StoryEditor
Sieci i centra handlowe
03.06.2025 11:30

MiniSo wraca do Polski. Po nieudanym debiucie planuje nowy start w Złotych Tarasach

MiniSo oferuje między innymi produkty kosmetyczne. / MiniSo

Po kilkuletniej nieobecności, sieć MiniSo ponownie wchodzi na polski rynek. Marka zadebiutowała w Polsce w 2018 roku, prowadząc cztery sklepy i ambitnie planując rozwój do 100 placówek do 2020 roku. Plany te pokrzyżowała pandemia, w wyniku której firma wycofała się z kraju. Teraz MiniSo powraca ze sklepem w warszawskich Złotych Tarasach. Wcześniej rozwój sieci prowadziła firma Miniso Lifestyle Polska, obecnie odpowiada za to spółka Miniso Trading.

MiniSo, założona w 2013 roku przez japońskiego projektanta Miyake Jyunya i chińskiego przedsiębiorcę Ye Guofu, rozwinęła się błyskawicznie. Już po czterech latach działalności miała 2600 sklepów, a jej przychody w 2015 roku wyniosły 750 mln dolarów. W 2016 roku firma podwoiła te wyniki. Dziś obecna jest w 100 krajach z niemal 7600 sklepami, z czego aż 4275 działa w Chinach kontynentalnych.

Sieć nadal dynamicznie się rozwija – otwiera około 800 nowych sklepów rocznie. Tylko w pierwszym kwartale 2025 roku przychody MiniSo wzrosły o 18,9 proc. rok do roku, osiągając 610 mln dolarów. Marża brutto wyniosła 44,2 proc., co oznacza wzrost w porównaniu z 43,4 proc. w tym samym okresie rok wcześniej. Zysk kwartalny osiągnął poziom 57,4 mln dolarów.

Oprócz flagowej sieci, MiniSo inwestuje również w rozwój konceptu TOP TOY, który specjalizuje się w sprzedaży zabawek kolekcjonerskich i popkulturowych gadżetów. Obecnie posiada on 280 sklepów – o 120 więcej niż rok wcześniej. W ostatnim kwartale 2024 roku TOP TOY rozpoczął także ekspansję zagraniczną, co wskazuje na dalsze ambicje grupy w skali globalnej.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
25.07.2025 11:00
Chorten, Eurocash i Netto łączą siły i dołączają do europejskiej grupy zakupowej EMD
Trzech dużych graczy zdecydowało się na sojusz.Chorten

Grupa Eurocash, Grupa Chorten oraz sieć Netto ogłosiły plany utworzenia lokalnego sojuszu zakupowego, który ma na celu przystąpienie do europejskiej grupy EMD (European Marketing Distribution). Inicjatywa ta ma wzmocnić pozycję polskich detalistów na rynku międzynarodowym i przynieść korzyści w zakresie wspólnych zakupów oraz marketingu. EMD zrzesza już wiodących detalistów z Hiszpanii, Włoch, Holandii, Niemiec i Szwecji.

Nowy polski sojusz zakupowy ma obejmować 20 000 sklepów, a jego łączny roczny obrót przekracza 12 miliardów euro. Dzięki temu stanie się on drugą co do wielkości organizacją handlową w Polsce. Do grupy należeć będą m.in. sklepy działające pod markami Delikatesy Centrum, Lewiatan, Duży Ben czy Eurocash Sieci Partnerskie.

Członkostwo w EMD zapewni polskim detalistom dostęp do europejskich kanałów zaopatrzenia, co może przełożyć się na oszczędności w łańcuchu dostaw i umożliwić dalsze inwestycje w rozwój oferty dla klientów. Nowi członkowie mają wziąć udział m.in. we wspólnych zakupach marek własnych oraz korzystać z usług EMD dla międzynarodowych producentów marek, począwszy od 2026 roku.

Finalizacja przystąpienia do EMD zależy jeszcze od uzyskania zgody organów antymonopolowych. Paweł Surówka, prezes Eurocash, podkreślił w wypowiedzi dla European Supermarket Magazine, że członkostwo w EMD to szansa na przyspieszenie wzrostu w Polsce. Z kolei Philippe Gruyters, dyrektor zarządzający EMD, zaznaczył, że polski sojusz otwiera nowe możliwości zakupowe dla wszystkich członków grupy i wzmacnia obecność EMD na dynamicznie rozwijającym się rynku polskim.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
25.07.2025 09:00
Action z dwucyfrowym wzrostem sprzedaży i ambitnymi planami ekspansji po I. półroczu 2025 r.
Lubiana przez Polki i Polaków sieć prężnie się rozwija.Sebastian Rennack

Action, europejski dyskont niespożywczy, odnotował w pierwszym półroczu 2025 roku wzrost sprzedaży netto o 7,3 miliarda euro, co oznacza wzrost o 18 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2024 roku. Sprzedaż w sklepach porównywalnych (like-for-like) zwiększyła się o 6,8 proc., co potwierdza utrzymujące się zainteresowanie ofertą sieci wśród stałych klientów.

W ciągu sześciu miesięcy Action otworzył 125 nowych sklepów, osiągając łączną liczbę 3043 placówek w 13 krajach europejskich. Średnio każdego tygodnia sklepy sieci odwiedza 20,2 miliona klientów. Dynamiczna ekspansja objęła m.in. Niemcy, gdzie otwarto 600. sklep – w Bremie – oraz Polskę, gdzie jubileuszowy 400. sklep zlokalizowano w Poznaniu.

Firma kontynuuje realizację ambitnej strategii wzrostu, zakładającej otwieranie średnio jednego sklepu dziennie. Do końca 2025 roku planowane jest łącznie około 370 nowych otwarć. Taki model rozwoju pozwala firmie utrzymać pozycję jednego z najszybciej rozwijających się graczy w europejskim sektorze detalicznym.

W pierwszym półroczu 2025 Action rozszerzył również infrastrukturę logistyczną, uruchamiając swoje 16. centrum dystrybucyjne w Europie – pierwsze w Hiszpanii. Obiekt zlokalizowany w miejscowości Illescas powstał trzy lata po wejściu sieci na rynek hiszpański i został zaprojektowany zgodnie z rygorystycznymi normami środowiskowymi.

Nowe centrum dystrybucyjne w Hiszpanii otrzymało certyfikat BREEAM na najwyższym poziomie „Outstanding”. Firma zapowiedziała, że taki standard będzie obowiązywał we wszystkich przyszłych inwestycjach magazynowych, co wpisuje się w długofalową strategię zrównoważonego rozwoju.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
26. lipiec 2025 13:39