StoryEditor
Sieci i centra handlowe
12.10.2018 00:00

Wroclavia najlepszym „Nowym centrum handlowym”

Wrocławska galeria Wroclavia została ogłoszona najlepszym  „Nowym centrum handlowym” natomiast warszawska Arkadia okazała się bezkonkurencyjna pośród obiektów, które przeszły w ostatnim czasie gruntowną przebudowę lub modernizację. Najlepsze centra i sieci handlowe wyłoniła Polska Rada Centrów Handlowych w ramach 9 edycji konkursu PRCH Retail.

Podczas tegorocznej finałowej Gali konkursu PRCH Retail Awards, która odbyła się 11 października br. w auli Wydziału Fizyki Politechniki Warszawskiej, w gronie niemal 400 przedstawicieli branży handlowej ogłoszone zostały najlepsze projekty centrów, sieci handlowych i prowadzonych przez nie kampanii. Jury konkursowe najwyższy laur w kategorii „Nowego centrum handlowego” przyznało wrocławskiej galerii Wroclavia, natomiast warszawska Arkadia okazała się bezkonkurencyjna pośród obiektów, które przeszły w ostatnim czasie gruntowną przebudowę lub modernizację.

W kategorii sieci handlowych wyłoniono 2 zwycięzców: markę odzieżową Kazar, jako najlepszą sieć handlową oraz eobuwie.pl jako nową sieć handlową, która pojawiła się w ostatnim czasie w centrach handlowych.

– Polski rynek handlowy jest bardzo konkurencyjny. Tym samym wysoki poziom kompetencji w zarządzaniu obiektem lub siecią handlową oraz ciekawe pomysły na marketing i budowanie relacji z lokalną społecznością, stanowią o finalnym sukcesie – powiedział Radosław Knap, dyrektor generalny i członek zarządu Polskiej Rady Centrów Handlowych.

W konkursie wyłoniono również laureatów w kategoriach marketingowych centrów i sieci handlowych. Jury oceniające projekty marketingowe postanowiło nagrodzić m.in. Centrum Bonarka City Center w Krakowie, za doskonale przeprowadzoną kampanię public relations oraz Galerię Tomaszów za kampanię wizerunkową. Wydarzeniem roku wybrano natomiast akcję w łódzkiej Manufakturze „Digital origami i rozświetlona Manu”, a najlepszą prosprzedażową kampanią „Fedrujemy niskie ceny! Czorny Piontek, Czorny Weekend, czyli Black Friday po naszymu!”, która odbywała się w Galerii Katowickiej. Jury przyznało także nagrodę centrom wyprzedażowym Factory za najlepszą kampanię internetową oraz doceniło działania CSR podejmowane przez zarządcę centrum 3 Stawy w Katowicach. Jurorzy docenili także działania employer brandingowe prowadzone w Polsce przez McDonald’s Polska.

Konkurs PRCH Retail Awards stworzony został z myślą o sieciach handlowych, deweloperach, zarządcach, inwestorach i profesjonalistach zajmujących się retail marketingiem.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
24.07.2025 13:34
Niemiecki oddział Pepco ogłasza upadłość w celu restrukturyzacji działalności
Popularna sieć ma problemy za naszą zachodnią granicą.Pepco

Pepco Germany GmbH złożyło wniosek o wszczęcie postępowania upadłościowego w sądzie w Berlinie, poinformował Reuters. Decyzja ta jest elementem szerszego planu restrukturyzacji działalności spółki na rynku niemieckim. – Widzimy duże możliwości na nową organizację sieci sklepów w Niemczech, tak aby mogła się rozwijać, mimo trudnej sytuacji na niemieckim rynku detalicznym – stwierdził Christian Stoffler, nowo powołany dyrektor ds. restrukturyzacji (CRO).

Niemiecka sieć Pepco składa się obecnie z 64 sklepów, zatrudniających około 500 pracowników. Firma zapewniła, że wszystkie placówki pozostaną otwarte na czas trwania postępowania restrukturyzacyjnego. Pomimo relatywnie krótkiej obecności na rynku – Pepco rozpoczęło działalność w Niemczech w 2022 roku – spółka od samego początku borykała się z trudnościami, w tym silną konkurencją ze strony innych sieci dyskontów niespożywczych, takich jak Tedi, Action czy Woolworth.

Niemcy są jednym z najtrudniejszych rynków detalicznych w Europie, a szybki wzrost konkurencji w segmencie niskobudżetowym okazał się wyzwaniem dla nowego gracza. Wobec presji cenowej i wysokich kosztów operacyjnych, Pepco zdecydowało się na reorganizację działalności, która ma poprawić rentowność i dostosować model biznesowy do lokalnych warunków.

Grupa Pepco, notowana na warszawskiej giełdzie, prowadzi działalność w ponad 20 krajach i zarządza łącznie około 3,5 tysiącami sklepów. W oficjalnym komunikacie spółka zadeklarowała wsparcie finansowe dla niemieckiego oddziału, co ma umożliwić skuteczne przeprowadzenie procesu naprawczego i zapewnić dalsze funkcjonowanie marki Pepco na tym rynku.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
21.07.2025 15:29
Majowe wyniki centrów handlowych: kategoria zdrowie i uroda ze znaczącym wzrostem
W podziale na kategorie wielkości obiektów handlowych najlepiej wypadły bardzo duże i duże centraMarzena Szulc

W porównaniu z ubiegłym rokiem, obroty w centrach handlowych w maju zwiększyły się o 2,8 proc., a odwiedzalność o 0,3 proc. Rekordzistą majowych wzrostów jest zdecydowanie segment rozrywki, który w porównaniu z majem 2024 roku zanotował wzrost aż o 36,6 proc. Na drugim miejscu uplasowały się restauracje i kawiarnie, a dalej były usługi oraz sektor zdrowia i urody – wynika z danych PRCH.

Dane za maj potwierdzają utrzymujący się trend wzrostu w branży centrów handlowych. Obrazują to wskaźniki obrotów i footfallu, które PRCH zbiera od właścicieli i zarządców 125 centrów w Polsce. Majowe +2,8 proc. wzrostu obrotów przy stabilnym poziomie odwiedzalności potwierdzają, że klienci nie tylko regularnie odwiedzają centra handlowe, ale także wydają w nich więcej – komentuje Marcin Klammer, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.

Dane nt. obrotów pochodzą od najemców, którzy raportują je bezpośrednio centrom handlowym. Poszczególne centra handlowe przekazują je w formie zagregowanej do GfK – An NIQ Company. Wyniki odwiedzalności pochodzą z urządzeń automatycznie zliczających odwiedzających w centrach handlowych – i one również trafiają do GfK – An NIQ Company. Firma ta na zlecenie PRCH weryfikuje dane i konsoliduje je w indeksy: PRCH Turnover Density Index oraz PRCH Footfall Density Index.

Rekordzistą majowych wzrostów jest zdecydowanie segment rozrywki, który w porównaniu z majem 2024 roku zanotował wzrost aż o 36,6 proc. Na drugim miejscu uplasowały się restauracje i kawiarnie (wzrost o 12,6 proc. rok do roku), a na kolejne pozycje trafiły usługi (+9,4 proc.) oraz sektor zdrowie i uroda (+9,1 proc.). 

Jak podkreślają eksperci, te cztery kategorie już drugi miesiąc z rzędu utrzymują się w czołówce wyników.

W podziale na kategorie wielkości obiektów handlowych najlepiej wypadły bardzo duże i duże centra, które osiągnęły odpowiednio wzrosty obrotów o 5,7 i 2,1 proc. przy jednoczesnym wzroście odwiedzalności o 1,0 i 0,7 proc. Średnie centra zanotowały lekkie spadki – zarówno w obrotach (-1 proc.), jak i footfallu (-0,6 proc.). Natomiast najmniejsze obiekty poprawiły obroty o 2,3 proc., mimo spadku liczby odwiedzin o 1,5 proc..

Patrząc na dane regionalne, największe wzrosty obrotów odnotowano w Krakowie, Poznaniu i Warszawie. W ujęciu makroregionalnym liderami były regiony centralny, południowy i północno-zachodni.

Maj potwierdził utrzymującą się tendencję przesuwania konsumpcji w stronę segmentów usługowych i doświadczeń, takich jak rozrywka, gastronomia czy zabiegi z zakresu zdrowia i urody. Widać wyraźnie, że centra handlowe przestają być miejscem wyłącznie zakupów, a stają się pełnowymiarowymi przestrzeniami spędzania wolnego czasu. W świetle sukcesów bardzo dużych obiektów, można oczekiwać, że inwestycje i działania promocyjne skoncentrowane na rozrywce i gastronomii będą kluczowe dla dalszego wzrostu sektora

 – dodaje Marcin Klammer.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
25. lipiec 2025 07:13