StoryEditor
Handel
04.05.2023 00:00

Zalando notuje wzrost i poprawę rentowności w pierwszym kwartale 2023 r.

Jeden z największych graczy w europejskim ecommerce beauty& fashion podał obiecujące liczby dotyczące wyników finansowych firmy. / materiały marketingowe Zalando
W pierwszym kwartale tego roku Zalando, wiodąca europejska platforma modowa i lifestylowa, odnotowała wzrost sprzedaży i zwiększenie zyskowności, co było wynikiem rosnącego zainteresowania jej klubem zakupowym Lounge by Zalando oraz zwiększenia sprzedaży produktów modowych i kosmetycznych przez partnerów korzystających z platformy firmy.

Rozwój Zalando ujawnia się w wciąż trudnym środowisku gospodarczym z wysoką inflacją; w tych okolicznościach koncentracja firmy na poprawie rentowności się opłaca. Lepsza ekonomika zamówień, przede wszystkim większe rozmiary koszyka, ponieważ wydatki klientów pozostają odporne na inflację, doprowadziły do niższych kosztów realizacji zamówień i znacznej poprawy skorygowanego EBIT. Koncentracja na rentownym wzroście oznacza, że firma jest na dobrej drodze do spełnienia całorocznych prognoz.


W pierwszym kwartale firma odnotowała wzrost wolumenu sprzedaży brutto o 2,8 proc. oraz wzrost przychodów o 2,3 proc.. Segment Offprice cieszył się dużą popularnością klientów, notując aż 33% wzrost sprzedaży. Wzrósł także udział partnerów w GMV, osiągając poziom 39 proc., co świadczy o postępach w realizacji strategii platformy. Dodatkowo, oficjalnie potwierdzono całoroczną prognozę na 2023 rok.


Daniel Rogiński, General Manager CEE Zalando, powiedział: Naszym celem jest nieustanne inspirowanie klientów poprzez jeszcze bardziej spersonalizowane i angażujące doświadczenia zakupowe. Wierzymy, że innowacje odgrywają kluczową rolę w realizacji tego celu, a Zalando zawsze było wśród liderów postępu technologicznego. Od ostatnich kilku miesięcy testujemy pilotażowe rozwiązania w zakresie dopasowania rozmiaru, które pozwalają naszym klientom zobaczyć, jak niektóre rzeczy, takie jak np. dżinsy, wyglądają na ich wirtualnych awatarach. Ponadto, niedawno ogłosiliśmy wprowadzenie wersji beta asystenta mody opartego o ChatGPT, który umożliwi klientom zadawanie pytań z wykorzystaniem własnych pojęć i słów związanych z modą, co pomoże w bardziej intuicyjnym poruszaniu się po szerokim asortymencie Zalando. Polska, jak i cały region CEE, pozostają jednymi z kluczowych rynków dla Zalando, gdzie chcemy w dalszym ciągu inwestować i wzmacniać współpracę z lokalnymi markami.


Lounge by Zalando, klub zakupów online, który oferuje klientom ograniczone czasowo oferty i rabaty na marki premium i który stanowi główny składnik segmentu Offprice, odnotował szczególnie silny wzrost w pierwszym kwartale. Przyczyniając się do wyżej wspomnianego 33 proc. wzrostu przychodów, znacznie poprawił prognozy roczne. Udoskonalona obsługa klienta na miejscu i nowa tożsamość marki wprowadzona w styczniu spotkały się z pozytywnymi reakcjami użytkowników korzystających z aplikacji Lounge by Zalando.


W kwietniu Zalando i Paco Rabanne wypuścili kolekcję kapsułową Wiosna/Lato’23, dostępną wyłącznie na Zalando. 40-częściowa kolekcja ucieleśnia kultowy projekt Paco Rabanne i jest częścią ambicji Zalando, aby stworzyć inspirujące doświadczenie zakupowe dla nowej generacji projektantów i konsumentów dóbr luksusowych.


Czytaj także: Zalando uruchamia asystenta mody obsługiwanego przez ChatGPT

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
17.09.2025 13:12
Sierpniowy koszyk zakupowy: żele pod prysznic zdrożały bardziej niż kawa
W sierpniu w ujęciu miesiąc do miesiąca najbardziej podrożał żel pod prysznic Agata Grysiak

W sierpniu ceny codziennych zakupów nieznacznie spadły – wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy ASM SFA. Średnia wartość koszyka zakupowego w sierpniu 2025 r. była niższa niż przed miesiącem o blisko 2 zł (0,62 proc.). Dodatkowo, w 9 na 13 sieci objętych analizą, ceny badanych produktów również były niższe niż miesiąc temu. W ujęciu miesiąc do miesiąca najbardziej podrożał żel pod prysznic (7,91 proc.) i kawa (6,93 proc.).

Według ostatecznych danych GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w sierpniu 2025 w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 2,9 proc., a w stosunku do poprzedniego miesiąca pozostały na niezmienionym poziomie.

Ceny lekko w dół. Koszyk zakupowy tańszy o blisko 2 zł

Z danych zebranych przez ASM SFA wynika, że w sierpniu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku spadła o 1,98 zł, czyli 0,62 proc. i wyniosła 317,60 zł. Spadek cen odnotowano w dziewięciu sieciach, a w pozostałych czterech ceny badanych produktów były wyższe niż w lipcu br. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci E.Leclerc (4,35 proc.), natomiast największy wzrost w sklepach POLOmarket (5,14 proc.). Podobnie jak przed miesiącem w 2 na 13 sieci objętych badaniem średnie ceny koszyków wyniosły mniej niż 300 zł.

Sierpniowy spadek średniej wartości koszyka zakupowego o niespełna 2 zł wpisuje się w obserwowaną w ostatnich miesiącach stabilizację cen. Dane GUS pokazują, że inflacja w ujęciu rocznym wyniosła 2,9 proc., co oznacza, że dynamika wzrostu cen wyhamowała i pozostaje stosunkowo niska w porównaniu z latami 2022–2023. To właśnie ta stabilizacja na poziomie makroekonomicznym przekłada się na wyraźniejsze uspokojenie cen w handlu detalicznym. Dane ASM SFA pokazują, że wciąż obserwujemy duże wahania cen poszczególnych produktów, a różnice w niektórych kategoriach pozostają znaczące. Wybór odpowiedniej sieci handlowej ma realne znaczenie dla domowych budżetów – szczególnie w sytuacji, gdy wielu Polaków odczuwa rosnące koszty utrzymania, jak np. czynsze czy opłaty za usługi. Widać też, że formaty Cash & Carry i sieci hybrydowe oferują korzystniejsze ceny, podczas gdy zakupy w dark store’ach pozostają najdroższą opcją – komentuje Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM SFA.

Pomidory tanieją, żel pod prysznic i kawa w górę

Badanie ASM SFA wykazało, że w sierpniu br. wśród 15 produktów o największym znaczeniu dla konsumentów, czyli o najwyższym wskaźniku indeksu mocy, najbardziej w ujęciu miesiąc do miesiąca podrożał żel pod prysznic (7,91 proc.) i kawa (6,93 proc.). Natomiast największa obniżka dotyczyła pomidorów (21,88 proc.).

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Handel
16.09.2025 15:26
Natura sprzedaje działalność Avonu w Ameryce Środkowej i na Dominikanie
Avon wyprzedaje część swojego biznesu.Avon

Natura &Co ogłosiła sprzedaż działalności Avonu w Ameryce Środkowej i na Dominikanie (tzw. Avon CARD) na rzecz Grupo PDC. Transakcja obejmuje rynki Gwatemali, Nikaragui, Panamy, Hondurasu, Salwadoru oraz Dominikany. Cena sprzedaży została ustalona na symbolicznego 1 dolara, a dodatkowo Avon Guatemala dokona płatności wierzytelnościowej w wysokości 22 milionów dolarów.

Umowa przewiduje, że Natura nadal będzie dostarczać gotowe produkty nowemu właścicielowi i pozostanie licencjodawcą marki Avon w regionie. Dzięki temu, mimo zmiany struktury własnościowej, obecność marki na rynkach Ameryki Środkowej i Karaibów zostanie utrzymana.

Sprzedaż Avon CARD wpisuje się w szerszą strategię restrukturyzacyjną Natura &Co, która wcześniej obejmowała m.in. zbycie Aesop i The Body Shop. Celem jest uproszczenie portfela i skoncentrowanie się na kluczowych obszarach działalności. Decyzja o sprzedaży działalności Avonu w Ameryce Środkowej i na Dominikanie była podyktowana koniecznością dalszej restrukturyzacji i uproszczenia portfela Natura &Co. Grupa od kilku lat zmaga się z wysokimi kosztami operacyjnymi oraz spadkiem rentowności, dlatego konsekwentnie pozbywa się aktywów uznanych za mniej strategiczne. Po wcześniejszej sprzedaży marek Aesop i The Body Shop, zbycie Avon CARD stanowi kolejny krok w realizacji planu skoncentrowania się na rynkach i segmentach o największym potencjale wzrostu, przy jednoczesnym utrzymaniu obecności marki poprzez licencjonowanie i dostawy produktów.

Ogłoszenie transakcji spotkało się z pozytywną reakcją inwestorów – akcje Natura wzrosły o ponad 3 proc. na indeksie Bovespa, podczas gdy sam benchmark zyskał 1,1 proc. Wzrost kursu podkreśla, że rynek odczytuje sprzedaż jako krok wzmacniający strategiczne ukierunkowanie firmy.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
18. wrzesień 2025 05:10