StoryEditor
Sieci i centra handlowe
19.09.2025 16:34

Carrefour przygotowuje sprzedaż polskiego portfolio

Czy sieć zniknie z Polski? / nito/Shutterstock

Francuska Grupa Carrefour we współpracy z bankiem JP Morgan przygotowuje się do sprzedaży niemal całego swojego portfolio w Polsce – donosi serwis La Lettre. W grę wchodzi ponad 800 sklepów oraz kilkadziesiąt centrów handlowych. Spółka przygotowała już pełen zestaw poufnych informacji dotyczących aktywów, które udostępniane są potencjalnym inwestorom do analizy finansowej, prawnej i operacyjnej. Carrefour podkreśla jednak, że na obecnym etapie nie zapadły jeszcze ostateczne decyzje w sprawie sprzedaży.

To kolejny krok w strategii restrukturyzacyjnej francuskiego detalisty. Pod koniec lipca ogłoszono, że wszystkie sklepy Carrefour we Włoszech zostaną przejęte przez międzynarodową grupę dystrybucyjną NewPrinces. Wartość tej transakcji szacowana jest na około 1 miliarda euro, a jej finalizacja ma nastąpić do końca III kwartału 2025 roku. Carrefour Italia, liczący ponad 1000 punktów sprzedaży w kluczowych regionach o dużej gęstości zaludnienia, był dotychczas jednym z filarów działalności koncernu w Europie.

Na polskim rynku wyniki Carrefoura w pierwszym półroczu 2025 roku pokazują mieszane tendencje. Przychody spółki wyniosły 1,155 miliarda euro, co oznacza spadek o 1,1 proc. w ujęciu like for like oraz o 1,8 proc. w ujęciu organicznym. Po uwzględnieniu sprzedaży paliwa odnotowano jednak wzrost o 0,6 proc. Pod szyldem Carrefour działa w Polsce ponad 900 sklepów w sześciu formatach: od hipermarketów i supermarketów po sklepy hurtowo-dyskontowe, osiedlowe, specjalistyczne oraz e-commerce.

Carrefour w Polsce zarządza również siecią 20 centrów handlowych o łącznej powierzchni ponad 230 tysięcy mkw. GLA oraz 40 stacjami paliw. Globalnie grupa posiada ponad 14 tys. sklepów w ponad 40 krajach i w 2022 roku wygenerowała sprzedaż na poziomie 90,8 miliarda euro. Potencjalna sprzedaż polskiego portfolio oznaczałaby znaczące przetasowania na lokalnym rynku handlu detalicznego i mogłaby przyciągnąć uwagę zarówno inwestorów finansowych, jak i branżowych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
02.10.2025 13:27
Dealz z wyraźnym spadkiem sprzedaży w kwartale; winne kosmetyki i pielęgnacja
Dealz oferuje szeroką selekcję kosmetyków.Agata Grysiak

Sieć sklepów Dealz, działająca wyłącznie na polskim rynku, odnotowała w bieżącym kwartale spadek sprzedaży porównywalnej rok do roku o 4,4 proc. Jak poinformowała firma, największe trudności dotknęły dwie kategorie – kosmetyki i produkty do pielęgnacji oraz napoje bezalkoholowe. Oba segmenty odpowiadają za znaczną część koszyka zakupowego klientów.

Spadek sprzedaży kosmetyków i artykułów pielęgnacyjnych firma tłumaczy intensywnymi promocjami wprowadzonymi przez konkurencyjne sieci detaliczne. Na rynku masowym zaobserwowano bowiem rosnącą presję cenową, co przyciągnęło część konsumentów do innych formatów handlowych. W przypadku napojów bezalkoholowych negatywnym czynnikiem okazała się pogoda – tegoroczne lato było chłodniejsze i mniej sprzyjające konsumpcji napojów niż w ubiegłym roku.

Łącznie, w ujęciu 51 tygodni obecnego roku obrotowego, sprzedaż porównywalna Dealz wzrosła jedynie o 1,9 proc. Oznacza to spowolnienie w porównaniu do wcześniejszych okresów, kiedy dynamika wzrostu była bardziej wyraźna. Wyniki kwartalne mogą wpłynąć na całoroczne podsumowanie, ograniczając tempo rozwoju sieci.

Obecne dane potwierdzają, że polski rynek detaliczny pozostaje wymagający, a sieci handlowe muszą mierzyć się jednocześnie z rosnącą konkurencją promocyjną i czynnikami zewnętrznymi, takimi jak pogoda. Dealz będzie musiał poszukiwać nowych sposobów na przyciągnięcie klientów, aby utrzymać dodatnią dynamikę sprzedaży w kolejnych kwartałach.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
02.10.2025 12:27
Pepco ze wzrostem sprzedaży i rozbudową sieci... ale wycofuje produkty FMCG. Z którego rynku?
Sklep Pepco w niemieckim Gelsenkirchen.Solarisys/Shutterstock

Sieć sklepów Pepco w bieżącym kwartale odnotowała wzrost sprzedaży porównywalnej (LFL) o 3,9 proc., przy jednoczesnym planie powiększenia się o 84 nowe placówki. Jak poinformowała Pepco Group, po 51 tygodniach roku obrotowego 2024/2025, rozpoczętego w październiku ubiegłego roku, sprzedaż porównywalna Pepco wzrosła rok do roku o 2,7 proc. Wyniki bieżącego kwartału okazały się szczególnie mocne, wspierając dalszy rozwój sieci.

W Polsce sprzedaż porównywalna w drugiej połowie roku zwiększyła się o 2,6 proc., natomiast w Europie Zachodniej o 3,2 proc. W ujęciu całorocznym sklepy Pepco w tym regionie osiągnęły wzrost LFL na poziomie 6,7 proc. Sieć wdrożyła także zmiany strategiczne w Hiszpanii i Portugalii – sklepy Pepco Plus zostały przekształcone w standardowy format, a z oferty całkowicie usunięto produkty FMCG, które wcześniej znajdowały się w strefach przykasowych.

Efektem tych działań była poprawa dynamiki sprzedaży porównywalnej bez FMCG – w bieżącym kwartale wzrosła ona o 7,6 proc. rok do roku, wobec 4,8 proc. w poprzednim kwartale. Firma podkreśla, że przychody LFL systematycznie poprawiały się w każdym kwartale roku obrotowego 2025. W tym samym czasie sieć Dealz, należąca do Pepco Group, zanotowała spadek sprzedaży porównywalnej, co tłumaczono intensywną polityką promocyjną konkurentów oraz mniej korzystną pogodą w okresie letnim.

Na koniec czerwca 2025 roku Pepco dysponowało 3 931 placówkami, co oznacza wzrost o 44 sklepy w porównaniu z poprzednim kwartałem. W całym roku obrotowym sieć planuje otwarcie netto 248 sklepów, co dodatkowo umacnia jej pozycję na europejskim rynku dyskontowym. W komunikacie spółki podkreślono, że wyniki ostatnich miesięcy świadczą o skuteczności nowych działań strategicznych i rosnącej atrakcyjności oferty w oczach klientów.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
02. październik 2025 23:19