StoryEditor
Sieci i centra handlowe
24.05.2024 10:01

Blue City walczy o przetrwanie: centrum handlowe składa wniosek o przyśpieszone postępowanie układowe

Blue City ma aktualnie ok. 200 najemców. / Shutterstock
Blue City, zarządzająca popularnym centrum handlowym w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 179, zwróciła się do sądu o otwarcie przyśpieszonego postępowania układowego. Decyzja ta, podjęta w obliczu niepowodzenia w negocjacjach z bankami o przedłużenie finansowania, ma na celu ochronę centrum przed upadłością. Spółka, która od 2015 roku korzystała z kredytu w wysokości 156 milionów euro, stanęła przed ryzykiem niespłacenia długu, co skutkowałoby poważnymi konsekwencjami nie tylko dla samego Blue City, ale także dla jego najemców i zatrudnionych tam osób.

Proces układowy jest postrzegany jako szansa na zachowanie ciągłości działania centrum, które obecnie zatrudnia ponad 1500 osób i oferuje lokale około 200 najemcom. Zarząd Blue City podkreśla, że pomimo braku zgody na renegocjację warunków kredytu, centrum nadal funkcjonuje stabilnie, co umożliwia najemcom kontynuowanie ich działalności bez zmian w warunkach najmu. To sprawa krytyczna, biorąc pod uwagę, że obiekt wynajmuje ponad 96 proc. dostępnej powierzchni handlowej.

Od momentu uzyskania finansowania przez konsorcjum banków w 2015 roku, Blue City sukcesywnie spłacało swoje zobowiązania, z czego ponad 80 milionów euro to już uregulowane płatności, głównie odsetki. Wiceprezes Blue City, Yoram Reshef, wyraził zdziwienie decyzją banków, zwłaszcza że centrum notuje wzrost liczby odwiedzających po latach pandemii. Stwierdził także, że zarząd był gotowy do uzyskania nowego finansowania lub sprzedaży centrum, by móc uregulować zobowiązania, jednak warunki postawione przez potencjalnych nowych opiekunów finansowych nie zostały zaakceptowane przez lidera konsorcjum, bank ING.

Zarządzanie ogromnym kompleksem, który oprócz przestrzeni handlowej oferuje także 33 tysiące metrów kwadratowych powierzchni biurowej, jest ogromnym wyzwaniem, zwłaszcza w obliczu finansowej niepewności. Postępowanie układowe ma więc kluczowe znaczenie dla przyszłości Blue City, zapewniając, że zarówno pracownicy, jak i najemcy mogą czuć się bezpiecznie w swoich rolach, pomimo trudności finansowych spółki.

Czytaj także: Premier: dość prawdopodobne, że służby rosyjskie miały coś wspólnego z głośnym pożarem na Marywilskiej

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
09.12.2025 15:16
Lush wznawia franczyzę we Francji, stawiając na model licencjonowania
Lush to jedna z najbardziej znanych sieci kosmetycznych w Europie.Agata Grysiak

Po trzech latach intensywnej konsolidacji i przekształcania sklepów w placówki własne, Lush zdecydował się ponownie otworzyć możliwość prowadzenia sklepów pod swoim szyldem we Francji. Firma, która dotąd unikała klasycznej franczyzy, w 2025 r. wraca do współpracy z partnerami zewnętrznymi, licząc na przyspieszenie ekspansji na jednym z kluczowych rynków europejskich. Zmiana ta oznacza otwarcie nowego etapu rozwoju, różniącego się jednak znacząco od standardowych programów franczyzowych.

Według informacji przekazywanych przez Lush, decyzja o wznowieniu programu wynika przede wszystkim z potrzeby zwiększenia tempa rozbudowy sieci. W ostatnich latach francuski rynek beauty notował stabilne wzrosty, co zachęciło firmę do szukania bardziej elastycznego modelu operacyjnego. Dotychczasowa strategia polegała na centralizacji i przejmowaniu sklepów od partnerów, jednak tempo rozwoju okazało się niewystarczające wobec rosnącego popytu i konkurencji.

Wprowadzenie na nowo współpracy z partnerami nie oznacza jednak powrotu do klasycznego systemu franczyzowego. Lush określa swój model jako system licencjonowania („licensee”), co oznacza większą autonomię firmy w kształtowaniu standardów operacyjnych i wizerunkowych. Licencjobiorcy działają zgodnie z zasadami marki, ale nie uzyskują pełnego pakietu usług typowych dla tradycyjnej franczyzy. Taki model jest stosowany przez spółki prywatne, które chcą zachować kontrolę nad kluczowymi obszarami działalności.

Wejście w program licencyjny Lush wymaga znaczących nakładów finansowych. Szacowany koszt otwarcia sklepu we Francji mieści się w przedziale od 70 000 do 400 000 dolarów, obejmując wynajem lokalu, budowę i wyposażenie, zatowarowanie oraz działania marketingowe. Tak szeroki zakres inwestycji odzwierciedla zróżnicowanie wielkości i lokalizacji sklepów – od małych butików po większe salony ulokowane w prestiżowych centrach handlowych.

Wysokie koszty wejścia mają jednak na celu utrzymanie jakości sieci, która stanowi kluczowy element strategii marki. Lush znany jest z ręcznie wytwarzanych produktów i unikalnego doświadczenia zakupowego, co wymaga spełnienia określonych standardów wizualnych i operacyjnych. Firma zapewnia wsparcie w zakresie szkolenia personelu, zatowarowania i marketingu, natomiast licencjobiorca ponosi pełną odpowiedzialność za inwestycję oraz bieżące zarządzanie sklepem.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
03.12.2025 23:25
Rituals w formacie premium działa już w warszawskiej Arkadii [FOTORELACJA]
622306
/ Marzena Szulc
622308
/ Marzena Szulc
622297
/ Marzena Szulc
622298
/ Marzena Szulc
622306
622308
622297
622298
Gallery

W środę 3 grudnia marka Rituals ponownie otworzyła swój sklep w Westfield Arkadia w Warszawie. Przebudowa trwała kilka miesięcy. Jest to pierwszy butik marki w Polsce w formacie premium– przestrzeń zaprojektowano z myślą o komforcie klientów oraz szerszym asortymencie. Czym jeszcze wyróżnia się ten sklep?

Tylko w tym sklepie dostępna jest stacjonarnie kolekcja Amsterdam o zapachu holenderskiego tulipana i yuzu. Z okazji otwarcia na odwiedzających czekało wiele niespodzianek i wyjątkowych ofert – pierwszych 200 klientów otrzymało limitowane torby, stworzone specjalnie na tę okazję z upominkami od marki. Dodatkowo przez pierwsze pięć dni od otwarcia klienci będą mogli skorzystać ze specjalnej oferty na kultowe pianki pod prysznic – idealny prezent na nadchodzące święta.

Tylko w dzień otwarcia klienci mogli skorzystać z wyjątkowej niespodzianki – możliwości personalizacji zakupionych produktów za pomocą kaligrafii. 

image
Marzena Szulc

Powiększony sklep Rituals w Westfield Arkadia to miejsce, w którym codzienne czynności zmieniają się w chwile relaksu, a zakupy stają się inspirującym doświadczeniem. To idealny moment, by odkryć odświeżone wnętrze i wprowadzić do swojej codzienności odrobinę harmonii – przekonuje Rituals. 

Amsterdam Collection dostępna w sklepie Rituals w Westfield Arkadia to wyjątkowa kolekcja, która powstała we współpracy ze słynnym Rijksmuseum w Amsterdamie i stanowi hołd dla historii Holandii – kraju, z którego wywodzi się marka Rituals.

image
Marzena Szulc
Połączenie holenderskiego tulipana i yuzu oddaje klimat zwiedzania tego miasta. Design opakowań inspirowany jest słynną niebieską ceramiką z Delft, ozdobioną motywami azjatyckich kwiatów i ptaków. Fani marki znajdą w kolekcji ulubione produkty takie jak pianka pod prysznic, krem do ciała, mgiełkę, czy peeling, a entuzjaści produktów do domu – patyczki zapachowe, świece, zapachy do domu i do samochodu. 

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
10. grudzień 2025 11:38