jednocześnie detaliści, których portfolio produktowe jest zdominowane przez produkty drogeryjne kontynuowali aktywny wzrost organiczny. Magnit Cosmetic zwiększył liczbę sklepów o 10 proc. w 2020 r. do 6183 tys., a Улыбка радуги o 7 proc., do 900.

Liderem rynku kosmetyków i drogerii w Rosji jest Magnit Cosmetic z 21 proc. udziałem w 2020 roku, a następnie sieć L'Etoile (11,7 proc.). Udziały innych sieci nie przekraczają 10 proc.: Улыбка радуги miał 5,57 proc. rynku, sklep internetowy Wildberries – 5 proc., a sieć Rive Gauche – 4,75 proc.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Drogerie
12.02.2025 16:17
Amazon otwiera pierwszą aptekę i drogerię Amazon Parafarmacia & Beauty w Mediolanie
Amazon Parafarmacia & Beauty

W środę rano Amazon otworzył swój pierwszy stacjonarny sklep w centrum Mediolanu pod nazwą Amazon Parafarmacia & Beauty. Jest to debiut giganta e-commerce w segmencie fizycznych punktów sprzedaży we Włoszech, łączący szeroką ofertę produktów kosmetycznych i pielęgnacyjnych z nowoczesnymi usługami oraz fachowym doradztwem. Nowy koncept ma na celu uzupełnienie działalności online i wzmocnienie pozycji Amazon w branży zdrowia i urody.

W asortymencie sklepu znalazły się produkty znanych marek, takich jak Eucerin, La Roche-Posay, Vichy, Avène, Bionike, Rilastil oraz CeraVe. Oprócz kosmetyków klienci mogą kupić również leki dostępne bez recepty oraz parafarmaceutyki. Amazon podkreśla, że oferta stacjonarna jest jedynie częścią szerszej strategii rozwoju – w najbliższych miesiącach produkty z nowej kategorii będą stopniowo wprowadzane do internetowych sklepów Amazon w Niemczech, Francji, Włoszech, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii.

Nowy sklep to również przestrzeń do testowania innowacyjnych technologii. Wprowadzono tu m.in. “Place & Learn Stations”, czyli stanowiska z interaktywnymi ekranami, które odtwarzają filmy o produktach po ich umieszczeniu na wyznaczonej tacy. Dodatkowo, na terenie sklepu działa “derma bar” – miejsce, gdzie klienci mogą skorzystać z analizy skóry na jednym z trzech cyfrowych stanowisk, a następnie otrzymać rekomendacje od ekspertów. Do dyspozycji odwiedzających są także stanowiska testowe, pozwalające na wypróbowanie kosmetyków przed zakupem.

Sklep wyposażono również w wydzieloną strefę sprzedaży leków bez recepty, gdzie farmaceuci doradzają klientom w doborze odpowiednich preparatów. Nowy koncept Amazona to krok w stronę połączenia zakupów stacjonarnych i cyfrowych doświadczeń, a także rozszerzenie działalności firmy na rynek produktów zdrowotnych i kosmetycznych w Europie.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
11.02.2025 15:27
Boots rozszerza swój program recyklingu blistrów po lekach
Również w Polsce blistry po lekach nadal stanowią duży problem dla recyklinguSimone van der Koelen via Unsplash

Sieć drogeryjno-apteczna Boots, po udanym pilotażu programu recyklingu blistrów w Londynie i okolicach, zdecydowała się na rozszerzenie tego programu na cały kraj. Program obejmuje wszystkie opakowania blistrowe po lekach i witaminach, został wdrożony w ponad 800 drogeriach sieci na terenie Wielkiej Brytanii.

Uczestnicy programu lojalnościowego Boots Advantage Card mogą zdobyć 100 dodatkowych punktów (o wartości 1 funta) za każde pięć pustych opakowań blistrowych, dostarczonych do placówki objętej programem, i wydaniu tam co najmniej 5 funtów.

Boots zdecydował się na szersze wdrożenie programu po tym, jak w ubiegłym roku ponad 170 tys. klientów zdecydowało się na przystąpienie do wersji pilotażowej tego projektu. W 2024 roku program funkcjonował w wybranych placówkach sieci na terenie Londynu i południowo-wschodniej Anglii.

Recykling blistrów to rozszerzenie recyklingowej inicjatywy Boots, w ramach której klienci mogą oddać pięć pustych opakowań po produktach pro-zdrowotnych i kosmetycznych w zamian za 500 punktów Advantage Card (i wydaniu co najmniej 10 funtów).

Jak podkreśliła Candice Smith, zarządzająca sektorem ESG w ramach Boots, przyjmowanie leków, suplementów i witamin w opakowaniach typu blister jest powszechną częścią codziennego życia wielu osób, szczególnie w sezonie zimowym i szczycie przeziębień.

Wiemy dzięki naszemu programowi pilotażowemu, że ludziom zależy na rozwiązaniach w zakresie recyklingu pustych blistrów, dlatego teraz rozszerzamy program na miasta w całym kraju. Nie możemy się doczekać, aż materiały pochodzące z recyklingu zyskają nowe życie jako wyposażenie i urządzenia na placach zabaw – dodała Smith.

Również w Polsce, pomimo wprowadzenia kilka lat temu Jednolitego Systemu Segregacji Odpadów, blistry po lekach nadal stanowią duży problem dla recyklingu. Ponieważ blister jest na ogół połączeniem dwóch różnych surowców (aluminium i tworzywo sztuczne), nie powinno się go wyrzucać do pojemników na tworzywa sztuczne, lecz do odpadów zmieszanych. 

Czytaj też: PMR: Cyfryzacja zmienia polski rynek sprzedaży OTC i suplementów [RAPORT]

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
17. luty 2025 17:35