StoryEditor
Włosy
26.07.2013 00:00

Konsumenci ciągle otwarci na nowości

Produkty do pielęgnacji włosów – jedna z podstawowych i największych kategorii kosmetycznych ciągle ma potencjał rozwoju. Choć rywalizacja jest tu ogromna, bo o portfele klientów zaciekle walczą światowe koncerny, ciągle pojawiają się kolejni odważni, gotowi do zmierzenia się z gigantami.

Nowe marki trafiają na nasz rynek dzięki importerom i dystrybutorom, ale też polscy producenci, silni w innych kategoriach kosmetycznych, decydują się o rozszerzenie swojego portfolio o produkty do pielęgnacji włosów. Tak jak Eveline Cosmetics, firma o ugruntowanej pozycji w kosmetyce białej i kolorowej, która właśnie wprowadziła swoją pierwszą serię wielofunkcyjnych produktów włosów Argan + Keratin z olejkiem arganowym i keratyną. – Na rynku wciąż rośnie zapotrzebowanie na profesjonalne, innowacyjne i zaawansowane technologicznie produkty do pielęgnacji włosów, dlatego będziemy mocno rozwijać tę kategorię. Stawia ona przed nami ogromne możliwości i mamy zamiar mocno w niej powalczyć – przyznaje Dominika Hachuła, group product manager Eveline Cosmetics. Powód, dla którego polscy producenci angażują się w tę kategorię, może być też inny. Paradoksalnie sprzyja im kryzysowa aura. – Polacy zrezygnowali z droższych marek na rzecz znanych, ale tańszych – przekonuje Maja Kiżys, brand manager w Laboratorium Kosmetycznym Joanna. 
Nowe musi być dobre
Sklepowe półki nie są z gumy, a rynek produktów do pielęgnacji włosów wydaje się być nasycony, ale w rzeczywistości tak nie jest, uważają producenci działający na nim od lat.
– Ponad 50 proc. konsumentów deklaruje, że lubi wypróbowywać nowe produkty. I choć coraz trudniej jest się wyróżnić na tle konkurencji – zarówno rodzimym producentom, jak i koncernom zagranicznym – to jednak udaje się z powodzeniem lansować nowe produkty i czerpać korzyści z bieżących rynkowych tendencji – podkreśla Maja Kiżys. Szanse powodzenia we wdrażaniu nowego produktu zależą od jego innowacyjności – musi się wyróżnić w gąszczu nowości – oraz od spełnienia obietnicy składanej przez producenta. Deklaracje z przekazów marketingowych o wyjątkowych walorach kosmetyku muszą odnaleźć odzwierciedlenie w rzeczywistości. W dobie internetu natychmiast są bowiem weryfikowane i poddawane publicznej krytycznej analizie na blogach, portalach społecznościowych, tematycznych forach. – Dzisiejsi konsumenci są bardzo świadomi swoich wyborów, poszukują produktów, które zaspokoją ich potrzeby i dostarczą oczekiwanych efektów. To dotyczy każdego segmentu rynku, w tym pielęgnacji włosów – przyznaje Marta Piechowicz, product manager Hair Care
w L’Oréal Polska.
Konsumenci pod presją
Marki kosmetyków do pielęgnacji włosów, warianty szamponów i odżywek trudno zliczyć. Jak to się dzieje, że tak konkurencyjny rynek nadal się rozwija i przyjmuje kolejne nowości? Po prostu – coraz szybszy rozwój nauki, wykorzystywanie najnowocześniejszych metod badawczych, błyskawiczne poszerzanie wiedzy z zakresu biologii człowieka pozwalają na wprowadzanie kolejnych, lepszych, wyposażonych w nowe funkcje produktów. Tak jest we wszystkich dziedzinach życia, nie inaczej w kosmetyce i kosmetologii. Informacje o nowych odkryciach, funkcjach, składnikach produktów błyskawicznie trafiają do mediów, a przez nie do konsumentów. Poprzez typowe reklamy i ich niestandardowe formy (jak marketing szeptany) potrzeby konsumentów są podsycane. Chcemy sięgnąć po nowe, by sprawdzić, czy jest lepsze od tego, co już wypróbowaliśmy. Poza tym presja na bycie pięknym, młodym i atrakcyjnym jest coraz większa i potrzebujemy kolejnych narzędzi by jej podołać. – Zdrowe i piękne włosy to marzenie wielu kobiet i mężczyzn. Konsumenci są coraz bardziej świadomi, jak ważna jest ich pielęgnacja. Rozpoczyna się ona od wyboru szamponu, potem odżywki do codziennego stosowania, a następnie odżywki specjalistycznej, po którą sięga się regularnie raz lub dwa razy w tygodniu. I w taki też sposób rozkłada się rynek – szampony są niezaprzeczalnie produktem pierwszej potrzeby i jako takie cieszą się największym zainteresowaniem konsumentów. Segmenty odżywek i preparatów specjalistycznych w dalszym ciągu się rozwijają i pojawia się na nich bardzo dużo nowości – tłumaczy Aleksander Kulikowski z działu marketingu Henkel Beauty Care.
Tyle szamponów, ile potrzeb
Rynek dąży do specjalizacji – widać to właśnie po nowościach, które są na niego wprowadzane. Szampony stanowią prawie 75 proc. sprzedaży wszystkich kosmetyków pielęgnacyjnych do włosów. Ich podstawową funkcją jest oczywiście oczyszczanie skóry głowy i włosów, ale nie chodzi już o sam rytuał higieniczny. Jest tak wiele szamponów, jak wiele prawdziwych lub wykreowanych przez kosmetyczny biznes potrzeb konsumentów. – To już nie tylko szampony do włosów suchych lub przetłuszczających się, ale także prostych, kręconych, farbowanych – i to do konkretnych odcieni. Wśród kosmetyków przeciwłupieżowych też już istnieje podział na przeznaczone do różnych typów włosów – wymienia Maja Kiżys. – Zawężanie specjalizacji jest też widoczne w segmencie odżywek do włosów. Nie tylko ułatwiają rozczesywanie, ale także np. nadają objętość, intensywnie wygładzają, czy nawet chronią przed oznakami starzenia się włosów. Segment ten ma jeszcze duży potencjał wzrostu, gdyż popularność odżywek jest prawie o 3/4 mniejsza w stosunku do szamponów. Zainteresowanie nimi stale rośnie – dodaje Maja Kiżys.
Producenci obserwują trendy i szybko na nie reagują. – Obecnie skupiamy swoją uwagę na największym segmencie na polskim rynku produktów do pielęgnacji włosów – preparatach do włosów suchych i zniszczonych – to aż 12 proc. udziałów wartościowych ze wzrostem  11 proc. rok do roku – mówi Marta Piechowicz z L’Oréal Polska, powołując się na dane Nielsena. Serie Elséve Total Repair Extreme L’Oréal Paris i Garnier Frucis Goodbye Damage – obie do włosów bardzo zniszczonych z rozdwojonymi końcówkami – to nowości, które koncern obecnie lansuje. Takie produkty są jednak pozycją obowiązkową w portfolio każdej firmy, która jest obecna w kategorii pielęgnacji włosów.


Rynek wart prawie 2 mld zł

Łączna sprzedaż produktów do włosów, rozumianych jako szampony i odżywki oraz produkty do stylizacji i koloryzacji włosów, osiągnęła w 2012 r. wartość 1,95 mld złotych i jest to o 4 proc. więcej w porównaniu do analogicznego okresu w ubiegłym roku.
Spośród czterech wspomnianych kategorii jedynie produkty do stylizacji włosów charakteryzował stabilny względem poprzedniego roku wynik, podczas gdy pozostałe odnotowały wzrost wartości sprzedaży – szampony 4,9 proc., odżywki 8,7 proc., a produkty do koloryzacji o 3,8 proc. w skali roku.
Najczęściej kupowane szampony to te o pojemności od 301 do 500 ml – właśnie ten segment osiągnął w 2012 r. największe wzrosty rok do roku i był odpowiedzialny za ponad połowę sprzedaży kategorii.
W najmniejszej lecz najdynamiczniej rozwijającej się wśród kosmetyków do włosów kategorii odżywek dominującym segmentem są odżywki do spłukiwania, stanowiące 71 proc. wartości sprzedaży kategorii.
Największy udział w sprzedaży kosmetyków do włosów mają sklepy drogeryjno-kosmetyczne. Generują one  39 proc. wartościowej sprzedaży szamponów (wzrost znaczenia o 3,6 pkt. proc. rok do roku),  47 proc. (+2,2 pkt. proc.) produktów do układania włosów, 59 proc. (+2,9 pkt. proc.) odżywek i aż 67 proc. (+1,9 pkt. proc.) sprzedaży kosmetyków do koloryzacji włosów. Ważnym kanałem dystrybucji są także hiper- i supermarkety, przy czym zyskują na znaczeniu tylko supermarkety (uwzględniające sieci dyskontowe) i to jedynie w przypadku szamponów i produktów do stylizacji włosów.
Anna Stępień, Nielsen



Adam Kulikowski,
dział marketingu, Henkel Beaty Care
Podążamy za trendami
Rynek produktów do pielęgnacji włosów jest bardzo konkurencyjny, jednak same konsumentki lubią eksperymentować i często sięgają po nowości. Dowodem na to jest np. sukces suchych szamponów Syoss oraz Schauma. W przypadku szamponów, odżywek, czy odżywek specjalistycznych ich szanse na rynku zależą od ich innowacyjności. Dlatego tworzymy produkty, które z jednej strony będą odpowiedzią na potrzeby naszych konsumentów, a z drugiej pozwolą im podążać za obecnymi trendami, takie jak Gliss Kur Oil Elixir, czy Syoss Glossing z zupełnie nowymi formułami.
Nasze produkty zawsze otrzymują od nas silne wsparcie, zarówno mediowe jak i w punktach sprzedaży. W sklepach wykorzystujemy materiały POS, jak np. plakaty, wobblery, czy shelf stoppery. Dodatkowo rekomendujemy naszym klientom różnego rodzaju promocje – atrakcyjną ofertę cenową, która ma zachęcić konsumentów do zakupu naszych produktów. Z myślą o konsumentach organizujemy również konkursy i loterie. „Piękno w pełnym blasku” to akcja organizowana przez markę Gliss Kur. Konsumenci, którzy do 15 sierpnia kupią co najmniej dwa dowolne produkty Gliss Kur, codziennie mają szansę na wygranie bransoletki Pandora. Więcej szczegółów nt. loterii można znaleźć na stronie internetowej pieknowpelnymblasku.pl


Dominika Hachuła,
group product manager, Eveline Cosmetics
Profesjonalne serie z salonów fryzjerskich do sklepów
Badania wykazują, że klient w Polsce jest coraz bardziej otwarty i wciąż poszukuje nowych, innowacyjnych, ale przede wszystkim profesjonalnych preparatów do pielęgnacji włosów. Kosmetyki profesjonalne dotychczas dostępne wyłącznie w salonach fryzjerskich – coraz częściej odnajdują swoje miejsce na półkach drogeryjnych i cieszą się coraz większym zainteresowaniem.


Maja Kiżys, brand manager,
Laboratorium Kosmetyczne Joanna
Nowości przyjmowane z dużą otwartością
Szampony stanowią prawie 75 proc. sprzedaży kosmetyków pielęgnacyjnych do włosów. Konsument przyjmuje nowości w tej kategorii z dużą otwartością – ponad 50 proc. konsumentów deklaruje, że lubi wypróbowywać nowe produkty.



Katarzyna Bochner


ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Włosy
07.07.2025 11:04
Collegium Medicum UMK uruchamia innowacyjny kierunek z zakresu trychologii medycznej we współpracy z OnlyBio
Collegium Medicum UMK uruchamia innowacyjny kierunek z zakresu trychologii medycznej we współpracy z OnlyBiomateriał partnera

Collegium Medicum UMK w Bydgoszczy we współpracy z marką OnlyBio, znaną z dynamicznego łączenia innowacji kosmetycznych z nauką, uruchomiło rekrutację na nowy kierunek studiów podyplomowych – „Trychologia Medyczna”. To pierwsze tego typu studia w Polsce, oferujące tak kompleksowe i praktyczne podejście do zagadnień związanych z trychologią i pielęgnacją skóry głowy.

Nauka i praktyka w jednym miejscu

W ramach umowy zawartej między Collegium Medicum a OnlyBio.life, marka zobowiązuje się przyjąć uczestników studiów podyplomowych na zajęcia prowadzone we własnych, nowoczesnych laboratoriach i salach dydaktycznych. To wyjątkowe połączenie akademickiej wiedzy z doświadczeniem rynkowym sprawia, że nowy kierunek może śmiało aspirować do miana najlepszych studiów trychologicznych w kraju.

– Trychologia to dziedzina, która rozwija się w zawrotnym tempie. Łączymy wiedzę medyczną, kosmetologiczną i biologiczną z praktyką oraz technologią. Naszym celem jest wykształcenie specjalistów, którzy nie tylko znają teorię, ale potrafią również realnie pomóc swoim pacjentom i klientom – mówi dr Maciej Zegarski, prezes zarządu OnlyBio.life.

Dla kogo są te studia?

Studia podyplomowe z trychologii medycznej skierowane są do osób, które chcą rozwijać się w zawodach związanych z pielęgnacją skóry głowy i włosów – od kosmetologów i biologów, po osoby z wykształceniem medycznym i farmaceutycznym. Absolwenci kierunku będą uprawnieni do prowadzenia własnych gabinetów trychologicznych oraz pracy w salonach kosmetologicznych i trychologicznych.

Program oparty na doświadczeniu ekspertów

Zajęcia będą prowadzone przez uznanych specjalistów z zakresu trychologii diagnostycznej, klinicznej i praktycznej – zarówno z ramienia Collegium Medicum UMK, jak i ekspertów OnlyBio.life. Program obejmuje m.in.:

  • zaawansowaną diagnostykę skóry głowy,
  • mechanizmy działania składników aktywnych w pielęgnacji włosów,
  • podstawy terapii trychologicznej i farmakologicznej,
  • zajęcia laboratoryjne z analizą skóry i włosów,
  • oraz liczne warsztaty praktyczne.

– Chcemy dać studentom coś więcej niż wiedzę z książek. Pracując wspólnie, eksperci UMK i OnlyBio.life, tworzymy przestrzeń, w której nauka i praktyka spotykają się w jednym miejscu. Tylko tak możemy zrozumieć realne potrzeby pacjentów i dostarczyć skuteczne, nowoczesne rozwiązania – dodaje dr hab. Joanna Kwiecińska-Piróg, Kierownik Studium Kształcenia Podyplomowego Collegium Medicum

Rekrutacja już trwa

Nabór na kierunek „Trychologia Medyczna” właśnie się rozpoczął. Zainteresowanie jest duże, co pokazuje, jak potrzebna i pożądana jest profesjonalizacja tego sektora. Dla wszystkich, którzy chcą rozwijać się w kierunku specjalistycznej pielęgnacji skóry głowy i włosów, to doskonały moment, by zdobyć prestiżowe wykształcenie, wspierane przez jedną z najbardziej innowacyjnych marek kosmetycznych w Polsce.

Więcej informacji o rekrutacji można znaleźć na stronie Collegium Medicum UMK.

ARTYKUŁ SPONSOROWANY
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Włosy
18.06.2025 08:40
Gładkie włosy bez plątania? Poznaj nowość, o którym mówi cały internet – OnlyBio x invisibobble
Gładkie włosy bez plątania? Poznaj nowość, o którym mówi cały internet – OnlyBio x invisibobble
Gładkie włosy bez plątania? Poznaj nowość, o którym mówi cały internet – OnlyBio x invisibobble / materiał partnera
Gładkie włosy bez plątania? Poznaj nowość, o którym mówi cały internet – OnlyBio x invisibobble
Szampon wygładzający / materiał partnera
Gładkie włosy bez plątania? Poznaj nowość, o którym mówi cały internet – OnlyBio x invisibobble
Odżywka nabłyszczająca / materiał partnera
Gładkie włosy bez plątania? Poznaj nowość, o którym mówi cały internet – OnlyBio x invisibobble
Serum retuszujące / materiał partnera
Gładkie włosy bez plątania? Poznaj nowość, o którym mówi cały internet – OnlyBio x invisibobble
Gładkie włosy bez plątania? Poznaj nowość, o którym mówi cały internet – OnlyBio x invisibobble
Gładkie włosy bez plątania? Poznaj nowość, o którym mówi cały internet – OnlyBio x invisibobble
Gładkie włosy bez plątania? Poznaj nowość, o którym mówi cały internet – OnlyBio x invisibobble
Gallery

Czy pamiętasz ten poranek, kiedy miałaś idealny plan na fryzurę, ale Twoje włosy postanowiły żyć własnym życiem? Tak, te wiecznie plączące się końcówki, matowe pasma, które po każdej nocy zamieniają się w niemożliwy do opanowania chaos. Znasz to uczucie? My też. I właśnie dlatego powstała limitowana linia, która może odmienić Twoją codzienność.

OnlyBio w duecie z marką invisibobble – twórcami gumek sprężynek, które pokochały włosy na całym świecie – stworzyli coś wyjątkowego z myślą o tych, którzy marzą o rozczesywaniu włosów, które jest czystą przyjemnością– bez szarpania, bez łamania, za to z wyjątkowym blaskiem i aksamitnym dotykiem. To nasze osobiste odkrycie: najlepsze produkty do rozczesywania, jakie miałyśmy okazję kiedykolwiek testować. Nie jest zwykła linia kosmetyków, a opowieść o gładkości, blasku i... wygranej walce z plątaniem.

Historia, która zaczyna się od zapachu

To przełomowy moment w świecie pielęgnacji włosów – po raz pierwszy w historii dwie marki specjalizujące się w trosce o włosy połączyły siły, by stworzyć coś naprawdę unikalnego. Międzynarodowa współpraca dwóch marek włosowych, która wyznacza nowy kierunek w branży.

Każda przygoda zaczyna się od pierwszego kroku – tutaj jest nim zapach. Delikatny, kremowy, z nutą wanilii i kwiatów. To nie tylko pielęgnacja, to rytuał. Wystarczy jeden oddech, by przenieść się do świata, w którym poranne rozczesywanie włosów to przyjemność.

Sekrety rozplątanej gładkości – co kryje ta limitowana kolekcja?

1. Odżywka nabłyszczająca – jak lustro dla włosów

Rozplątująca formuła wzbogacona o ekstrakt z różowego grejpfruta i olej kukui to jak delikatna mgiełka wygładzająca każdy kosmyk. Ułatwia rozczesywanie i nadaje włosom nieziemski połysk – jakby właśnie wyszły spod ręki fryzjera.

2. Maska wygładzająca z efektem bouncy hair – sprężystość, której nie da się przeoczyć

Z olejem roucou i grejpfrutem maska działa jak otulająca kołderka. Nadaje włosom elastyczności, nie obciążając ich. Idealna dla tych, którzy chcą ujarzmić puszące się włosy bez utraty objętości.

3. Serum retuszujące – SOS dla suchych końcówek

Suche końce to Twój problem? To serum z liczi, trehalozą i grejpfrutem to eliksir ratunkowy.

Wygładza, chroni i nadaje zdrowy wygląd nawet najbardziej zniszczonym końcówkom.

4. Szampon wygładzający – pierwszy krok ku gładkości

Z proteinami z groszku i grejpfrutem oczyszcza delikatnie, ale skutecznie. Włosy po myciu są lekkie, błyszczące i – co najważniejsze – nie plączą się w ciągu dnia.

5. Olejek nabłyszczająco-rozplątujący – blask, który przyciąga spojrzenia

Z olejem tsubaki, znanym z japońskich rytuałów piękna, i różowym grejpfrutem – idealny na koniec stylizacji. Nadaje luksusowy połysk i działa jak tarcza ochronna przed uszkodzeniami.

6. Odżywka multifunkcyjna 5w1 – piękno w pięciu wymiarach

Wygładza, upiększa, nabłyszcza, ułatwia rozczesywanie i... zapobiega plątaniu. A wszystko dzięki proteinom z ryżu i grejpfrutowi. Idealna dla zabieganych – działa ekspresowo, ale efekt utrzymuje się cały dzień.

Wegańska formuła, zero kompromisów

Wszystkie produkty OnlyBio x invisibobble są naturalne i w 100% wegańskie. To pielęgnacja, której możesz zaufać.

Pamiętaj, że to edycja limitowana. Jeśli Twoje włosy mają tendencję do plątania, a codzienne rozczesywanie kojarzy się z dyskomfortem, ta linia została stworzona właśnie dla Ciebie. Produkty OnlyBio x invisibobble zapewniają wyjątkową gładkość i blask bez szarpania i łamania włosów — sprawiają, że pielęgnacja staje się czystą przyjemnością. Pokochasz je od pierwszego użycia. Rozczesywanie jeszcze nigdy nie było tak delikatne, skuteczne i pachnące waniliowym luksusem. To nasze osobiste odkrycie: najlepsze produkty do rozczesywania, jakie miałyśmy okazję kiedykolwiek testować.

Limitowaną linię zainaugurował event. Zaproszeni goście poznali nowości, uczestniczyli w zajęciach pilates oraz warsztatach parzenia matchy. Linia OnlyBio x invisibobble już wkrótce będzie dostępna w drogeriach Rossmann oraz online na www.onlybio.life

ARTYKUŁ SPONSOROWANY
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
13. lipiec 2025 09:17