StoryEditor
Rynek i trendy
03.10.2017 00:00

V FBKCh: Trend „aktywnego piękna” kształtuje światowe rynki

Kosmetyki przeznaczone dla osób aktywnych fizycznie w samych tylko Stanach Zjednoczonych generują miliardowe zyski. Rynek ten będzie także rozwijał się w Polsce. Zwłaszcza, że do aktywności ruchowej przyznaje się aż 60 proc. naszych rodaków.

Aż 32 proc. Polaków twierdzi, że uprawia sport przynajmniej 3 razy w tygodniu. Raz lub dwa razy w tygodniu robi to kolejnych 20 proc, natomiast 8 proc. ćwiczy przynajmniej 3 razy w miesiącu. Aktywniejsi są mężczyźni aniżeli kobiety. Chętniej sport uprawiają też mieszkańcy miast niż wsi. - Idziemy w kierunku dogonienia pod względem aktywności fizycznej europejskich liderów – powiedziała na V Forum Branży Kosmetyczno-Chemicznej Dorota Kornaszewska-Skrzyżewska, prezes BeBrave Group.

Na tej bazie powstaje nowy trend, który z aktywności fizycznej przeniósł się także na modę. Powstało nawet specjalne określenie „athleisure”, które odnosi się do osób, które jasno rozgraniczają czas na pracę, odpoczynek i aktywność fizyczną, ale prowadzą też zdrowy tryb życia, przykładają uwagę do tego, co jedzą i piją. W kwestii stroju, co raz popularniejsze staje się łączenie elegancji ze elementami sportowymi np. zakładanie t-shirtu i butów sportowych do garnituru. Badacze oszacowali, że w samych tylko Stanach Zjednoczonych ten trend wart jest obecnie 44 mld złotych. 

Poprzez modę trend ten dotarł także do branży kosmetycznej i przyjął nazwę „athleisure beauty” lub „aktywne piękno”. Z raportu agencji Mintel wynika, że na rynek coraz odważniej wkraczają preparaty dla osób aktywnych. Sukces ich sprzedaży zależy od kilku czynników. Po pierwsze konsumenci stawiają przede wszystkim na trwałość. - Preparaty powinny się dostosowywać do naszego rytmu dnia, często dynamicznego. One powinny nam cały czas dać gwarancję, że cały czas wyglądamy odpowiednio – podkreśliła Kornaszewska-Skrzyżewska. Poza tym zalety tego typu kosmetyków powinny wiązać się z aktywnością fizyczną. Ważne jest również, aby takie kosmetyki były poręczne i łatwe w aplikowaniu. Jeżeli chodzi o skutki ich działania to są to przede wszystkim ekspresowe przywracanie odpowiedniego Ph oraz silne działanie antyoksydacyjne a często także skuteczną ochronę przeciw UV. - Active beauty nie oznacza tylko hasła marketingowego. Za tym powinny iść konkretne działania tych kosmetyków – zakończyła prezes BeBrave Group.

Michał Kokoszkiewicz
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
03.12.2025 12:17
Francuski przemysł znów w recesji – listopadowy PMI potwierdza spadki
Francja to jeden z największych producentów kosmetyków na świecie.Shutterstock AI

Francuski sektor produkcyjny ponownie skurczył się w listopadzie, co potwierdzają najnowsze dane HCOB. Wskaźnik PMI dla przemysłu spadł do 47,8 pkt z 48,8 pkt w październiku, pozostając poniżej granicy 50 pkt, oddzielającej rozwój od recesji. Odczyt ten sygnalizuje dalsze pogorszenie kondycji fabryk oraz utrzymującą się słabość popytu.

Z danych S&P Global wynika, że popyt na francuskie towary obniżył się po raz kolejny, co wydłuża do trzech i pół roku okres spadków zamówień w krajowym przemyśle. Firmy produkcyjne zmniejszyły też moce wytwórcze, a tempo cięć produkcji przyspieszyło względem poprzedniego miesiąca. W efekcie sektor odnotował kolejne miesiące osłabienia aktywności.

Po raz pierwszy od kwietnia zanotowano również redukcje zatrudnienia w przemyśle, co podkreśla skalę wyzwań stojących przed przedsiębiorstwami. Jednocześnie eksport odnotował odbicie, jednak nie przełożyło się ono na poprawę wyników branży, ponieważ presja konkurencyjna ograniczała możliwość podnoszenia cen.

Ekonomiści wskazują, że rosnąca konkurencja cenowa prowadzi do utrzymywania niskich cen wyrobów, co dodatkowo obciąża marże producentów. Nawet mimo poprawy sytuacji na rynkach zagranicznych, firmy mają trudności z przerzuceniem kosztów na odbiorców, co wzmacnia presję kosztową w sektorze.

Utrzymujący się spadek aktywności przemysłowej sygnalizuje dalszą słabość francuskiego sektora wytwórczego. Malejące zamówienia, niższa produkcja oraz silna presja cenowa tworzą wymagające otoczenie dla producentów, wskazując, że poprawa sytuacji może nie nastąpić szybko.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
01.12.2025 12:27
Perfumy z Dubaju biją rekordy popularności. Google notuje niemal 800-proc. wzrost wyszukiwań
Charakterystyczną cechą orientalnych perfum jest intensywność i trwałość, co wynika z zastosowania głównie naturalnych olejków eterycznychfot. Shutterstock

Najnowsze dane z wyszukiwarki Google pokazują dynamiczną zmianę preferencji zakupowych w Polsce. Konsumentki i konsumenci coraz chętniej sięgają po intensywne, orientalne kompozycje zapachowe, kojarzone z rynkiem arabskim. Jak wynika z analizy wyszukiwań, zapytania o „perfumy dubajskie” wzrosły aż o 796 proc. rok do roku, co czyni je jednym z najczęściej poszukiwanych produktów w kategorii beauty.

Jak donosi Fakt, w okresie świątecznym 2024 r. oraz w październiku 2025 r. internauci najczęściej wpisywali hasła związane z elektroniką i akcesoriami beauty – m.in. szczoteczki soniczne, irygatory do zębów, suszarki do włosów, frezarki do paznokci czy maszynki do golenia. Choć te urządzenia dominowały w ogólnej liczbie zapytań, to właśnie perfumy arabskie okazały się największym zaskoczeniem, notując rekordowy skok popularności.

Aż 71 proc. wyszukiwań dotyczyło konkretnych problemów lub grup wiekowych, co potwierdza coraz bardziej świadome podejście konsumentów do wyboru produktów. Wśród zapytań trendujących najwyżej znalazły się: „maska kolagenowa” (+426 proc. r/r), „rzęsy magnetyczne” (+255 proc. r/r) oraz „perfumy dubajskie” (+796 proc. r/r). Ten ostatni segment z egzotycznej niszy stał się realną konkurencją dla klasycznych kompozycji francuskich i włoskich.

Arabskie zapachy kojarzone są przede wszystkim z intensywnością, słodyczą i wysoką trwałością – cechami, których obecnie aktywnie poszukują użytkownicy. Dane Google potwierdzają tę zmianę preferencji: niemal 800-proc. wzrost zapytań dotyczących perfum z Dubaju wskazuje na przełomowy moment dla rynku niszowych zapachów w Polsce.

Zauważalna jest również przemiana podejścia do pielęgnacji i zakupów kosmetycznych. Wyszukiwania związane z kosmetykami „bio” spadły o ponad 7 proc., podczas gdy zapytania dotyczące składników o naukowo potwierdzonym działaniu wzrosły średnio o 33 proc. Trendy te sugerują rosnące znaczenie skuteczności i intensywnych doznań zmysłowych — zarówno w perfumach, jak i produktach pielęgnacyjnych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
03. grudzień 2025 13:45