Moda na sprzedaż leków OTC, czyli dostępnych bez recepty, w sklepach, drogeriach i na stacjach benzynowych przyszła do Polski z Zachodu. Od ponad 1,5 roku ten asortyment rotuje w kanale pozaaptecznym coraz lepiej. Wszystko za sprawą obowiązującej od 1 stycznia 2012 roku nowelizacji prawa farmaceutycznego, które m.in. wprowadziło zakaz reklamy aptek oraz ich działalności. Brak możliwości korzystania z gazetek promocyjnych, ulotek, plakatów reklamowych i programów lojalnościowych przełożył się na wyraźny spadek sprzedaży leków, w efekcie czego blisko co piąta apteka w Polsce została zamknięta. – To się odbiło na całym rynku, a producentów zmusiło do spojrzenia przychylniejszym okiem na rynek pozaapteczny. Od ponad roku obserwujemy intensyfikację działań skierowanych do tego kanału – mówi Dorota Ruszkowska, dyrektor zarządzająca w firmie UpPharma. Dziś takie produkty oraz suplementy diety, można kupić w większości czołowych sieci handlowych – m.in. w Auchan, Real, E.Leclerc, sklepach Społem oraz mniejszych sieci regionalnych. Klient dostanie je także w sieciach drogeryjnych.
Na wzór Rossmanna
W drogeriach sieci Rossmann półka z lekami była w ostatnim czasie regularnie powiększana i dziś jej długość dochodzi nawet do 3 metrów. – Głównym asortymentem drogerii Rossmann są kosmetyki do pielęgnacji ciała i twarzy, a parafarmaceutyki to kategoria będąca uzupełnieniem naszego asortymentu – przekonuje Eliza Panek, rzecznik prasowy sieci. Czy konsument też tak postrzega ofertę Rossmanna, w którym są środki przeciwbólowe, na przeziębienie, na ból gardła, żołądka, przeciw chorobie lokomocyjnej, suplementy diety, przeróżne zestawy witamin, preparaty ziołowe, a nawet prezerwatywy i lubrykanty, termometry, testy ciążowe oraz owulacyjne? Można w to wątpić, bo wizyta w niemieckich drogeriach spokojnie zastąpi sporej części klientów odwiedziny apteki. Mimo to, niektórzy detaliści podchodzą do tego asortymentu sceptycznie. – To są chyba zapychacze, bo nie można zatowarować 400 mkw. samymi kosmetykami. Dlatego Rossmann wypełnia półki środkami chemii gospodarczej, karmą dla zwierząt, żywnością, a nawet lekami. Ale czy to jest tego warte? Czy tak duża półka zarabia na siebie? – zastanawia się Grzegorz Nowicki, prowadzący kilka niezależnych drogerii. Dorota Ruszkowska nie ma wątpliwości, że tak:
– Współpracujemy z 12 producentami leków, którzy przyznają, że Rossmann jest dla nich bardzo dużym i ważnym klientem. Kiedyś ten asortyment zajmował tam metrową półkę, a dziś jest to 2-3 razy więcej.
Wychodząc z założenia, że nikt nie rozwija półek z niechodliwym towarem, kolejne drogerie – m.in. Vica, Laboo oraz Drogerie Polskie – zdecydowały się wejść w ten asortyment. Ta ostatnia zdecydowała się na taki ruch, mimo iż już kiedyś na lekach się sparzyła.
Apteki idą w stronę drogerii i na odwrót
– 2-3 lata temu farmacja się u nas nie przyjęła. Być może to była kwestia cen – przyznaje Leszek Rzeszótko, dyrektor ds. rozwoju sieci Drogerie Polskie. Tym razem ma być inaczej. – Na pewno musimy patrzeć na największego gracza, ale w tej chwili wszystkie drogerie rozszerzają asortyment, by klientki mogły kupić tam wszystko, co może je interesować. Apteki wprowadzają kosmetyki i stają się apteko-drogeriami, dlaczego więc my nie mamy iść w drugą stronę? Czemu na lekach mają zarabiać tylko apteki? – pyta dyrektor Rzeszótko. Ponieważ w Drogeriach Polskich nie ma obecnie farmaceutyków, trwa tworzenie nowej kategorii produktowej od podstaw. W sumie w typowej placówce znajdzie się około 50 SKU, ale, zależnie od powierzchni sali sprzedaży, liczba ta będzie wahała się od 40 do 70 indeksów. – We wszystkich sklepach chcielibyśmy wprowadzić metrowe półki. W mniejszych wykorzystamy półki naladowe – informuje Dorota Ruszkowska z UpPharmy, która odpowiada za wdrożenie tego asortymentu w Drogeriach Polskich w ramach projektu „Zachowaj zdrowie”. Od września trwają testy – w kilku placówkach analiza sprzedaży ma pozwolić na ustalenie optymalnego asortymentu.
Sprzedaż nakręciły specjalnie oznakowane szafy
– Nie ukrywam, że wzorujemy się na tym, co jest na Zachodzie – Super-Pharm, Hebe, Rossmann – oni wprowadzają leki, więc my też. Zresztą sami klienci pytali o takie produkty – mówi Tomasz Skrzypiec, dyrektor handlowy Polskiej Sieci Drogerii Vica. Sieć wprowadziła leki OTC rok temu. – Rozwijamy tę kategorię, bo dostrzegamy powolny, ale jednak zauważalny, wzrost sprzedaży i coraz większe zainteresowanie konsumentów. Tak naprawdę handel tym asortymentem ruszył dopiero po wstawieniu specjalnych szaf oznakowanych jako „Moja apteczka”. W przypadku parafarmaceutyków widoczność jest kluczowa, bo nie każdy przychodzi do drogerii po takie produkty – dodaje nasz rozmówca. Jego zdaniem leki OTC to asortyment uzupełniający o charakterze impulsowym – klient przychodzi po inne rzeczy, a te kupuje przy okazji, zwiększając wartość koszyka. Dlatego muszą one koniecznie znaleźć się w strefie kasy. Podobnie myśli Jerzy Guentzel, właściciel sklepu sieci Laboo w Chojnicach: – Farmaceutyki, a zwłaszcza witaminy i suplementy diety, są asortymentem dobrze korespondującym z produktami do pielęgnacji urody. Kobieta, której zależy na dobrej kondycji włosów, kupuje odżywkę, a przy okazji skusi się też na suplement diety poprawiający ich witalność.
Podobnych zestawów kosmetyk plus lek, mających wzajemnie uzupełniające się działanie, jest więcej, czego przykładem mogą być produkty do opalania.
100 proc. marży?
W drogeriach Vica dobrze sprzedają się przede wszystkim suplementy diety, np. przeciwdziałające wypadaniu włosów czy wspomagające odchudzanie, świetnie idą też plastry, słabo rotują prezerwatywy. Z konkretnych produktów trzeba byłoby wymienić Polopirynę S, Cerutin, Rutinoscorbin, różne odmiany magnezu. Jerzy Guentzel z Laboo asortyment farmaceutyków dobiera, zwracając uwagę na kilka aspektów, m.in. sezonowość, działanie uzupełniające dla kosmetyków oraz na to, czy dany produkt jest aktualnie reklamowany w telewizji i prasie kobiecej.
– Aflofarm cały czas wypuszcza nowości i robi ogromne kampanie marketingowe. W ten sposób rozkręciło się wiele kategorii, które wcześniej praktycznie nie istniały. Dobrym przykładem jest Vocaler – środek na chrypę i suchość w gardle – tłumaczy Dorota Ruszkowska. Jednak, jak zauważa Jerzy Guentzel, najpopularniejszą grupą leków są środki przeciwbólowe. To podstawa każdej sklepowej apteczki. Według danych Nielsena segment tych leków w kanale pozaaptecznym był w 2012 roku wart ponad 300 mln zł i odnotował 5-proc. wzrost w porównaniu z 2011 rokiem. W tym czasie sprzedaż przeciwbólowych leków OTC w kanale aptecznym wzrosła o 3 proc. Szacuje się, że w bieżącym roku różnica na korzyść kanału pozaaptecznego będzie jeszcze większa.
Choć leków przeciwbólowych sprzedaje się najwięcej, z reguły są one tanie. Dlatego najlepszy interes robi się na suplementach diety. – To wdzięczne produkty dla handlu, bo są mocno reklamowane i ludzie o nie pytają, a większość kosztuje powyżej 20 zł. – twierdzi Tomasz Skrzypiec. W drogeriach Vica marże na parafarmaceutyki oscylują wokół 25-30 proc. W Drogeriach Polskich są wyższe i dochodzą nawet do 40 proc. Mimo tak wysokich marż, sieć zapewnia, że pozostanie konkurencyjna nie tylko wobec sieci handlowych, ale również Rossmanna. Na pytanie, czy wynika to z tak dobrych warunków zakupowych UpPharmy, czy może sklepy narzucają na leki tak wysokie marże, dochodzące do 100 proc., nie uzyskaliśmy odpowiedzi.
– Wszystko zależy od indywidualnych potrzeb klienta, kategorii oraz produktu. W przypadku parafarmaceutyków bardzo ważna jest cena i często to ona determinuje wybór – mówi Katarzyna Jagiełowicz, starszy specjalista ds. marketingu Drogerii Hebe. To kolejny gracz, który stawia na ten asortyment.
Lek jako impuls do odwiedzenia drogerii
W zeszłym roku Jeronimo Martins ogłosiło, że chce mieć w Polsce docelowo 600 sklepów kosmetycznych Hebe, których integralną część będą stanowić punkty apteczne. Równocześnie w drogerie zostały przekształcone wszystkie apteki Na Zdrowie. Przedstawiciele sieci zapewnili, że nie zamierzają już otwierać w Polsce pojedynczych aptek, a wszystkie nowe zlokalizowane będą wewnątrz drogerii Hebe. Obecnie Hebe posiada 45 sklepów kosmetycznych, a w czterech z nich działają apteki. We wszystkich pozostałych leki OTC można znaleźć w sekcji dermopharm. – Do tej pory segment drogeryjny nie oferował szerokiej gamy farmaceutyków. Tworząc ofertę Hebe chcemy to zmienić. W związku z tym rola tej kategorii, w kolejnych etapach rozwoju sprzedaży, będzie się zmieniać. Dziś możemy powiedzieć, że oferta jest zarówno uzupełniająca jak i budująca przewagę, ale coraz częściej staje się impulsem do odwiedzenia Hebe – mówi Katarzyna Jagiełowicz. Jedną z istotniejszych grup w portugalskich drogeriach są suplementy zwiększające odporność w okresie grypy i przeziębienia. Jak informuje przedstawicielka sieci, te pozycje w sezonie odnotowują nawet kilkudziesięcioprocentowe wzrosty sprzedaży. Podobne spostrzeżenia ma Eliza Panek z Rossmanna: – Parafarmaceutyki to kategoria sezonowa, wzrost liczby zachorowań, okres jesienny i zimowy, sprzyjają zwiększonej sprzedaży Mocno sezonowe są również suplementy diety. – Po sylwestrze i wiosną, gdy wszyscy chcą się odchudzać, rośnie sprzedaż preparatów typu Linea, a latem środków, takich jak Lokomotiv czy Belissa Sun, wspomagająca opalanie – wylicza Tomasz Skrzypiec.
Leki a kosmetyki
Choć leki OTC to produkty wysokomarżowe i dobrze sprzedają się w dużych sieciach, nie zawsze ma to przełożenie na inne placówki. – Nie wiem dlaczego w Rossmannie leki idą tak dobrze. U nas rotują głównie tabletki na ból głowy i suplementy diety. Ceny mamy dobre, ale generalnie sprzedaż jest słaba i wynosi kilkadziesiąt opakowań miesięcznie. Trochę ratuje ją reklama telewizyjna – mówi Anna Grzyb z drogerii Wispol. Grzegorz Nowicki z drogerii Noel, który leki OTC oferował kilka lat temu, ale w końcu zrezygnował, ma swoją teorię. – Ten asortyment kłóci się z najważniejszym towarem w drogerii, czyli kosmetykami. Klientki przychodzą tu, bo chcą sobie poprawić urodę i nastrój. Konotacją leków jest choroba – ten towar przypomina o złym samopoczuciu, a ludzie zazwyczaj nie chcą tego pamiętać – przekonuje Nowicki. Niektóre drogerie, jak Jasmin, oferują tylko suplementy diety. – Na takie artykuły jak Colostrum, zwiększający odporność, Antydetoks czy Collagen firmy Noble Health, mamy stałych klientów, którzy przychodzą regularnie. W tej chwili takiego asortymentu, jak leki OTC, nie mamy. Może wprowadzimy go w przyszłym roku – informuje Teresa Stachnio, wiceprezes sieci Drogerie Jasmin.
Ile to kosztuje?
Drogeria, która chciałaby zacząć handlować takim asortymentem, musi się liczyć z wydatkami na starcie. Szafa z zatowarowaniem to wydatek kilku tys. zł, ale można zacząć od naladowej apteczki ze środkami przeciwbólowymi. – To podstawa, do tego dochodzą leki gastryczne i na ból gardła, które najlepiej rotują w okresie jesiennym i zimowym. W sumie na start potrzeba 20-25 indeksów, aby zaspokoić najważniejsze potrzeby. Stawiamy wtedy na silne marki znanych producentów, takie jak Apap, Ibuprom, Panadol, Gripex, Aspiryna, Etopiryna, Polopiryna, Cholinex, Nurofen, Rennie – doradza Adam Łysakowski, dyrektor handlowy Hurtowni Farmaceutycznej „Monika”. Jak przestrzega, leki słabo sprzedają się w placówkach ladowych.
– Parafarmaceutyki wymagają samoobsługi, bo klient musi mieć miejsce i czas, by na spokojnie przeczytać, jaki skład ma lek i do czego służy – kończy nasz rozmówca.
Sebastian Szczepaniak
W kolejnej edycji badań Perły Rynku eksperckie jury wybrało nowości kosmetyczne oraz FMCG o największym potencjale, by stać się bestsellerami. Menedżerowie, odpowiedzialni za politykę asortymentową ponad 60 wiodących sieci detalicznych, sklepów internetowych oraz platform e-commerce w Polsce, wybrali najbardziej obiecujące nowości roku. Przedstawiamy werdykt tego wyjątkowego jury.
12 września 2025 r. w stołecznym hotele Arche Krakowska odbyła się uroczysta gala wieńcząca tegoroczną edycję badań Perły Rynku FMCG oraz Perły Rynku Kosmetycznego.
Co jest celem badania Perły Rynku?
Celem badań Perły Rynku niezmiennie pozostaje wskazanie nowości produktowych o największym potencjale na sprzedażowy sukces w różnych rodzajach sklepów, od stacjonarnych spożywczych począwszy, przez drogerie, perfumerie, apteki, na e-sklepach i platformach internetowych kończąc.
O unikalności tego badania decyduje to, kto dokonuje oceny produktów. Jest to grono złożone z praktyków rynku – menedżerów, którzy odpowiadają za politykę asortymentową w najbardziej liczących się firmach detalicznych w kraju.
Co ocenia jury badania Perły Rynku?
To oni, wraz ze swoimi zespołami, analizują każdy produkt zgłoszony do badania. Ich ocenie podlegają takie cechy jak: jakość, skład, innowacyjność funkcjonalność, a także smak czy zapach danego wyrobu.
Jurorzy badania Perły Rynku analizują też każdy wyrób, który bierze w nim udział pod kątem rekomendowanej dla niego ceny detalicznej, opakowania, działań marketingowych mających wspierać jego sprzedaż, a także tego czy wpisuje się on w trendy konsumenckie.
Dzięki tak dogłębnej i profesjonalnej analizie firmy zgłaszające swoje produkty do badania Perły Rynku mogą dowiedzieć się jak są one odbierane przez retailerów reprezentujących różne kanały sprzedaży i czy widzą oni dla tych wyrobów miejsce w swojej ofercie.
W tym miejscu serdecznie dziękujemy wszystkim jurorom za zaangażowanie w ten projekt.
Poniżej przedstawiamy listę produktów zakwalifikowanych do tegorocznej edycji badań Perły Rynku FMCG oraz Perły Rynku Kosmetycznego, wraz z tytułami: “złoto”, “srebro”, “brąz”, wynikającymi ze średniej liczby punktów przyznanych im przez jurorów.
Perły Rynku Kosmetycznego 2025:
- Linia żeli i balsamów do ciała Lactourea, Lactovit, 3 produkty, AC Marca Poland - SREBRO;
- Krem modelujący owal twarzy Face Contour Architect, Arkana Cosmetics - BRĄZ;
- Linia kosmetyków do pielęgnacji twarzy Mikrobiom, 4 produkty, Awesome Cosmetics - SREBRO;
- Linia kosmetyków do pielęgnacji włosów Hery by Berry, 6 produktów, Chantal - SREBRO;
- Olejek chroniący zarost przed siwieniem Silverfree, Roomcays, Coloris - SREBRO;
- Naturalny antyperspirant w sztyfcie Roomcays, Coloris - BRĄZ;
- Naturalny dezodorant w sztyfcie bez sody Ecosoft, Coloris - BRĄZ;
- Linia kosmetyków do pielęgnacji twarzy w sztyfcie Food4Face, Ecosoft, 4 produkty, Coloris - BRĄZ;
- Linia żeli pod prysznic i płynów do kąpieli Tesori d‘Oriente, 2 warianty, Corri - SREBRO;
- Kolorowa pianka do mycia i zabawy Bobini Fun, 2 warianty, Dr. Miele Cosmed Group - SREBRO;
- Linia żeli pod prysznic Mood Care, Apart, 3 warianty, Dr. Miele Cosmed Group - BRĄZ;
- Linia serum do twarzy Green Pharmacy, 4 warianty, Elfa Pharm - SREBRO;
- Linia kosmetyków do stóp Green Pharmacy, 7 produktów, Elfa Pharm - SREBRO;
- Linia kosmetyków dla dzieci Jelp Baby 0+, 5 produktów, Europe Distribution Group -ZŁOTO;
- Multifunkcyjne mleczko do ciała Essential Care, Mustela Maternite Expanscience Laboratoires - SREBRO;
- Krem do ciała uzupełniający lipidy Stelatopia+, Mustela Expanscience Laboratoires - SREBRO;
- Linia kosmetyków do włosów Intensywne Nawilżenie, Eva Natura, 6 produktów, Fabryka Kosmetyków Pollena-Ewa - BRĄZ;
- Linia kosmetyków do pielęgnacji twarzy Cica Care, 3 produkty, Floslek - SREBRO + WYBÓR REDAKCJI;
- Linia kosmetyków do pielęgnacji ust Lip Care, 5 wariantów, Floslek - SREBRO;
- Linia olejków do ust z efektem błyszczyku Sweet Kiss Lip Oil Gloss, 8 wariantów, Golden Rose - SREBRO;
- Linia hydrożelowych maseczek do twarzy The Real Mask, Holika Holika, 4 warianty, MyAsia A&K Beauty Krzysztof Chwesiuk - SREBRO;
- Innowacyjny program do pielęgnacji twarzy, Natural Face Box, Naturéa - BRĄZ;
- Suchy bezzapachowy szampon do włosów Sensitive Scalp, Batiste, Ocean Trade - SREBRO;
- Mazidło Opatrunkowe z nagietkiem do regeneracji skóry suchej i popękanej, Opcja Natura - SREBRO;
- Serum przeciwzmarszczkowe Koktajl pod oczy Kofeina Opuncja, Opcja Natura - SREBRO;
- Skoncentrowany krem na suche i popękane pięty z mocznikiem Anty Tarka, Opcja Natura - SREBRO;
- Balsam do ciała z biofermentem Atop Stop, Opcja Natura - SREBRO;
- Biożel do higieny intymnej z biofermentem, Opcja Natura - SREBRO;
- Woda perfumowana dla kobiet Halloween My Wish, Polkospa Anna Rakocińska - BRĄZ;
- Zestaw kosmetyków pielęgnacyjnych dla mężczyzn Sigma Men, 3 produkty, Sigma Men - SREBRO;
- Linia kremów z filtrem SPF Lebelage Sun, 9 wariantów, Sonia - SREBRO;
- Linia szczoteczek do zębów Gum Soft-Picks, 9 wariantów, Sunstar Europe - SREBRO;
- Linia kosmetyków wspomagających walkę z katarem dla dzieci i całej rodziny Sio Gilu, 3 produkty, TRM - SREBRO;
- Linia kosmetyków do włosów Trychologiczna Pielęgnacja, 7 produktów, Venita Fabryka Kosmetyków - SREBRO;
- Linia kosmetyków do wybielania zębów Alpine White, 3 produkty, Volt Baltija Polska - BRĄZ;
- Linia kosmetyków do pielęgnacji twarzy dla mężczyzn Men Rock, 4 produkty, Volt Baltija - BRĄZ.
Redakcja "Wiadomości Kosmetycznych" przyznała również własne nagrody i tytuł "Wybór Redakcji" jednemu produktowi i dwom liniom zgłoszonym do badania Perły Rynku Kosmetycznego. Otrzymały je:
- Linia kosmetyków do pielęgnacji włosów Hery by Berry, 6 produktów, Chantal
- Linia kosmetyków do pielęgnacji twarzy Cica Care, 3 produkty, Floslek
- Serum przeciwzmarszczkowe Koktajl pod oczy Kofeina Opuncja, Opcja Natura
Perły Rynku FMCG 2025:
- Linia napojów Ice tea z nata de coco Hello Day! Magico, 3 warianty, Agus - SREBRO;
- Linia napojów owocowych z nata de coco Hello Day! Magico, 6 wariantów, Agus - SREBRO;
- Linia przysmaków dla kotów Ciao Churu, 8 wariantów, Azan - SREBRO;
- Linia skyrów z tapioką lub chia Bakoma, 4 warianty, Bakoma - ZŁOTO;
- Linia skyrów pitnych Bakoma Men, 4 warianty, Bakoma - ZŁOTO;
- Linia jogurtów mochi Bakoma, 3 warianty, Bakoma - SREBRO;
- Linia ciastek Delisana Mini Family, 7 wariantów, Biscuit International - SREBRO;
- Napoje bezalkoholowe Blitzbee, 2 warianty, Blitz Natural Power - SREBRO;
- Taśma naprawcza Python, Bripox - BRĄZ;
- Klej do obuwia Tadam, Bripox - SREBRO;
- Hamburgery Duda High Protein, Cedrob Foods - SREBRO;
- Kabanosy Duda High Protein, Cedrob Foods - SREBRO;
- Kurczak gotowany Duda, Cedrob Foods - SREBRO;
- Pierś w galarecie Duda, Cedrob Foods - BRĄZ
- Płyny do płukania tkanin Tesori d‘Oriente, 2 warianty, Corri - SREBRO;
- Wiejska przekąskowa z Wadowic Bracia Dobrowolscy (150 g), Dobrowolscy - SREBRO;
- Linia batonów czekoladowych Dare, 3 warianty, ETi European Food Industries - SREBRO;
- Chipsy ziemniaczane Moonsy, 2 warianty, Eurowafel - SREBRO;
- Papier toaletowy Naturesse, 2 warianty, Firma W.Lewandowski - SREBRO;
- Ryż Akitakomachi Sen Soy (1 kg), Flavor Hub - SREBRO;
- Linia chipsów nori Sen Soy, 4 warianty, Flavor Hub - SREBRO;
- Płatki nori Sen Soy, 2 warianty, Flavor Hub - BRĄZ;
- Chleb królewski premium Balviten (250 g), 2 warianty, Glutenfree24 - SREBRO;
- Płyny do mycia naczyń Ludwik Maxx Power, 2 warianty, Grupa Inco - SREBRO;
- Kapsułki do zmywarek Ludwik Maxx Power Plus, Grupa Inco - SREBRO;
- Linia przekąsek Helio Tropical Bites, 5 produktów, Helio - SREBRO;
- Przekąska z suszonych jabłek Helio Stixy, Helio - SREBRO;
- Olej Polski, Komagra - SREBRO;
- Ahmad Tea English Tea No.1 (20 torebek), Levant Foods - SREBRO;
- 5-cio komorowe kapsułki do prania z perełkami zmiękczającymi Mill, 2 warianty, Madonis - SREBRO;
- Musztardy premium Mosso, 2 warianty, Mosso Kewpie Poland - SREBRO;
- Sery żółte keto i protein OSM Sierpc Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Sierpcu - SREBRO;
- Preparaty do czyszczenia Dasty Degreaser (1000 ml) 2 warianty, Optymer Trade - BRĄZ;
- Wino Carrousel Bordeaux Maison Bouey, PH Bordopol - BRĄZ;
- Linia bułek do burgerów i hot-dogów Oskroba, 4 warianty, Piekarnia Oskroba - SREBRO;
- Linia czekolad i wafli Nestlé Damak, 7 wariantów, Pilot International - SREBRO;
- Linia posypek do popcornu Planteon, 3 warianty Planteon - SREBRO;
- LInia bezalkoholowych win JP. Chenet 0.0%, 3 warianty, Platinum Wines - SREBRO;
- Linia przetworów warzywnych i owocowych Polan, 6 produktów, Polan - SREBRO;
- Linia dań gotowych Prawie Gotowe, 6 produktów, Polan - BRĄZ;
- Naturalne mieszanki ziołowe Pripravka, 3 produkty, Pripravka - SREBRO;
- Linia azjatyckich sosów Wok Sauces, 5 produktów, Pripravka - SREBRO;
- Mokra karma dla psów dorosłych Natural, jagnięcina z gęsiną i marchewką (400 g), Pupil Foods - SREBRO;
- Linia wód mineralnych Rodowita (1 l), 4 warianty, Rodowita z Roztocza - ZŁOTO;
- Sery żółte Serdeczny, 2 warianty, Sertop - SREBRO;
- Linia chrupek kukurydzianych Nomz, 5 wariantów, Snacklab - SREBRO;
- Linia przekąsek owocowych Fruit Mood, 6 wariantów, Sofio - SREBRO;
- Linia obwarzanków Bublini, 3 warianty, Sofio - BRĄZ;
- Linia konserw Żelazna Rezerwa, Sokołów, 3 warianty, Sokołów - SREBRO;
- Onigiri Sushi4You, 3 warianty Sushi & Food Factor - SREBRO;
- Zestawy sushi Sushi4You, 3 warianty, Sushi & Food Factor - SREBRO;
- Wina Villa Armira, 2 warianty, TiM - BRĄZ;
- Linia kostek do toalet Toilet Tapes, 9 wariantów, Toilet Tapes - SREBRO;
- Owoce liofilizowane Kresto, 2 warianty, Vog Polska SREBRO;
- Linia napojów energetyzujących Energy Blast, 5 wariantów, XL Energy Marketing - BRĄZ;
- Linia napojów bezalkoholowych Groove Mocktail, 5 wariantów, XL Energy Marketing - BRĄZ;
- Zestaw do sprzątania Circular Rubi, Eco Ego, York PL - BRĄZ;
- Linia wędlin Wędzarz, 4 produkty, Zakład Przetwórstwa Mięsa Matthias - SREBRO.
Dodatkowo redakcja "Wiadomości Handlowych" przyznała własne nagrody i tytuł "Wybór Redakcji" trzem liniom produktowym zgłoszonym do badania Perły Rynku FMCG. Otrzymały je:
- Linia przysmaków dla kotów Ciao Churu, 8 wariantów, Azan;
- Płyny do płukania tkanin Tesori d‘Oriente, 2 warianty, Corri;
- Linia chipsów nori Sen Soy, 4 warianty, Flavor Hub.
W gali podsumowującej tegoroczną edycję badań Perły Rynku uczestniczyli dostawcy, którzy zgłosili swoje nowości do oceny oraz jurorzy, którzy je oceniali. Uroczystość poprowadzili Bartosz Tesławski, prezes Wydawnictwa Gospodarczego, które jest organizatorem badania oraz Bożena Graczyk, kierownik projektu Perły Rynku.
Partnerem wydarzenia był Amazon – globalna platforma e-commerce.
Zmywanie naczyń to czynność codzienna, która jednak w różnych częściach świata wygląda zupełnie inaczej. Z raportów International Flavors & Fragrances Dishwashing Habits Reports 2022 i 2024 wynika, że preferencje dotyczące metod czyszczenia naczyń oraz wybór detergentów są silnie związane z tradycją, kulturą i stylem życia. W Europie aż 48 proc. osób korzysta przede wszystkim ze zmywarek automatycznych, co czyni ten region liderem w tym zakresie. To wyraźny kontrast wobec wielu innych części świata, gdzie dominuje ręczne mycie.
W Azji aż 90 proc. respondentów deklaruje, że przynajmniej raz dziennie zmywa naczynia ręcznie. Jeszcze większą intensywność mycia obserwuje się na Bliskim Wschodzie i w Afryce (MEA), gdzie 60 proc. osób wykonuje tę czynność ręcznie co najmniej dwa razy dziennie. Tak wysoka częstotliwość wskazuje na istotne znaczenie kulturowe oraz religijne czystości w tych regionach.
Wybór konkretnych programów i cykli w zmywarkach również różni się w zależności od kraju. We Francji 45 proc. użytkowników zmywarek korzysta najczęściej z trybu Eco, podczas gdy w Katarze 72 proc. wybiera cykl krótki. Te dane odzwierciedlają lokalne priorytety – we Francji nacisk na oszczędność energii i wody, a w Katarze na szybkość i wygodę.
Preferencje konsumentów dotyczą również form detergentów. W Niemczech aż 67 proc. kupujących wybiera tabletki do zmywarek, co wskazuje na ich praktyczność i popularność na tamtejszym rynku. Z kolei w Stanach Zjednoczonych 30 proc. konsumentów sięga najczęściej po żele, które umożliwiają bardziej elastyczne dozowanie produktu.
Specyficzne zwyczaje związane ze wstępnym przygotowaniem naczyń widoczne są w Ameryce Łacińskiej i Australii. W krajach Ameryki Łacińskiej 51 proc. osób regularnie namacza naczynia kilka razy w tygodniu, a w Australii aż 78 proc. badanych płucze lub wstępnie myje naczynia przed umieszczeniem ich w zmywarce. Te nawyki pokazują, że w wielu kulturach czystość naczyń nie zaczyna się dopiero w zmywarce, ale już na etapie wstępnej pielęgnacji.