StoryEditor
Rynek i trendy
19.02.2019 00:00

Minimalizm przejmuje świat beauty

Coraz więcej konsumentów domaga się od branży kosmetycznej produktów etycznych, które są dobre dla ich skóry i dla natury. Minimalizm kosmetyczny ma wiele aspektów, wiele trendów pochodzi z drugiej strony globu – oto najważniejsze z nich.

Jesteśmy świadkami utraty zaufania do firm kosmetycznych. Ten klimat nieufności prowadzi zatem do pojawienia się małych niezależnych marek, które opierają całą swoją koncepcję na przejrzystości i chętnie pokazują swoje procesy produkcyjne. Ze względu na technologię dostęp do informacji na temat kosmetyków jest prawie nieograniczony. Konsument jest coraz bardziej świadomy i rozszyfrowuje to, co kupuje, potrzebuje dowodu i autentyczności. Chce mieć pewność, że produkty, których używa są dobre dla niego, zdrowia i środowiska.

CZYSTY SMAK

Ten trend jest odpowiedzią na pragnienie zdrowszych formuł. Znajduje swoje źródło w pojawianiu się aplikacji do dekodowania składu kosmetyków. Coraz więcej marek pozycjonuje się jako superzdrowe i z czystym składem. 
Jednak "czyste piękno" wciąż nie jest łatwe do zrozumienia dla marek ze względu na złożony proces znajdowania naturalnych odpowiedników. W ramach tego trendu pojawia się też fala "kojących" produktów, zwłaszcza w Korei Południowej i Stanach Zjednoczonych. Istnieje również silny trend powrotu probiotyków i zabiegów, które mogą przywrócić równowagę pH skóry.
 

ZDROWY GLAM

Naturalność staje się bardziej wyrafinowana i bardziej seksowna. Wiele niszowych marek uruchamia i oferuje naturalne alternatywy, które podążają za trendami. Nie ma mowy o ograniczaniu makijażu do odcieni "nude". Kolory są jasne i wyraziste. Marki inspirują się modą i pokazują, że nie rywalizują z konwencjonalnymi markami beauty. Inspiracją dla branży kosmetycznej jest sektor mody, który jest prawdziwym orędownikiem trendów i kolorów. Potrzebna jest jednak duża dawka intuicji, aby wyczuć stronę, w którą warto podążać.
 

ŚWIADOME PIĘKNO

Planeta ma duże kłopoty, a konsumenci oczekują, że marki kosmetyczne będą szanować ekosystem. Na topie jest ochrona zwierząt, ochrona oceanów, pozyskiwanie zasobów naturalnych lub zaangażowanie solidarnościowe. Te trendy są bardzo popularne w Stanach Zjednoczonych i Korei Południowej, ale zdominowały też Europę.

Konsumenci są coraz bardziej wymagający, oczekują od branży przejrzystości, co według ekspertów stanowi prawdziwą trudność, "ponieważ wiąże się z ujawnieniem wszystkich twoich kart i narażeniem się na konkurencję".
Są również bardzo ostrożni w odniesieniu do składu produktów i nie chcą rezygnować z przyjemności użytkowania.

W związku z tymi licznymi wymaganiami konsumentów, branża beauty stoi przed wielkimi wyzwaniami, ale ograniczenia te mogą być dla niej motywujące i spełnić rolę napędu innowacji.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
17.09.2025 16:34
Mintel: „Comfort capital” nowym trendem w branży beauty i personal care
Pumpkin spice doskonale wpisuje się w trend „comfort capital”.DALL-E

W czasach nasilonego niepokoju na rynku pojawiło się pojęcie „comfort capital”, wskazane przez analityków Mintela jako kluczowy trend w branży beauty i personal care (BPC). Oznacza ono tworzenie produktów i kampanii, które budzą poczucie komfortu, znajomości lub eskapizmu – dając konsumentom chwilowe wytchnienie od codziennego stresu. Zjawisko to wykracza poza chwilową modę, odzwierciedlając rosnącą potrzebę bezpieczeństwa emocjonalnego w niestabilnych czasach.

Według prognoz, znaczenie „comfort capital” będzie rosnąć w ciągu najbliższych 18–24 miesięcy zarówno w USA, jak i na rynkach globalnych. Nostalgia okazuje się jednym z głównych motorów tego trendu – pozwala konsumentom powracać do „dobrych, starych czasów”, co daje poczucie stabilności i ulgi emocjonalnej. Coraz więcej marek decyduje się na ponowne wprowadzanie kultowych produktów sprzed lat, które budzą pozytywne skojarzenia i emocje.

Szczególną rolę w budowaniu „comfort capital” odgrywa zapach, który ma unikalną zdolność wywoływania wspomnień i emocji. Produkty inspirowane znanymi aromatami – związanymi z jedzeniem, rodzinnymi sytuacjami czy dziedzictwem kulturowym – trafiają bezpośrednio w potrzeby konsumentów poszukujących zakorzenienia i bliskości. Dla marek oznacza to możliwość opowiadania historii poprzez zmysły i budowania głębszych więzi z odbiorcami.

Na znaczeniu zyskuje również design opakowań, który może przywoływać znajome kształty lub nadawać im kreatywną, czasem surrealistyczną formę. W ten sposób produkty nie tylko dostarczają funkcjonalnych korzyści, ale także inspirują, wywołują radość i przenoszą konsumentów w świat eskapizmu. „Comfort capital” podkreśla rosnącą wartość stabilności i poczucia przynależności – a dla marek staje się sygnałem, by łączyć innowacyjność z empatią i emocjonalnym podejściem na każdym etapie kontaktu z klientem.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
17.09.2025 13:12
Sierpniowy koszyk zakupowy: żele pod prysznic zdrożały bardziej niż kawa
W sierpniu w ujęciu miesiąc do miesiąca najbardziej podrożał żel pod prysznic Agata Grysiak

W sierpniu ceny codziennych zakupów nieznacznie spadły – wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy ASM SFA. Średnia wartość koszyka zakupowego w sierpniu 2025 r. była niższa niż przed miesiącem o blisko 2 zł (0,62 proc.). Dodatkowo, w 9 na 13 sieci objętych analizą, ceny badanych produktów również były niższe niż miesiąc temu. W ujęciu miesiąc do miesiąca najbardziej podrożał żel pod prysznic (7,91 proc.) i kawa (6,93 proc.).

Według ostatecznych danych GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w sierpniu 2025 w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 2,9 proc., a w stosunku do poprzedniego miesiąca pozostały na niezmienionym poziomie.

Ceny lekko w dół. Koszyk zakupowy tańszy o blisko 2 zł

Z danych zebranych przez ASM SFA wynika, że w sierpniu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku spadła o 1,98 zł, czyli 0,62 proc. i wyniosła 317,60 zł. Spadek cen odnotowano w dziewięciu sieciach, a w pozostałych czterech ceny badanych produktów były wyższe niż w lipcu br. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci E.Leclerc (4,35 proc.), natomiast największy wzrost w sklepach POLOmarket (5,14 proc.). Podobnie jak przed miesiącem w 2 na 13 sieci objętych badaniem średnie ceny koszyków wyniosły mniej niż 300 zł.

Sierpniowy spadek średniej wartości koszyka zakupowego o niespełna 2 zł wpisuje się w obserwowaną w ostatnich miesiącach stabilizację cen. Dane GUS pokazują, że inflacja w ujęciu rocznym wyniosła 2,9 proc., co oznacza, że dynamika wzrostu cen wyhamowała i pozostaje stosunkowo niska w porównaniu z latami 2022–2023. To właśnie ta stabilizacja na poziomie makroekonomicznym przekłada się na wyraźniejsze uspokojenie cen w handlu detalicznym. Dane ASM SFA pokazują, że wciąż obserwujemy duże wahania cen poszczególnych produktów, a różnice w niektórych kategoriach pozostają znaczące. Wybór odpowiedniej sieci handlowej ma realne znaczenie dla domowych budżetów – szczególnie w sytuacji, gdy wielu Polaków odczuwa rosnące koszty utrzymania, jak np. czynsze czy opłaty za usługi. Widać też, że formaty Cash & Carry i sieci hybrydowe oferują korzystniejsze ceny, podczas gdy zakupy w dark store’ach pozostają najdroższą opcją – komentuje Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM SFA.

Pomidory tanieją, żel pod prysznic i kawa w górę

Badanie ASM SFA wykazało, że w sierpniu br. wśród 15 produktów o największym znaczeniu dla konsumentów, czyli o najwyższym wskaźniku indeksu mocy, najbardziej w ujęciu miesiąc do miesiąca podrożał żel pod prysznic (7,91 proc.) i kawa (6,93 proc.). Natomiast największa obniżka dotyczyła pomidorów (21,88 proc.).

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
18. wrzesień 2025 14:16