REKLAMAHeinz Glas_banner glowny_czerwiec-sierpień 2020

STREFA URODY

Zapachy

RAPORTY I ANALIZY

7 stycznia 2020, 15:19

Beta-karofilen znajdujący się np. w rozmarynie może przyspieszyć gojenie się ran. Jest on również składnikiem innych roślin i przypraw (fot. adobe stock)

Badacze z Indiana University odkryli, że związek chemiczny występujący w olejkach eterycznych poprawia proces gojenia się u myszy, gdy jest on nakładany miejscowo na ranę skórną. To odkrycie może prowadzić do lepszego leczenia urazów skóry u ludzi - informuje sciencedaily.com.

Olejki eteryczne mogą odgrywać rolę w gojeniu się ran na skórze i zmniejszeniu tworzenia się blizn w przyszłości -  wynika z nowych badań z Indiana University. Naukowcy poinformowali również, że tkanka skóry poddana działaniu związku chemicznego, beta-karofilenu, znajdującego się np. w lawendzie, rozmarynie i ylang-ylang, a także różnych ziołach i przyprawach, takich jak czarny pieprz - wykazała wzrost komórek i ich migrację, kluczową w procesie gojenia się ran. Naukowcy nie stwierdzili żadnego zaangażowania układu węchowego w gojenie się ran.

- To pierwsze odkrycie na poziomie związku chemicznego wykazujące lepsze gojenie się ran oprócz zmian w ekspresji genów w skórze - powiedziała Sachiko Koyama, autorka publikacji, obecnie wizytujący naukowiec w Departamencie Biologii IU College of Arts and Sciences. - Sposób zmiany ekspresji genów sugeruje nie tylko lepsze gojenie się ran, ale także możliwość mniejszego tworzenia blizn i pełniejszego powrotu do zdrowia. To przykład, że olejki eteryczne działają, ale nie przez nasz zmysł węchu - dodała.

Olejki eteryczne to naturalne skoncentrowane oleje pozyskiwane z roślin. Ich stosowanie przez ludzi sięga starożytnego Egiptu, ale olejki zapachowe przeżyły odrodzenie popularności na świecie w ciągu ostatnich kilku lat i wiele osób używa ich do aromaterapii.

Sachiko Koyama, której pierwotnym obszarem badań są feromony, ​​początkowo nie była zainteresowana olejkami eterycznymi. Projekt badawczy rozpoczął się, gdy zobaczyła kilku studentów badających proces gojenia się ran u myszy. Koyama wiedziała, że beta-kariofilen aktywuje nie tylko receptory węchowe, ale także receptor kannabinoidowy 2 (CB2).

- W procesie gojenia się ran jest kilka etapów, począwszy od fazy zapalnej, po której następuje etap proliferacji komórek i etap przebudowy - wyjaśnia badaczka.  - Pomyślałam, że może gojenie się ran zostanie przyspieszone, jeśli zapalenie zostanie stłumione, stymulując wcześniejsze przejście ze stanu zapalnego do następnego.

Przyspieszyła proces gojenia się ran, a wynikająca z tego zmiana w ekspresji genów wskazuje, że lepsze gojenie nie jest osiągane jedynie poprzez aktywację receptora CB2.

Chociaż wyniki badania olejków eterycznych są obiecujące, Koyama powiedziała, że ​​nie zaleciłaby, aby ludzie zaczęli leczyć urazy tylko z ich pomocą, ponieważ jej badania dotyczą bardzo specyficznego związku chemicznego o znanej czystości, rozcieńczonego w określonym stężeniu.