StoryEditor
Producenci
30.05.2019 00:00

KRFMCG: Sieci odchodzą od private labels na rzecz private brands

- Marki własne, które się nie zdefiniują, będą znikały z rynku. Jesteśmy w momencie weryfikacji. Ci, którzy nie odpowiedzieli sobie na pytanie, gdzie są z marką własną, powinni pilnie na nie odpowiedzieć – mówiła podczas 12. Kongresu Rynku FMCG 2019 Dorota Kałowska z firmy Cobalt Spark, ekspertka Polskiej Izby Handlu.

Jak przekonywała, w nadchodzącym czasie najważniejsze dla detalistów rozwijających marki własne będzie myślenie strategiczne o tym, jak budować marki za pomocą komunikacji z konsumentem, innowacyjności i rozpoznawalności.

Kałowska podkreśliła, że rynek marek własnych wciąż się rozwija. Już 97 proc. Polaków kupuje marki własne, a 70 proc. deklaruje, że tego typu produkty są produktami dla nich. Ekspertka Polskiej Izby Handlu dodała, iż postrzega marki własne w kategoriach swoistego programu lojalnościowego, pozwalającego na budowanie trwałej, konkurencyjnej przewagi.

Prelegentka wyróżniła kilka kategorii marek własnych: generyczne, imitacje i marki o wartości dodanej. Warto skupić się na tej ostatniej kategorii, która podąża za najnowszymi trendami konsumenckimi i rynkowymi, takimi jak: bio, eko, vege, free from - bez gmo, bez cukru, bez laktozy.

Kałowska podkreślała, że wartość dodaną marek własnych można budować w wielu obszarach. - Może być to nietuzinkowy design opakowań, wchodzenie w segment premium, a nawet luxury, czy tworzenie produktów niszowych – powiedziała.

Zdaniem Doroty Kałowskiej, aktualnie mamy do czynienia z trendem przechodzenia od private labels do private brands. Wiąże się z koniecznością opracowania strategii rozwoju w zakresie produktów tworzonych na zlecenie sieci, a także koniecznością posiadania zasobów do realizowania tej strategii. Dla wielu sieci handlowych jest to gigantyczne wyzwanie.

Halo Wieś
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
10.12.2025 12:08
L‘Oreal zwiększa swoje udziały w Galdermie
Cetaphil mat.pras.

Francuski koncern L‘Oreal zwiększa swoje udziały w szwajcarskiej marce dermatologicznej Galderma z około 10 proc. do 20 proc. – potwierdziła szwajcarska firma. Kwota transakcji nie została ujawniona.

L‘Oreal zakupił udziały od szwedzkiego konsorcjum private equity EQT, w skład której wchodzą m.in. Abu Dhabi Investment Authority. Transakcja ma zostać sfinalizowana w pierwszym kwartale 2026 roku. 

W wyniku tych zmian Galderma rozważa zastąpienie członków zarządu reprezentujących konsorcjum dwoma niezależnymi kandydatami z L‘Oreal już na najbliższym walnym zgromadzeniu spółki w 2026 roku.

Galderma nadal zapewnia imponujący wzrost, silną innowacyjność i pozycję lidera w swojej szerokiej, opartej na badaniach naukowych ofercie dermatologicznej – oświadczył w komunikacie prasowym Flemming Ørnskov, prezes Galdermy. – Dzięki wzmocnionej strategii komercyjnej, ciągłej ekspansji platformy i portfolio oraz coraz mocniej zorientowanemu na konsumenta podejściu do innowacji, szybko stajemy się potęgą w dziedzinie dermatologii. Cieszymy się ze zwiększonych inwestycji L‘Oréal, które potwierdzają kierunek naszych działań. Wkraczając w rok 2026, nadal w pełni koncentrujemy się na naszej zintegrowanej strategii dermatologicznej i obsłudze naszych klientów, konsumentów i pacjentów – dodał prezes szwajcarskiej firmy.

Rozważane są dodatkowe projekty badań naukowych będące przedmiotem wspólnego zainteresowania, koncentrujące się na pielęgnacji i zdrowiu skóry, innowacjach i długoterminowym rozwoju. Galderma pierwotnie powstała jako spółka joint venture między Nestle i L‘Oréal.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
09.12.2025 09:32
Chappell Roan nową globalną ambasadorką MAC Cosmetics
Piosenkarka dołączyła do zacnego grona ambasadorek MAC.MAC Cosmetics

MAC Cosmetics ogłosił, że od 2026 roku nową globalną ambasadorką marki zostanie Chappell Roan, laureatka nagrody Grammy i jedna z najgłośniejszych artystek młodego pokolenia. Piosenkarka będzie twarzą kampanii prowadzonych na wszystkich kluczowych rynkach, co oznacza znaczące wzmocnienie globalnego wizerunku marki i dalsze inwestycje w segment celebryckich partnerstw, które w ostatnich latach generują rosnący udział w sprzedaży wielu koncernów kosmetycznych.

Artystka podkreśliła, że współpraca z MAC ma dla niej wymiar symboliczny. Jak powiedziała, marka „od zawsze robiła miejsce dla takich osób jak ona”, wspierając sztukę, queerowość, drag i ekspresję własną. Wypowiedź Roan wpisuje się w strategię firmy, która od początku lat 90. buduje swoją tożsamość wokół inkluzywności i społeczności LGBTQIA+, m.in. poprzez programy charytatywne i aktywacje w przestrzeni kultury popularnej.

Nicola Formichetti, globalny dyrektor kreatywny MAC, zwrócił uwagę na skalę wpływu artystki na młode pokolenie. Jak podkreślił, Roan reprezentuje generację ceniącą autentyczność i „queer joy”, co idealnie współgra z misją marki „All Ages, All Races, All Genders”. Podkreślenie tych wartości wskazuje, że partnerstwo będzie miało nie tylko wymiar komercyjny, lecz także wizerunkowy, wzmacniający długoletnie zaangażowanie MAC w tematy równościowe.

Według Aïdy Moudachirou-Rebois, wiceprezeski i globalnej dyrektor zarządzającej MAC, współpraca z artystką zaczęła się jeszcze przed jej międzynarodowym sukcesem. Marka wspierała makijaż i koncepcje wizualne wokół kilku kluczowych momentów jej kariery, co przełożyło się na decyzję o długoterminowym partnerstwie. Moudachirou-Rebois oceniła, że historia Roan – oparta na determinacji i konsekwencji – wzmacnia autentyczność komunikacji marki.

Debiut artystki w kampaniach zaplanowany na 2026 rok sugeruje, że projekty są już w przygotowaniu, a MAC zamierza wykorzystać rosnący zasięg piosenkarki. W 2024 i 2025 roku jej obecność w mediach społecznościowych i na listach przebojów rosła w tempie dwucyfrowym, a koncerty regularnie przyciągały dziesiątki tysięcy fanów. Dla marki oznacza to potencjalnie znaczące wzmocnienie przekazu i dotarcie do nowych grup odbiorców.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
11. grudzień 2025 05:54